واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
برنامه تلویزیونی "هفت" در دوره دوم، موضوع پایاننامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه یزد شد و طی آن میزان رضایت صاحبنظران سینمایی از تاثیرگذاری این برنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بر اساس چکیده پایاننامه مهرداد عشوندی، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه صاحبنظران و کارگزاران سینمایی درباره تأثیر برنامه تلویزیونی «هفت» بر توسعۀ سینمای ایران، شناسایی میزان هم راستایی و تشابه دیدگاه مدیران و تهیه کنندگان سیمای جمهوری اسلامی با هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در هدفگذاری ساخت برنامه تلویزیونی «هفت» و بررسی تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در اقتصاد سینما، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در انتقال محتوای ارزشی، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در ارتقاء سطح آگاهی و بینش بینندگان تلویزیون، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در شفاف سازی مسایل و مشکلات سینمای ایران انجام شده است. نویسنده پایاننامه، با بررسی جامع ادبیات نظری، چهار بعد عمده اثرگذار برنامۀ «هفت» بر توسعۀ سینما یعنی ابعاد اقتصاد سینما، انتقال محتوای ارزشی، ارتقاء سطح آگاهی و بینش بینندگان تلویزیون و شفاف سازی مسایل و مشکلات سینمای ایران را شناسایی و بر مبنای ادبیات موضوع متغیرهای مربوط به هریک از آنها را نیز تهیه و تدوین کرده است. در این پژوهش بیش از 200 نفر از دستاندر کاران عرصه سینما به پرسشنامه پاسخ دادهاند، دستۀ هنرمندان شامل هنرپیشگان سینمایی، کارگردانان، مدیران تولید، تهیهکنندگان سینمایی و سایر کارگزاران سینمایی است و از این تعداد حدود 70 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. دستۀ منتقدان شامل خبرنگاران سینمایی، محققان و منتقدان سینما است که از این تعداد حدود 76 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نامهایی چون فاطمه معتمد آریا ، تهمینه میلانی ،رضا رویگری، علی قوی تن،محمد نیک بین ،دبیران سه دوره جشنواره فیلم فجر (علیرضا رضاداد، محمد رضا عباسیان ،محمد خزایی)، دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی و بخشی از مدیران فعلی و گذشته سازمان سینمایی و چهرههای دیگری از اهالی سینما در میان پاسخ دهندگان بودهاند. نتایج به دست آمده در این پژوهش به این نکته اشاره دارد که مدیران از میزان شفاف سازی در برنامۀ هفت و هنرمندان و کارگزاران هنری درباره محتوا و سطح آگاهی در این برنامه رضایت بیشتری دارند. همچنین اغلب پاسخ دهندگان به پرسشنامه معتقدند که ویژگی بیان صریح مسائل مربوط به سینما، به شکل متوسط رو به پایین در برنامۀ هفت وجود دارد و عواملی که در ساخت این برنامه فعالیت میکنند به طور متوسط از تخصص لازم، برای ساخت این برنامه سینمایی برخوردارند. همچنین از نظر افرادی که در این پژوهش شرکت کردهاند، پرهیز از پرداخت کلیشهای به موضوعات به طور متوسط در این برنامه وجود دارد و بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که تسلط مجری به موضوع برنامه، متوسط و یا کم است. همچنین بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که ساعت پخش برنامه تلویزیونی هفت، نامناسب است و نیز بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که حضور میهمان با سلیقههای متفاوت در برنامه تلویزیونی هفت ، متوسط و یا کم است. از دیدگاه بیش از نیمی از پاسخگویان، پخش زنده برنامه به عنوان یک ویژگی مثبت ، محسوب میشود. در گویة « افزایش مخاطبان این برنامه سبب استقبال مردم از فیلمهای در حال اکران می شود»، بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که افزایش مخاطبان این برنامه سبب استقبال مردم از فیلمهای در حال اکران میشود و اغلب پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که نقد و بررسی فیلم های سینمای ایران در برنامه هفت میتواند سبب جذب سرمایه برای ساخت فیلم های جدید شود. بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که حضور پیشکسوتان سینما در این برنامه سبب رفتار مناسب با هنرمندان از سوی مردم میشود و بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسش نامه معتقدند که دعوت از پیشکسوتان، بازیگران و گفتگو پیرامون فیلمهای در حال اکران برای مشاهده فیلم در سینما اشتیاق ایجاد کرده است. یکی دیگر از نتایج این تحقیق نشان میدهد که پاسخگویان هنرمند، میزان توجه برنامۀ هفت به شکل گیری سینمای ایران به عنوان سینمای دولتی و پاسخگویان مدیر میزان توجه این برنامه به ترویج سینمای مستقل با حاکمیت بخش خصوصی و میزان قائل شدن سهم بینابینی برای بخشهای دولتی و خصوصی را بالاتر از سایرین ارزیابی کردهاند. اغلب پاسخگویان، میزان توجه برنامة هفت به گویه شکلگیری سینمای ایران به عنوان سینمای دولتی را زیاد، حدود چهل درصد پاسخگویان میزان توجه برنامه هفت به گویه مروج سینمای مستقل با حاکمیت بخش خصوصی را متوسط و بیش از پنجاه درصد پاسخگویان میزان توجه برنامة هفت به گویة قائل شدن سهم بینابینی برای بخشهای دولتی و خصوصی را متوسط ارزیابی کردهاند و بنابراین توجه برنامة «هفت» به شکلگیری سینمای ایران بهعنوان سینمای دولتی، یکی از معایب این برنامه به شمار میرود. حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور در تحلیلی درباره این برنامه در پرسشنامهاش می نویسد: «از آنجا که برنامه هفت مانند هر برنامه دیگری در صدد جذب مخاطب است، ناخودآگاه گرایش به سوی مدل برنامه نود وجود دارد که هم برای سینما و هم برای خود برنامه بسیار خطرناک است. خوب است دست اندرکاران به مدلهای دیگر روی آورند یا این که مخاطب انبوه مدنظرشان نباشد و برنامهای تخصصی برای سینماگران و سینما بسازند.» به گزارش ایسنا، برنامه تلویزیونی هفت تنها برنامه تخصصی حوزه سینمای تلویزیون ایران، اولین بار با پیشنهاد فریدون جیرانی به شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و با اجرای همین کارگردان قدیمی سینما تولید و پخش شد. پس از مدتی، گروه تولید جدیدی برنامه هفت را با اجرای محمود گبرلو به روی آنتن فرستادند که این روزها این تیم هم تغییر کرده است و برنامه را با ساختاری متفاوت بهروز افخمی به روی آنتن میفرستد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]