تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819108962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست های اقتصاد مقاومتی کی و کجا اجرا می شوند/صنعت هوایی جان گرفت یا جان داد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اضافه شدن بیش از صد هواپیمای نو به ناوگان هوایی به قیمت زیر دین رفتن ۸ساله کشور در حالی است که تنها حدود ۵% جابجایی کشور با استفاده از هواپیما است و در این خرید عملا انتقال تکنولوژی صورت نمی گیرد.

به گزارش تراز ،اواخر خرداد ماه امسال وزیر راه و شهرسازی به دعوت رسمی مسئولان فرانسه برای شرکت در بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان به این کشور سفر کرد. در حاشیه این سفر مذاکراتی در زمینه‌ حمل و نقل هوایی صورت گرفت.
به گزارش رجانیوز به فاصله کمتر از دوماه از سفر دکتر اخوندی به پاریس، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه  در سفر خود به ایران دیداری مجزا با اخوندی داشت تا سرخی سیب توافق، در زمینه های مختلف رنگ نبازد و صنعت هواپیمایی ایران همچنان منتظر و امیدوار بماند.
پاییز امسال بود که در ادامه هیاهوی رسانه ای توافق ژنو سخن از آغاز همکاری های فنی شرکت های بوئینگ و ایرباس با ایران بود. هرچند که پس از تبلیغات فراوان رسانه ها، در عمل به ارسال چند دفترچه فنی بسنده شد و همچنان خبری از تامین قطعات و فروش هواپیما نبود.
در نهایت ۲۶ دی ماه بود که وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یک مراسم در پاسخ به نتیجه گرفتن مذاکرات برای خرید هواپیما با توجه لغو تحریم‌ها و خرید ۱۱۴ فروند هواپیما از ایرباس فرانسه در گام نخست سخن گفت.
 
سوغات سفر روحانی به پاریس
طی سفر رسمی چندی پیش رئیس جمهوری ایران به فرانسه، تفاهم‌نامه اولیه برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ایرباس فرانسه امضا شد تا توانی مضاعف به اقتصاد و صنعت هواپیمایی ایران ببخشد.
آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات خوب و موفقیت آمیز با مدیران شرکت ایرباس گفت: طرف فرانسوی متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند (یعنی تا تیرماه ۱۳۹۵) و تا سال ۲۰۲۴ میلادی(یعنی۸ سال آینده) ۱۱۰ فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.
 
جزئیات قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلاری
از مجموع ۱۱۸ فروند هواپیما، ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس از سری ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و همچنین ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ خریداری شده که گفته می‌شود خرید هواپیماها به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک است و کشورمان متعهد شده است در مدت ۱۰ سال پول هواپیماها را پرداخت کند که قرار است بخش اعظم این مبلغ از طریق فاینانس تامین ‌شود. البته دولت در این زمینه از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز استفاده کرده است.
گفتنی است این قرارداد مجزا از قرارداد ۴۰۰ میلیون یورویی ATR ایتالیا (از شرکت های تحت نفوذ ایرباس) می باشد.
به نظر می آید جمهوری اسلامی ایران باید سالانه یک میلیارد دلار بابت اقساط هواپیماهای خریداری شده بپردازد.
از نکات مهم این قرارداد تضمین سخت و محکم فاینانسر است که در صورت پرداخت نشدن اقساط می تواند هواپیماها را مالک شود.
 
خرید هواپیمای نو یا دست دوم؟
طی سخنان رسمی منتشر شده مقامات وزارت راه و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی قراردادها برای خرید هواپیمای نو و دست اول بسته شده است. امری که در گزارش بلومبرگ از وضعیت ایرباس، نسبت به بعضی از مدل ها تردید شده است.
بلومبرگ در گزارشی در اواخر دی ماه می نویسد: صحبت از خرید هواپیماهای ایرباس ۳۴۰ توسط ایران به میان آمده است. لازم به ذکر است خط تولید این هواپیما از سال ۲۰۱۱ تاکنون بسته شده و تولید هواپیمای‌ ایرباس ۳۴۰ که دارای ۴ موتور است به دلیل بی‌رغبتی شرکت‌های هواپیمایی به خرید آن متوقف گردیده است، چراکه هزینه مصرف سوخت و بکارگیری این هواپیما بسیار بالاست و اگر ایرباس ۳۴۰ وارد ایران شود، نو نخواهد بود.
البته در پایان، قرارداد برای خرید ایرباس ۳۸۰ که از همین تیپ و با همین معایب می باشد، بسته شد.
 
اجرای اقتصاد مقاومتی به سبک دولتمردان نفتی
خریداری صرف ۱۱۸ فروند هواپیما واکنش های زیادی را برانگیخت. تلاش موفق ۳۷ ساله متخصصان برای سرپا نگه داشتن هواپیما ها و تجهیزات هوایی کشور بعد از انقلاب و وضع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه علیه صنعت هواپیمایی کشور، نشان از توان و ظرفیت علمی و فنی کشور می باشد.
علی رغم این توانایی ها، خرید یکباره و طی بازه زمانی طولانی، حکایت از پول نفت بایکوت شده ای دارد که برای خرج کردن نقدی یا اعتباری (به صورت فاینانس) آن سر از پا نمی شناسیم.
 
واکنش ها به امضای قرارداد خرید هواپیما
دکتر علی خرم استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل دراین باره گفت: اکنون ایران در شرایطی است که می تواند برای اولین بار بعد از ۳۷ سال به صورت آزادانه خرید کند و تکنولوژی موردنیاز خود را از کشورهای مختلف وارد نماید و قراردادهای صنعتی ببندد. اما به نظر می رسد در کشور خیلی متوجه این موضوع نیستند.  ما هم باید مانند رفتار چین در ۳۵ سال پیش، درخواست کنیم موتور این هواپیما در کشور خودمان تولید شود.
 
