واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
احکام قربانی
آيا شرط است كه ذابح هدي مؤمن باشد، يا غير مؤمن هم كافي است؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، با توجه به فرا رسیدن عید قربان به برخی احکام قربانی اشاره می شود:
شرايط ذابح
سؤال: آيا شرط است كه ذابح هدي مؤمن باشد، يا غير مؤمن هم كافي است؟
پاسخ: مسلمان بودن كافي است.
زمان قرباني
سؤال: اگر حاجي در روز عيد موفق به قرباني نشد، آيا ميتواند شب انجام دهد و يا بايد در روزهاي آينده ذبح كند؟
پاسخ: ذبح در شب بر خلاف احتياط است ميتواند در روز بعد ذبح كند.
سؤال: كسي كه نميتواند در روز عيد قربان، قرباني كند يا مثلاً ميخواهد در خود مني ذبح كند (در روز بعد) آيا جايز است بعد از رمي جمره عقبه حلق كند و ذبح را بعداً انجام دهد؟
پاسخ: شخص مذكور ميتواند روز عيد به حلق از احرام خارج شود.
ذبح در شب
سؤال: در شب يازدهم بعد از اينكه در روز عيد موفق به ذبح و حلق نشده است ذبح و حلق را شب يازدهم انجام داده است آيا اين عمل از ايشان مجزي است يا خير؟
پاسخ: در مورد سوال، چنانچه جهلاً و يا نسياناً ذبح و حلق را شب يازدهم انجام داده اشكال ندارد.
سؤال: آيا در مني جايز است كه اگر روز موفق نشده باشد يا در زحمت زياد باشند شب قرباني كنند و در شب رمي جمرات بكنند يا نه؟
پاسخ: در فرض سوالقرباني را در روز بعد انجام دهد و رمي در شب در صورتيكه در روز متمكن از آن باشد هر چند با زحمت مجزي نيست.
ذبح با چاقوي استيل
سؤال: ذبح حيوان با چاقوي استيل چه حكمي دارد؟ با توجه به اينكه اهل خبره استيل را هم نوع آهن ميدانند.
پاسخ: ذبح بايد با حديد باشد و تشخيص آن با عرف است و اگر كسي يقين كند استيل حديد است براي او اشكال ندارد.
مصرف گوشت قرباني
سؤال: لطفاً بفرمائيد هم اكنون كه خوردن گوشت قرباني مشكل وممكن است باعث پديد آمدن بيماريهاي ميكروبي بشود، تكليف چيست؟
پاسخ: احتياط واجب خوردن است. و در صورتي كه معرض بيماري باشد خوردن آن لازم نيست.
سؤال: حاج در روز عيد در مني، قبل از آنكه قرباني ذبح كند، كه چيزي به عهدهاش نيست، و بعد از ذبح، قيمتي ندارد در اين صورت لازم است احتياطاً با فقير، سهميه او را حساب و مصالحه نمايد يا خير؟
پاسخ: با فرض اينكه قيمت ندارد، و فقير مؤمني نباشد كه آنرا اگر به او صدقه بدهند قبول كند، رعايت اين احتياط، واجب نيست.
سؤال: اگر به شيعه دسترس و شناخت نداشته باشد و مستحق غير شيعه هم نباشد و آن لاشه گوسفند را همانجا ترك كند آيا جايز است كه به فرزندانش بگويد كه در روز عيد قربان روي افق حجاز و ساعت معين براي او يك گوسفند قرباني كنند يا نه در وطنش؟
پاسخ: سفارش قرباني بفرزند بنحو مذكور در سوالمجزي نيست بنابر اين اگر دسترسي به فقير شيعه ندارد اين تكليف ساقط است ولي ثلثي را كه بايد به مؤمن هديه بدهد ميتواند به يكي از حجاج شيعه كه همراه اوست بدهد.
سؤال: در مناسك مرقوم فرمودهايد: «واجب است كه صاحب قرباني قدري از قرباني را بخورد». انجام اين مطلب در آن هواي گرم با فراهم نبودن وسايل طبخ ميسر نيست، و چه بسا كه نايب ميرود براي صد نفر قرباني ميكند، و نميشود از هر گوسفندي قدري بياورد، يا اگر بياورد مخلوط ميشود، بفرمائيد كه ترك اين واجب چه صورت دارد؟
۰۲/۰۷/۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]