واضح آرشیو وب فارسی:یزدرسا: یادداشت/ سهل اندیشی از نگاه دین/ قسمت دوم مصداق بارز خبر فاسق در زمان ما ، شبکه های ماهواره ای هستند که فعالیت گسترده ای برای مقابله با اسلام و ارزش های انسانی دارند و البته در صدر فعالیت های خود ایران را قرار داده اند. مصداق بارز خبر فاسق در زمان ما ، شبکه های ماهواره ای هستند که فعالیت گسترده ای برای مقابله با اسلام و ارزش های انسانی دارند و البته در صدر فعالیت های خود ایران را قرار داده اند.یزدرسا؛ سهل اندیشی از نگاه دین در قسمت قبل گفته شد که سهل اندیشی (یا همان ساده اندیشی و به عبارت دیگر ساده لوحی) را می توان به دو معنا در نظر گرفت؛ معنای اول سطحی نگری به مسائل و موضوعات است و معنای دوم هم که می توان برای سهل اندیشی در نظر گرفت زود باوری است و هر دو از موضوعات بسیار مهمی است که در قرآن و روایات با تعابیر مختلفی درباره آن صحبت شده است. قبل از پرداختن به معنای اول چند جمله ا ی درباره معنای دوم سهل اندیشی یعنی زود باوری بیان می کنم: زود باور بودن و پذیرفتن بی چون و چرای شنیده ها و حتی دیده ها مود نکوهش است و انسان مؤمن نباید هر شنیده یا حتی دیده ای را بدون مدرک صحیح و قابل قبول بپذیرد چون در دنیای کنونی و به دلیل پیشرفت فناوری و پدید آمدن نرم افزارهای مختلف ویرایش فیلم و تصویر امکان تغییر فیلم ها و عکس ها نیز به راحتی فراهم شده است و باید قدری در این زمینه با دقت و احتیاط عمل کنیم و تا دلیل قابل قبول و صحیحی وجود نداشته باشد از پذیرش آن چه می بینیم نیز خودداری کنیم. نمونه این گونه موارد امروزه به خوبی در دنیای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی یافت می شود و عده ای که دنبال ترویج مطالب باطل در فضاهای این چنینی هستند نه تنها از صوت و متن بلکه از فیلم ها و تصویرهای ویرایش شده نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند و متأسفانه سرعت رواج شایعات گوناگون سیاسی و مذهبی در بین مردم بسیار زیاد شده است به گونه ای که شاید بتوان گفت سایت های مختلف پاسخ دهی به شایعات نیز در این مصاف عقب می مانند و فرصت زیادی برای پاسخ دهی سریع و بی درنگ به انواع شایعات ندارند هرچند برخی سایت های متصدی این مسئله تا حد قابل قبولی در این زمینه فعالیت چشمگیری دارند. مولا علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ فسئل علیه السلام عن معنى قوله هذا فجمع أصابعه و وضعها بین أذنه و عینه ثم قال- الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیْتُ .(1) بدانید که میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. (پرسیدند، معناى آن چیست؟ امام علیه السّلام انگشتان خود را میان چشم و گوش گذاشت و فرمود باطل آن است که بگویى «شنیدم» و حق آن است که بگویى «دیدم». (2) پر واضح است که منظور حضرت از دیدن یعنی چیزی که به طور مستقیم با چشم دیده بشود و بنابر این آن چه در زمینه لزوم دقت در پذیرش دیده ها بیان شد با این فرمایش حضرت مورد تأیید قرار می گیرد. در نقطه مقابل زود باوری، تغافل وجود دارد که شامل تغافل منفی و مثبت می شود. آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کتاب اخلاق در قرآن می نویسند : "یکى از اصول مهم زندگى آرام و خالى از دغدغه، مسئله «تغافل» به معنای مثبت است، به ویژه مدیران باید از این مسئله در حل بسیارى از مشکلاتشان بهره بگیرند؛ یعنى، هر جا که احتیاج به اخطار و هشدار است باید اخطار و هشدار دهند و هر جا که با «تغافل» مشکلات حل مى شود، از این طریق وارد شوند. به یقین اگر مدیران اصل «تغافل» را از زندگى خود حذف کنند، گرفتار دردسرهاى بى دلیل خواهند شد. به همین دلیل، پیشوایان بزرگ اسلام در گفتار و عمل، نسبت به این مسئله تأکید کرده اند. «تغافل» پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در بعضى از موارد باعث خرده گیرى بعضى از افراد ناآگاه مى شد؛ مثلًا، اعتراض مى کردند به این که پیامبر صلى الله علیه و آله خیلى سریع تحت تأثیر سخنان این و آن قرار مى گیرند و اگر گفته شود که فلان کس پشت سر شما چنین و چنان مى گوید، مى پذیرد و به سراغ آن شخص مى فرستد، اما هنگامى که او قسم یاد مى کند که چنین چیزى را نگفته ام، سخن او را نیز مى پذیرد. قرآن مجید نیز در آیه 61 سوره توبه به این مطلب اشاره مى کند: «وَ مِنْهُمُ الَّذین یُؤْذُونَ النَّبِىَ وَ یَقُولُونَ هُوَ اذُنٌ قُلْ اذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ یُؤمِنُ لِلمُؤمِنینَ وَ رَحْمَة لِلَّذینَ آمَنُوا مِنْکُم ...؛ از آنها کسانى هستند که پیامبر صلى الله علیه و آله را آزار مى دهند و مى گویند: او آدم خوش باورى است، بگو: خوش باورى او به نفع شماست، او ایمان به خدا دارد و مؤمنان را تصدیق مى کند و رحمت است براى کسانى از شما که ایمان آورده اند». مسلّم است که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله با آن هوش و کیاست و درایت که دوست و دشمن به آن معترفند، آدم ساده اندیش و خوش باور نبوده است، بلکه در بسیارى از موارد وظیفه خود را «تغافل» مى دید. این «تغافل» مایه رحمت براى همه مؤمنان محسوب مى شد."(3) زود باوری یا خوش باور بودن باید همراه با دلیل و منطق و شناخت موقعیت ها باشد و در غیر این صورت انسان در گردابی گرفتار خواهد شد که بیرون آمدن از آن به آسانی نخواهد بود. امروزه و در عصر ارتباطات به همان اندازه که سرعت انتقال مطالب افزایش یافته است ، رواج شایعات و مطالب دروغ در زمینه مسائل سیاسی و مذهبی بسیار سرعت پیدا کرده است و باید برای مقابله با آن اقدام کرد و وظیفه مردم کوچه و بازار هم در این باره عدم پذیرش شنیده ها و دیده های غیر منطقی و غیر عقلانی است. قرآن کریم در آیه 6 سوره حجرات خطاب به مؤمنین می فرماید : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ .(4) اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!(5) مصداق بارز خبر فاسق در زمان ما ، شبکه های ماهواره ای هستند که فعالیت گسترده ای برای مقابله با اسلام و ارزش های انسانی دارند و البته در صدر فعالیت های خود ایران را هدف اصلی قرار داده اند. متأسفانه عده ای به راحتی آن چه در این شبکه ها گفته می شود را می پذیرند ولی در مقابل حاضر به پذیرش حرف حق نیستند و اعتنایی به آن ندارند. ادامه دارد ... پی نوشت ها: نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 198 نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 261 اخلاق در قرآن، ج 2، ص: 364 الحجرات : 6 ترجمه آیت الله مکارم شیرازی نویسنده: محمد هادی سمتی
یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: یزدرسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]