کاپیتان حمید رضا پهلوانی، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر اسبق راه و شهرسازی در اعتراض به این خرید گفت: قبل از برجام هم می‌توانستیم هواپیمای ایرباسِ نو بخریم، فقط مشکل نقدینگی داشتیم.
با توجه به فراهم نشدن زیرساخت‌های صنعت هوایی، ورود هواپیمایی ایرباس A۳۸۰  مشکل ساز خواهد شد. در حال حاضر، فقط فرودگاه امام خمینی (ره) توانایی جابجایی این نوع از هواپیما را داراست.
بند" ج" اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت هواپیمایی هما را به سمت خصوصی سازی شدن سوق می داد که نمونه آن فروش هتل های "هما" بود. که متاسفانه دوباره با خرید این تعداد هواپیما، شکل و ماهیت دولتی این شرکت حفظ شد.
 
رضا نخجوانی، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری درباره قرارداد خرید هواپیما از فرانسه گفت: دولت می‌توانست به جای ورود مستقیم به بحث خرید هواپیما، بخش خصوصی را با تضامین لازم وارد چرخه خرید می‌کرد؛ در اینصورت با مبلغ یک دهم رقم فعلی، همین هواپیماها را میتوانستیم خریداری کنیم.
قیمت یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ صفر کیلومتر در کارخانه ۸۰ میلیون دلار است، در حالیکه همین هواپیما را در بازار آزاد می‌توان با نصف قیمت تهیه کرد.
 
کاپیتان سیدجواد هاشمی تهرانی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی قطعات هوایی کشور با بیان این‌که ایرباس‌های نو با قیمت مناسب و سود ۳ درصدی خریداری می‌شوند. که بازپرداخت در طول ۱۸۰ ماه انجام می شود، ۲۰ درصد نیز پیش پرداخت صورت می‌گیرد، به عبارتی اصل و فرع باقی مانده ۱۰۷ میلیون و ۸۸۰ هزار دلار خواهد بود که باید در طول ۱۵ سال پرداخت شود.
این رقم بر ۱۸۰ ماه تقسیم می شود که معادل ۶۰۰ هزار دلار در ماه خواهد بود. مجدد این رقم در ۱۲ ماه سال ضرب می شود که عدد «هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار» به دست می آید. یعنی هما باید به ازای هر فروند ایرباس ۳۲۰، این مبلغ را در سال پرداخت کند.
 
اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، معترضان به خرید هواپیما را دلال دانست و اذعان کرد: هدف نهایی داشتن هواپیمای A ۳۸۰ بوده، و یکی از اهداف واردات این هواپیما، برقرار شدن خط پرواز مستقیم به  کشورهایی چون چین، ژاپن و کانادا و حتی ایالات متحده بوده است.
 
وضعیت رکود شرکت ایرباس
سال گذشته شرکت هواپیمایی امارات، قرارداد خرید ۷۰ هواپیما از ایرباس را لغو کرد. این عمل باعث لغو ۱۰ درصد کل سفارشهای خرید از شرکت ایرباس شد.
این تنها مشکل ایرباس نیست. در حالی که خط تولید هواپیماهای پهن پیکر A-۳۸۰ ایرباس به دلیل فقدان مشتری رو به تعطیلی می رفت با سفارش ایران برای خرید ۱۲ فروند از این هواپیما، جان تازه ای به این خط دمیده خواهد شد.
طی ۳ سال گذشته ایرباس حتی نتوانسته بود یک شرکت هواپیمایی برای فروش این محصولش جذب نماید.
 
اجازه آمریکا تنها راه فروش هواپیما به ایران
در حالی مسئولان با خوشحالی از موفقیت نوسازی ناوگان هوایی کشور سخن می گویند که ایرباس اعلام کرد: تا آمریکا اجازه ندهد امکان تحویل هواپیما به ایران را نداریم. در حال حاضر هواپیمای آماده تحویل به ایران نداریم، اما با تأیید کاخ سفید طی ماه‌های آینده و بر اساس سفارش شرکت ایرانی طرف قرارداد اولین فروند از این سفارش آماده خواهد شد.
۴۰ درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس، شامل بخش عمده ای از قطعات الکترونیکی، در آمریکا تولید می شود و بر اساس قوانین موجود، صادرات محصولاتی که بیش از ۱۰ درصد از آنها در آمریکا تولید می شود نیازمند مجوز از مقامات آمریکایی است.
 
با توجه به محرمانه بودن این قرارداد، به نظر می آید رازهای مگوی دیگری نیز وجود دارد که به تدریج از آنها آگاه می شویم.
اما نکته ی حایز اهمیت تقبل هزینه ای بالا برای مدت ۸سال از کیسه مردم، بدون انتقال تکنولوژی و ایجاد ارزش افزوده می باشد. مسئله ای که در رنگ و لعاب تبلیغاتی و هیجانی این روزها نادیده گرفته شده و خواهد شد.
اقتصاد مقاومتی در هربخشی معنا و راهبرد خاص خود را دارد، اما نکته ی مهمی که از ان نمی توان گذشت، تجربه عملی کشورهای دیگر، حتی در این صنعت گران و مصرفی می باشد.
بی توجهی به سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت پرطمطراق حمل و نقل هوایی، نشان از پوشالی بودن برنامه های اعلامی و بی پشتوانه بودن شعارهای دولت مردانی دارد که با استعانت به همین شعارها از مردم رای گرفته اند.


منبع: رجا نیوز







زمانبندی انتشار: 20 بهمن 1394 - 13:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن