تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835582871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ریشه کُلت کشی روی مردم کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ریشه کُلت کشی روی مردم کجاست؟
کنترل اوضاعِ عادی با کُلت کمری!
ریشه کُلت کشی روی مردم کجاست؟ به عقیده نگارنده، تأثیراتِ تکرار مداومِ تعبیرِ «مورد ظلم قرار گرفتن» از سوی وابستگان آقای هاشمی رفسنجانی باید به دقت موردبررسی و پژوهش قرار بگیرد. نباید از این مسئله غفلت کنیم چرا که وقتی کسی احساس مظلومیت مداوم دارد، ممکن است حتی نسبت به حوادث عادی عکس‌العمل‌هایی نشان دهد که اصلاً عادی نیست!


گروه سیاسی فرهنگ نیوز - محمدحسین امینی: چرا برخی افراد در اداره امور خود متوسل به «خشونت» می‌شوند؟ اقدامات «غیرمتناسب با شرایط» ریشه در کجا دارد؟ انگیزه برای استفاده از «ابزارهای نامتناسب در دفاع از خود» چطور به وجود می‌آید؟اخیراً وقوع یک تصادف ساده در خیابان نیاوران و همراه شدنِ آن با اصرارِ مقصر بر «عدمِ تقصیر» و اصرارِ متضرر بر «لزوم رسیدگی پلیسی» پایانی تأمل‌برانگیز را رقم زد. وقتی اطراف این قضیه را بر اساس گفته‌های فرد متضرر بررسی می‌کنید، سؤالات متعددی برایتان ایجاد می‌شود.-         دلیل تصادف بی‌دقتی چه کسی بوده است؟-         اینکه طرفین ماجرا تصادفاً به مسئولین فعلی و سابق جمهوری اسلامی مرتبط بوده‌اند چه تأثیری بر روند ماجرا داشته؟-         چرا عروس آقای هاشمی رفسنجانی احساس می‌کند باید با مادر شوهر خود تماس بگیرد؟-         چرا همسر آقای هاشمی «فوراً» و «شخصاً» در صحنه حاضر می‌شود؟-         چرا میان فرزند شهید لاجوردی (راننده متضرر) و محافظِ همسر آقای هاشمی درگیری فیزیکی پیش میاید؟-         محافظ مربوطه عضو کدام ارگان است؟ -         چه خطری متوجه «همسر» آقای هاشمی بوده که محافظ ایشان در قضیه مداخله کرده است؟-         مداخله محافظانِ شخصیت‌ها چه قلمروی دارد؟  آیا محافظان، «گماشتگانِ شخص مورد محافظت» هستند و نقشی شبیه بادی‌گارد دارند یا صرفاً باید از «خودِ او» محافظت کنند؟-         درگیری فیزیکی میان فرزند شهید لاجوردی و محافظ خانم مرعشی چرا به پاره شدنِ پیراهن آقای لاجوردی می‌انجامد؟ آیا آسیب زدن به اموال ایشان جزئی از پردازه‌ی تأمین امنیت بوده است؟-         ماجرای کُلت کمری چیست؟ محافظ مربوطه بر مبنای کدام احساس نیاز «اسلحه» خود را بیرون کشیده است؟-         قرار دادن کلت کمری روی شقیقه‌ی یک فرد چه زمانی مجاز است؟-         تهدید با سلاح گرم و درملأعام بر مبنای کدام حکم مأموریتی، دستور عملیاتی یا مجوز اتفاق افتاده است؟-         زدنِ آسیب جسمی به غیر، در چه صورتی برای یک محافظ مجاز است؟-         چه علامتی در رفتار آقای لاجوردی یا خانواده ایشان بوده که درگیری فیزیکی، پاره کردن پیراهن، قرار دادن کلت روی شقیقه و تهدید صریح را لازم می‌داشته است؟-         عروس خانواده هاشمی بر چه اساسی به همسر آقای لاجوردی می‌گوید «شما چقدر وحشی هستید؟!»-         این «وحشی» و آن «شما» محدوده‌ای معین و مربوط به حادثه دارند یا منظور ایشان وجود یک «حالت» در یک «قشر خاص اجتماعی» بوده است؟همان‌طور که پیداست پاسخ برخی از این پرسش‌ها نیازمند اطلاع از نسخه‌های مختلفی از ماجراست که طرفین ارائه می‌کنند، و پاسخ برخی دیگر نیز متوقف است بر پیگیری‌های قانونی از نهادهای مربوطه. چیزی که واضح است، شرح وظایف محافظینِ شخصیت‌ها دست‌کم برای عامه مردم روشن نیست. و حوادثی از این دست نشان می‌دهد که انگار «نمی‌شود روشن نباشد!»«محدوده اختیارات محافظان شخصیت‌ها» علنی شودواقعیت این است که اگر قرار است شبیه این اتفاقات بیفتد، لزوماً برای فرزند شهید لاجوردی نخواهد افتاد! طبعاً شهروندان باید به حقوق خود آگاه باشند و بر حکومت است که مردم را در جریان حداقلی از وظایف و اختیاراتِ محافظان شخصیت‌ها قرار بدهد. زندگی مدنی بدون آگاهی از حقوق متقابل معنایی پیدا نمی‌کند و اگر ما فکر می‌کنیم که اطلاع مردم از قوانین در «همه سطوح» ضرورت چندانی ندارد، این قاعده تا زمانی برقرار است که آن «سطوح»، با زندگی عادی و جاری مردم تلاقی جدی پیدا نکنند. اما اگر قرار است خانواده‌ی درجه دوم شخصیت‌ها نیز مورد حمایتِ «مسلحانه» محافظان باشند، عده افرادی که تحت پوشش محافظت مسلحانه قرار می‌گیرند چندین برابر شده و احتمال وقوع حادثه‌ای که یکی از طرفین آن منتسب به شخصیت‌هاست به‌شدت بالا می‌رود. همین حادثه بهانه بسیار مناسبی است که مردم را از قوانین مطلع کنیم تا در صورت رخداد منازعه اجتماعی با شخصیت‌ها، خانواده درجه اول و یا حتی خانواده درجه دوم آن‌ها در جریان حقوق خود و محدوده اختیارات محافظان باشند.از بدبینی تا اقدامات غیرعادی و حتی خطرناک!واژه Sociopath در روانشناسی به شخصی اشاره می‌کند که رفتارهایی «غیرقابل‌قبول»، «غریب» و بعضاً «خطرناک» از خود بروز می‌دهد.[1] مثلاً اگر یک مسافر به خاطر اختلاف بر سر میزان کرایه اقدام به شکستن شیشه یک تاکسی کند، رفتاری کاملاً «غریب»، «خطرناک» و «نپذیرفتنی» مرتکب شده است. اما همین فرد اگر با راننده به جر و بحث بپردازد و حتی صدای طرفین هم بالا برود هنوز اتفاق غریبه‌ای رخ نداده است. در حقیقت واکنش انسان‌های عادی نسبت به حوادث واکنشی متناسب و عادی است، طوری که هر شخص سومی می‌تواند خودش را جای افراد عادی بگذارد و احساس کند که او نیز شبیه همین واکنش را نشان خواهد داد. اما افرادی که به صورت دائم یا مقطعی به وضعیت سایکوپات دچار می‌شوند عکس‌العمل‌های نامعمولی نشان می‌دهند، طوری که کسی نمی‌تواند خودش را به‌سادگی جای آن‌ها بگذارد.یکی از احتمالاتی که می‌توان درباره تماس عروس خانواده هاشمی با مادرشوهرشان داد وقوع موقتی همین حالت است. واقعیت این است که این رفتار اصلاً آشنا نیست. شما وقتی در خیابان یک تصادف عادی می‌کنید و به‌سادگی منتظر می‌شوید تا پلیس از راه برسد، هیچ ضرورت عرفی برای تماس گرفتن با کسی ندارید. مگر اینکه گمان کنید از جانبی تهدید می‌شوید. مثلاً گمان کنید کسی که با او تصادف کرده‌اید قصد آسیب زدن به شما را دارد. یا قصد فرار دارد. یا قصد دارد چیزی اضافه بر تصادف را به گردن شما بیندازد. یا قصد وارونه جلوه دادن قضیه را دارد. در این صورت‌ها شما با یک حامی تماس برقرار می‌کنید و این تماس دیگر غیرعادی نیست. اما اگر طرف مقابل «صرفاً» خواهان انتظارِ شما تا رسیدن پلیس شده باشد، تماس گرفتنِ شما عادی نیست. از این گذشته، اینکه با چه کسی تماس می‌گیرید هم مهم است. تماس گرفتن با یک مادرشوهرِ کهن‌سال نیز چندان عادی نیست. البته این ماجرا ابعاد غیرعادی دیگری هم دارد. مثلاً اینکه خانم مرعشی خودشان راهی صحنه تصادف شوند هم عادی نیست! تقریباً تمام آنچه از رفتار محافظ ایشان ذکرشده غیرعادی به نظر می‌رسد. یعنی شاید هیچ محافظی نتواند خودش را جای محافظِ خانم مرعشی بگذارد که به خاطر وقوع یک تصادف برای عروس یک خانواده، راننده‌ی خودرویی که مقصر نبوده را کتک بزند، پیراهنش را پاره کند و کلت روی شقیقه‌اش بگذارد و به او بگوید که اگر نزدیک بیایی شلیک می‌کنم! به نظر می‌رسد این رفتارها در رده‌ی «غیرعادی» جای می‌گیرند.چطور فضا برای واکنش‌های سایکوپاتی فراهم می‌شود؟طبعاً یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مؤثر در بروز دادن رفتارهای غیرعادی، نپذیرفتنی و خطرناک، «وضع روحی-روانی فرد» است. مثلاً، انسانی که مداوم «احساس مظلومیت» داشته باشد نامزد واکنش‌های غیرعادی است. یعنی طبق یک قاعده، «کسی که مدعی است حقش به نحو سازمان‌دهی شده ضایع می‌شود، نامزد واکنش‌های نامتعادل می‌شود.» این واکنش‌های نامتعادل البته رده‌های مختلف دارد. مثلاً انعکاس آن می‌تواند صرفاً در موضع‌گیری‌های فرد باشد. اما گاهی از سطح باور و احساس و عاطفه و هیجان خارج می‌شود و از حوزه گفتار هم عبور می‌کند و وارد منطقه «کردار» می‌شود. و مخاطره‌ی اصلی دقیقاً از همین جا آغاز می‌شود.اگر یک فرد عادی برای کشتن پشه از گلوله تانک استفاده کند(!) خلایق صرفاً به رفتار او خواهند خندید، گرچه غیرعادی است. اما اگر این رفتار را یک فردِ خاص که در «ویترین جامعه» است و رفتارهایش موردتوجه و الگوبرداری است مرتکب شود نمی‌توان صرفاً به آن خندید. طبعاً «کنار آمدن با یک تصادف» کاری نیست که نیاز به کلت کمری و یقه پاره کردن و تهدید به شلیک داشته باشد. وقتی واکنشی در این سطح دیده می‌شود باید از سوی جامعه شناسان و مردم شناسان تعقیب و بررسی شود و مشخص شود که به‌عنوان‌مثال، کدام «احساس ناامنی وخیم» سبب چنین واکنش‌هایی می‌شود.به عقیده نگارنده، تأثیراتِ تکرار مداومِ تعبیرِ «مورد ظلم قرار گرفتن» از سوی وابستگان آقای هاشمی رفسنجانی باید به دقت موردبررسی و پژوهش قرار بگیرد. نباید از این مسئله غفلت کنیم چرا که وقتی کسی احساس مظلومیت مداوم دارد، ممکن است حتی نسبت به حوادث عادی عکس‌العمل‌هایی نشان دهد که اصلاً عادی نیست!کم‌کاری نخبگان جامعه خصوصاً مسئولین رده‌بالای کشور در این خصوص قابل نقد است. نمی‌شود دو شخصیت مهم و مؤثر در رأس نظام، یکی برخورد قضاییِ خود را «عین عدالت» بداند و دیگری همان برخورد را «عین ظلم!» تبعات این عدم تفاهمِ عجیب، در سطوح پایین‌تر به شکل گرفتن درجاتی خطرناک از «احساس مظلومیت» می‌انجامد که وقوع رفتارهای غیرعادی یکی از ثمرات قابل‌انتظار آن خواهد بود.پانوشت: [1]- sociopath (Longman Dictionary of Contemporary English) | someone whose behaviour towards other people is considered unacceptable, strange, and possibly dangerous

 




94/8/9 - 09:29 - 2015-10-31 09:29:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن