تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815336125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتهامات بلاتر سنگين‌تر شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اتهامات بلاتر سنگين‌تر شد
نمايندگان دادستاني سوئيس سپ بلاتر، رئيس فيفا را بازجويي و تحقيقات كيفري را درباره او شروع كرده‌اند...
نویسنده : دنیا حیدری 


نمايندگان دادستاني سوئيس سپ بلاتر، رئيس فيفا را بازجويي و تحقيقات كيفري را درباره او شروع كرده‌اند. دفتر نمايندگي دادستاني سوئيس اعلام كرده كه بلاتر به ظن سوءمديريت و سوءاستفاده مالي تحت تعقيب قرار گرفته است.
بحران رسوايي فساد مالي در فيفا اوايل خرداد ماه وارد مرحله تازه‌اي شد، زماني كه پليس سوئيس هفت نفر از اعضاي ارشد فيفا را در هتلي در زوريخ همزمان بازداشت كرد. اين هفت نفر براي شركت در كنگره فيفا و انتخابات رياست فيفا در اين هتل اقامت كرده بودند. اين بازداشت در پي كيفرخواست پليس فدرال امريكا انجام شد كه ۱۴ تن از مقام‌هاي فيفا را به اخاذي، تقلب در انتقال پول و پولشويي در دوره‌اي ۲۴ ساله متهم كرده بود. بازرسان پليس فدرال امريكا گفته بودند كه از انتقال بيش از ۱۵۰ ميليون دلار رشوه در فيفا مطلع شده‌‌اند. پس از آن سپ بلاتر كه براي پنجمين بار به رياست فدراسيون جهاني فوتبال انتخاب شده بود، اعلام كرد كه از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند.
هفته پيش اما بحران فيفا باز هم عمق بيشتري پيدا كرد و  ژروم والكه، دبير كل و نفر شماره دو فيفا به ظن تخلف مالي در فروش بليت‌هاي جام جهاني در بازار سياه تا اطلاع ثانوي تعليق شد. او همچنين در مظان اين اتهام قرار دارد كه رشوه ۱۰ ميليون دلاري فدراسيون فوتبال آفريقاي جنوبي براي كسب ميزباني جام جهاني ۲۰۱۰ به جك وارنر، با امضاي والكه و از طريق حساب‌هاي بانكي فيفا بوده است.
حالا اين بحران با بازجويي روز جمعه بلاتر، رئيس 17ساله بيشتر هم شده است. بلاتر، جمعه ۲۵ سپتامبر به اين دو دليل بازجويي شد و از ميشل پلاتيني هم خواسته شد كه اطلاعاتي در اين زمينه ارائه دهد. در عين حال مقر فيفا هم مورد بازرسي قرار گرفته است. دفتر سپ بلاتر هم بازرسي و اطلاعاتي جمع‌آوري شده است. در بيانيه دادستاني سوئيس آمده است كه رئيس فيفا در سال ۲۰۰۵ با جك وارنر رئيس سابق فدراسيون فوتبال منطقه كارائيب قراردادي در زمينه حق پخش تلويزيوني امضا كرده كه به گفته دادستاني، براي فيفا نامطلوب بوده است. همچنين اين ظن وجود دارد كه بلاتر در مقام اجراي اين قرارداد اصل امانتداري را زير پا گذاشته باشد. علاوه بر اينها سپ بلاتر متهم شده كه در سال ۲۰۱۱، از محل منابع فيفا مبلغ دو ميليون دلار ناموجه به ميشل پلاتيني، رئيس يوفا پرداخته است.
در حالي كه بلاتر در پايان دو روز نشست كميته اجرايي فيفا قرار بود در يك كنفرانس خبري شركت كند، فيفا در آخرين لحظه اين كنفرانس را لغو كرد. البته فيفا اعلام كرد كه محل نشست بعدي كميته اجرايي خود را از توكيو به زوريخ تغيير داده‌ اما گفته مي‌شود با اينكه پرونده بلاتر هنوز در مرحله تحقيقات است و كيفرخواستي براي او صادر نشده است، اما اگر او به خارج از سوئيس سفر كند، بيشتر در معرض استرداد قضايي خواهد بود.
در واقع اعتراف پلاتيني شرايط را براي بلاتر سخت‌تر هم كرده است. در حالي كه يكي از اتهامات بلاتر در بازجويي روز جمعه پرداخت مبلغي هنگفت به پلاتيني بود، رئيس اتحاديه فوتبال اروپا اعتراف كرد كه از بلاتر پول دريافت كرده است. البته پلاتيني مدعي است اين پول حق او بوده كه آن را در ازاي قراردادي كه با فيفا داشته دريافت كرده است. اما دادستاني سوئيس پلاتيني را هم متهم به دريافت رشوه كرده است. قرار بود پلاتيني، رئيس اتحاديه فوتبال اروپا در نشستي خبري شركت و درباره برنامه‌هاي خود براي فيفا صحبت كند كه به يك باره اين نشست لغو شد. همزمان دادستاني سوئيس در خبري جنجالي پلاتيني را به گرفتن 2 ميليون پوند رشوه از بلاتر متهم كرد كه رئيس اتحاديه فوتبال اروپا طي بيانيه‌اي آن را تكذيب كرد: «اين دروغ محض است. من هيچ رشوه‌اي نگرفته‌ام. من اين پول را به خاطر كاري كه براي فيفا انجام داده بودم، گرفتم و اين اصلاً غير قانوني نيست.»
اتهامات وارنر هم البته يكي ديگر از دلايل بازجويي روز جمعه بلاتر بود كه فيفا در پي آن به مأموران سوئيسي اجازه داد ايميل ژروم والكه، دبير كل تعليق شده اين سازمان را بررسي كنند. وارنر متهم شده كه در فروش بليت‌هاي جا‌م جها‌ني به قيمت بالاتر دست داشته است.  
بلاتر همچنين در ستون خود در مجله فيفا نوشت: «بايد با يكديگر همكاري كنيم. اهميتي ندارد كه چقدر اين تحقيقات نزديك به ما انجام مي‌شود. اگر تصميم جدي براي تغيير داريم، راه سختي است كه بايد برويم. بايد نشان دهيم كه جديت اين شرايط را درك مي‌كنيم و آماده هستيم تا گام‌هاي درستي براي بهتر شدن شرايط برداريم.»  هر چند كه به نظر نمي‌رسد اين نوشته‌ها بار اتهامات او را كم كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن