واضح آرشیو وب فارسی:علت نیوز: این نهضت ابتدای مسیر برای تحقق جامعه طیبه است که خوشبختانه روز به روز به دستاوردهای بی شماری می رسد. همه انقلاب ها از پیدایش انگیزه تا شکل گیری خود و در مسیر ادامه حیات ؛ معمولا با فراز و فرودهایی مواجه می شوند که در دو قالب سخت و نرم قابل ردیابی است. بیشتر ...این نهضت ابتدای مسیر برای تحقق جامعه طیبه است که خوشبختانه روز به روز به دستاوردهای بی شماری می رسد. همه انقلاب ها از پیدایش انگیزه تا شکل گیری خود و در مسیر ادامه حیات ؛ معمولا با فراز و فرودهایی مواجه می شوند که در دو قالب سخت و نرم قابل ردیابی است. بیشتر انقلاب ها معمولا بعد از دوره ای از رشد و تکامل ، رو به اضمحلال می روند. حتی اگر در مواردی هم نامی از نقلاب ها مانده تنها یک نام است و ماهیت و هویت خود را به طور کامل از دست می دهند. اما انقلاب اسلامی ایران استثنائی ترین نهضت اجتماعی و مردمی است که بر انباشت تاریخی ، اعتقادی ، ایمانی ، دینی و مذهبی مردم به بلندای 14 قران تکیه زده است و شاید عقلانیت تمدنی و مردمی و انسانی ان به تمامیت تاریخ می رسد. البته در کشور هم باید هوشیار باشیم و با آسیب شناسی های مستمر به فکر تعالی ان باشیم. یکی از زیربنایی ترین آسیب هایی که ممکن است بدترین خطر را فراهم اورد فقر هستی شناسی و نوزایی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی ایران در ترجمان مبانی دیرین و نوین خود به عرصه های کارآمدی است. باید در عرصه سیاست تلاش کنیم فقط قرائت اهل بیت (ع) را در سپهر سیاسی نهادینه کنیم و در عرصه اقتصادی هم الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در اولویت باشد. تئوری سازی ، روش شناسی ، پیش بینی و پاسخ گویی به نیازهای جامعه ایران اسلامی در عرصه های فردی ، جمعی ، محلی ، ملی و فراملی ( منطقه ای ، جهانی ، بین المللی ) اگر بر اساس مبانی دینی و اسلامی صورت نگیرد و ساختارهای قرانی ، سنت ( سیره اهل بیت) اجتهاد و عقلانیت دینی در کنار تجارب بشری و علومی جهانی در ارکان نظام نهادینه نشود ، باید در انتظار مشکلات و آسیب هایی باشیم. خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران ما نیاز نداریم که به دنبال ساخت مبانی سخت و نرم اندیشه ورزی برویم بلکه این مبانی را با غنی ترین زیربناها و روبناها داریم. رسالت اندیشمندان ایران زمین و دلسوزان و روشنفکران متعهد باید این باشد که تئوری های کارامدسازی را از این مبانی استخراج و به نظام اجرایی و حاکمیت معرفی کنند. هدف این نیست که همه داشته های علمی و تجربی جهان غرب و شرق را کنار بگذاریم ، تکفیر کنیم ؛ ابطال ابدی و رد کنیم بلکه هدف باید این باشد از همه این موارد به عنوان ابزاری در خدمت اهداف نظام جمهوری اسلامی و تئوری سازی اسلامی استفاده کنیم. در این عرصه ها مقدار زیادی عقب مانده ایم و به همین خاطر است که در مواردی حیات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ما به آزمایشگاهی برای تئوری های باطل و شیطنت های دشمنان تبدیل می شود که نمونه های ان زیاد است هر چند به سرعت خنثی و ابطال می شود. اگر تنها “اصل جمهوری اسلامی ” قانون اساسی به طور کامل نهادینه شود به انتطارات جامعه تا اینده های دور پاسخ اطمینان بخش داده می شود. امروزه وقتی وارد بازارهای عرضه و تقاضای رشته های علوم انسانی در دانشگاهها و کشور و مبانی برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی حتی برخی مواد درسی مدارس می شویم یعنی مطالبی که به عنوان درس ارائه می شود و نتایجی که انتظار داریم و هدفگذاری کرده ایم؛ بیشترین همگرایی را با روش شناسی و روش های تحقیق و پژوهش غربی دارد و مبانی انها نیز ابطال پذیر کردن اندیشه هاست که البته در ان جوامع قابل دفاع است اما برای جامعه ایرانی – اسلامی جایی برای دفاع ندارد. “دیروز” که از بدنه سخت نظام دفاع کردیم و در دفاع مقدس حماسه آفریدیم و با عبور از دوران سازندگی وارد عصر جدید برنامه ریزی های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و نهایت حکومت داری شدیم ؛ فرصت های خوبی برای “امروز” پیش امده است تا از تمامیت ۵ دهه قبل و حتی از تمامیت حوادث ۱۴ قرن هجری و همینطور از تاریخ بشریت درس های تازه بگیریم و با آسیب شناسی همه جوانب و شناخت موارد قوت و ضعف ؛ “طرحی متعالی برای (( فردا))” بیندازیم. تاکیدمقام معظم رهبری بر نگارش تاریخ و جبران غفلتهای گذشته درخصوص نگارش تاریخ انقلاب نشان می دهد که برای هموارتر و هدفمندتر کردن مسیر اینده نظام و سرزمین ایران عزیر باید تاریخ های نرم و سخت کشور را ثبت و ضبط کنیم و اجازه ندهیم هرکسی خود را به راحتی سردمدار معرفی کند و در مواردی هم تاریخ را منحرف یا به نفع خودش مصادره کند. از طرف دیگر انچه که امروزه در اختیار داریم اعم از کامیابی ها و ناکامی های اقتصادی ؛ محصول رفتارها و کردارهای گذشتگان است و باید امروزه به خوبی و با روش های مختص مکتب اسلام نقد شود تا از آسیب هایی احتمالی در اینده هم دور باشیم . یکی از موضوع هایی که باید با کالبدشکافی جدی شفاف سازی شود همان روش های برنامه ریزی اقتصادی در دو دهه گذشته و ارزیابی روندها و فرایندها و رویکردهای مدیریت برنامه های پنجساله توسعه است. باید تاریخ ۲۰ ساله اقتصادی را نقد و آسیب یابی کنیم و برای تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف ان برای دوره های آتی برنامه ریزی کنیم. اگر این کار نشود حتما با دورغ سازی ها اقتصادی هدفمند در اینده مواجه خواهیم شد. اینکه جایگاه ارزش های دینی و واقعیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نظام اقتصادی کشور کجاست و کجا بوده است وکجا باید باشد؟ ارزش های اقتصاد اسلامی شامل چه مواردی هستند و چرا ضد ارزش های اقتصادی در کشور زمینه پیدا کرده است؟ الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت چگونه باید باشد؟ اینها پرسش هایی است که باید برای آینده شناسی نظام برنامه ریزی در کشور پاسخ داده شود. تبیین تاریخ بشر ، تاریخ اسلام ، جهان اسلام ، رفتار دشمنان دین اسلام ، ابزارها و رویکردهای انها ؛ توطئه شناسی، عبور از مرز توهم توطئه ، ارزیابی سه دهه تلاش برای عمران و ابادانی کشور ، کالبد شکافی برنامه ریزی های توسعه ، روش شناسی برنامه های توسعه ، شناخت شناسی سند چشم انداز بیست ساله ، آینده شناسی ، برنامه ششم توسعه ، تبیین ویژگی های برنامه ریزی های توسعه ، تدوین برنامه مناسب برای ایران عزیر می تواند به تدوین تکوینی و تشریعی برنامه های توسعه با رویکردهای اسلامی و ایرانی پیشرفت کمک کند. هر کدام از این موارد شاید چندین جلد کتاب شود و باید نهادهای فرهنگی در این عرصه تلاش کنند.اقتصاد ایران در عرصه توصیه ها و آرمان ها و ارزوهای توسعه اقتصادی چیزی کم ندارد اما نداشتن الگوی توسعه از مشکلات حاد و پایداردر این بخش محسوب می شود. * الگوی توسعه چیست ؟ ۵ برنامه توسعه پنجساله را پشت سر گذاشتیم و هنوز نمی دانیم الگوی اقتصادی کشور باید چگونه باشد؟ تحولات اقتصادی کشور در سه دهه اخیر نشان می دهد که نمی توان امور توسعه را با رویکردهای متنوع و سلیقه ای ، جناحی ، گروهی یا ناقص و یا باتکیه بر الگوی های غربی و شرقی اداره کرد و گسترش داد. چرا برغم این همه نوشته ها ، برنامه ها ، اسناد ، قانون و مقررات ،، توصیه ها و تلاش ها ، همچنان به دنبال “گمشده اقتصادی” خود هستیم و به جای مطمنئنی نرسیده ایم. از مراکز و مراجع بالادستی تهیه کنندگان اسناد توسعه انتظار می رود دیدگاه های خود را با الگوی توسعه کشور متناسب کند. اما برای پرهیز از شعار زدگی و کلی گویی به نظر می رسد باید به مفاهیم “ اصطلاح شناسی ، واژه شناسی ، روش شناسی، هستی شناسی ، شناخت عقلانیت اسلامی و دینی ، تبیین راههای جذب و هضم علوم و ابزارهای اقتصادی غرب و شرق در نظام اقتصادی اسلامی و استفاده صرف از انها برای تحقق اهداف الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت ( نه هضم نظام اقتصادی کشور در درون نطریات غربی اقتصاد و توسعه ) ، هدف شناسی دقیق و شاخص سازی هوشمند برای حرکت در مسیر تحقق ایران پیشرفته و متعالی و …” توجه کامل داشته باشیم. باید بصیرت های دینی را در عرصه های اقتصادی تقویت و باور کنیم که اقتصاد ایران آن قدر ظرفیت و مزیت دارد که بتواند ارزش بارهای اقتصادی کالا ، کار ، سرمایه و پول را حتی تا چند برابر افزایش دهد. عدالت بالاترین نشان نظام های اقتصادی انسان محور است و اگر این نشان و شاخص ، کج یا منحرف شود از همه مختصات انسانی فاصله خواهد گرفت. اگر عدالت اقتصادی رعایت شود در ان صورت حق هیچ فردی از بین نمی رود ، به احدی ظلم نمی شود ، به هیچ چیزی زیان و ضرری نمی رسد و مسیر هم ناهموار نخواهد شد. عدالت به معنی دفع ظلم و ضرر و زیان اقامه برابری ( در فرصت های اقتصادی ) است که در نظام اقتصادی اسلام از اساسی ترین و اصولی ترین وظایف حکومت ها و دولت ها ( همه ادارات و دستگاه ها و سازمان ها) محسوب می شود. این اصل باید همواره به عنوان پایدارترین رویکرد همه اصول قانون اساسی نوشته و نانوشته و در همه رفتارها و کردارهای ما باشد. و کلام اخر اینکه خوشبختانه انقلاب اسلامی امده است که بماند و باید با تمامیت اندیشه های الهی ان را صیانت کنیم هم در محتوی و هم در ماهیت و هم در عمل تلاش کنیم قرائت اهل بیت (ع) را نهادینه سازیم. یادداشت : اسماعیل محمدی
یکشنبه ، ۱۸بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: علت نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]