واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: هر چند که مسئولان همیشه سینمای دفاع مقدس را به عنوان سینمای مورد توجه شان معرفی می کنند؛ اما آمارهای تولید فیلم های جنگی در چند سال اخیر نشان می دهد این سینما آنطور که وعده می دهند مورد توجه مسئولان نبوده است. البته در این میان نباید نوک پیکان انتقاد را تنها به سوی مسئولان سازمان سینمایی گرفت؛ چراکه بخش بزرگی از سازمان ها و نهادهای مختلف کشور مسئول حفظ و زنده نگه داشتن خاطرات جنگ تحمیلی، شهدا و ارزش های حاکم بر آن هستند. به همین دلیل است که ارگان های زیادی در ساخت و تولید فیلم های دفاع مقدسی نقش بازی می کنند و گاهی سیاست های نادرست و عدم همکاری درست آنها با فیلمسازان، سبب کاهش ساخت فیلم های دفاع مقدسی شده و می شود و این رویه ها، فیلمسازان علاقمندان را از کار در این حوزه فراری داده است یا می دهد. به همین دلیل کافی است که به بهانه هفته دفاع مقدس ، تولیدات سینمای این حوزه در پنج سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه کم و کاستی های موجود شویم. روزهای زندگی، ملکه و بوسیدن روی ماه سال 90 را می توان سال اوج و تبلور فیلم های تاثیرگذار در سینمای دفاع مقدس نسبت به چهار سال بعدش دانست. از میان 83 فیلم تولید شده در این سال 9 فیلم؛ بوسیدن روی ماه، روزهای زندگی، خرس، بزرگ مرد کوچک، 578 روز انتظار، زیبا تر از زندگی، ضد گلوله، ملکه و عطر ولایت در حوزه دفاع مقدس ساخته شد که در این میان فیلم های «بوسیدن روی ماه»، «روزهای زندگی»و «ملکه» در جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. «بوسیدن روی ماه» قصه انتظار دو مادر شهید را روایت می کرد که در این فیلم ساخته همایون اسعدیان، مسعود رایگان، شیرین یزدان بخش، رابعه مدنی، صابر ابر، شاهرخ فروتنیان، سعید پورصمیمی، شبنم مقدمی و امیرحسین رستمی بازی کرده بودند. پرویز شیخ طادی هم با فیلم «روزهای زندگی» قصه پزشکان و پرستارانی که در پشت جبهه تا آخرین لحظات کنار رزمندگان مقاوت می کردند را به تصویر کشید. حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی از بازیگران این فیلم بودند که قاضیانی برای بازی در «روزهای زندگی» توانست جایزه بهترین بازیگر اول زن را از شانزدهمین جشن خانه سینما دریافت کند. «ملکه» به کارگردانی محمدعلی آهنگر هم قصه دیده بانی را در پالایشگاه نفت آبادان در زمان جنگ تحمیلی روایت می کرد. مصطفی زمانی، میلاد کی مرام و همایون ارشادی از بازیگران این فیلم بودند. «ملکه» در سی امین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاچیان را دریافت کرد. اما در این میان فیلم «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی نتوانست اکران شود و در ردیف فیلم های توقیفی قرار گرفت. اکران نشدن این فیلم به دلیل وجود حساسیت هایی در قصه فیلم بود. فیلم«خرس» روایتگر زندگی رزمنده ای مفقود الاثر است که بعد از هشت سال به خانه و شهرش بازمی گردد و متوجه می شود همسرش ازدواج کرده. در این فیلم پرویز پرستویی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی بازی کرده اند. «ضد گلوله» هم فیلم کمدی درباره جنگ بود که توانست خاطره فیلم«لیلی با من است» به کارگردانی کمال تبریزی را زنده کند. مصطفی کیایی کارگردانی این فیلم را برعهده داشت و مهدی هاشمی، مسعود کرامتی، ژاله صامتی و سعید آقاخانی از بازیگران آن هستند. جای خالی سینمای دفاع مقدس اما در سال 91 به یکباره آمار ساخت فیلم های جنگی افول کرد به طوری که از 64 فیلم ساخته شده در این سال تنها 3 فیلم «تابستان طولانی» به کارگردانی علی خزاعی فر، «دلتنگی های عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان و «یوسف هور» به کارگردانی علی اصغر شادروان در حوزه دفاع مقدس ساخته شد. فیلم«دلتنگی های عاشقانه» با بازی محمدرضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان و شاهرخ فروتنیان چند هفته ای است که توانسته اکران شود. فیلمی که از نگاه یک زن اتفاقات زمان جنگ را روایت می کند. رقابت شهید چمران با الفت«شیار 143» سینمای دفاع مقدس در سال 92 بازهم مورد توجه سینماگران قرار گرفت به طوری که از 77 فیلم ساخته شده، هشت فیلم در حوزه دفاع مقدس جلوی دوربین رفت. فیلم هایی همچون «50 قدم آخر»، «چ»، «رنج و سرمستی»، «شیار 143»، «معراجی ها»، «میهمان داریم»، «خانه ای کنار ابرها» و «عاشق ها ایستاده می میرند». ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان شناخته شده سینمای دفاع مقدس با پروژه فاخر «چ» که بخشی از زندگی شهید چمران را روایت می کرد و مسعود ده نمکی کارگردان دیگری از این حوزه با فیلم«معراجی ها» از سردمداران سینمای دفاع مقدس در سال 92 بودند؛ اما در این میان فیلم های «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار و «مهیمان داریم» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل سابق خانه سینما بسیار مورد توجه قرار گرفت. «شیار 143» با بازی مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی روایت انتظار چندین ساله مادر یک شهید بود و «میهمان داریم» با بازی پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی و سهیلا گلستانی قصه خانواده ای را به تصویر می کشید که سه فرزندشان شهید شده بودند و چهارمین فرزندشان جانباز قطع نخاعی در آسایشگاه بستری است. روایت شهدای غواص در تنها نماینده سینمای دفاع مقدس سال 94 سال 93 باز هم ساخت فیلم های جنگی با افت شدیدی مواجه شد به طوری که از 103 فیلم ساخته شده در این سال تنها چهار فیلم «پی 22» به کارگردانی حسین قاسمی جامی، «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، «تونل» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان زاده در حیطه دفاع مقدس ساخته شد. اما از 25 فیلم تولید شده در شش ماه اول امسال تنها یک فیلم به سینمای دفاع مقدس تعلق دارد؛ فیلم«پری دریایی». «پری دریایی»، فیلمی درباره شهدای غواص است که به صورت اتفاقی پایان فیلمبرداری آن با پیدا شدن اجساد 175 غواص شهید همزمان شده. این فیلم هم اکنون در مرحله تدوین به سر می برد و امیرمسعود آقابابائیان کارگردانی آن را برعهده دارد. تحقیقات پیرامونش نگارش «پری دریایی» از چهار سال قبل آغاز شد تا فیلمنامه آن براساس فیلمنامه پیشین محمدرضا عرب«از دریا» نوشته شود و سرانجام این فیلم با کسب پروانه نمایش در سال 90 توانست در دی ماه سال 93 جلوی دوربین برود. شرایط جوی خلیج فارس باعث شد تا این فیلم در دو فاز فیلمبرداری شود. در فیلم«پری دریایی» امیر آقایی، پانته آ مهدی نیا، اصغر همت، شاهرخ فروتنیان و سیروس کهوری نژاد ایفای نقش می کنند. این فیلم که محمدرضا عرب تهیه کنندگی آن را برعهده دارد و بنیاد سینمایی فارابی در کنار عرب سرمایه گذار آن است، قصه بازمانده جنگی را روایت می کند که امروز به عنوان یک مدافع محیط زیست آب های خلیج فارس در حال فعالیت است. «پری دریایی» در شش نقطه کشور از جمله خلیج فارس، جزیره های قشم و هنگام، کازرون، اصفهان، تهران و شهرک سینمایی دفاع مقدس مجموعاً در هفتاد لوکیشن در نزدیک به سه ماه فیلمبرداری شده است. عوامل فیلم، «پری دریایی» را به 175 غواص شهید تقدیم کرده اند و در این فیلم تندیسی به یاد شهدای غواص و حفظ محیط زیست خلیج فارس در کف آب های خلیج فارس نصب شده است. با آن که باید چشم انتظار تولیدات دیگر در نیمه دوم سال جاری باشیم که مضامین دفاع مقدس را دستمایه قرارداده باشند؛ اما در حال حاضر مهمترین نکته ای که در مورد فیلمی چون «پری دریایی» به نظر می رسد توجه مسئولان سینمایی به این فیلم و ارزش گذاری به تلاش مجموعه گروه تولید این فیلم است . آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی، برآوردهای امیدوارکننده ای از اکران چنین فیلم هایی ندارد. حمایت از تلاش گروه سازنده به سوی دریادلان و همزمانی مضمون آن با بازگشت پیکر شهدای غواص می تواند ادای دین سینمای ایران به ارزش های انکار ناپذیر فداکاری ها و ایثارگری رزمندگان دوران هشت سال جنگ تحمیلی باشد. در پایان ذکر این نکته ضروری است که عنوان کنیم متاسفانهتولیدات اخیر سینمای ایران درباره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به حدی پایین آمده که جشنواره فیلم های دفاع مقدس برگزار نمی شود. به همین دلیل بود در گزارش قبلی به سراغ فیلمسازان فعال در این حوزه رفتیم تا از زبان آنها مشکلات سینمای دفاع مقدس را روایت کنیم. البته پیگیری و روشن کردن ابعاد دیگر این مشکلات در گزارش های بعدی ادامه خواهد داشت.
شنبه ، ۴مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]