تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819111022
فرهنگ فمینیستی به مثابه اعتدال فرهنگی/ خانواده می تواند یکی از مهم ترین موانع خودشکوفایی زنان باشد
واضح آرشیو وب فارسی:شاخه طوبی: در بسیاری از برنامه های توسعه شرایط مردان و زنان در توسعه یکسان در نظر گرفته شده؛ درحالی که این شرایط متفاوت است. از سوی دیگر، برنامه های توسعه به مهاجرت مردان از روستا به شهر توجه کافی نداشتند و الان شاهد افزایش تجرد قطعی دختران در روستاها هستیم.به گزارش شاخه طوبی،سیمین کاظمی گفت: خانواده می تواند یکی از مهم ترین موانع خودشکوفایی زنان باشد و مرتبط با فرودستی زنان است. از کودکی به ما در مورد کارکردهای مثبت خانواده گفته می شود و ما در طی جامعه پذیری این مسایل را درونی می کنیم. کارکرد خانواده ابتدا اقتصادی بود، سپس تبدیل به واحد اجتماعی شد که نقش آن تولیدمثل و فرزندپروری است. پارسونز معتقد به تقسیم کار جنسیتی در خانواده است و نقش عاطفی را به زن و نقش ابزاری را به مرد می دهد که همین مسئله باعث فرادستی مرد می شود. او از این تقسیم کار به عنوان یک امر طبیعی یاد می کند. به گزارش خبرنگار مهرخانه ، دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، عدالت و توسعه» در سالن اجلاس سران برگزار شد. یکی از پنل های تخصصی این همایش، پنل «الگوهای نظری و تطبیقی در زمینه اعتدال و عدالت جنسیتی» نام داشت. یکی از مقالاتی که در این پنل ارایه شد، مقاله «نقادی رویکردهای سه گانه ناظر بر عدالت جنسیتی در ایران: ارایه رویکرد چهارم موسوم به "فرهنگ فمینیستی" به مثابه اعتدال فرهنگی» نوشته دکتر احمد بخارایی و فاطمه موسوی بود. بخارایی در ابتدای سخنان خود گفت: پس از مطالعه 3 رویکرد اصلی بین مسلمانانی که رویکرد فمینیستی دارند، دیدم حلقه مفقوده ای در این بین وجود دارد. در بحث فرهنگی فمینیستی، پرسش اصلی این است که چه رویکردی برای رسیدن به عدالت جنسیتی در ایران کاربردی تر است؟ تضادی بین امر مطلوب که فمینیسم ایده آل است، و امر واقع مشاهده می شود که این تضاد بسیار جدی است. او با اشاره به این که نابرابری جنسیتی به معنای تفاوت در منزلت، وجهه و قدرت است، بیان داشت: منزلت ریشه در ارزش ها، وجهه ریشه در آداب و رسوم و قدرت ریشه در قانون دارد. می توانیم دیدگاه های مرتبط با نابرابری را به نابرابری های برخاسته از جهان طبیعی و نابرابری های ناشی از برساخت اجتماعی تقسیم کنیم. نگاه سنت گرایان به زن بخارایی در خصوص رویکردهای سه گانه بین مسلمانان خاطرنشان کرد: اولین رویکرد مربوط به سنت گرایان است که معتقد به برتری مرد هستند. این عده به آیات و روایات متکی هستند و می گویند هستی به نحوی تکوین یافته که این تفاوت، ماهوی است یا به تفاوت تشریعی و به نحوی به همان برساخت اجتماعی توجه دارند. نویسندگان اجتهادگرا برای سرپرستی مرد بر زن، از استدلال مرکب که متکی بر چند نظریه است، استفاده می کنند. این نظریه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد. یکی نظریه الهی است که سرپرستی مرد بر زن را به مبدأ الهی ارجاع می دهد. نظریه دوم، بحث طبیعی بودن این سرپرستی در خلقت را مطرح می کند و مثلاً از امکان فرزندآوری برای زنان حرف می زند. نظریه سوم، نظریه فرادستی مرد بر زن است که برخاسته از خیر و خوبی مرد است. ویژگی های فمینیسم اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به رویکرد دوم که «فمینیسم اسلامی» است، گفت: این رویکرد به تقابل زن و مرد اعتقاد ندارد، اما به تفاضل زن و مرد معتقد است. این رویکرد از جانب علمای اهل تسننن بیشتر از یک قرن قبل مطرح شد. این عده تلاش می کنند از سنت گرایی رها شوند، اما تحلیل آن ها محصور به همان منابع دینی است و به گذشته نگاه می کنند. تمام تلاش آن ها این است که نگاه جدی به آیات و روایات داشته باشند، اما از محدوده تفسیر سنتی فراتر بروند. این افراد از طرفی مجبورند اصالت را به محتوای دینی بدهند و از سوی دیگر، تفسیری ارایه می دهند که نشان می دهد دین مربوط به زمان و مکان است که جمع این دو بسیار دشوار است و به همین دلیل همیشه با چالش مواجه هستند. فرهنگ فمینیستی و ویژگی های آن بخارایی با بیان این که رویکرد سوم مربوط به «فمینیست های مسلمان» است، عنوان داشت: این عده به کلی از منابع دینی بریده اند و اسلام را تنها در عرصه خصوصی خودشان دارند. چیزی که هر سه رویکرد از آن غفلت می کنند، نگاه کارکردی و کاربردی با توجه به تمام ابعاد فرهنگ است. من با مطالعه این رویکردها احساس خلأ کردم و از «فرهنگ فمینیستی» صحبت کردم که حالت بینابین فمینیسم اسلامی و مسلمانان فمینیست است. آگاهی زن به مطالبات خود بدون این که بداند کدام رویکرد فمینیستی به آن مطالبه پرداخته است، فرافمینیسم است. او در خصوص ویژگی های فرهنگ فمینیستی، گفت: یکی از این ویژگی ها تأکید بر هست هاست، نه بودها. ویژگی دوم، محاسبه ظرفیت های فضای ارتباطی بین افراد است. از سوی دیگر، فرهنگ فمینیستی، معطوف به سیاست گذاری است. اعتدال گرایی خواهان توسعه پایدار و توسعه پایدار حتماً با عدالت جنسیتی همراه است به گزارش مهرخانه، سخنران بعدی این پنل، دکتر فریبا سیدان بود که مقاله خود را با نام «اعتدال گرایی، توسعه متوازن و شکاف جنسیتی در ایران(بررسی شکاف جنسیتی و جایگاه ایران در میان 142 کشور جهان در طی دوره 9 ساله از 2014-2006)» ارایه داد. سیدان در ابتدای سخنان خود گفت: برابری و عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم توسعه هزاره است و در سازمان های بین المللی این بحث معطوف به شکاف جنسیتی است. توسعه متوازن با کاهش شکاف جنسیتی همراه است. در برنامه های توسعه شاهد خلأهای جدی به دلیل در نظر نگرفتن ابعاد جنسیتی هستیم. مفهوم توسعه با عدالت اجتماعی و عدالت جنسیتی هم گام است. اعتدال گرایی خواهان توسعه پایدار و توسعه پایدار حتماً با عدالت جنسیتی همراه است. او با اشاره به این که مفاهیم مربوط به عدالت جنسیتی و توسعه پایدار باید تبیین شود، عنوان داشت: محور اصلی این مفاهیم این است که هر اندازه توسعه متوازن تر باشد، شکاف جنسیتی کاهش پیدا می کند. عدالت جنسیتی پدیده ای اخلاقی است و یک دنیای پایدار، دنیایی عادلانه است. بین توسعه پایدار و برابری جنسیتی، ارتباط متقابل و هم افزایی وجود دارد. عدالت جنسیتی و کاهش شکاف جنسیتی با افزایش رشد اقتصادی همراه است. هر کشوری رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد، عدالت جنسیتی بیشتری هم دارد. افزایش تجرد قطعی دختران روستایی به دلیل نقص برنامه های توسعه سیدان با بیان چالش های موجود در رسیدن به عدالت جنسیتی، بیان داشت: در بسیاری از برنامه های توسعه شرایط مردان و زنان در توسعه یکسان در نظر گرفته شده؛ درحالی که این شرایط متفاوت است. از سوی دیگر، برنامه های توسعه به مهاجرت مردان از روستا به شهر توجه کافی نداشتند و الان شاهد افزایش تجرد قطعی دختران در روستاها هستیم. ضرورت بازنگری در مفاهیم برنامه های توسعه او افزود: باید در مفاهیم برنامه های توسعه بازنگری کنیم. در زمان کار زنان باید تجدیدنظر شود؛ چون تابع نقش های چندگانه زنان است. همچنین، شناورسازی زمان کار و فرهنگ سازی برای بازتعریف نقش های زنان اهمیت دارد. از سوی دیگر، تولیدات معنوی و اقتصادی زنان در خانه باید بازتعریف شود؛ زیرا در حال حاضر، این تولیدات، کار و اشتغال محسوب نمی شوند. طی 9 سال اخیر شکاف جنسیتی در ایران بدتر شده است سیدان گفت: کشور ما در دوره 9 ساله از سال 2006 تا سال 2014 توسعه نامتوازن داشته است. در این سال ها مشارکت اقتصادی زنان کاهش یافته؛ هرچند امید به زندگی سالم در میان زنان و همچنین، آموزش وضع خوبی داشته است. توسعه نامتوازن باعث شده وضعیت زنان در اقتصاد، اشتغال و توانمندسازی سیاسی زنان اصلاً خوب نباشد؛ به طوری که رتبه کنونی ما در جهان 142 است. البته، در حوزه آموزش و بهداشت وضعیت بهتری داریم. در برنامه های توسعه هم وضعیت زنان را محدود به آموزش و سلامت کرده بودیم. در 9 سال اخیر شکاف جنسیتی در ایران بدتر شده و الان بحث زنانه شدن فقر در کشور مطرح است و بیکاری و بحران اقتصادی روی زندگی زنان تأثیر بدتری گذاشته است. در حوزه توانمندسازی سیاسی هم طبق گزارش ها در رده های آخر جهان هستیم. در ادامه این پنل، دکتر سیمین کاظمی به ارایه مقاله خود با عنوان «بررسی تطبیقی نهاد خانواده در ایران با نظریه پارسونز و نقش رهیافت اعتدال» پرداخت. نهاد خانواده یکی از مهم ترین موانع خودشکوفایی زنان او با بیان این که مسئله زنان با زندگی ما ارتباط مستقیم دارد، گفت: خانواده می تواند یکی از مهم ترین موانع خودشکوفایی زنان باشد و مرتبط با فرودستی زنان است. از کودکی به ما در مورد کارکردهای مثبت خانواده گفته می شود و ما در طی جامعه پذیری این مسایل را درونی می کنیم. کارکرد خانواده ابتدا اقتصادی بود، سپس تبدیل به واحد اجتماعی شد که نقش آن تولیدمثل و فرزندپروری است. پارسونز معتقد به تقسیم کار جنسیتی در خانواده است و نقش عاطفی را به زن و نقش ابزاری را به مرد می دهد که همین مسئله باعث فرادستی مرد می شود. او از این تقسیم کار به عنوان یک امر طبیعی یاد می کند. انتقادات به نظریه تقسیم کار جنسیتی پارسونز کاظمی افزود: پس از سال ها این نظریه مورد انتقاد قرار گرفت و جامعه شناسان گفتند داده تجربی برای اثبات آن وجود ندارد. از سوی دیگر، منتقدان معتقد بودند این تقسیم بندی در مورد خانواده های بورژازی کاربرد دارد، نه سایر خانواده ها. همچنین، این تقسیم کار جنسیتی به زیان زنان منجر می شود. این ایدئولوژی خانه نشینی زن شکل گرفته بود و تأکید بر اسطوره مادری می شد و می گفتند پرورش فرزند مثبت است و حتی با حالتی رمانتیک از آن یاد می شد. اصولاً ادیان به نقش های جنسیتی شکل می دهند او با اشاره به این که ساختار خانواده در ایران منطبق با نظریه پارسونز است، بیان داشت: در قانون اساسی ما هم به این مسئله اشاره شده است. در شرع هم که قانون برگرفته از آن است، به فرادستی مرد و فرودستی زن اشاره شده است. اصولاً ادیان به نقش های جنسیتی شکل می دهند. یکی از مهم ترین آیاتی که در این رابطه وجود دارد، آیه «الرجال قوامون علی النسا» است که بعد از جنبش های اجتماعی این آیه بسیار مورد توجه قرار گرفت. برخی بر واژه قوامون تأکید می کنند و آن را به معنای برتری مرد بر زن می دانند، اما برخی می گویند برتری فقط در حوزه خانواده و آن هم به دلیل نفقه ای است که مرد پرداخت می کند. گروه سوم، این آیه را مربوط به ریاست و مدیریت می دانند و می گویند کسی که توانایی بیشتری دارد رییس خانواده است و چون مردها صلاحیت بیشتری دارند، رییس می شوند. ما از پیروزی انقلاب منتظر تغییراتی بودیم، اما جز شعار ندیدیم کاظمی با بیان این که الگوی پارسونز، اسلام و قانون اساسی ایران نزدیک به هم هستند، خاطرنشان کرد: این الگوها قابل نقد هستند. امروز در سخنرانی های همایش گفتند راهبرد اعتدال می خواهد راهی برای توازن و تعادل داشته باشد، اما این حرف ها در حد شعار است. در این دو سال تغییر محسوسی به نفع زنان ندیدیم. ما از پیروزی انقلاب منتظر تغییراتی بودیم، اما جز شعار ندیدیم. مهرخانه
دوشنبه ، ۱۹بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شاخه طوبی]
[مشاهده در: www.shakheyetoba.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
استاد حوزه و دانشگاه قم عنوان کرد تکریم خانواده مهمترین ابزار برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن
استاد حوزه و دانشگاه قم عنوان کردتکریم خانواده مهمترین ابزار برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمناستاد حوزه و دانشگاه استان قم با اشاره به جایگاه خانواده گفت بحران در خانواده و نفوذ در آن یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی دشمن است که با تکریم و توجه به این نهاد میتوان با سیاستهای دشمدیرکل ارشاد استان البرز: توسعه فضاهای فرهنگی در استان البرز مهمترین اولویت است/ سینما تئاتر ارشاد کرج بازسازی
مدیرکل ارشاد استان البرز توسعه فضاهای فرهنگی در استان البرز مهمترین اولویت است سینما تئاتر ارشاد کرج بازسازی شدمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بر توسعه فضاهای فرهنگی در این استان تأکید کرد و گفت سینما تئاتر ارشاد کرج به عنوان یکی از قدیمیترین مکانهای فرهنگی استان البریکی از بهترین برنامه های فرهنگی و اثرگذار راهیان نور است
فرمانده سپاه قائم آل محمد عج استان سمنان گفت یکی از بهترین برنامه های فرهنگی و اثرگذار در دانش آموزان اردوی راهیان نور است به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان سردارشاهچراغی در نشست هماهنگی اردوی راهیان نور که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در سالن جلسات اداره کل برگزار شکمبود منابع یکی از موانع جدی برای تحقق برنامه های فرهنگی است
کرج-خبرنگاررسالت احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در نشست توجیهی مدل ارزیابی فرهنگی دادگستری استان ها که در دادگستری کل استان البرز برگزار شد گفت کمبود منابع یکی از موانع جدی برای محقق ساختن برنامه های فرهنگی است و انتظار داریم با توجه به محدود بودن منابع استانی معاوناستاد حوزه و دانشگاه: مهمترین نفوذ دشمن نفوذ فرهنگی است
استاد حوزه و دانشگاه مهمترین نفوذ دشمن نفوذ فرهنگی استاستاد حوزه و دانشگاه گفت مهمترین نفوذ دشمن نفوذ فرهنگی است اما در کشور ما دین ستون امنیت ملی و ذیل فرهنگ است و باید فرهنگ را حفظ کرد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج رضا شکوهی سهشنبه شب در همایش بررسی مقابله با نفوذ درئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس: زمانشناسی مهمترین عنصر در پیروزی انقلاب اسلامی است
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس زمانشناسی مهمترین عنصر در پیروزی انقلاب اسلامی استرئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت عنصر زمانشناسی به عنوان مهمترین عنصر در پیروزی انقلاب اسلامی بود به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس پرمدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس: مهمترین برنامه شهرداری بندرعباس در دهه فجر توجه به محلات کمتر
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس مهمترین برنامه شهرداری بندرعباس در دهه فجر توجه به محلات کمتر توسعهیافته شهر استمدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس گفت رویکرد محله محوری شهرداری بندرعباس توجه به محلات کمتر توسعهیافته شهر و برگزاری جشنهای فجر همدلی دررفع آسیبهای اجتماعی مهمترین دغدغه فرهنگی شورای شهر است
رفع آسیبهای اجتماعی مهمترین دغدغه فرهنگی شورای شهر است رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت رفع آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد تکدی گری و طلاق مهمترین دغدغه فرهنگی شورای شهر تهران است حجت الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعیمدیرکل تبلیغات اسلامی قم: پیروی از ولایت فقیه و وحدت لازمه ناکام گذاشتن دشمنان است/ انتقاد از نادیدهگرفتن پیو
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم پیروی از ولایت فقیه و وحدت لازمه ناکام گذاشتن دشمنان است انتقاد از نادیدهگرفتن پیوست فرهنگی در پروژههای مهممدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم پیروی از ولایت فقیه و وحدت را لازمه ناکام گذاشتن دشمنان دانست و گفت با پایبندی به ولایت فقیه و تقویت وحدت میتوادر کمیسون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی موانع بازگشت فارغالتحصیلان خارج از کشور بررسی شد
در کمیسون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگیموانع بازگشت فارغالتحصیلان خارج از کشور بررسی شددر جلسه 38 کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی موانع و انگیزههای بازگشت تحصیلکردگان ایرانی خارج از کشور به بحث و بررسی گذاشته شد به گزارش گروه دانشگ-
گوناگون
پربازدیدترینها