واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: انتشار جزئیاتی از یک گفت و گوی خصوصی با مجید مجیدی نشان داده که سنگ اندازی ها در مسیر اکران جهانی فیلم «محمد رسول الله(ص)» از مدت ها قبل از پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره مونترال کانادا کلید خورده است...به گزارش بولتن نیوز به نقل از جوان، انتشار جزئیاتی از یک گفت و گوی خصوصی با مجید مجیدی نشان داده که سنگ اندازی ها در مسیر اکران جهانی فیلم «محمد رسول الله(ص)» از مدت ها قبل از پذیرفته شدن این فیلم در جشنواره مونترال کانادا کلید خورده است؛ صحبت از تلاش های سینماگران جریان روشنفکری برای ممانعت از پذیرفته شدن فیلم «محمد رسول الله(ص)» در جشنواره مونترال و نیز جشنواره های مختلف جهانی است؛ تلاش هایی که از نیمه راه به بن بست خورده و حالا کشورهای مختلف دنیا متقاضی نمایش فیلمی هستند که جزو 10 نامزد سینمای ایران برای رفتن به اسکار 2016 است. مجیدی این روزها خوشحال است. فیلم او در میان 10 نامزد سینمای ایران برای اسکار قرار گرفته اما «مثلث آنلاین»، سایت متعلق به مجله « مثلث » به تازگی از نامه نگاری برخی سینماگران ایرانی با رئیس جشنواره مونترال کانادا و تلاش آنها برای ممانعت از پذیرفته شدن این اثر سینمایی در این جشنواره خبر داده، اتفاقی که مجیدی را به ابراز گلایه واداشته است. او در یک گفت و گوی خصوصی از برخی سینماگران ایرانی و نیز از بی توجهی برخی رسانه ها و روشنفکران گلایه کرده است. داستان ساخته شدن فیلم «محمد رسول الله(ص)» از آنجا نشئت گرفت که مقام والای پیامبر اسلام بارها هدف حمله و توهین رسانه های خارجی قرار گرفت؛ بنابراین وقتی که مجیدی آستین هایش را برای ساخت این فیلم بالا زد می دانست که چه کار دشواری را پیش رو دارد؛ او باید اثری را می ساخت که در اصطلاح سینمای غرب در رده آثار «بیگ پروداکشن» قرار می گرفت؛ فیلمی با بودجه تولید و ساخت بالا تا بتواند به هدف بزرگی که مجیدی در پی آن بود برسد. بخش خصوصی توان تأمین این سرمایه را نداشت. در نتیجه فیلم «محمد رسول الله(ص)» با بودجه دولتی ساخته شد تا هیچ کم و کسری نداشته باشد. مگر سینمای ایران در طول تاریخ خود قرار است چند بار فیلمی با چنین موضوع مهم و حساسی را تولید کند؟! به این ترتیب مجیدی «محمد رسول الله(ص)» را ساخت؛ آن هم با نیت اصلاح چهره ترسیم شده از پیامبر در دنیا اما ظاهراً حمایت های دولتی برای ساخت این پروژه سینمایی خاری شده در چشم برخی سینماگران ایرانی به ویژه سینماگران جریان روشنفکری. این اظهارات جدید هنگامی مصداق عینی پیدا می کنند که بدانیم ماه ها پیش جشنواره بین المللی فیلم برلین از پذیرفتن فیلم «محمد رسول الله(ص)» مجیدی سرباز زد و در مقابل فیلم سطحی «تاکسی» اثر جعفر پناهی را پذیرفته و حتی به آن جایزه اهدا کرده است. حالا صحبت از نامه نگار های برخی سینماگران ایرانی به رئیس جشنواره مونترال کاناداست؛ این سینماگران توهمات سیاسی خود را به این اثر هنری پیوند زده اند و در نامه شان از اینکه جشنواره مونترال فیلم مجیدی را پذیرفته و به نمایش گذاشته است گلایه کرده اند. آنها به مدیر جشنواره مونترال گفته اند: «شما به یک سینماگر حکومتی اجازه فعالیت داده اید. این فیلم متعلق به حکومت ایران است.» ظاهرا این سینماگران این رفتار را با لابی فراوان در بین مسئولان جشنواره های مختلف جهانی تکرار کرده اند. یکی از این جشنواره ها می تواند همان برلیناله یا جشنواره فیلم برلین باشد که فیلم «محمد رسول الله(ص)» را رد کرده بود. همین موضوع موجب ناراحتی مجید مجیدی شده است. از اینکه کدام کارگردان و سینماگر ایرانی در این نامه نگاری ها مشارکت داشته اطلاعی در دست نیست؛ سیاست کلی این جریان نادیده گرفتن و بایکوت فیلم مجیدی بوده است که می توان حدس زد کدام نام بزرگ سینمایی در داخل و خارج از ایران در این اقدام سهم داشته است؛ بزرگ از آن بابت که نامه نگاری با مدیران جشنواره های معتبر بین المللی دنیا نیاز به اسامی بزرگ و شناخته شده سینمایی در قسمت فرستنده سربرگ نامه دارد؛ اسامی که سابقه حضور در این جشنواره ها از جمله جشنواره فیلم مونترال را داشته باشند. با وجود این سنگ اندازی ها، فیلم اخیر مجیدی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا به نمایش در آمد، مورد استقبال گسترده مخاطبان این جشنواره قرار گرفت و جلب رضایت این مخاطبان، سانس های فوق العاده را برای نمایش این فیلم طلبید. مدیر جشنواره فیلم مونترال خود از جمله چهره هایی بود که از نمایش «محمد رسول الله(ص)» به عنوان فیلم افتتاحیه این جشنواره در پوست خود نمی گنجید؛ احتمالاً او خود در دیدار مستقیم با مجیدی به او خبر داده که در پشت پرده برخی سینماگران ایرانی اینگونه سعی کرده اند تمام پنبه هایی را که او طی سه سال تلاش مستمر تهیه کرده رشته کنند؛ چه بسا شاید اگر نام و آوازه مجیدی برای جشنواره مونترال کانادا مهم نبود این جشنواره نیز تحت تأثیر این نامه نگار ها قرار می گرفت اما این تلاش ها به بن بست خورد؛ «محمد رسول الله(ص)» از سکوی جشنواره مونترال ارتباطش با جهان را سرانجام برقرار کرد و حالا این اثر تاریخی از نقاط مختلف دنیا تقاضاهای زیادی برای نمایش دارد و حتی در لیست 10 نامزد سینمای ایران برای حضور در اسکار 2016 قرار گرفته است.
چهارشنبه ، ۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]