واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
کاربرد زیارت عاشورا در کلام آیت الله بهجت(ره)
شناسهٔ خبر: 2998293 - یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
آیت الله العظمی شیخ محمدحسین اصفهانی صاحب تألیفات متعدد از خداوند متعال می خواست کلمات پایانی عمرش خواندن زیارت عاشورا باشد و پس از آن به سوی باری تعالی بشتابد. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی شیخ محمدحسین اصفهانی صاحب تألیفات متعدد از خداوند متعال می خواست کلمات پایانی عمرش خواندن زیارت عاشورا باشد و پس از آن به سوی باری تعالی بشتابد. جایگاه زیارت عاشورا و سیرۀ علمای بنام در مداومت بر خواندن زیارت عاشورا را در کلام آیت الله العظمی بهجت منتشر می کند. از امتیازات مذهب شیعه این است که رؤسای مذهب ائمه علیهم السلام که مبیّن و مفسّر مذهب هستند، هم در عقلیات و هم در شرعیات رئیس هستند؛ و به آن ها توسل می کنیم و از آن ها شفاعت می جوئیم. ائمه اطهار(ع) در روز قیامت کارهایشان، کار خدایی است، زیرا که خدای متعال شفاعت های آن ها را قبول می کند. مگر ثواب زیارت سیدالشهدا علیه السلام را ما می دانیم چه خبر است!؟؛ مگر می دانیم روایاتی که دربارۀ زیارت سیدالشهدا(ع) وارد شده، به کجا رسیده است!؟. هیچ می توانیم بگوییم، «کان کمن زارالله فی عرشه»؛ زائر امام حسین(ع) در شب جمعه مانند کسی است که خدا را در عرشش زیارت کند، یعنی چه؟ آیا ما از این ها می فهمیم!؟ یا همین بکاء بر سیدالشهدا علیه السلام ثوابش چه اندازه است؟ آیا می توانیم حدی برایش بگوییم که دیگر از آن بالاتر نیست؟. (ارزش) بکاء به حدی است که می گویند: «همین که اشک مختصری از اذن دخول سیدالشهدا علیه السلام آمد، فتلک الدم علامۀ الإذن: آن «اشک» علامت إذن دخول است؛ یعنی داخل بشو»؛ آخر من چشمم اشک بیاید، چه ربطی است که آن ها اذن دادند! آیا معلوم است که این قضایا چیست؟. خدا می داند رحمت اهل بیت علیهم السلام و خاندان رسالت چه قدر وسیع است؛ رحمت این ها، تابع رحمت واسعه الهی است. اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات معصومین علیهم السلام و مماتشان، هیچ فرقی وجود ندارد. اگر کسی بخواهد تشنگی و عطش دیدار آن ها معصومین(ع) را در وجود خود تخفیف دهد، زیارت مشاهد مشرّفه، به منزله ملاقات آن ها و دیدار حضرت غایب عجل الله تعالی فرجه الشریف است. آن ها در هر جا حاضر و ناظرند. *تاکید بر زیارت عاشورا مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کنندۀ عظمت آن است، مخصوصاً وقتی آن چه در سند زیارت از صفوان از امام صادق علیه السلام روایت شده را ملاحظه می کنیم که گفته شده؛ زیارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش، من به خواننده آن چند چیز را تضمین می کنم: ۱. زیارت وی پذیرفته می شود. ۲. تلاش ایشان مورد سپاس قرار می گیرد. ۳. سلام او بدون مانعی به امام علیه السلام می رسد و حاجت وی از جانب خداوند متعال برآورده می شود و با دست خالی باز نخواهد گشت. ای صفوان! این را با ضمانتی از پدرم و پدرم از امیرالمؤمنین علیه السلام و امیرالمؤمنین از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و رسول خدا از جبرئیل و جبرئیل از خداوند عزّ و جل دریافت نموده، هر یک از آن بزرگواران این زیارت را با این ضمانت تضمین نمودند؛ و به قداست خداوند سوگند، هر کس امام حسین علیه السلام را با این زیارت از نزدیک و یا از دور زیارت کند، حاجتش هر چه باشد برآورده می شود. در سندها آمده زیارت عاشورا از حدیث های قدسی است، برای همین با وجود کارهای فراوان علمی موجود نزد علما و اساتیدمان آن ها همیشه مراقب خواندن زیارت عاشورا بودند، از جمله آن ها: *آخرین کلمات ۱. آیت الله العظمی شیخ محمدحسین اصفهانی صاحب تألیفات متعدد از خداوند متعال می خواست کلمات پایانی عمرش خواندن زیارت عاشورا باشد و پس از آن به سوی باری تعالی بشتابد. خداوند دعای وی را اجابت نمود و پس از اتمام خواندن زیارت عاشورا روحش به ملکوت اعلی شتافت و روحش قرین رحمت و محشور با اولیای خدا شد. ۲. آیت الله شیخ صدرای بادکوبه ای با دانش فراوانی که داشت، مقید به خواندن زیارت عاشورا بود. *کنار رفتن حجاب های ظلمانی ۳. یکی از بزرگان می گوید: ... یکی از روزها به وادی السلام و به مقام امام مهدی علیه السلام رفتم؛ آن جا پیرمردی را با چهره ای نورانی دیدم، مشغول خواندن زیارت عاشورا بود و چنین به نظر می رسید که زائر است. وقتی نزدیک او رفتم، تصویری در برابرم نمایان شد گویی پرده حجاب را برای من کنار زدند حرم امام حسین علیه السلام را دیدم که زائرین مشغول به عبادت و زیارت بودند. از آن چه دیدم تعجب کردم؛ اندکی به عقب رفتم و به حالت طبیعی بازگشتم؛ بار دیگر نزدیک او شدم، همان حالت اول برای من نمایان شد. این حالت چندین بار برایم تکرار شد. صبح روز بعد، به مکانی که زائران برای زیارت در آن سکنی می کنند، رفتم تا از محضرش استفاده کنم؛ از حال و محل او سؤال کردم، گفتند: آن شخص برای زیارت آمده بود و امروز اثاثیه و وسایلش را جمع کرد و از اینجا رفت. از زیارت او ناامید نشدم، به وادی السلام رفتم تا شاید او را بیابم، آن جا با شخصی ملاقات کردم که امور غیبی عجیبی را برایم متذکر می شد و بعضی از مسایل را روشن می نمود. بدون آن که سؤال کنم به من گفت: زائری را که در پی او هستی، رفته است. *سیره شیخ مرتضی انصاری ۴. بزرگ فقها و مجتهدین آیت الله شیخ مرتضی انصاری (ره) همیشه زیارت عاشورا و صد بار لعن و صد بار سلام آن را در حرم مولی الموحدین امیرالمؤمنین علیه السلام می خواند و با تداوم در خواندن آن زبانش در خواندن بسیار سریع بود؛ زیارت را همراه با لعن و سلام تقریباً نیم ساعت و یا چند دقیقه بیشتر به پایان می رسانید؛ و اگر کسی تداوم او را در خواندن زیارت عاشورا می دید می گفت: او مشغول مسائل اصولی و فقهی نمی باشد، و با دیدن تحقیقاتش در مسائل علمی و نظریات ظریفش در فقه و اصول، می گفت: او اهل خواندن زیارت عاشورا و ... نیست! *سخن گفتن از غیب ۵-شخصى از علماى اصفهان، اهل معقول و منقول بود كه به مرحوم میرزاى شیرازى (ره) اشكالاتى داشت. لذا مطالبى نوشت نامه را علماى اصفهان امضا كردند و به نجف رفت تا نامه را به میرزاى شیرازى (ره) بدهد. قبل از آن به خدمت مرحوم «ملا فتحعلى سلطان آبادى» رسید و ایشان از مضمون نامه اى كه در جیب آن عالم اصفهانى بود، او را با خبر كرد. آن آقا تكان خورد و تعجب كرد و با این كه خودش را خیلى بالا مى دانست تواضع به خرج داد، لذا به ملا فتح على گفت: به ما چیزى بفرمایید تا استفاده كنیم. فرمود: شما كه خود از علما و بزرگانید؛ اصرار كرد. مرحوم ملا فتحعلى فرمود: به سه چیز مداومت داشته باشید: ۱- نماز اول ماه؛ ۲- زیارت عاشورا در هر روز؛ ۳- هر شب دو ركعت نماز وحشت بخوانید و به مؤمنین و مؤمناتى كه كسى را ندارند و از دنیا رفته اند، هدیه كنید. منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بهجت(ره)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]