واضح آرشیو وب فارسی:حمایت: گروه فرهنگی-سید محمد مهدی موسوی: مقام معظم رهبری هفته گذشته و در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی تصریح کردند: «امروز نوبت دنیای اسلام است که با استفاده از دانش و ابزارهای جهانی و همچنین عقل و خردمندی و تدبر و بصیرت، در جهت برپایی تمدن نوین اسلامی حرکت کند». ایشان همچنین مهم ترین وظیفه امروز دنیای اسلام به ویژه علما و روشنفکران راستین را تلاش مجدانه و مجاهدانه برای دمیدن روح واقعی اسلام و معنویت در دنیای پر از ظلم و تبعیض و قساوت کنونی دانسته و گفتند: «تمدن نوین اسلامی به معنای تجاوز به سرزمین ها ، پایمال کردن حقوق انسان ها و تحمیل کردن اخلاق و فرهنگ خود به ملت ها نظیر آن چیزی نیست که تمدن مدعی غرب انجام داد بلکه به معنای هدیه کردن فضیلت الهی به بشریت و ایجاد زمینه برای تشخیص مسیر صحیح به وسیله خود انسان هاست». در خصوص لزوم ایجاد تمدن نوین اسلامی و الزامات و بایسته های آن همچنین چگونگی شکل گیری و تقویت آن ، با حجت الاسلام و المسلمین دکتر «علیرضا پیروزمند» عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به گفت و گو نشستیم. وی درباره اینکه چگونه می توان با بهره گیری از مولفه ها و شاخصه های دینی به سمت تمدن سازی بر اساس اقتضائات امروز جامعه بشری حرکت کرد گفت: بحث تمدن اسلامی و به تعبیر دقیق مقام معظم رهبری، تمدن نوین اسلامی یک مساله بسیار مهم و ویژه است که به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی جدی تر هم دنبال شده و به لطف الهی بسیاری از بسترها و زمینه های تحقق آن نیز به برکت نهضت حضرت امام (ره) و خون مقدس شهیدان فراهم شده است. وی ادامه داد: در واقع بحث تمدن اسلامی علیرغم مخالفت هایی که گاه و بی گاه نسبت به آن صورت می گیرد ، بحث روز نه فقط ایران اسلامی که به نوعی جهان اسلام است که البته در این میان جمهوری اسلامی ایران پرچمدار این موضوع به شمار می رود. پیروزمند اضافه کرد: در این خصوص قبل از هر چیز لازم است که به این سوال پاسخ دهیم که اساساً منظور ما از تمدن چیست تا بعد بگوییم که تمدن اسلامی یعنی چه؟ تمدن آن محیط زیست عینی است که بشر برای ارضای نیاز خودش و بلکه فراتر از آن، افزایش گستره نیازمندی های خویش ایجاد می کند، چرا که آدمی موجودی تکامل پذیر و کمال خواه است و همچنین توقف ناپذیر.از این رو انواع و اقسام کالاها و محصولاتی که بشر برای ارضای نیاز خودش تولید کرده یا تولید می کند، محصولات تمدنی محسوب می شود. وی در پاسخ به این پرسش که اصلاً دین چه نسبتی با تمدن سازی دارد خاطرنشان کرد: هیچ عرصه ای از فرهنگ نیست که بتواند خارج از چتر و پوشش دین تصور شود و فرهنگ هم آن روح و جوهره ای است که در کالبد تمدن حلول پیدا می کند. پیروزمند ادامه داد: به عبارت دیگر، فرهنگ آن آرمان ها و ایده آل هایی است که بشر برای او زندگی می کند و نظام پذیرشی است که مردم به صورت عمومی آن را قبول کرده اند، لذا با این معنا و تفسیر، فرهنگ مقدم بر تمدن اسلام چرا که جهت دهنده به تمدن است. فرهنگ اسلامی الگوی تعیین آرمان ها عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در پاسخ به پرسش «حمایت» مبنی براینکه آیا آرمان های متعالی را که بشر برای تحقق آنها زندگی می کند، دین و آموزه های دینی به او می دهد هم تصریح کرد: دقیقاً همین طور است و همین فرهنگ اسلامی است که برای ما آرمان ها و ارزش ها را مشخص کرده و می کند و ما بر اساس آنها به دنبال تحقق تمدنی هستیم که ما را به سعادت دنیا و آخرت برساند. وی ادامه داد: پروردگار متعال نیز به وسیله انبیای خود، برنامه و مسیر سعادت بشر را مشخص کرده و کامل ترین بسته هدایت را برای انسان فرستاده است که با آن راه را از بیراهه بشناسد و در دام گمراهی و ضلالت ها نیفتد. پیروزمند خاطرنشان کرد: اتفاقاً رکن و اساس همین بسته هدایتی نیز «فرهنگ» است به این خاطر که اساساً فرهنگ شامل نظام باورها، ارزش ها، رفتارها و نمادهاست که همه اینها باید تحت جاذبه دین قرار بگیرد تا نسخه هدایت انسان و جامعه بشری باشد. وی اضافه کرد:البته ما مدعی این نیستیم که دین باید جزیی ترین رفتارها یا توصیف ها یا ارزش ها مشخص کند اما می توانیم ادعا کنیم که مجموعه باورها، ارزش ها و رفتارها یک نظام تشکیل می دهند که با همدیگر پیوستگی دارند و این نظام باید در رأس خود باورها و ارزش ها و رفتارهایی داشته باشد که دین تکلیف آن را معین کرده است.وی درادامه سخنانش با اشاره به این مهم که فرهنگ یک مقوله پیچیده ، حساس و همه جانبه است لذا فرهنگی که می خواهد تاثیر مستقیم خود را بر شکل گیری تمدن داشته باشد در درازمدت عیان خواهد شد یادآورشد: از این رو بیش از هر چیز نیاز به ایجاد تحول در فرد و جامعه هستیم اما به هر حال مصوبه و دستورالعمل نیز در بخش هایی می تواند شرایط را فراهم کند به این معنا و مفهوم که قطار تحولات فرهنگی که منتج به تغییرات تمدنی می شود باید درست ریل گذاری شود تا نتیجه مورد نظر از آن به دست آید. پیروزمند همچنین تصریح کرد: البته در این میان برخی هستند که فکر می کنند مهندسی فرهنگی یعنی تبعیت بی چون و چرای مردم از نقشه از پیش تعیین شده و حال این که این طور نیست و این مقوله از آن مقولات پیچیده ای است که تابع مولفه ها و عناصر گوناگونی است و نمی توان صرفاً با نگاه بخشنامه ای انتظار تحقق آن را داشت. عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براین موضوع که چند سالی است که مقام معظم رهبری به طور خاص بر لزوم توجه به الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت تاکید دارند عملیاتی سازی چنین الگویی چقدر می تواند به ما در کلان مقوله تمدن نوین اسلامی کمک کند هم گفت:به هر حال ما اگر بخواهیم که تمدن نوین اسلامی داشته باشیم نیاز به یک الگو و نقشه راه داریم که به تعبیر رهبر فرزانه مان همان الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت است که به خصوص در دهه چهارم انقلاب اسلامی که به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده باید لزوماً مورد توجه جدی قرار گیرد. وی افزود: از سویی بنا و پایه تمدن اسلامی را علم و فرهنگ و نظام معرفتی تشکیل می دهد که این الگو ما را به آن رهنمون می سازد و لذا شکی نیست که الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی است.البته باید بدانیم که چون تمدن اسلامی با تمدن مادی غرب متفاوت است، لذا شیوه ها و نظام الگویی آن نیز متفاوت خواهد بود به این معنا که نرم افزار تمدن سازی که همین الگو باشد در جامعه اسلامی متفاوت از آن چیزی است که غربی ها پیموده اند و یا به دنبال عملی کردن آن هستند. وی یادآورشد: صدالبته در زمان ها و مکان های مختلف، شرایط فرق می کند اما آنچه مسلم است این که به هر حال باید ما برای دست یابی به الگوی لازم به مولفه های اسلامی و ایرانی توجه کرده و با عملیاتی سازی آن ها، گام در مسیر شکل گیری تمدن نوین اسلامی بگذاریم.
شنبه ، ۱۲دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حمایت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]