واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: صادق کرمیار در نشست نقد و بررسی رمان «نامیرا» در دانشگاه تهران گفت: خطبه حضرت زینب(س) به باور من یک اثر تمام و کمال هنری است که عاشورا را بازآفرینی کرده است.به گزارش خبرنگار مهر ، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ظهر امروز میزبان نشست نقد و بررسی رمان «نامیرا» با حضور صادق کرمیار و محمد حسین رجبی دوانی بود. در این نشست که با استقابل قابل توجه دانشجویان این دانشکده مواجه شده بود، رجبی دوانی در سخنانی با اشاره به اهمیت پرداخت های مختلف به واقعه عاشورا عنوان کرد: پرداختن به واقعه عاشورا از زوایای مختلفی می تواند قابل توجه باشد. اینکه چگونه برخی از اشخاص مانند حر از قعر جهنم خود را به اوج بهشت می رسانند و برعکس آن برای مخاطبان این دست آثار می تواند عبرت آموز باشد. وی ادامه داد: زبان هنر زبانی گیرا و فوق العاده پرمخاطب است و استفاده از آن برای انتقال برخی مفاهیم بدون شک با موفقیت همراه خواهد شد در این میان هنر رمان و داستان نویسی نیز در زمره فعالیت هایی است که بسیار خوب می تواند این کار را به انجام برساند. رجبی ادامه داد: عاشورا از آن جهت که واقعه ای بصیرت زا به شمار می رود و نشان دهنده این است که چگونه برخی از خواص در برابر مطامع دنیایی رنگ عوض می کنند می تواند مایه خوبی برای داستان نویسی باشد و نامیرا نیز از این مساله به خوبی استفاده کرده است. جدای از این، نکته دیگر در این رمان نوآوری موجود در آن است. درباره حادثه کربلا پیش از این هم کار هنری شده بود اما رمان و داستان فاخر در این زمینه کم تولید شده است. وی در همین زمینه افزود: نامیرا را البته نباید رمان تاریخی دانست هر چند که بر مبنای یک واقعه تاریخی نوشته شده است. تاریخ کربلا و عاشورا از منظر تاریخی باید در کتاب تاریخ جستجو شود اما داستان جای بیان تاریخ نیست. در این رمان البته بسیاری از شخصیت های کتاب از منظر تاریخی حقیقی هستند اما نویسنده با هنر تخیل خود توانسته زندگی و باور آنها را به نوعی تازه روایت کند. رجبی دوانی تصریح کرد: کاش نویسنده رمان نامیرا درباره چهره واقعی این افراد در روز عاشورا نیز می پرداخت و پرده از این نقاب نیز در این رمان بر می داشت. در ادامه این مراسم صادق کرمیار نیز در سخنانی عنوان داشت: روایت تاریخی و رمان دو مقوله جدای از هم هستند که هیچ کدام از آنها را نباید با همدیگر قیاس کرد. کسی که به دنبال تاثیرپذیری از تاریخ باشد، رمان نمی خواند و کسی هم که به دنبال داستان و رمان باشد در تاریخ سراغش را نمی گیرد. شخصیت های نامیرا از منظر تاریخی حقیقی هستند اما رفتار و سیرحرکتشان در تاریخ بیان نشده است. کرمیار افزود: نامیرا لایه های مختلفی از واقعه عاشورا را بررسی و چرایی اتفاقات آن را با تکیه بر مخاطب روایت می کند. در تاریخ عنوان شده که ۱۸ هزار نفر برای امام حسین(ع) نامه نوشتند و همه شان هم در این واقعه پشت امام را خالی کرده و به جبهه دشمن پیوستند. بعد فکر می کنیم که چگونه چنین تغییری ممکن است. به باور من هنر تنها ابزاری است که می تواند این موضوع را به ما بباوراند. هنر به جزئیات تاریخ وارد شده و ما را در اتمسفر آن فضا قرار می دهد . این نویسنده در پایان تصریح کرد: کربلا اگر متفاوت شد نخست به خاطر استمرار آن در زندگی مردم بود و دیگر به خاطر هنریت اثری که حضرت زینب(س) خلق کرد و آن را در قالب خطبه اش بیان کرد. خطبه ایشان به باور من یک اثر تمام و کمال هنری است که عاشورا را بازآفرینی کرده است و همه بعد از ایشان توانستند به آن رجوع کنند.
سه شنبه ، ۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]