تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812774437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملاک ما در برجام، نگاه رهبري است/قرارداد مدرن سازي راکتور اراک در مرحله نهايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ مهر ۱۳۹۴ (۹:۲۳ق.ظ)
عراقچي: ملاک ما در برجام، نگاه رهبري است/قرارداد مدرن سازي راکتور اراک در مرحله نهايي موج - معاون وزير امور خارجه ايران با بيان اين که نگاه رهبرمعظم انقلاب درباره برجام براي ما ملاک است، گفت: قرارداد مدرن سازي راکتور اراک با کشورهاي عضو 1+5 درحال نهايي شدن است و اين قرارداد با امضا از سوي وزراي خارجه هفت کشور (ايران و 1+5) لازم الاجرا خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري موج، سيدعباس عراقچي مذاکره کننده ارشد مذاکرات هسته اي ايران و معاون وزير خارجه کشورمان چهارشنبه شب در يک برنامه زنده تلويزيوني افزود: طبق برجام اگر تحريم‌هاي کنگره برداشته نشود، نقض برجام است و اگر تحريم‌هاي اقتصادي مرتبط افزوده شود و اين نيز به نوعي نقض برجام محسوب مي‌شود.
وي يادآور شد: يکي از کارهاي بزرگ اين بود که مذاکرات ما درباره پي‌ام دي در کنار مذاکرات هسته اي با آژانس انجام شد تا مطالعات ادعايي که شامل جعل حقايق است، بسته شود.
معاون وزيرامورخارجه تاکيد کرد: اين پرونده باعث شد که ماجراهاي 12 سال اخير رخ دهد و در اين سال‌ها تلاش کرديم اين پرونده (مطالعات ادعايي) حل و گذشته روشن ايران اسلامي نيز مشخص شود.
عراقچي افزود: در همکاري ما با آژانس انرژي اتمي، اگر اين پرونده حل نمي‌شد و اين مرحله از کار خوب پيش نمي‌رفت، سؤالات جديدي ايجاد مي‌شد از اين رو در طول مذاکرات همزمان با پيشرفت، مسئله پي‌ام دي نيز بايد حل مي‌شد تا قبل از آنکه ما اقدامات خود را تکميل کنيم، پرونده پي‌ام دي بسته شود.
وي گفت: تا پرونده پي‌ام دي بسته نشود دست به اراک نمي‌زنيم؛ البته ممکن است مقدماتي را در اين زمينه انجام دهيم اما هيچ ماده اي منتقل نمي‌شود و اين اتفاق بعد از پي‌ام دي انجام مي‌شود.
معاون وزير امور خارجه گفت: آژانس اعلام کرد که کارش با ايران تمام شده و اين قدم بزرگي در مورد پي‌ام دي بود و همه سؤالات آژانس مطرح و همه بازديدها و بازرسي‌ها انجام شد و سفر مسوولان آژانس به ايران درباره پي‌ام دي انجام نخواهد شد.
عراقچي توضيح داد: 15 اکتبر اين امر از سوي آژانس اعلام شد و در ادامه آژانس در وين ارزيابي خود را درباره پي‌ام دي تا 15 دسامبر اعلام و به شوراي حکام ارائه مي‌کند.
وي درباره راکتور اراک نيز يادآور شد: سند مربوط به راکتور اراک امضاء مي‌شود و شش کشور (1+5) تعهد قوي خود را رسماً درباره مدرن سازي اين راکتور اعلام مي‌کنند.
معاون وزير امور خارجه افزود: به عنوان نمونه و براساس توافقات انجام شده، چين در امور ساختماني و ساخت راکتور جديد فعاليت مي‌کند و ديگر کشورها درباره مسائل ديگر همراهي خواهند داشت.
عراقچي تاکيد کرد: طبق برجام، اين سند رسمي تا پيش از روز اجرايي شدن برجام مهلت دارد که نهايي شود؛ همچنين در سفري که اخيراً به وين داشتيم اين سند را نهايي کرديم و اين سند به پايتخت‌ها ارسال شده و در نهايت از سوي وزراي خارجه هر 7 کشور امضا مي‌شود و تقسيم مسووليت ها با مديريت و مالکيت ايران انجام مي‌شود.
وي گفت: چين و امريکا بيشترين نقش را در اراک دارند اما همه شش کشور در مدرن سازي اين راکتور همکاري مي‌کنند.
وي همچنين در اين گفت وگوي ويژه خبري با تشکر صميمانه از رهبر معظم انقلاب به دليل حمايت‌ها در طول مذاکرات و تأييد برجام و مشخص کردن الزامات اجراي برجام، افزود: در سه ماه گذشته روند دقيق و کار فشرده اي صورت گرفت و هيچ موضوعي اين چنين با جزئيات از سوي صدا و سيما، رسانه‌ها و منتقدين از زواياي مختلف بررسي نشده بود.
معاون وزير امور خارجه ادامه داد: بايد با حساسيت کامل با برجام برخورد مي‌شد و خوشحاليم اين دقت توسط نهادهاي مهم قانونگذاري، مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري وجود داشت.
عراقچي تاکيد کرد: اينکه برجام در همه مراحل تأييد شد نشان مي‌دهد خواسته‌هاي اصلي ما در تثبيت حق هسته اي در برجام وجود داشته و اگر نقاط ضعفي وجود دارد، براي آن الزاماتي در نظر گرفته شده و ما برجام را با رفع نقص‌ها اجرا خواهيم کرد.
وي تصريح کرد: مواردي که رهبرمعظم انقلاب درباره برجام اشاره فرمودند الزاماتي است که علاوه بر نگاه مجلس و شوراي عالي امنيت ملي افزوده مي‌شود و ما در اجراي برجام به اين الزامات و تکاليف توجه خواهيم کرد.
معاون وزير امورخارجه يادآور شد: در برجام همان طور که رهبر انقلاب فرمودند هدف ما رفع تحريم‌هاي ظالمانه بود و با توجه به پيچيدگي‌هاي تحريم‌ها ازسوي شوراي امنيت و آمريکا، لغو آن‌ها ترتيباتي در برجام دارد.
عراقچي توضيح داد: خواسته ما لغو همه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي در مرحله اول است. اشکالي درباره تحريم‌هاي کنگره وجود داشت و رئيس جمهوري آمريکا در اين باره مي‌تواند متعهد شود که اين تحريم‌ها را اجرا نکند و ما اين فرمول را ارائه کرده بوديم و اين امر پذيرفته شده بود.
وي تاکيد کرد: در عمل، تحريم‌هاي اقتصادي و مالي بايد لغو و تحريم‌هاي کنگره نيز بايد متوقف شود. اين تحريم‌ها بايد رسمي و کتبي لغو شود و سپس ايران فعاليت‌هاي مربوط به خود را انجام دهد.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي گفت: آنچه يکشنبه گذشته به عنوان روز تصويب اتفاق افتاد اين بود که شوراي وزيران اتحاديه اروپا درسه مصوبه تمام تحريم‌هاي اقتصادي و مالي عليه ايران را لغو کرد و قانون اين امر تصويب و اين سه مصوبه در روزنامه رسمي اتحاديه اروپا ثبت شده است.
عراقچي تصريح کرد: رئيس جمهوري آمريکا نيز قرار بود دستورات اجرايي را امضا کند که اين اتفاق افتاد و تا اينجا طرف مقابل به تعهدات خود اضافه شده است.
وي با بيان اينکه ساختار تحريم‌هاي اروپا لغو مي‌شود، افزود: دستورات رئيس جمهوري آمريکا نيز ثبت شده و در حال بررسي مسائل حقوقي اين امر هستيم.
معاون وزير امورخارجه افزود: مطالبه ما که در برجام درج شده اين است که شوراي اتحاديه اروپا بايد مصوبه و دستور رئيس جمهور آمريکا نيز بايد امضا داشته باشد که اين اتفاقات رخ داده است؛ البته حقوقدانان ما در حال بررسي هستند که اين دو سند براساس خواسته ما باشد.
به گفته عراقچي، غير از تضمين‌هاي کتبي، تضمين اصلي برجام، اختيار و توان بازگشت پذيري ما است.
وي ادامه داد: در برجام ذکر شده تحريم‌هاي مرتبط با هسته اي حذف مي‌شود اما در اين برنامه اشاره شده که طرف مقابل حق ندارد که اين تحريم‌ها را با عناوين ديگري باز گرداند و تحريم جديدي برقرار کند.
معاون وزير امور خارجه تاکيد کرد: در فرمايش رهبر معظم انقلاب نيز آمده که اگر تحريم‌هاي جديدي وضع شود به معناي لغو برجام است و دولت اين مهم را مد نظر قرار مي‌دهد.
عراقچي توضيح داد: در هر توافقي دو طرف سعي مي‌کنند نقاط قوت را برجسته کنند و طرف آمريکايي نيز اين کار را کرده، در صورتي که طرف مقابل امتيازاتي از جمله پذيرش غني سازي، لغو قطعنامه‌ها و آب سنگين اراک را پذيرفته است و براي توجيه پذيرش اين امتيازات، مسائلي را برجسته کنند.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه طرف مقابل اشاره کرده که ساختار تحريم‌ها تا روز اجرايي شدن برجا مي‌ماند و قطعاً بعد از سه ما ساختار تحريم‌ها برچيده خواهد شد.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي گفت: لغو تحريم‌ها با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت اتفاق مي‌افتد و ساختار تحريم‌ها فرو مي‌ريزد و بازگشت اين ساختار به اين سادگي نيست.
عراقچي ادامه داد: اعمال تحريم از سوي هر يک از بخش‌هاي کشورهاي طرف مقابل منطبق با نگاه رهبرمعظم انقلاب نقض برجام تلقي مي‌شود. پيش بيني که رهبر معظم انقلاب کردند اين است که هياتي توسط شوراي عالي امنيت ملي تشکيل شود و با دقت و حساسيت اين موارد را پيگيري کند.
وي تصريح کرد: اگر کنگره اجازه توقف تحريم‌ها را ندهد اين نقض برجام است و به تعبير رهبر انقلاب اگر تحريم جديدي به نام تروريست يا مسائل ديگر وضع شود باز به معناي نقض برجام تلقي مي‌شود.
معاون وزير امورخارجه با اشاره به بيانيه مشترک ايران، آمريکا و چين درباره مدرن سازي راکتور اراک توضيح داد: درباره اراک خيلي کار کرديم تا با اطمينان خاطر بتوانيم قلب راکتور را خارج و قلب جديد را جايگزين کنيم.
عراقچي درباره حصول 190 هزار سو در 15 سال تاکيد کرد: اطمينان دارم با توجه به توانمندي دانشمندان داخلي، به سو بيشتري خواهيم رسيد. همچنين ماشين‌هاي آي آر 6 و آي آر 8، تا سال هشتم 30 عدد است و پس از هشت سال و نيم، زنجيره‌هاي بالاتر را خواهيم داشت.
وي تصريح کرد: حدود سال‌هاي 13 و 14 قابليت توليد ماشين‌هاي آي آر 6 و آي آر 8 را خواهيم داشت؛ بر اساس برجام از حدود سال 12، ايران طبق برنامه خود به توليد آي آر 8 مي‌پردازد و از سال دهم زيرساخت‌هاي اين اتفاق فراهم مي‌شود.
معاون وزير امور خارجه اظهار کرد: طبق برجام تا روز اجرايي شدن وقت داريم برنامه 10 ساله خود را ارائه کنيم که البته طبق فرمايش رهبري، برنامه 15 ساله خواهيم داد و چشم انداز غني سازي تجاري خود را اعلام خواهيم کرد؛ نظر رهبر انقلاب در اين زمينه حکيمانه بود و ترديدها در اين زمينه با اين اقدام رفع مي‌شود.
عراقچي ادامه داد: بايد تحقيق و توسعه کامل شده و سپس توليد انبوه دستگاه‌ها انجام شود. اگر در اجراي برجام به اختلاف نظر برسيم و طرفين تفسير متفاوت داشته باشند به کميسيون مشترک مراجعه مي‌کنيم و طبق فرمايش رهبر انقلاب به متن مذاکره بر مي‌گرديم.
وي تصريح کرد: قطعاً ما زير بار تفسيرهاي يک جانبه نمي‌رويم و بايد نظر ما تأمين شود.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي افزود: در کميسيون مشترک همه تصميم گيري‌ها با اجماع است و خاصيت اجماع رضايت طرفين است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن