تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836675071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر نمایی تاتسویا هاساگاوا در جشنواره تئاتر فجر/سایه ژاپنی در شب بارانی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: هنر نمایی تاتسویا هاساگاوا در جشنواره تئاتر فجر/سایه ژاپنی در شب بارانی
«بازی سایه» با تمی ضد خشونت و پرداخت دراماتیک این سوژه توسط حرکات شکیل و نمایشی، مخاطبان شب اول، که اکثریتِ ظرفیت سالن (800 نفری وحدت) را شامل می شدند، 85 دقیقه به وجد آورد.
آفتاب : سرویس فرهنگی - امید بی نیاز*- نمایش «بازی سایه» نوشته و کار تاتسویا هاساگاوا از ژاپن در نخستین اجراهای خود در تالار وحدت با استقبال برآورد ناشدنی تماشاگران روبه رو شد. طوری که تماشاگران، ده دقیقه پس از پایان نمایش، همچنان در سالن ماندند و به تشویق های خود ادامه دادند. 


«بازی سایه» نمایشی بدون دیالوگ است که از طریق موسیقی و «گفتار متن»، یک دستمایه داستانی را در پس زمینه این اثر برای مخاطب تعریف می کند. سپس زیرنویس فارسی این گفتار متن، روی پرده می آید و مخاطب لحظه به لحظه در جریان داستانی قرار می گیرد که زیر بنای نمایش را شکل داده است. با این حال، فرم، حرکت، موسیقی، به اضافه برداشتی از «تئاتر سایه» ویژگی های اصلی این نمایش را شکل داده اند. 


«بازی سایه» با تمی ضد خشونت و پرداخت دراماتیک این سوژه توسط حرکات شکیل و نمایشی، مخاطبان شب اول، که اکثریتِ ظرفیت سالن (800 نفری وحدت) را شامل می شدند، 85 دقیقه به وجد آورد. 


تاتسویا هاساگاوا، کارگردان این اثر، با دستمایه قرار دادن داستانی در پس زمینه نمایش به فکر حفظ عناصر تماشاگر پسند به ویژه درام و سرگرمی است. بنابراین در لحظاتی که ریتم نمایش به اوج      می رسد، او به داستان خود فرود می بخشد.


این فراز و فرود یکی از شگردهای کارگردان در بسط و توسعه نمایش و پرداخت اثری 85 دقیقه ای است. ذهنیت جاری در داستان اگرچه بی تاثیر از سنت نویسندگی رایج در ادبیات ژاپن نیست، اما تمی رمانتیک در پیرنگ آن گنجانده شده است؛ ترس از اینکه انسان به سایه تبدیل شود، مثل شبحی بر داستان سایه افکنده است. شخصیت محوری نمایش به سایه تبدیل می شود و به قول خودش هیچ کاری هم از دستش بر نمی آید. به همین دلیل ( سایه شدن) او نامزد خود را از دست می دهد. کش و قوس های زندگی او در تقابل با دیگر آدم های نمایش از مهمترین عناصر درام و کشمکش در داستان این اثر است. با این حال، مثل بسیاری از پایان های عامه پسند، پایان این نمایش هم شاد است؛ یعنی شخصیت محوری دوباره به نامزدش می رسد. 


«بازی سایه» با وجود این مضمون رمانتیک از لحاظ ذهن ادبی- نمایشی، بی تاثیر از ذهنیت متن ژاپنی (اعم از رمان و نمایشنامه) نیست. بنابراین آنچه در روایت این اثر می آید، از ادبیات غنی ژاپنی و حتی نوشته های بزرگانی همچون ریونوسوکه آکوتاگاوا، یاسوناری کاواباتا، یوکیو میشیما، کوبو آبه و حتی هاروکی موراکامی تاثیر گرفته است.    


با همه تفاسیر، گارگردان ژاپنی و گروهش از تاثیر ادبیات و سنت نویسندگی در ژاپن به اثری صرفاً تئاتری چشم دوخته اند که فقط قصه و داستان نیست. زیرا نمایش آنها بدون دیالوگ است و زبان محوری از طریق نور و فضاسازی حرکتی و بدنی بازیگران و موسیقی تعریف می شود. نمایشی که هیجان انگیز و سرگرم کننده است.  به همین دلیل هم می توانند جمعیت تالار وحدت را در آن شب بارانی، خوشحال و راضی  به خانه هایشان بفرستند. 


• نویسنده، پژوهشگر و منتقد تئاتر











تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن