واضح آرشیو وب فارسی:بیستون: بیستون نیوز : بعد از در گذشت آیت الله سید محمد نجفی(ره) این دسته جات با عدم تمایل و فقط با اصرار و خواسته ائمه جمعه حضوری گذرا در محل عزاداری موصوف را دارند و به سرعت محل عزاداری در قبرستان هرسین و بیت آیت الله نجفی را ترک می نمایند.با ورود اسلام به ایران و به تبع آن رأفت و مهربانی اهل بیت پیامبر و در مقابل خشونت و قساوت دشمنان اهل بیت باعث شد که عده زیادی از مردم ایران در همان سال های اولیه اسلام، محب اهل بیت علیهم السلام باشند . حتی این علاقه در فرقه هایی گاه به افراط کشیده می شد. سوای مطلب افراط و تفریط در حب اهل بیت که منظور بحث ما نیست، بحث بر سر انجام شعائر دینی از جمله عزاداری های ایام العزا مانند محرم ، صفر و ایام شهادت حضرت علی علیه السلام است. در شهر هرسین از گذشته دور تا کنون است با توجه به بافت مذهبی یکپارچه شیعی شهر چنین بر می آید که اجرای مراسمات مذهبی ریشه عمیقی در ذهن و یاد این شهر و دیار دارد علاوه بر آن حضور علمای برجسته همچون آیت الله العظمی حجتی، آیت الله العظمی کاظمی و آیت الله سید محمد نجفی به عنوان سه تن از مراجع تقلیدی که محل رفع رجوع احکام و مسائل شرعی بوده اند و روحانی وارسته ای همچون آسید هاشم معراجی باعث تقویت بنیه مذهبی در این منطقه بوده است. در این منطقه با توجه به اینکه در گذشته دارای سه نقطه شهری جدای از هم بوده(لک،سراب و هرسین) هر کدام از این سه محله با توجه به حساسیت های قومی به تدریج از هم دور شدند. و مراسم دهه اول محرم فرصتی بود مغتنم برای نزدیکی هرچه بیشتر این محلات قدیمی شهر هرسین.هر چند بافت جدید شهری باعث شده محلات جدید تر و منسجم تری ایجاد شود. ولی این مسئله قدیمی باعث شده بود که از ابتدا هر محله (منظور سه محله اولیه) هرکدام دارای دسته جات عزاداری مستقلی باشند .و هر کدام به قول معروف ساز خود را بزنند. معمولا در بین جوانان نیز این به رخ کشیدن ها یا بوسیله طولانی بودن دسته جات عزاداری یا به صورت بالا بردن صدای آلات عزاداری و مسائلی از این قبیل که گهگاهی باعث ایجاد تحریک و تشنج و در نهایت درگیری می شد. اما اکثر اوقات این مشکلات بوسیله بزرگان و ریش سفیدان هیئات کنترل می شد .همچنین به محض بروز تشنج توسط عقلای محله و از طریق تفهیم حس مهمان نوازی به این صورت که با سر رسیدن دسته عزاداری مقابل با عنوان هم خوانی و هم سرایی با وزن و نوحه مهمان از این گروه تازه رسیده استقبال و در نهایت با بدرقه ای شایسته غائله ختم به خیر می شد. این کنشها و واکنشها گاهی بعد از مراسمات ایام العزای معصومین علیهم السلام نیز ادامه داشت تا آنجاییکه بحث غسالخانه و جدایی غسالخانه محلات سراب و لک به عنوان دو نقطه جمعیتی مجزا و عمده و ساخت غسالخانه جدیدی در حاشیه قبرستان قدیم باعث ایجاد داستان جدید تری گردید و آن جدایی و تفرق دسته جات عزاداری. به این معنی که هر کدام عزای خود را در کنار اموات و درگذشتگان خویش انجام می داد اما حضور حضرت آیت الله سید محمد نجفی اصفهانی و احترام این شخص بزرگوار و ذی نفوذ و مکان مقدسی به نام امامزاده مهدی (ع) تمام دسته جات را به طور خودکار به سمت بیت ایشان و امامزاده در قبرستان هرسین (منظور محله قدیم هرسین بعنوان یکی از محلات قدیمی)هدایت می کرد. این برنامه حتی تا سالها بعد نیز ادامه داشت. اما به تدریج بعد از در گذشت آیت الله سید محمد نجفی این دسته جات با عدم تمایل و فقط با اصرار و خواسته ائمه جمعه حضوری گذرا در محل عزاداری موصوف را دارند و به سرعت محل عزاداری در قبرستان هرسین و بیت آیت الله نجفی را ترک می نمایند. این تفرق در سالهای اخیر گسترش عجیبی داشته به طوری که تقریبا هر محله دارای تشکیلات هیئتی است که هرکدام دارای ویژگی های منحصر بفرد خود است. دسته عزاداری لک و هیئات جدید به گلزار شهدای لک می روند.قمر بنی هاشم و دسته جات کوچکتر حوالی به قبرستان سراب و مسجد آیت الله نجفی یا ورمحله و زیر مسجد و محله محمد رحیم و صاحب الزمان عج تازه آباد هم به همان مکان قبلی در امامزاده مهدی ع می روند.که بیت آیت الله نجفی و فرزند برومند ایشان آقا مصظفی نجفی عهده دار میزبانی از هیئت های عزا داری هستند. تا اینجای داستان چگونگی و تاریخچه مختصری بود از هیئات مذهبی و روش عزاداری های این شهر بود .اما باید برای انسجام و یکپارچگی این مراسم آیینی فکری دیگر اندیشیده شود. فضا سازی مکانی مناسب و به دور از گرایش های قومی، ایجاد امکانات و سهولت در حضور و خروج دسته جات، مکانی مناسب برای عزاداری بانوان و تهیه ترکیب مناسب مداحان و ارائه بالسویه برای همه دسته جات از کوچک تا بزرگ می تواند فضای اتحاد و همدلی بیشتر و عزاداری منسجم تر و قابل قبولی را به دیگران عرضه داشت. لذا با توجه به اینکه در محوطه قبرستان قدیم هرسین که اتفاقا به حالت متروکه در آمده است، با تسطیح و فضا سازی هم برای مراسمات ایام العزا آماده ساخت و هم برای اعیاد مذهبی قربان و غدیر استفاده برد. در این بین نقش امام جمعه محترم به عنوان برجسته ترین فرد مذهبی در محقق ساختن این امر می تواند به عنوان نقش کلیدی از ایشان نام برد.علی الخصوص امام جمعه حال حاضر هرسین که علی رغم جوانی بسیار پخته عمل می نمایند و ذاتا انسانی فعال و مدیری توانمند و بروز هستند. ایشان میتوانند از طریق رایزنی با فرمانداری ،شهرداری و ادارات ذی صلاح و ذی نفوذ به این امر سرعت بیشتری ببخشند .همچنین سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی این امر با اعمال نفوذ بر معتمدین و هیات امنای هیئات مذهبی آنان را برای این موقعیت سوق دهند تا با امید به ذات اقدس الهی و انفاس قدسیه حضرت صاحب الامر و الزمان ارواحنا الفدا عجل الله تعالی فرجه الشریف مراسم با شکوه تری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزار نماییم که تمام عزت ما از عاشورا و قیام خونین این بزرگواران است.
شنبه ، ۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیستون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]