تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813449311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرونده ارسباران در نوبت ثبت جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: پرونده ارسباران در نوبت ثبت جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ارسال پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران به یونسکو برای ثبت جهانی خبر داد.
آفتاب : فرزین حق پرست روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یونسکو پس از ارزیابی پرونده ارسباران، تصمیم نهایی خود در این خصوص را در اجلاس سال 2017 اعلام خواهد کرد.


وی خاطرنشان کرد: پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران بعد از دو سال پیگیری کارشناسان سازمان های میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع، به عنوان یکی از نمایندگان ایران به پاریس ارسال شد.


به گزارش ایرنا، حق پرست افزود: پرونده ارسباران به همراه بافت تاریخی یزد، نمایندگان ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی در سال 2017 خواهند بود.


وی منطقه حفاظت شده ارسباران را نگین تنوع زیستی ایران دانست و از آن به عنوان یکی از برجسته ترین نقاط دارای تنوع زیستی در کشور یاد کرد.


وی حضور عشایر ایل شاهسوند، با قدمت سکونت چند هزار ساله در این منطقه، را نمادی از تعامل پایدار انسان و طبیعت عنوان کرد.


حق پرست با اشاره به اهمیت ثبت جهانی ارسباران از نظر حفاظتی، بر نقش این رویداد در رونق گردشگری منطقه و به تبع آن شکوفایی اقتصادی ارسباران و توسعه پایدار منطقه تأکید کرد.


منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت ۸۰ هزار و ۴۲۷ هکتار در کناره های جنوبی رود ارس در حوزه شهرستان های کلیبر و ورزقان واقع شده که به عنوان ذخیره گاه بیوسفر به ثبت رسیده است.
ارسباران علاوه بر تنوع عظیم گیاهی، عمده ترین گونه های پرندگان و پستانداران حمایت شده یا کمیاب چون مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، کل و بز، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده ای چون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک را در چتر حمایت خود دارد.


این منطقه در شمال غربی آذربایجان شرقی میان سه رودخانه مهم "ارس" در شمال، " ایلگنه چای" در غرب و "کلیبرچای" در شرق واقع شده و از جنوب به ارتفاعات "سایگرام" متصل است.


منطقه حفاظت شده ارسباران به شماره 204 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.











تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن