تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835698140
سروش محلاتی: برداشت جاهلانه از عزت هرگونه پایداری را عزت محسوب می کند/ مصالحه پیامبر، مقدمه فتح مکه شد
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
سروش محلاتی: برداشت جاهلانه از عزت هرگونه پایداری را عزت محسوب می کند/ مصالحه پیامبر، مقدمه فتح مکه شد
یک مدرس حوزه علمیه اشاره به اینکه باید توجه داشت با عزت چه به دست می آید و با چه قیمتی به دست می آید افزود: گاهی اوقات هزینه های عزت هزینه های بسیار بالایی است و گاهی هزینه های عزت را کسانی می پردازند که خود کاره ای نیستند و نمی خواهند هزینه بدهند. با اینکه برخی اوقات هم هزینه عزت را کسانی می دهند که واقعا عاشقند و ایمان دارند.
روز نو : یک مدرس حوزه علمیه اشاره به اینکه باید توجه داشت با عزت چه به دست می آید و با چه قیمتی به دست می آید افزود: گاهی اوقات هزینه های عزت هزینه های بسیار بالایی است و گاهی هزینه های عزت را کسانی می پردازند که خود کاره ای نیستند و نمی خواهند هزینه بدهند. با اینکه برخی اوقات هم هزینه عزت را کسانی می دهند که واقعا عاشقند و ایمان دارند.
به گزارش روزنو، حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی در نهمین شب از ایام عزاداری سالار شهیدان که در دارالزهرای تهران سخنرانی می کرد با اشاره به اساسی ترین شعار امام حسین(ع) در نهضت عاشورا اظهار کرد: یکی از اساسی ترین شعارهای اباعبدالله الحسین(ع) در نهضت مقدس عاشورا شعاری بر اساس عزت طلبی بود که با تعابیر مختلف در ماجرای عاشورا مطرح شده است. معروفترین آنها هیهات من الذله است که به صورت قطعی ذلت را نفی می کند.
وی افزود: آیا عزت قلمرو و محدوده خاصی دارد یا نه؟! یک احتمالی که می شود مطرح کرد این است که عزت را با احتیاط به دو قسم تقسیم کنیم. اینکه عزت بر دونوع عزت حکیمانه و عزت سفیهانه تقسیم می شود.
حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی با بیان اینکه عزتی که امام حسین(ع) مطرح کرد عزت حکیمانه بود یادآور شد: نوع دیگری از عزت هم وجود دارد که ظاهری عزت طلبانه دارد ولی در حقیقت سفیهانه است. بین این دو نوع عزت نوعی تقابل وجود دارد.
وی افزود: هر کسی که شعار هیهات من الذله می گوید لزوما شعار امام حسین(ع) را تکرار نمی کند. این شعار اگر از موضع حکیمانه گفته شود بازگویی شعار اباعبدالله الحسین(ع) است و اگر از موضع سفیهانه گفته شود در مقابل شعار امام حسین(ع) قرار دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارزشهایی چون عدالت مطلق هستند تصریح کرد: نمی توان جایی را سراغ داشت که در آن عدالت عنصری ناپسند و مذموم باشد. برخی از ارزشها در شرایط خاصی ارزش محسوب می شوند و خارج از آن شرایط فاقد آن ارزش هستند. مثلا انفاق و صدقه به گفته قرآن با ریاکاری از بین می رود. پس انفاق هم دو نوع است انفاق خوب و انفاق بد. جهاد هم چنین شرایطی دارد. خداوند می فرماید در راه خدا جنگ کنید اما زیاده روی نکنید. حدی برای جهاد وجود دارد. گفته شده است تنها با آنهایی بجنگید که با شما می جنگند و با دیگران کاری نداشته باشید که آن ظلم محسوب می شود. پس جهاد هم واجب مشروط و مقید است نه مطلق.
وی در ادامه بحث خود با مطرح کردن این سوال که آیا عزت خواهی ارزشی مطلق است یا ارزشی مقید؟! ادامه داد: اگر بپذیریم که عزت خواهی هم ارزشی مقید است آنگاه عزت خوب و عزت بد خواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر با اینکه واجب است اما شرایطی دارد افزود: اگر شرایط امر به معروف ونهی از منکر فراهم نباشد ممکن است در شرایطی به فعلی حرام تبدیل شود. روزه و نماز هم چنین است. بدون داشتن شرایط آن تبدیل به حرام می شوند.
وی با اشاره به شرایط عزت مطلوب خاطرنشان کرد: برداشتی جاهلانه از مقوله عزت وجود دارد که هرگونه ایستادگی و پایداری را عزت محسوب می کند . هرجایی که بابی برای مذاکره باز می شود آنجا عزت را پایمال فرض می کند. این نگاه در اسلام پیشینه دارد. در سال ششم هجرت وقتی پیامبر در ذی القعده مدینه را به قصد مکه ترک می کند به همراهانش می گوید که در این ماه های حرام قصد جنگ با مشرکان را نداریم و صرفا برای حج می رویم. مشرکین جلو کاروان پیامبر را می گیرند و مانع حرکتشان به مکه می شوند. بعد از گفتگوها پیامر به این تصمیم می رسد که مصالحه کند و کار به جنگ نکشد. بدین ترتیب مصالحه صورت می گیرد که پیامبر و کاروانش امسال از رفتن به مکه منصرف شوند و سال دیگر شهر در اختیار آنها باشد تا حج بگذارند. این مصالحه برای برخی مسلمانان خیلی سخت قابل قبول می شود اینکه دست خالی از سفر حج برگردند. مصالحه امضا می شود و علاوه بر موضوع حج موارد دیگری هم مورد توافق قرار می گیرد. رگ گردن برخی از مسلمانان بیرون می زند. سردمدار این دلواپسان عمر بن خطاب بود. با وجود اینکه این مصالحه با نظر و تصمیم شخص پیامبر صورت گرفته بود اما آنها زیر بار نمی رفتند.بالاخره پیامبر بر این گروه فشار غالب می شود و مصالحه امضا می شود. پیامبر می گوید نمی دانید چه خیر و برکتی در این مذاکره بود. این آغازی بر فتحی بزرگ است. با ورود به مکه در سال بعد خواهیم توانست تصویر و تبلیغ غلطی که از مسلمانان ارائه داده شده است را اصلاح کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این روایت تاریخی افزود: بعد از این مصالحه، پیامبر فرمودند همین جا شتر ها را قربانی می کنیم و سرها را می تراشیم و از احرام خارج می شویم،( تاریخ می گوید پیامبر این حرف را سه بار تکرار کرد) کسی از مسلمانان به این گفته ایشان توجه نکردند تا اینکه پیامبر خود شتر را قربانی کرد و سرش را تراشید و آرام آرام مسلمانان راضی شدند دستور او را عملی کنند.
پس معلوم می شود همیشه هم عزت ها و ایستادگی ها درست نیست.
حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) هم مصالحه با معاویه را امضاء کرد افزود: بعد از امضای امام مجتبی(ع) بر مصالحه با معاویه افراد باسابقه ای چون حجر بن عدی، امام مجتبی(ع) را به این خاطر مورد مذمت و اهانت قرار دادند. چرا امام مجتبی(ع) نپذیرفتند که زیر بار خواسته برخی از این افراد نرود؟ چه مانعی وجود داشت که امام حسن(ع) هم شعار هیهات من الذله سر دهد؟ چرا این شعار در ماجرا کربلا هست و در ماجرای مقابله امام حسن(ع) با معاویه نیست؟ مساله عزت هم جایگاه و قلمرو خاصی دارد که باید آن را تشخیص داد.
این سخنران نهمین شب محرم در دارالزهرای تهران تصریح کرد:در عزت که مقاومت و ایستادگی است باید به این مساله توجه داشت که اولا چه می دهیم و ثانیا چه می گیریم. با این ایستادگی و مقاومت چه به دست می آید و چه از دست می رود؟ اگر در این معادله بتوان تشخیص داد و به نتیجه رسید که آنچه که به دست می آید ارزشمند تر از آنچه است که از دست می رود، آن عزت حکیمانه است. و بالعکس آن معامله ای سفیهانه محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت با عزت چه به دست می آید و با چه قیمتی به دست می آید افزود: گاهی اوقات هزینه های عزت هزینه های بسیار بالایی است و گاهی هزینه های عزت را کسانی می پردازند که خود کاره ای نیستند و نمی خواهند هزینه بدهند. با اینکه برخی اوقات هم هزینه عزت را کسانی می دهند که واقعا عاشقند و ایمان دارند.
حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی ادامه داد: امام حسین(ع) در روزهای قبل از عاشورا بارها به یارانش گفت هرکه می خواهد برود. عزت خواهی یک مقوله اختیاری است و ارزش آن هم به این سبب است. اگر عزت خواهی مساله ای اجباری و تحمیلی بود که دیگر ارزش و اهمیتی نداشت.
وی افزود: امام حسین(ع) برای اینکه هزینه عزت خواهی خود را بدهد آماده بود و هزینه ای هم به سایرین تحمیل نکرد. خودش و به خاطر اعتقاد خود این هزینه را داد. امام حسین(ع) وقتی هیهات من الذله گفت که در برابر حکومت به عنوان یک معترض بود. او مسوولیت یارانش را هم به خود آنها واگذار کرد. اما امام حسن(ع) بعد از شهادت علی(ع) در راس حکومت قرار گرفته بود و مردم با او بیعت کرده بودند. او در جایگاهی قرار داشت که اگر هیهات من الذله می گفت هزینه اش را عموم مردم می دادند. مردمی که اغلب آمادگی هزینه دادن را نداشتند. بین شرایط امام حسین(ع) و امام حسن(ع) فرق زیادی وجود داشت.
حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد سروش محلاتی در پایان سخنرانی خود با اشاره به فرازهایی از یادداشت های روزانه شهید مطهری افزود: ایشان می نویسند: اما حسن(ع) متصدی خلافت و مسئول جان و مال و ناموس مردم بود و در صورت مقاومت در برابر معاویه جان و مال مردم در برابر حملات لشکریان معاویه قرار می گرفتند و نتیجه آن فنای تدریجی سربازان و محاصره مسلمین بود. امام حسین(ع) یک معترض بود. یک آمر به معروف و ناهی از منکر بود. او تنها مسئول یارانی بود که با او بیعت کرده بودند و مسئول خانواده خود بود. اساسا معنی ندارد یک فرد به نیابت از دیگران انقلاب کند. این تفاوت عظیم شرایط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بود.
گفتنی است در این مراسم اقشار مختف مردم و برخی از شخصیت های دینی و سیاسی از جمله حجج اسلام محمد خاتمی، هادی غفاری، علی اکبر محتشمی پور و دیگران حضور پیدا کرده بودند.
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]
صفحات پیشنهادی
برداشت جاهلانه از عزت هرگونه پایداری را عزت محسوب می کند
هر کسی که شعار هیهات من الذله می گوید لزوما شعار امام حسین ع را تکرار نمی کند این شعار اگر از موضع حکیمانه گفته شود بازگویی شعار اباعبدالله الحسین ع است و اگر از موضع سفیهانه گفته شود در مقابل شعار امام حسین ع قرار دارد یک مدرس حوزه علمیه اشاره به اینکه باید توجه داشت با عزتامام جمعه کوهبنان: غفلت از توطئه دشمنان عزت ما را خدشهدار میکند
امام جمعه کوهبنان غفلت از توطئه دشمنان عزت ما را خدشهدار میکندامام جمعه کوهبنان گفت بیتفاوتی و غفلت نسبت به توطئهها و دسیسههای دشمنان و بدخواهان انقلاب عزت و اقتدار ما را خدشهدار میکند به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان حجتالاسلام عباس جعفری صبح امروز در جلسه شورای آمدشمن سعی می کند نفوذ ی های خود را به مجلس بفرستد آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم ن
امام جمعه موقت تهران به راه های نفوذ دشمن در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور پس از برجام اشاره کرد و گفت دشمن سعی می کند نفوذ ی های خود را به مجلس بفرستد آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم نمازجمعه ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت شهید سردار همدانی اخاطره ضرغامی از احمد عزیزی+عکس به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان عزت الله ضرغامی با انتشار ویدئویی در ای
به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان عزت الله ضرغامی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام از دیدارش با احمد عزیزی شاعر کرمانشاهی می نویسد احمد عزیزی متولد 1337 در سر پل ذهاب می باشد وی با آغاز جنگ به همراه خانواده به تهران نقل مکان می کند و برای مدتی ساکن شهرستان نور می شود و سپسرییس کمیته امداد:طرح برجام عزت ایران را درعرصه بین المللی ارتقا داد
به گزارش خبرنگار ایرنا سید پرویز فتاح سه شنبه شب در دیدار با امام جمعه یاسوج افزود این طرح مهم باعث پیروزی ایران بر استکبار جهانی از جمله آمریکا شد وی بیان کرد ایران اسلامی در عرصه فرهنگی و نظامی در جهان مطرح است و پس از مذاکرات هسته ای با کشورهای … به گزارش خبرنگار ایرنا سینمایش عزت حسینی دریوم العباس حسینیان زنجان
زنجان خبرگزاری صداوسیما اجتماعی اجتماع ارادتمندان اباعبدالله حسین ع درزنجان که درعصر روزهشتم یوم العباس برگزارمی شود امسال باشکوه تر پرشورترازسالهای گذشته برگزارشد دسته حسینیه اعظم زنجان که بعدازنمازظهروعصرازتکیه حسینیه وبامداحی عاشقان اهل بین آغاز شد وعزاداران بانظم وبمشکل دنیای امروز آمریکا است/ برجام بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت اجرا شود
امام جمعه شیراز گفت اتاق فکر دشمن امروز طرح صبر و انتظار را اعلام کرده که با صبر و انتظار آرام آرام نفوذ کند به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم آیت الله اسدالله ایمانی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اینکه امسال سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده است اظهار داشت هیچ مساشتاینمایر: تحریمها زمانی برداشته میشود که ایران به تعهداتش عمل کند
اشتاینمایر تحریمها زمانی برداشته میشود که ایران به تعهداتش عمل کند وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به ایران با اشاره به روز اجرای برجام در ایران و پایبندی ایران به انجام تعهدات خود اعلام کرد که کنترل بهتر از عمل است به گزارش نامه نیوز فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمپرویز فتاح: برجام عزت ایران را ارتقاء داد
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ رییس کمیته امداد امام خمینی ره کشور گفت طرح برجام عزت ایران اسلامی را در عرصه بین المللی بیش از پیش ارتقا داد که موفقیت ارزنده ای محسوب می شود سید پرویز فتاح سه شنبه شب در دیدار با امام جمعه یاسوج افزود این طرح مهم باعث پیروزی ایران بر اعزت نفس بالای «آقا داماد»
نیمه دیگر من 17 عزت نفس بالای آقا داماد خرید طلا و جواهرات برای عروس مثل همیشه رسم بود ولی اینها با وضع مالی یک معلم ساده جور در نمی آمد از طرفی هم عزت نفسش اجازه نمی داد جوری مطرح کند که اثر بدی داشته باشد یا باعث ناراحتی شود سرویس مقاومت جام نیوز خرید طلا و جواهرات برای-
گوناگون
پربازدیدترینها