تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819122865
انتقال خشونت ساختاری از غرب به جهان اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
انتقال خشونت ساختاری از غرب به جهان اسلام
تا زمانی که معیارهای دوگانه بر سیاست غرب مسلّط باشد، و تا وقتی که تروریسم در نگاه حامیان قدرتمندش به انواع خوب و بد تقسیم شود، و تا روزی که منافع دولتها بر ارزشهای انسانی و اخلاقی ترجیح داده شود، نباید ریشههای خشونت را در جای دیگر جستجو کرد.(۱۳۹۴/۰۹/۰۸)
ریشههای شکلگیری و گسترش افراطگرایی در سپهر عمومی و جغرافیای جهان اسلام از جمله پدیدههای پراهمیت سیاسی در عرصهی بینالملل است؛ بهویژه با گسترش حوزهی عمل آنان که نماد تروریسم نوین در جهان معاصر بهشمار میرود، این پرسش مطرح میشود که نظام سلطهی غرب چگونه در بازتولید افراطگرایی در جهان اسلام نقش ایفا کرده است. [*] وجوه خشونتطلبی نظام سلطهی غربی
نظام سلطهی غرب همواره در برخورد با کشورهای جهان اسلام از نوعی منطق مبتنی بر انگارههای تاریخی صلیبی و همچنین منطق حسابگرانهی استعماری پیروی کرده است. بر همین اساس، عنصر قدرتمحوری و خشونتطلبی وجه بارز تعامل غرب با جهان اسلام، بهویژه از آغاز دوران استعمار بوده که در مقاطع بعدی بهویژه در قرن بیستم نیز تداوم پیدا کرده است. وجوه خشونت نظام سلطه در مقطع فوق را میتوان با تحولاتی نظیر تقسیم منطقه به مرزهای ساختگی در قرارداد سایکس-پیکو، گسترش جنگ سرد در غرب آسیا، حمایت از حکومتهای مرتجع عربی و سرکوب جوامع و حمایت از تأسیس و اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه مشاهده کرد. در واقع ریشهی بحرانهای منطقهی غرب آسیا را بایستی در همین امر جستوجو کرد که نظام سلطه، نظم ساختگی و استعماری مدنظر خود را در منطقه حاکم کرد.
با گذر از دوران دوقطبی در نظام بینالملل، اشغالگری مستقیم در قالب ایدهی نظم نوین جهانی و طرحهایی چون خاورمیانهی بزرگ و همچنین گسترش خشونت نمادین در قالب ایدههای اسلامهراسی در دستورکار آمریکا قرار گرفت. غرب برای اینکه هژمونی گفتمانی خود را پس از جنگ سرد و فروپاشی شوروی حفظ کند، به یک غیر نیاز داشت که همانا «اسلام» بود1 و اسلامهراسی به ابزاری مهم در تثبیت و تقویت هویت غربی بدل شد.
اما آنچه در این میان اهمیت دارد آن است که خشونتطلبی غرب به شکل مستقیم در جهان اسلام منجر به بروز جریانات افراطی شده است. البته سابقهی نگرش سلفیگری و برداشت ارتجاعی از دین، به جریانات حدیثگرا در تاریخ اسلام بازمیگردد، اما بیتردید علتی را که باعث شد در دوران مدرن، این افکار پوسیده ابتدا در قبایل بدوی عربستان منجر به بروز وهابیت شود و سپس در سطح جهان اسلام گسترش یابد، باید بیرون از اسلام جستوجو کرد؛ همچنانکه فرقهی وهابیت چیزی بیش از اندیشههای خوارج در صدر اسلام نبود، اما بهرهگیری انگلستان از این اندیشه، به جنگافروزی در جهان اسلام انجامید.
[*] آمریکا، طالبان و القاعده
اما در دهههای اخیر اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی در سال 1980 و رقابت آمریکا با این کشور، نقطهی عطف دیگری برای گسترش افراطگرایی در جهان اسلام بود. استراتژیستهای غربی نسبت به غلیان هویت سلفی در جهان اسلام آگاهی داشتند و تلاش بسیاری نمودند تا این ظرفیت را در جهت منافع راهبردی خود سوق دهند. لذا با آغاز تجاوز شوروی به افغانستان، آمریکا عزم خود را جزم نمود تا این کشور را به یک ویتنام دیگر، اما اینبار برای شوروی بدل نماید. به همین دلیل، آمریکا سیاست خود را بر حمایت قاطع از مجاهدین عرب-افغان قرار داد و آنان را «مبارزان آزادی» نامید. به این ترتیب، آمریکا علاوهبر مبارزه با شوروی، میتوانست مانع از نفوذ انقلاب ایران در میان سایر کشورهای اسلامی شود و به تولید جریان آنتیتز انقلاب اسلامی در آینده بینجامد.2
در واقع آنچه هویت و فکر سلفی را بدل به هستههای تشکیلاتی مبارز نمود، بیتردید تلاقی منافع غرب با این افراطگرایان بود. به همین دلیل هم پس از پایان جنگ، طالبان بهکمک پاکستان و آمریکا و تأمین مالی عربستان سعودی، به یک قدرت مؤثر نظامی تبدیل شد و توانست قدرت را در افغانستان قبضه کند. عملاً ارتباط سری ایالاتمتحدهی آمریکا و طالبان، باعث شد تا بسیاری سیا و وزارت امور خارجهی آمریکا را پدرخواندهی طالبان قلمداد کنند.3
از طرف دیگر، بنلادن در واکنش به تهاجم آمریکا به سرزمینهای اسلامی در جنگ خلیج فارس، اندیشهی ایجاد یک جبههی جهاد جهانی را دنبال کرد که منجر به تأسیس جبههی بینالمللی جهاد علیه یهودیان و صلیبیان (مشهور به القاعده) شد. نهایتاً تمرکز بر دشمن آمریکایی باعث شد تا القاعده حملات تروریستی را علیه منافع ایالاتمتحده اجرایی کند. در این میان، حمله به برجهای دوقلوی تجارت جهانی در آمریکا که بزرگترین عملیات تروریستی در ابتدای قرن بیستویکم بود، موجب شد غرب از این فضا استفاده کند و تمام اسلام را بهصورت تروریستی، جهادی و رادیکال و بنیادگرا نشان دهد و یک اینهمانی میان تهدیدات کمونیسم در نیمهی قرن بیستم و اسلامگرایی در ابتدای قرن بیستویکم به وجود آورد.4
لذا حمله به افغانستان و عراق در دستورکار آمریکا قرار گرفت، اما حمله به افغانستان با پراکنده ساختن گروههای جهادی به وخیمتر شدن تهدیدات انتحاری انجامید که نتیجهی آن تصمیم جهت حمله به عراق بود. اشغال عراق نیز سبب تمرکز افراطگرایان در عراق و تبدیل شدن عملیات انتحاری بهعنوان شیوهی غالب جهاد گردید.5 در واقع خشونت عریان آمریکا منجر به گسترش افراطگرایی و شبکهی بینالمللی القاعده گردید. متقابلاً نیز غرب از القاعده بهعنوان یک تهدید استفاده میکرد و استراتژی خشونتآمیز خود را تداوم میبخشید.
[*] خشونت نمادین غرب و برآمدن داعش
داعش در عین اینکه در تداوم القاعده و دگردیسی در آن به وجود آمد، بهنحو فزایندهای از میان مسلمانان اروپایی یارگیری کرد. در واقع داعش از اینجا به وجود آمد که القاعدهی عراق برخلاف القاعدهی مرکزی، شیعیان را هدف حملات خود قرار داد و تلاش کرد خلافت اسلامی برپا کند. پس از آن نیز با آغاز بحران سوریه، غرب بار دیگر مانند دههی 1980 تلاش کرد از ظرفیت بهاصطلاح جهادگران سلفی، اینبار علیه نظام سوریه، تضعیف جبههی مقاومت و ایجاد مانع در برابر انقلاب اسلامی ایران استفاده نماید. به همین دلیل، دولت اسلامی عراق به رهبری ابوبکر البغدادی، تلاش کرد حوزهی اقتدار خود را به سوریه نیز گسترش دهد و بر همین اساس، خود را دولت اسلامی در سرزمین عراق و شام یا همان داعش نامید.
یکی از مهمترین ویژگیهای داعش، حضور چشمگیر جوانان اروپایی در این گروه است. این ویژگی البته پدیدهی جدیدی است که کاملاً در ارتباط با بُعد نمادین خشونت ساختاری غرب بروز کرده است. به بیان دیگر، ظهور وهابیت، القاعده و طالبان با خشونتطلبی فیزیکی و منافع راهبردی آنان در جهان اسلام مرتبط است، ولی در خصوص داعش باید گفت در عین اینکه این گروه محصول خشونت فیزیکی غرب بهشمار میرود، حضور جوانان اروپایی در آن نشاندهندهی تأثیرات فرهنگیتر سلطهی غرب است. این وضعیت بهشکل مستقیم نتیجهی سیاست تحمیل و تحقیر فرهنگی غرب است که با مختل کردن هویتسازی بومی، یک بحران فراگیر هویت و معنا در جوامع مختلف جهان پدید میآورد و بستر بسیار مناسبی را برای افراطگرایی فراهم میکند.
نتیجهی این خشونت ساختاری، بروز پدیدهی داعش و اسلام اروپایی افراطی است. الیویه روآ، محقق فرانسوی حوزهی جنبشهای اسلامی در این زمینه تأکید میکند که دینداری خالص اسلامی همواره در فرهنگ ملی یا محلی ریشه دارد و این نوع دینداری ریشهی پدیدهی تروریسم نیست. در واقع شاخهی رادیکال اسلامگرایی محصول چیزی است که آن را «سرزمینزدایی از اسلام» مینامد. یعنی آحاد جوانان مسلمان ریشههای فرهنگی خود را از دست داده و در جامعهی کشورهای غیراسلامی رها شدهاند. این مسئله روشن میکند که چرا سرمنشأ بسیاری از اسلامگرایان رادیکال، غرب است و نه منطقهی غرب آسیا.6 لذا اسلامگرایی افراطی داعش اساساً محصول مدرنیته و جهانی شدن است که البته در صحنهی میدانی نیز بهجهت همراستایی با منافع راهبردی غرب، نظام سلطه از آن حمایت میکند.
[*] جمعبندی
نظام سلطهی غربی هیچگاه نظارهگر بیطرف در جهان اسلام نبوده است، بلکه با اقدامات تهاجمی و اعمال خشونت ساختاری خود به بازتولید افراطگرایی کمک و تصورات ارتجاعی را قوام بخشیده است. همچنان که نضج افراطگرایی در قالب وهابیت در چارچوب خشونت استعماری انگلستان و همچنین آغاز گروههای سلفی جهادی در دوران جنگ سرد با اهداف راهبردی آمریکا تطابق داشته است. با ظهور القاعده و داعش، در کنار خشونت فیزیکی، خشونت نمادین غرب در قالب اسلامهراسی و تحقیر فرهنگی نیز گسترش یافت. نهایتاً اینکه وهابیت عربستانی، طالبان، شبکهی جهانی القاعده و اینک داعش، همگی محصول خشونت ساختاری غرب در برخورد با جهان اسلام هستند.
منابع
1. سعید، ادوارد (1379)، شرقشناسی، ترجمهی خنجی لطفی، تهران، امیرکبیر، ص48.
2. آشکار، ژیلبر (1384)، جدال در توحش، ترجمهی حسن مرتضوی، تهران، اختران، ص65.
3. نصرتینژاد، فرهاد (1381)، نفت، انرژی و طالبان، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش54.
4. Kurth, James (2005), global threats and American strategies, from communism in 1955 to Islamism in 2005, foreign policy research institute.
5. مهربان، احمد (1387)، جنگ علیه تروریسم و افزایش حملات انتحاری در عراق و افغانستان، فصلنامهی راهبرد، ش48.
6. Roy, Olivier (2004), globalized Islam, newyork, Columbia university press, p25.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی انتهای متن/
http://fna.ir/3XKYFD
94/09/17 - 00:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
فرهنگ خشونت آمیز غرب شایسته جایگزینی با فرهنگ اسلامی نیست
امام جمعه بجنورد با اشاره به نامه رهبری به جوانان غربی گفت فرهنگ غرب خشونت آمیز بوده و این فرهنگ شایسته جایگزینی با فرهنگ اسلامی نیست به گزارش نسیم نیوز حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در خطبه های نماز جمعه این هفته مرکز خراسان شمالی که در محل مصلای امام خمینی ره بجنورد برگزارافشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم/14 شیخالاسلام: رهبری در نامه اخیر خود خطر نحوه برخورد دولتهای غربی با
افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم 14شیخالاسلام رهبری در نامه اخیر خود خطر نحوه برخورد دولتهای غربی با مسلمانان را گوشزد میکندمشاور امور بینالملل رئیس مجلس شورای اسلامی با باین اینکه سخنان رهبری در میان جوامع غربی مورد استقبال قرار میگیرد گفت رهبر انقلاب در نامه اخیرغرب دچار تناقض شده است / مخاطب رهبری جوانان غرب بودند چراکه پدران و مادران فردایند / دین اسلام در آینده، جهانی
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی "خیبرآنلاین" آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت نماز جمعه امروز تهران در خطبه های نماز جمعه پایتخت با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی اظهار داشت این نامه شامل دو محور می شود که محور اول ایدئولوژی دینی و محور دومتکرار/افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم/۲۱ اسماعیلی: نامه رهبری به جوانان اروپایی محرک آنان برای شناخت اس
تکرار افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم ۲۱اسماعیلی نامه رهبری به جوانان اروپایی محرک آنان برای شناخت اسلام واقعی خواهد شد مقامات غربی تصویری وارونه از اسلام ارائه میدهندعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت مقامات غربی سعی دارند تصویر وارونهای از اسلام به نمایشدبیرکل حزب جماعت اسلامی پاکستان: نامه رهبر ایران به جوانان غرب، زمینه ساز صلح در جهان است
اختصاصی ایرنا دبیرکل حزب جماعت اسلامی پاکستان نامه رهبر ایران به جوانان غرب زمینه ساز صلح در جهان است اسلام آباد - ایرنا - دبیرکل حزب جماعت اسلامی پاکستان جوانان هر کشور و جامعه را آینده سازان آن جامعه دانست و گفت که هدایت جوانان امروز موجب جلوگیری از جنگ ها و بحران های بالقونفوذ جمهوری اسلامی در غرب از طریق نامه رهبر انقلاب/ ضرورت اتحاد جهان اسلام و غرب در برابر تروریسم
مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت به طور قطع نفوذ جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب در غرب در قالب این نامه ها خود را نشان داده و رسانه ها نیز باید موضوع نامه اول و دوم رهبری به جوانان غربی را در دستور کار خود قرار دهند به گزارش صاحب نیوز علیرضا احسان دوست در گفتگوامام جمعه سنندج: اسلام عزت و ارزش واقعی زنان را عینیت بخشید / نگاه جهان غرب به زن، ابزاری است
امام جمعه سنندج اسلام عزت و ارزش واقعی زنان را عینیت بخشید نگاه جهان غرب به زن ابزاری استامام جمعه سنندج گفت دین اسلام عزت و ارزش واقعی به زنان بخشید از این رو باید بر اساس دستورات و ارشادات این دین مبارک به حقوق آنها رسیدگی شود به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ماموستا عبداکنگره اربعین، نقطه عطف و سرمایه عظیم جهان اسلام است/توجه جوانان به رفتار غرب در مساله تروریسم محور نامه دوم ره
خبرگزاری شبستان آیت الله سعیدی گفت کنگره عظیم اربعین سید الشهداء ع نقطه عطف و سرمایه عظیم برای جهان اسلام است که باید از آن بهترین بهره برداری برای تحقق آرمان های اهل بیت ع را برد تا زمینه ای برای حضور و ظهور حضرت ولی عصر عج باشد به گزارش خبرگزاری شبستان از قم آیت الله ستکرار/افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم/۲۰ حقشناس: نامه رهبری به جوانان غرب باید مورد توجه اندیشکدههای
تکرار افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم ۲۰حقشناس نامه رهبری به جوانان غرب باید مورد توجه اندیشکدههای اسلامی قرار بگیردعضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است باید نامه مقام معظم رهبری در دستور کار و مورد توجه اندیشکدههای اسلامی به خصوص حوزههای علمیه و دانشگاههای کشورتکرار/افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم/۱۹ زمانی: نامه اخیر رهبری پردهبرداری از جنایات داعش با معرفی اسل
تکرار افشای اندیشه خشونتزای غرب در نامه دوم ۱۹زمانی نامه اخیر رهبری پردهبرداری از جنایات داعش با معرفی اسلام ناب به جوانان غربی بودمشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت رهبر انقلاب در نامه اخیر خود به جوانان غربی واقعیتهای تلخ جامعه امروز را نمایان کردند و ضمن پردهبرداری از جنای-
گوناگون
پربازدیدترینها