واضح آرشیو وب فارسی:قانون: حجت الاسلام صابر اکبری جد ی، استاد د انشگاه تهران، کارشناس علوم قرآنی و مد یرکل سابق آسیا و اقیانوسیه معاونت بین الملل د فتر مقام معظم رهبری به عنوان کارشناسی که علاوه بر تسلط بر علوم قرآنی و د ینی به تحولات بین الملل نیز اشراف د ارد ، د ر شماره قبل حکیمانه «قانون» به فلسفه وجود ی اسلام و پیام ها و شعارهای قرآن کریم پرد اخت و د ر همین رابطه به موضوعاتی مانند تکرار بسم ا... الرحمن الرحیم د ر ابتد ای همه سوره های قرآن و تاکید خد ا بر خصلت رحمان و رحیم بود نش اشاره کرد . وی د ر اد امه این مطلب به جایگاه جهاد نیز د ر قرآن و شریعت اسلام می پرد ازد و به نکاتی اشاره د ارد که می تواند د ر فهم بهتر اسلام و روید اد هایی که د ر جهان پیرامون مان رخ می د هد ، راهگشا باشد . د ر منابع تاریخی آمد ه است که د ر یکی از جنگ ها، اطرافیان به مولای متقیان توصیه می کنند : «آقا شما جنگ را شروع کنید .» حضرت به صراحت می گویند : «سنت پیامبر و سیره ما این است که جنگ را ما آغاز نمی کنیم، اولین تیر را ما پرتاب نمی کنیم. ما برای جنگ نیامد ه ایم. ما برای آسیب به کسی نیامد ه ایم. سنت ما این است که وقتی به شما حمله کرد ند به همان اند ازه و به همان ضرورت شما برخورد کنید .» سنت های رسول اکرم(ص) و ائمه به روشنی همین بود ه است که هیچ وقت آغازگر جنگ نبود ه اند ، هیچ وقت جنگ را شروع نکرد ه اند . این هم یک پیام بسیار مهمی د ارد که اسلام به د نبال ستیز و جنگ و برخورد خشونت آمیز نیست. با همه این توضیحات، این پرسش مطرح می شود که آیا د ر قرآن آیات مربوط به قِتال و جهاد وجود ند ارد ؟ قطعا وجود د ارد . کسی منکر این نیست. آیات فراوانی د ر قرآن د اریم که به وظیفه مسلمانان بر جهاد د ر سبیل خد اوند و مقاتله کسانی که قصد نابود ی اسلام را د ارند ، تصریح می کند . این وظایف د ر قرآن تصریح شد ه است و کسی نمی تواند منکر آن شود . منتها یک توجه ظریف و مهم د ر این میان ضروری است.اگر بخواهیم این موضوع را با اصطلاح قانونی توضیح بد هیم همان طور که می د انیم متن قوانین، به صورت مواد قانون و تبصره مواد می آید . صحبت سر این است که آیا د ر قانون اسلام، جهاد ماد ه اصلی است و صلح یک تبصره است ؟ یا نه برعکس آن، زند گی مسالمت آمیز و صلح، ماد ه و جهاد تبصره آن است؟ با اند ک مطالعه ای د ر قرآن به وضوح می بینیم که زند گی مسالمت آمیز و صلح ماد ه شریعت و قانون اسلام است و مسئله جهاد و مبارزه یک تبصره است. تبصره همیشه د ر موارد خاص به کار می رود . بنابراین با این پرسش مواجه هستیم که این تبصره د ر مورد جهاد و مبارزه چه زمانی به کار می رود ؟ د ر زمانی که کسانی د ر برابر اسلام متعرض شوند و به جنگ با اسلام و مسلمانان بپا خیزند ، آنگاه مسلمانان موظف هستند که با آنها مقابله و از اسلام د فاع کنند . عقل هم همین را می گوید که د ر برابر یک تعد د ی نباید سکوت کرد وگرنه همه نابود خواهید شد . شرع هم همین را می گوید که د ر برابر تعد د ی هم باید مقابله کرد . حال اگر کسی تعد د ی نکرد ه به ما، آیا می توانیم از تبصره جهاد و قتال د رباره وی استفاد ه کنیم؟ ابد ا. اصلا جایز نیستیم و شرع چنین اجازه ای را نمی د هد . تبصره جهاد می گوید که به اند ازه و میزانی که با شما برخورد می کنند با آنها برخورد کنید و د ین اسلام به هیچ وجه اجازه نمی د هد به افراد غیر مسلح، افراد بی گناه، افراد ی که هیچ نقشی ند ارند ، حمله کرد . همه مذاهب شریعت اسلامی کشتن افراد غیر مسلحی که هیچ نقشی د ر جنگی را ند ارند ، تایید نمی کنند . همه ممنوع می د انند . اد امه د ارد ...
دوشنبه ، ۲۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]