واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«خانههنرمندان» و برنامههای رجبی معمار/ خانه هنرمندان یا «پاتوق» بخشی از اهل هنر
برنامههای رجبی معمار برای خانه هنرمندان هر چه باشد قطعا با برنامه مدیر قبلی تفاوت آشکاری خواهد داشت و احتمالا حاشیه امن ایجاد شده در 4 سال گذشته برای برخیها تکرار نخواهد شد.
خبرگزاری فارس_ محمدجواد طالبی، بعد از چند ماه «خانههنرمندان» از میان نامزدهای تصدی این پست بالاخره مدیرعامل خود را شناخت و هفته گذشته نیز مراسم تقدیر از زحمات مجید سرسنگی و معارفه مجید رجبی معمار به عنوان مدیر عامل جدید این خانه برگزار شد. مجید رجبی معمار دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت است و از 1371 همکاری خود را با شهید آوینی در روایت فتح آغاز کرد. او تاکنون به عنوان رئیس هیأتمدیره مؤسسه فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و شهرک سینمایی دفاع مقدس و همچنین معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت و مدیریت شبکه 5 و بازار سیما فعالیت داشته است.
کارنامه رجبی معمار پر است از فعالیتهای مختلف فرهنگی_هنری که امیدوار کنندهاند اما مدیرعاملی این خانه با تمام مسئولیتهای او تفاوتی آشکار دارد. البته اتفاق نادری هم نیست، پیش از این و در سال 1390 نیز همین مسئله در مورد مجید سرسنگی عنوان میشد و آن روزها اقبال فراوانی به سوی دکتر محمد سریر وجود داشت اما باوجود آنکه «غلامحسین امیرخانی» رییس شورایعالی خانه هنرمندان هرگونه دخالت شهرداری تهران برای انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر را رد کرده و گفته بود: «شهرداری تهران هیچ دخالتی در این مساله ندارد و شورایعالی خانه هنرمندان به عنوان نهادی مستقل، مدیرعامل خانه هنرمندان را انتخاب میکند.» بالاخره شورای عالی هنرمندان و شهرداری تهران مجید سرسنگی را انتخاب کردند تا کمکهای مالی شهرداری پس از استعفای پر بحث و حاشیه «جوزانی» به این خانه بیش از پیش شود و با نحوه مدیریت سرسنگی تقریبا همه تا پایان یا راضی بودند یا راضی نگهداشته میشدند. مدیریت بر این خانه بسیار سختتر از کارهای گذشته مدیرعامل جدید است، چرا که در مسئولیتهای پیشین او مدیر مجموعه هایی بوده که یا در نگاه و عمل با وی همراه بوده و یا آنکه مجبور به اطاعت از وی بودهاند اما ماجرای «خانه هنرمندان» حکایت دیگری است. تاخیر چندماهه در تعیین مدیرعامل جدید نشان از نبود نظر واحدی در شورای عالی هنرمندان است و همین مسئله کار رجبی را سختتر میکند آنهم در شرایطی که مجید سرسنگی بخاطر دوزیستی و همگامی با هنرمندان و همراهی با مسئولان مقبول بود (البته قصد نداریم به نقاط ضعف و قوت مدیریت 4 ساله سرسنگی در این مجموعه بپردازیم). سرسنگی در روز معارفه رجبی معمار پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: «در زمان انتخاب، افراد سلیقههای مختلفی دارند اما وقتی فردی انتخاب میشود همه باید کمک کنند تا ایشان بتواند این خانه را راهبری کند». جمله ظاهری ساده اما پر مغز و دقیق، که حاکی از مقبولیت نسبی و لب مرزی مدیرعامل جدید داشت. اما سوال اصلی این است که مدیرعاملان خانه هنرمندان در گذشته، حال و آینده بر اساس کدام برنامه باید اینجا را مدیریت و راهبری کنند؟ آیا باید حد وسط را گرفت و کاری کرد که تنها ظواهر حفظ شود؟ مقام معظم رهبری در تاریخ ۹۴/۷/۶ در دیدار جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی دفاع مقدس در بخشی از بیانات خود نسبت به مسئله هنر و هنرمند و انتظارات انقلاب میفرمایند: «آثار بزرگ هنری دنیا را نگاه کنید؛ بسیاری از آنها برروی قهرمانیهای ملتها متمرکزند؛ حتی آنجایی که شکست خوردند. در لشکرکشی ناپلئون به روسیه، دو نفر روایتگر بزرگ هنری، این ماجرا را روایت کردند: یکی فرانسوی است که ویکتور هوگوست؛ یکی روسی است - طرفِ شکست خورده، که اول کار شکست خورد - که تولستوی است. آن طرفِ پیروز طبعاً گزارشهایی را ممکن است بدهد؛ اما شما ببینید، در این کتابِ آن طرفِ شکست خورده، شکست را آنچنان تصویر میکند که مایه غرور و سربلندی ملت است .... ما در این ماجرای هشت ساله، یک پیروزی مطلق به دست آوردیم. ما که جنگ را شروع نکرده بودیم که بگوییم فلان جا را میخواستیم بگیریم، نتوانستیم، پس ناکام شدیم؛ قضیه این نبود. قضیه این بود که دشمنی به ما حمله کرده بود و میخواست بخشی از خاک ما را بگیرد؛ همه دنیا هم به او کمک کردند؛ ما هم مردانه ایستادیم؛ ناکام شد و بینیاش به خاک مالیده شد و برگشت. پیروزی از این بالاتر؟ این پیروزی را با همین ابعاد، با همه خصوصیاتی که در آن وجود دارد، با همه آن هزاران هزار ماجرایی که آن را به وجود آورده است، ما باید روایت کنیم. این کارِ هنرمندان عزیز ماست؛ کار نویسندگان است؛ کار سینماگران است؛ کار شاعران است؛ کار نقّاشان است؛ کار اصحاب فرهنگ و هنر است». بنظر میرسد این جمله سیاستهای کاری یک مدیر در حوزه فرهنگ و هنر را بخوبی روشن کرده است، حالا فرقی نمیکند او وزیر فرهنگ باشد یا مدیرعامل خانه هنرمندان، بلکه هرکدامشان با توجه به اختیارات باید در جهت اهداف اسناد بالادستی نظام در حوزه هنر و فرهنگ انقلاب بکوشند و نسبت به اقدامات انجام شده پاسخگو باشند. برنامههای رجبی معمار برای خانه هنرمندان هر چه باشد قطعا با برنامه مدیر قبلی تفاوت آشکاری خواهد داشت و احتمالا حاشیه امن ایجاد شده در 4 سال گذشته برای برخیها تکرار نخواهد شد، در این مدت بخشهایی از مجموعه در اختیار افرادی قرار گرفت که بیش از آنکه با هنر نسبت داشته باشند وابسته به رانتهایی بودند و توانایی خط دهی به رسانههای خاص را دارا بودند و میتوانستند خیال مدیرعامل را از بابت همراهی رسانهها با وی را تضمین کنند. حالا رجبی باید تصمیم بگیرد که میخواهد مدیریتی بی دغدغه و آرام را سپری کند و یا آنکه برای اصلاح گام بردارد و این خانه را از پاتوق برخی عنوان داران پر مدعا به خانه امن هنرمندان و هنردوستان واقعی و جوان تبدیل کند، او باید تصمیم بگیرد که قرار است روی سن در محافل مختلف روشنفکری حضور داشته باشد یا آنکه در مسیر سخت پیش رو با اتکا به سند چشمانداز هنر انقلاب گام بردارد. انتهای پیام/ج
94/09/02 - 00:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]