تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819160444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - بحران در ساختار قدرت اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جهان - بحران در ساختار قدرت اسرائيل
جهان - بحران در ساختار قدرت اسرائيل

جوزف فدرمن / ترجمه: سامان صفرزايي: مصائب دوازدهمين نخست‌وزير اسرائيل گويي پايان نخواهد داشت. هنوز ايهود اولمرت نفس خود پس از رسوايي «وينوگراد» - كه در آن متهم به اتخاذ تصميم‌هاي مخرب در جريان جنگ 34 روزه با حزب‌الله لبنان شده بود- را چاق نكرده بود كه تحقيقات تازه ماموران اسرائيلي پيرامون پرونده فساد مالي او آغاز شد و با شهادت روز سه‌شنبه بازرگان يهودي- آمريكايي؛ موريس تالانسكي، در دادگاه اين رسوايي ابعاد گسترده‌اي در داخل و خارج اسرائيل پيدا كرده است. در اسرائيل اظهارات بسياري پيرامون لزوم كناره‌گيري اولمرت از قدرت به چشم مي‌خورد. در اين ميان برخي نشريات آمريكايي چندان به باقي ماندن دوباره اولمرت در مقام خود بدبين نيستند و هنوز براي اين فارغ‌التحصيل فلسفه، روان‌شناسي و حقوق شانس‌هايي در آشفته بازار سياست داخلي اسرائيل قائل هستند. از اين جمله «جوزف فدرمن» تحليلگر هفته‌نامه تايم در مقاله آخرين هفته ماه مي به بررسي و پيش‌بيني تحولات در رهبري حزب كاديما و اسرائيل دست زده است.

چندي پيش وزير دفاع قدرتمند اسرائيل، ايهود اولمرت نخست‌وزير آن كشور را مورد خطاب قرار داد تا در اين بحبوحه رسوايي فساد مالي از سمت خود كناره‌گيري كند و تهديد كرد در صورت عدم موافقت رهبر اسرائيل، دولت را به سوي انحلال پيش خواهد برد.
اين آخرين اولتيماتوم از سري چالش‌هاي تهديد كننده شغل و مقام اولمرت است كه او طي دو سال حضور در دفتر نخست‌وزيري تحمل كرده است. اگر ايهود باراك، رهبر حزب كارگر وعده‌اش را عملي كند و از ائتلاف شكننده‌اش با اولمرت عقب بنشيند انتخابات جديد مي‌تواند طليعه مخالفت‌ها با مذاكرات طلح كنوني با فلسطين و سوريه باشد.
ماموران اسرائيلي در حال انجام تحقيقات پيرامون ده‌هاهزار دلار كمك به كمپين مبارزات انتخاباتي(1) مي‌باشند كه اولمرت از سوي اهداكنندگان آمريكايي چند سال پيش از آنكه در سال 2006 نخست‌وزير شود دريافت كرده است. درخواست‌ها از اولمرت براي استعفا زماني شدت گرفت كه يك شاهد كليدي و مهم، بازرگان آمريكايي، «موريس تالانسكي»، شهادت داد كه 15 هزار دلار از دارايي خود را پيش از آنكه اولمرت نخست‌وزير شود به وي داده است. تالانسكي اظهار داشت اين وجوه كه معمولا به صورت پاكت‌هاي حاوي پول نقد پرداخت مي‌شده؛ به مدد زندگي پرخرج اولمرت كه شامل رفتن به هتل‌هاي گرانقيمت و سفر با هواپيماهاي درجه يك آمده است. اولمرت هرگونه استفاده خطا از پول‌ها را رد و عهد كرده در صورت تاييد آن استعفا دهد. در يك كنفرانس خبري، باراك اظهار داشت به دليل تحقيقات جنايي اولمرت نخواهد توانست روي تلاش‌هاي صلح و الزامات امنيتي اسرائيل تمركز كند.
«تصور نمي‌كنم نخست‌وزير بتواند در يك زمان هم دولت را هدايت كند و هم قادر باشد امور خويش را رتق و فتق نمايد. از اين رو، به خاطر نگراني براي مصلحت كشور معتقدم نخست‌وزير مي‌بايست خود را از تكاپوهاي هرروزه دولت جدا كند. وي بيان داشت اولمرت مي‌تواند موقتا كنار رود، استعفا دهد يا به تعطيلات برود.
او قول داد تا همكاري با رهبر جديد حزب كاديماي اولمرت را مدنظر قرار دهد، لكن عهد كرد اگر اولمرت كنار نكشد «به زودي» حزب كارگر را از دولت بيرون خواهد كشيد. بدون حزب كارگر اولمرت اكثريت را در پارلمان از دست خواهد داد و انتخابات جديد احتمالا بالاجبار دوسال زودتر از برنامه‌ريزي زمان‌بندي شده انجام خواهد شد. نظرسنجي‌ها پيش‌بيني مي‌كند اگر انتخابات اكنون برگزار شود حزب كارگر نمايش ضعيفي خواهد داشت. همچنين نتايج اين نظرسنجي‌ها حكايت از آن دارد كه رهبر تندروي اپوزيسيون بنيامين نتانياهو، منتقد تندخوي مقدمات صلح اولمرت، پيروز انتخابات خواهد بود و اين مسئله باراك را از تحقق تهديداتش مبني بر انحلال دولت باز خواهد داشت.
در واشنگتن، تام كيسي سخنگوي وزات امور خارجه نتوانست توضيحي درباره تاثيرات احتمالي دگرگوني در رهبري اسرائيل بر پروسه صلح تحت حمايت آمريكا بدهد «من اين را بر عهده اسرائيلي‌ها مي‌گذارم تا مناقشات و گفت‌وگوهاي سياسي داخلي خود را داشته باشند.» كيسي گفت: «ما متعهد به ادامه كار با دو طرف هستيم تا پروسه صلح را به سمت جلو سوق دهيم و اين كاري است كه قرار است ادامه دهيم.»
مارك رگيو، سخنگوي اولمرت اظهار داشت كه نخست‌وزير برنامه هميشگي خويش را ادامه داده است. وي بيان داشت: «نخست‌وزير معتقد است همزمان با ادامه تحقيقات، آشكارا اثبات خواهد شد كه او هيچ خطايي انجام نداده است.» اولمرت يك سري ملاقات، از جمله جلسه‌اي با «مارتين اُ مالي» فرماندار مريلند كه در حال ديدار از اسرائيل مي‌باشد انجام داده است. مالي به آسوشيتدپرس گفت: «او مثل هميشه آرام و فريبنده به نظر مي‌رسيد. وي در ظاهر متمركز بود و بسيار خوش‌بين به آينده به نظر آمد.» اولمرت- سياستمدار زيرك و توانا- مي‌تواند كماكان دوام بياورد. در آشفته‌بازار خبري اسرائيل، تيترهاي درشت با پيش آمدن اتفاقات پي‌درپي از اذهان عموم پاك مي‌شوند؛ امري كه مي‌تواند براي اولمرت مطلوب باشد. اولمرت - سياستمداري كه در باقي ماندن استاد است- رسوايي‌هاي پي‌درپي را در سراسر سه دهه فعاليت سياسي‌اش پشت سر گذاشته است. طبق تحقيقات تازه پليس كه پنجمين‌بار است به فعاليت‌هاي وي از زمان انتخابش سرك مي‌كشد، او به عنوان مقصر در اخذ تصميمات غلط هنگام جنگ سال 2006 اسرائيل در لبنان شناخته مي‌شد. همزمان با پس‌آيند‌هاي جنگ، باراك ضرب‌الاجلي مشابه با ضرب‌الاجل چهارشنبه تعيين كرد اما هرگز پي آن را دنبال نكرد. ترديد‌ها پيرامون اعتبار سخنان باراك به مثابه بزرگ‌ترين اميدواري اولمرت براي باقي ماندن است.
«آشر آرين» يكي از اعضاي انجمن دموكراسي اسرائيل مي‌گويد: «گفته‌هاي باراك مناسب براي افكار عمومي و در چارچوب انتظارات راي‌دهندگان اسرائيلي است، اما اينكه آيا وي مطابق گفته‌‌هايش عمل مي‌كند پرسش متفاوتي است.» اگر اولمرت تصميم به كنار رفتن بگيرد، جانشين وي، زيپي ليوني وزير امور خارجه به عنوان سرپرست دولت مشغول به كار خواهد شد. سپس وي مي‌تواند، بكوشد ائتلاف را تا زماني كه اولمرت رسما بركنار شود يا بي‌گناهي‌اش ثابت شود و برگردد؛ پا بر جا نگاه دارد. گزينه ديگر اولمرت استعفاست. اگر اين اتفاق بيفتد، دولت وي سقوط مي‌كند و شيمون پرز رئيس‌جمهور تشريفاتي اسرائيل يك عضو دولت از كاديما- احتمالا ليوني- را برخواهد گزيد و اين شانس را به وي خواهد، داد تا بدون انتخابات جديد دولت جديدي را تشكيل دهد.
در ماه‌هاي اخير ليوني در قامت يكي از محبوب‌ترين سياستمداران اسرائيل پديدار گشته است. اگر او جاي اولمرت را بگيرد دومين نخست‌وزير زن اسرائيل بعد از «گلدا ماير» خواهد بود. اما ليوني با رقبايي در كاديما روبه‌رو خواهد شد كه مطمئنا تلاش خواهند كرد پس از رفتن اولمرت، ليوني را كنار بزنند. به دليل نبودن شخصي در موقعيت قدرتمند براي تشكيل ائتلاف اكثريت در پارلماني با 120 كرسي چند پاره، احتمالا صحنه براي انتخابات جديد آماده خواهد شد.
ليوني و رهبران كاديما چهارشنبه به صورت واضح سكوت كردند؛ گرچه «عميرا دوتان» از اعضاي تازه‌وارد كاديما، اولمرت را به استعفا ترغيب كرد. اين زن اظهار داشت: «كاديما در يك بحران رهبري قرار گرفته است كه بايد حل و فصل شود.»
اولمرت آخرين نفر از صف طولاني رهبران اسرائيلي است كه گرفتار طاعون رسوايي شده‌اند. «آريل شارون» نخست‌وزير سابق اسرائيل متهم به تخلفات در تامين وجوه كمپين شد، همانطور كه خود باراك زماني كه در سال 2000 نخست‌وزير بود متهم گشت. «موشه كاتساو» در ژوئن 2007 به دليل سايه اتهامات فراوان وارد بر وي، مبني بر تجاوز و تهاجمات جنسي، مجبور به استعفا شد. با حمايت ايالات متحده: اولمرت و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين هدفي را مشخص كردند تا خطوط كلي توافق نهايي صلح را تا پايان سال مشخص نمايند. همچنين هفته گذشته اولمرت اظهار داشت كه او پس از هشت‌سال وقفه، مذاكرات صلح با «دشمن بزرگ» يعني سوريه را از سر گرفته است. با درگير شدن اولمرت در رسوايي و دورنماي قرار گرفتن دولت نتانياهو در جاده، چشم‌انداز صلح به ناگه تيره و تار شد. عباس در اظهارنظري اعلام داشت كه وي اين را موضوع داخلي اسرائيل قلمداد مي‌كند. عباس اظهار داشت: «ما با هر دولتي در اسرائيل كه متعهد به صلح باشد مذاكره خواهيم كرد.» اگرچه نزديكان عباس مي‌گويند آنها نگران اين هستند كه پريشاني‌هاي اولمرت بر روند صلح تاثير بگذارد.
در اسرائيل، شهادت دراماتيك تالانسكي در دادگاه، اولمرت را همانند يك سياستمدار پول‌دوست و علاقه‌مند به زندگي راحت به تصوير كشيد كه اين امرتيترهاي اول چهارشنبه را به خود اختصاص داد. وكلاي اولمرت در نظر دارند هفدهم ژوئن تالانسكي را مورد استنطاق قرار دهند. اين شهادت بخش تاريكي از اتحاد نزديك ميان رهبران اسرائيل و يهوديان متمول آمريكايي را در معرض ديد قرار داد. بسياري از يهوديان آمريكايي به موسسات خيريه و نهضت‌هاي اسرائيلي كمك مي‌كنند و برخي- همانند تالانسكي- از اين فراتر مي‌روند و مستقيما به سياستمداران اسرائيل يا جنبش‌هاي سياسي كه آنان بدان وابسته‌اند كمك مالي مي‌كنند اسرائيل كشور كوچكي است كه فرصت‌هاي مالي در آن محدود است و بعضي از سياستمداران دريافته‌اند كه حاميان اسرائيلي در خارج از مرزها منابع بالقوه پرمنفعتي هستند كه مي‌توان به عنوان منبع مالي ديگري روي آنها حساب كرد. كمك‌هاي خارجي غيرقانوني نمي‌باشد اما اتهامات اولمرت ممكن است از حدود قانوني تجاوز كرده باشد يا حتي دريافت رشوه باشد.
تالانسكي 75ساله بيان داشته است كه هرگز در ازاي پول چيزي دريافت نكرده و انگيزه‌اش از پرداخت پول تحسين اولمرت بوده است. تحليلگران مي‌گويند گرچه مدرك روشني براي فعاليت جنايي وجود ندارد، اما استلزامات اخلاقي دردسرساز شده‌اند. در تيتر خبرها روزنامه «يديعوت آحارنوت» زندگي بلندپروازانه اولمرت را «منزجركننده» توصيف كرده است.
پي‌نوشت: 1) اشاره نويسنده به فعاليت‌هاي انتخاباتي ايهود اولمرت در زمان مبارزه براي انتخابات شهرداري بيت‌المقدس مي‌باشد.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن