تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840354684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قران صامت از زبان قران ناطق


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قران صامت از زبان قران ناطق
قران صامت از زبان قران ناطق   نويسنده: دکتر سيد جعفر شهيدي   چکيده   نهج البلاغه قرابت زيادي با قرآن دارد. قرابت نهج البلاغه با قرآن را مي توان هم از لحاظ مفاهيم و محتوا و هم به لحاظ معرفي و چيستي بررسي کرد. امام علي(ع) در فقره هايي از نهج البلاغه به معرفي قرآن توجه دارد. اين توجهات، ذيل عناوين آموختن و تلاوت قرآن، درون و برون قرآن، همنشيني با قرآن، قرآن دستاويزي محکم، چراغ راه، قرآن معدن ايمان،...در اين مقاله دسته بندي شده است. نهج البلاغه عظمت قرآن را در کلام امام(ع) آشکار ساخته و ماهيت و رسالت آن را بيان مي کند. کليد واژه ها:   قرآن، قرآن ناطق، بهره گيري از قرآن. قرآن از آن بخواهيد تا سخن گويد؛ و هرگز سخن نگويد؛ اما من شما را از آن خبر مي دهم. بدانيد قرآن علم آينده است و حديث گذشته. درد شما را درمان است و راه سامان دادن کارتان در آن است»(نهج البلاغه، خ: 158). «کتاب خدا در دست رس شماست. زبان آن کند نيست؛ گوياست؛ خانه اي است که پايه هايش ويران نشود، و صاحب عزتي است که يارانش را هزيمت نبود».(همان، خ: 133). «اين قرآن خطي نبشته است که ميان دو جلد هشته است. زبان ندارد تا به سخن آيد، ناچار آن را ترجماني بايد، و ترجمانش مردان اند که معني آن دانند»(همان، خ: 125). آموختن و تلاوت قرآن   «قرآن را بياموزيد، که گفتار است، و آن را نيک بفهميد، که دل ها را بهترين بهار است. به روشنايي آن بهبود خواهيد، که شفاي سينه هاي بيمار است، و آن را نيکو تلاوت کنيد، که سودمندترين بيان و تذکار است»(همان، خ: 110). قرآن، حجت پروردگار   «پس قران فرمان دهنده است و بازدارنده؛ خاموش است و گوينده؛ حجت خداست بر آفريدگانش که پيمان گرفته است از ايشان و همگان را نهاده است در گرو آن. نور خود را با قرآن تمام گرداند و دين خود را بدان به کمال رساند»(همان، خ: 183). درون و برون قرآن   «ظاهر قرآن زيباست؛ باطن آن ژرف و ناپيداست؛ عجايب آن سپري نگردد؛ غرايب آن به پايان نرسد، و تاريکي ها جز با آن زدوده نشود. در قرآن است خبر آنچه پيش از شما بود و آنچه پس از شماست و حکم آن که چگونه بايدتان زندگي نمود»(همان، ق: 313). همنشيني با قرآن   «کسي با قرآن ننشست، جز آن که چون برخاست، افزون شد، يا از او کاست؛ افزوني در رستگاري و کاهش از کوري و دل بيماري. و بدانيد کسي را که با قرآن است، نياز نباشد؛ و بي قرآن بي نياز نباشد. پس بهبود خود را از قرآن بخواهيد، که قرآن بزرگ ترين آزار را بهي است؛ و آن کفر و دو رويي و بيراهه رفتن و گم رهي است(همان، خ: 176). قرآن، دستاويزي محکم   «بر شما باد به کتاب خدا، که ريسمان استوار است و نور آشکار است، و درماني است سود دهنده، و تشنگي را فرو نشاننده؛ چنگ در زننده را نگه دارنده، و در آويزنده را نجات بخشنده. نه کج شود که راستش گردانند و نه به باطل گرايد تا آن را بر گردانند. کهنه نگردد به روزگار، نه از خواندن و نه از شنيدن بسيار. راست گفت آن که سخن گفت از روي قرآن، و آن که بدان رفتارکرد، پيش افتاد از ديگران.(همان، خ: 156). خداي تعالي کتابي را ه نما نازل نمود و در آن نيک و بد را آشکار نمود. پس راه خير را بگيريد، تا هدايت شويد و ازراه شر بر گرديد و به راه راست برويد»(همان، خ:167). قرآن، چراغ راه   «پس فرو فرستاد بر او قرآن را که چراغ آن فرو نميرد؛ چراغي را که افروختگي اش کاهش نپذيرد. دريايي که ژرفاي آن کس نداند و راهي که پيمودنش ره رو را به گمراهي نکشاند. پرتوي که فروغ آن تيرگي نگيرد و فرقاني که نور برهانش خاموش نگردد و تبياني که ويراني نپذيرد و بهبودي اي که در آن بيم بيماري نباشد و ارجمندي که ياورانش را شکست و ناپايداري نباشد و حقي که ياورانش را زبان و خواري نباشد»(همان، خ: 198). قرآن، معدن ايمان   قرآن، معدن ايمان است و ميان جاي آن، و چشمه سار دانش است و درياهاي آن، و باغستان داد است و انگيزه هاي آن، و بنياد اسلام است و بنلاد استوار آن، وادي هاي حقيقت است و سبزه زارهاي آن، ودريايي است که بردارندگان آب، خشکش نگرداند؛ و چشمه سارهاست که آب کشندگان، آبش را به ته نرساند. آبشخورهاست که در آيندگان بدان آن را کم نکنند؛ و نشانه هاست که روندگان از نظرش دور ندارند؛ و پشته هاست که روي آورندگان از آن بگذرند و آن را نگذارند»(همان). قرآن، مايه ي سيرابي دانشمندان   خدايش مايه ي سيرابي دانشمندان کرده است و بهار دل هاي فقيهان، مقصد راه هاي پارسايان و دارويي که پس از آن بيماري نيست و نوري که با آن تاري نيست و ريسماني که گرفتنگاه آن استوار است و پناهگاهي که قله ي آن پناهنده را نگه دار است؛ ارجمندي که هر که با او دوستي ورزد، و امان آن کس که بداند در شود و راه نماي هر که بدان اقتدا کند و عذر خواه آن که آن را مذهب خود گيرد و برهان هر کس که بدان سخن گويد و آن را پذيرد و گواه هر که در مخاصمت پشتيبان خويشش شمرد و پيروزي آن کس که بدان حجت آرد و راه بر آن که آن را به کار دارد و برنده ي آن که آن را کارفرمايد و نشان آن کس که در آن بنگرد چنان که بايد، و نگاهدار کسي که خود را بدان از آسيب پايد و دانش کسي که نيکش به خاطر سپرد و حديث کسي که از آن روايت دارد»(همان). قرآن و مردم آخر زمان   «نزد مردم آن زمان کالايي زيان مندتر از قرآن نيست، اگر آن را چنان که بايد، بخوانند، و نه پرسودتر از قرآن، اگر معني کلماتش را بر گردانند...حاملان کتاب خدا آن را واگذارند و حافظانش آن را به فراموشي سپارند. پس در آن روزگار، قرآن و قرآنيان از جمع مردم دورند و رانده و مهجور؛ هر دو باهم در يک راه روانند و ميان مردم پناهي ندارند. پس دراين زمان قرآن و قرآنيان ميان مردمند و نه ميان آنان، با مردمند، نه با ايشان؛ چه گم راهي و رستگاري سازوار نيايند، هر چند با هم در يک جا بپايند. پس آن مردم درجدايي متفقند و از جمع گريزان؛ گويي آنان پيشواي قرآنند، نه قرآن پيشواي آنان. جز نامي از قرآن نزدشان نماند و نشناسند جز خط و نوشته ي آن»(همان، خ : 147). منابع قرآن کريم علي بن ابي طالب [امام] 1368: نهج البلاغه، گردآوري شريف رضي، ترجمه ي سيد جعفر شهيدي، تهران: انتشارات علمي ــ فرهنگي. نشريه النهج شماره 23-24 /ج  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن