واضح آرشیو وب فارسی:تقریب نیوز: دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: سنت حضور رهبران الهی در جامعه، فلسفه اش این است که یا عدل برقرار شود یا اینکه فرصت عدل در جامعه به وجود آید.به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" عصر سه شنبه طی سخنانی در نشست "امام حسین (ع) و قرآن" در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک، با اشاره به آیه شریفه «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا»«سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا»، اظهار داشت: قرآن کریم بر سه مطلب مربوط به سنت های الهی تأکید فراوان دارد اول اینکه جامعه و تاریخ بر مبنای سنت های الهی حرکت می کنند و رخداد های جامعه و تاریخ اتفاقی نیستند و همانگونه که در جهان هستی خبری از اتفاق نیست در بستر جامعه و حوادثی که در تاریخ نیز رخ می هد اتفاقی نیستند و هرچه رخ می دهد حلقه ای از یک سلسله به هم پیوسته سنت ها است. وی با تأکید بر اینکه خدای متعال قانون و سنت دارد و با اشاره به آیات وَ إِن کَادُواْ لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الْأَرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْهَا وَإِذاً لَّا یَلْبَثُونَ خِلَفَکَ إِلَّا قَلِیلاً * سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِن رُّسُلِنَا وَلَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلاً، (وبسا نزدیک بود کافران (با نیرنگ یا غلبه) تو را از این سرزمین بلغزانند تا از آن بیرونت کنند، ودر آن هنگام، جز مدّت کمى پس از تو پایدار نمى ماندند (و به خاطر این ظلم گرفتار قهر الهى مى شدند) * این، سنّت (هلاکت طغیان گران) درباره ى پیامبرانى که پیش از تو فرستادیم جارى بوده است و براى سنّت ما هیچ تغییرى نمى یابى).اظهار داشت: قریش و جاهلان عرب کمر به قتل رسول الله بسته بودند و در این آیه اشاره به سنت الهی شده است.که خداوند در این آیه می فرماید اینها تصمیم داشتند تورا به قتل برسانند اگر به چنین جنایتی دست می زدند پس از تو جز اندک زمانی به حیاتشان نمی توانستند ادامه دهند و بر اساس سنت الهی نابود می شدند یعنی اگر تو را می کشتند زمین تحمل جامعه بشر و جامعه جاهلی را نداشت و نابودی آنها جزء سنت الهی است. آیت الله اراکی با بیان اینکه رفتار رهبران الهی در جامعه بشر بر مبنای قانون و سنت است، اظهار داشت: اینکه امیر المومنین 25 سال در خانه نشست طبق قانون الهی است، اینکه سید الشهداء بعد از مرگ معاویه اقدام به قیام علیه حکومت یزید نمود طبق یک قانون است و اینکه رسول الله(ص) از مکه به مدینه هجرت کردند طبق یک قانون است. وی با تأکید بر اینکه سنت ها و قوانین زیادی بر رفتار رهبران الهی حاکم است، اظهار داشت: سنت های حاکم بر رفتار رهبران الهی در تاریخ دو نوع سنت است، یکی سنت حضور و دیگری سنت غیبت. وی با بیان اینکه غیبت رهبران الهی نیز سنت است، اظهار داشت: ما سه نوع غیبت داریم یکی غیبت تعلیق دومی غیبت مکانی و سومی غیبت زمانی. غیبت مکانی این است که رهبر محل فعالیت خودش را تغییر می دهد مثلا رسول خدا(ص) از مکه به مدینه منتقل می شود یا اینکه حضرت ابراهیم (ع) از بابل به فلسطین می رود که اینها غیبت مکانی است و فقط رهبری از یک جا به جای دیگری منتقل می شود. دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: غیبت دیگری وجود دارد که آن غیبت زمانی است مثل غیبت حضرت عیسی(ع) و یک نوع غیبت داریم که به آن غیبت تعلیقی می گویند یعنی گاهی رهبران الهی بخشی از فعالیت های خودشان را تعلیق می کنند ائمه اطهار(ع) بعد از سید الشهداء بخشی از فعالیت های خودشان را در یک سطح تعطیل کردند یعنی بعد از امام حسین(ع) ما قیام مسلحانه از سوی ائمه اطهار(ع) نداریم. آیت الله اراکی اظهار داشت: سنت حضور سنتی است که می گوید جامعه بشر یا باید در آن عدل بالفعل یا عدل بالقوه حاکم باشد یعنی جامعه بشر یا جامعه عدل باشد یا اینکه بستری برای تولد یک جامعه عدل در آینده باشد. این یک قانون است که اگر جامعه بشر یکی از این دو خاصیت را از دست داد دلیل حضور چنین جامعه ای در روی کره زمین از بین می رود. وی افزود: پس سنتی بر جهان حاکم است که این سنت چنین می گوید که هزینه کرد بر جامعه بشر در این دو حالت حکیمانه است یا این جامعه، جامعه عدل است یا اینکه این جامعه می تواند زمینه ای برای جامعه عدل در آینده باشد اما اگر هر دو حالت را از دست داد که در سوره نوح به آن اشاره شده است که فرمان انقراض بر این جامعه صادر می شود و عذاب هایی بر این قوم نازل می شود. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه پیامبران سخنگویان سنت های الهی هستند، اظهار داشت: اینطور نیست که پیامبری از روی ناراحتی و خشم بگوید پروردگارا اینها چون قوم خوبی نبودند پس آنها را نابود کن بلکه انبیا می گویند خدایا طبق سنتی که تو داری وقت ان رسیده است که سنت عملی شود سوره نوح سوره بسیار جالبی است که می فرماید «قالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلاً وَ نَهاراً فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعائِی إِلاَّ فِراراً وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً ثُمَّ إِنِّی دَعَوْتُهُمْ جِهاراً ثُمَّ إِنِّی أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَ أَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْراراً». در این آیه می فرماید خدایا سنتت را بر این جامعه جاری فرما زیرا جامعه ای است که نه خود و نه نسل های اینده اش هیچ گاه روی سعادت را نخواهد دید و این جامعه اصلاح شدنی نیست. وی تأکید کرد: جامعه عدل بستگی به رهبری الهی عادل دارد تا رهبر الهی عادل نباشد جامعه ای عدل نخواهد بود و تا رهبر الهی عادل نباشد فرصت عدل نیز به وجود نخواهد آمد که این را سنت حضور می گویند. بنابراین سنت حضور رهبران الهی در جامعه فلسفه اش این است که یا عدل برقرار شود یا اینکه فرصت عدل در جامعه به وجود آید. آیت الله اراکی با اشاره به اینکه مردم در برابر رهبری الهی مسئولیت دارند، اظهار داشت: دو مسئولیت در قرآن کریم به صورت ویژه نسبت به رهبران الهی از سوی مردم بیان شده است یکی مسئولیت اطاعت و دیگری مسئولیت یاری و نصرت که در قالب دو میثاق مهم در قرآن کریم به ان اشاره شده است. وی با اشاره به آیه 7 سوره مائده «وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ میثاقَهُ الَّذی واثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنا وَ أَطَعْنا»، اظهار داشت: در این آیه به میثاق اطاعت رهبری الهی اشاره شده است یعنی شنیدیم و اطاعت کردیم. دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به ایه «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ»، اظهار داشت: این آیه نیز اشاره به میثاق نصرت و یاری دارد و می فرماید میثاقی که میان مؤمنان و خدای متعال است این است که مردم، رهبران الهی را با جان و مالشان یاری کنند. آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به قیام سید الشهداء، اظهار داشت: اشاره کردیم که پیمانی میان مردم و رهبری بسته شده که اگر مردم به این پیمان عمل نکنند یعنی نصرت و یاری و اطاعت نکنند رهبری مسئولیت قیام مسلحانه نخواهد داشت. بنابراین قیام مسلحانه شرطش این است که اطاعت و نصرت باشد اگر این اطاعت و نصرت نبود رهبری موظف به قیام مسلحانه نخواهد بود. وی افزود: اما مردم به امام حسین(ع) اعلام کردند که آماده نصرت و یاری هستند بنابراین آنچه حادثه کربلا را به وجود آورد عقب نشینی بعد از اعلام نصرت بود که کار خطرناکی است چون وقتی اعلام نصرت کردند رهبر به میدان آمد و بنابراین جامعه ای که رهبر را به میدان آورد و پشتش را خالی کرد این جامعه دچار یک قانونی می شود بنام قانون استبدال یعنی خدای متعال این جمعیت را کنار می گذارد و برای این رهبر یک جمعیت دیگری برمی انگیزد . آیت الله اراکی افزود: در قرآن کریم چندین بار به قانون استبدال اشاره شده است از جمله در آخرین آیه سوره محمد(ص) که می فرماید: «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ» که اگر شما به رهبر الهی پشت کنید و او را تنها بگذارید خدا قومی را جایگزین شما می کند که در تفاسیر بویژه تفاسیر اهل سنت آمده که این قوم جایگزین، قوم سلمان فارسی است که خدا اینها را جایگزین می کند این جایگزینی از دوران بعد از حادثه عاشورا شروع شده است.
چهارشنبه ، ۲۲مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تقریب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]