تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819048512
نسخه امام سجاد(ع) برای طلب رزق و روزی
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: حقیقت عبادت این است كه انسان خود را بنده و مملوك خدا بداند، برای خود در مقابل خدا مالكیت و اراده مستقلی قایل نباشد، بلكه خود و دارایی خود را از آنِ خدا بداند؛ به طور كامل تسلیم اراده او باشد و به عبد بودن خود در مقابل پروردگار اعتراف كند
عبادت، اظهار عبودیّت در پیشگاه ربوبی است خواه با توجه قلبی، خواه با اظهار زبانی یا نشان دادن با اعضا و جوارح. بنابراین جوهره دعا، عبادت است. شخصی كه دستش را پیش خداوند منّان دراز می كند، چه در ظاهر دست خود را بلند كند و یا در دل به خدا توجه پیدا كند و درِ خانه خدا گدایی نماید، عبادت كرده است؛ چرا كه این اعمال، همانا اعتراف عملی به عبودیّت خود، و ربوبیّت الهی است. دعا گرچه در ظاهر درخواست رفع نیازهای مادّی و معنوی است، ولی در واقع، اعتراف به بندگی، فقر و عجز انسان است. به همین دلیل است که در روایتی از نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است: "الدّعاء مخّ العبادة".(١) دعای خالصانه از این جهت که نهایت اظهار تذلّل و شکستگی و فقر و ضعف و بیچارگی در برابر خداوند غنیّ و قوی و قادر مطلق است به منزله مغز تمام عبادات است.(2)دعا، ابزاری برای بازسازی ویرانه های جامعهوضعیت معنویت و توجه به آموزه ها و تعالیم اسلامی در دوران امامت امام حسین و امام سجاد (علیهماالسلام) چنان اسفناک و فضاحت بار بود و مردم به قدری در منجلاب فساد و دنیاطلبی فرو رفته بودند که همین مردم جامعه اسلامی، ولیّ و امام زمان و سبط پیامبر(علیهماالسلام) خود را با فجیع ترین وضع به شهادت می رسانند.(3) جابر در روایتی از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند که ایشان فرمودند: ما نمی دانیم با مردم چه کنیم! اگر آنچه از پیامبر (صلی الله علیه و آله)شنیده ایم نقل کنیم، می خندند (و مسخره می کنند)، اگر نقل نکنیم طاقت نمی آوریم! (4)از طرفی فشار و اختناق و رعب و وحشتی که بر جامعه آن زمان حاکم بود، به امام سجاد (علیه السلام) اجازه نمی داد که بخواهد بی پرده و صریح با مردم سخن بگوید. بنابراین حضرت زین العابدین علیه السلام چاره ای ندارد جز اینکه برای بازسازی این ویرانه تباه شده و احیاء قلبهای مرده مردم و بازگرداندن روح معنویت به این جامعه نالایق، از طرق غیرمستقیم وارد شود. یکی از شیوه های حضرت برای انتقال آن معارف توحیدی فراموش شده، استفاده از ابزار دعاست.صحیفه سجادیه که شامل بخش قابل توجهی از دعاهای امام زین العابدین علیه السلام است، عالی ترین نمونه فکری و اعتقادی در خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی و اصول اخلاقی و اجتماعی است. در این مجال کوتاه برآنیم تا نگاهی داشته باشیم مختصر و اجمالی به دعای بیست و نهم صحیفه سجادیه.نگاهی متفاوت به فقر و تنگدستیحضرت زین العابدین علیه السلام هنگامی که مبتلا به تنگدستی می شدند، این دعا را با خود زمزمه می کردند. همچنانکه پیش تر نیز اشاره کردیم، یکی از شواهدی که ثابت می کند ادعیه امام سجاد علیه السلام یک حرکت فکری و فرهنگی در جهت مبارزه با انحطاط آن روز جامعه ی به ظاهر اسلامی بود، محتوای عمیق و ژرف این ادعیه است.در این دعا، حضرت صرفا به دنبال اظهار عجز و فقر و تنگدستی خود در پیشگاه ذات ربوبی نیست بلکه قصد دارد تا از این طریق، یک دیدگاه ناب و توحیدی در تأمین روزی را به مخاطبین خود معرفی کند. حضرت در فرازهای ابتدایی این دعا چنین می فرمایند:«اللَّهُمَ إِنَّكَ ابْتَلَیْتَنَا فِی أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ، وَ فِی آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ حَتَّى الْتَمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِینَ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِی أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِینَ»؛خداواندا تو ما را به سوء ظن در روزی هایمان مبتلا کردی به گونه ای که برای به دست آوردن روزی تو به روزی خوارانت متوسل شدیم! تو ما را گرفتار آرزوهای دور و دراز در طول مدت عمرمان کردی آنچنانکه طمع عمر کسانی را نمودیم که عمرهای طولانی داشتند!دو نکته ای که در مورد این فراز باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه:اولا، "حرام" روزی نیست یعنی شخصی كه به سراغ حرام رفته عمداً روزی حلال خود را پشت پا زده، آنچه كه رزق اوست نخورده و آنچه كه میخورد رزق او نیست، کسانی که از كسبهای محرّم چیزی به دست میآورند، رزقشان را نخوردهاند و آنچه كه میخورند رزق دیگری است چون رزق آن است كه رازقش خدا باشد و چون حرام را نمیشود به خدا اسناد داد پس این كسی كه حرام میخورد رزق نیست، روزی دیگری را دارد میخورد. (5)
امام سجادثانیا: اسلام از ما می خواهد در عین حال که در طلب روزی تلاش می کنیم، ذهن و قلب و دلمان نباید حتی برای یک لحظه هم دغدغه کم و زیاد شدن روزی را داشته باشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: امیرالمومنین علیه السلام بارها و بارها می فرمود: به یقین بدانید كه خداوند براى هیچ بنده اى - اگر چه سخت چاره جویى كند و به شدت در جست و جوى روزى باشد و براى آن نقشه هاى كارساز بكشد - افزون بر آن چه در كتاب استوار (قضا و قدر، یا لوح محفوظ) رقم زده، روزى مقرر نداشته است. و رزق و روزی هیچ بنده ای هم به خاطر ضعف و نقص او در چاره جویی، کمتر از آن چه برای او در لوح محفوظ مقدر شده است، نخواهد بود.(6)در ادامه دعا، حضرت می فرمایند:«فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لَنَا یَقِیناً صَادِقاً تَكْفِینَا بِهِ مِنْ مَئُونَةِ الطَّلَبِ، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِینَا بِهَا مِنْ شِدَّةِ النَّصَبِ» ؛ خدایا، پس بر محمد و آل او درود فرست و آن چنان یقین درست و صادقی به ما عطا كن كه هرگز در طلب روزى به دشوارى و سختى مبتلا نگردیم و اطمینان خالصى عطا فرما كه به رنج و مشقت هاى بسیار دچار نگردیم.پر واضح است که مقصود از دشواری و رنج و مشقت در طلب روزی در این دعا، سختی های جسمانی و فیزیکی نیست. به این دلیل که حضرت از خداوند می خواهد که سختیها و دشواریهای طلب روزی را به وسیله یقین درست و صادق، از ایشان دور کند. خستگی فیزیکی با استراحت مرتفع می شود نه با یقین و اطمینان قلبی. بنابراین مراد امام علیه السلام در این فراز، درخواست مرتفع شدن بیماری های قلبی سوء ظنّ به خدا و بلند پروازی های دنیوی در طلب روزی است. امام صادق علیه السّلام در روایتی می فرمایند: "... روزى را نه شره و آز حریص می آورد و نه نخواستن ناخواه آن را رد می كند، و اگر شخصىاز شما چنان كه از مرگ می گریزد، از روزیش بگریزد روزیش به او برسد، همچنان كه مرگ به او می رسد. سپس فرمود: خدا به عدالت و داد خویش نشاط و آسایش را در یقین و رضا قرار داده و غم و اندوه را در شك و ناخرسندى." (7)امام علیه السلام در ادامه دعا می فرمایند:«وَ اجْعَلْ مَا صَرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِكَ فِی وَحْیِكَ، وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِكَ فِی كِتَابِكَ، قَاطِعاً لِاهْتِمَامِنَا بِالرِّزْقِ الَّذِی تَكَفَّلْتَ بِهِ، وَ حَسْماً لِلِاشْتِغَالِ بِمَا ضَمِنْتَ الْكِفَایَةَ لَهُ »؛ وعده ى قاطعانه اى را كه با وحى به ما ابلاغ فرموده و سپس در کتابت بر آن وعده سوگند خورده ای، موجب اطمینان خاطر ما گردان تا در طلب روزى به اعتدال عمل كنیم و با اشتغال بیش از حد به كارى كه تو آن را كفایت فرموده اى، عمر خود را صرف ننماییم.وعده ی قاطعانه ای که به تعبیر امام علیه السلام موجب اطمینان خاطر ما در طلب روزی می شود آیاتی است که ایشان در ادامه همین فراز، بیان می فرمایند:«فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ الْأَصْدَقُ، وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُكَ الْأَبَرُّ الْأَوْفَى: وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ. ثُمَّ قُلْتَ فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ »؛ تو خود گفته اى و گفتار تو حق و صادقانه ترین سخن است که "روزى شما و وعده هایى كه داده ایم، در آسمان ثابت است" و سوگند یاد كرده اى و سوگند تو راست ترین سوگند است که "به پروردگار آسمان و زمین سوگند، روزى شما ثابت است، آن چنان كه سخن مى گویید."در حدیث قدسی آمده است که شما برای بقاء و ماندن آفریده شده اید نه برای فناء و نابودی.(٨) تلاش برای کسب رزق و روزی تا جایی لازم و ممدوح است که باعث نشود ما به ورطه ی خطای محاسباتی در نگرش خود به حقیقت دنیا و آخرت گرفتار آییم. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مرا با دنیا چه كار؟ حكایت من و دنیا حكایت سواریست كه در روز گرمى درختى برایش بپا شده و او در زیر آن درخت خواب قیلوله (كوتاهى) نموده، سپس كوچ كرده و درخت را واگذاشته است. (٩)تبیانمطالب مرتبط:نسخه متفاوت امام سجاد(علیه السلام) برای طلب رزق و روزیراههای افزایش برکت و رزق و روزیاعمال و اذکاری برای گشایش رزق و روزی
شنبه 17 مرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
فلسفه تلاش برای رزق روزی تقسیم شده
پرسمان فلسفه تلاش برای رزق روزی تقسیم شده خداوند ارزاق را مقدر ساخته و زیاد و كم نموده و بر حسب تنگى و وسعت معیشت آن را تقسیم كرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیات وروایاتی در منابع اسلامی موجود است که به تقسیم روزی اشاره دارد خداوند درسوره زخرف آیه 32 میفرماید "قسامام رضا(ع) زیباترین سرمایهها برای بشر سرگردان امروزی هستند
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت ائمه اطهار ع و از جمله حضرت رضا ع بهترین چراغها و زیباترین سرمایهها و ماندگارترین یادگارها برای بشریت و جامعه سرگردان امروزی ما بویژه نسل جوان ماست به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیترابطه روزی و مرگ
رابطه روزی و مرگ برخی چنان دل بسته به دنیا هستند و دنبال امیال وآرزو ها هستند که گویا مرگ فقط برای دیگران است و آنها فرصت دارند سالیان سال زندگی کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرگ یک واقعیتی است که همه موجودات آن را درک خواهند کرد همه انسان ها ناچار باید مسیر زنسخه خطی دیده نشده از ترجمه فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر با خط قوام السلطنه /عکس
نسخه خطی دیده نشده از ترجمه فرمان امام علی ع به مالک اشتر با خط قوام السلطنه عکس فرهنگ > تجسمی - بسیاری احمد قوام ملقب به قوامالسلطنه را به سیاستمدار بودنش و البته نقش پررنگ او در حادثه تلخ کشتار مردم در 30 تیر 1331 میشناسند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این سیاسزیارت امام زمان (ع) در روز جمعه
زیارت زیارت امام زمان ع در روز جمعه السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ سرویس دینی جام نیوز جمعه روز حضرت صاحب الزّمان عجعلت غیبت امام زمان علیهالسلام
در محضر بهجت علت غیبت امام زمان علیهالسلام انحطاط و پستی انسان بهحدی است که قوم حضرت صالح علیهالسلام ناقه صالح را با اینکه وسیله ارتزاق و نعمت آنها بود پی کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز سبب غیبت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف خود ما هستدو مطلبی که اختلاف ما را با سنی ها حل می کند/ آیت الله بروجردی درباره حکومت بعداز پیغمبر چه گفت؟
دو مطلبی که اختلاف ما را با سنی ها حل می کند آیت الله بروجردی درباره حکومت بعداز پیغمبر چه گفت فرهنگ > دین و اندیشه - شهید مطهری درباره خاطرات خود از مرجع بزرگ آیت الله بروجردی در مقاله ای با عنوان مزایا و خدمات مرحوم آیت الله بروجردى در کتاب شش مقاله به نکات جفرزند ناصالح، حاصل روزی حرام است
آیت الله یحیی عابدی زنجانی فرزند ناصالح حاصل روزی حرام است طبق روایات یکی از مهمترین و بافضیلت ترین عبادات کسب روزی حلال است به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله یحیی عابدی زنجانی تولیت مدرسه علمیه مجد تهران در درس اخلاق این مدرسه که در شبستان مسجد مجد برگزار شد با اشارهامام اشتباه كرد؟!
امام اشتباه كرد خيلي از افراد دهه هفتاد و هشتاد اين حرفها را صريح گفتند كه ما بايد بپذيريم امام اشتباه كرد به امام علاقه خصوصي و شخصي داريم اما امام اشتباه كرد ما را به مسير نادرستي برد يكي از مسئولان آن زمان به خود من گفت كه اين اسلاميات و مذهبيات و احاديث به درد حكمراسم ویژه ورود امام هشتم(ع) در قدمگاه سرخس برگزار میشود
سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۹ برگزاری مراسم سالروز ورود امام رضا ع به شهرستان سرخس به عنوان یکی از مهمترین قدمگاههای حضرت رضا ع در نشست شورای هماهنگی جشنهای دهه کرامت این شهرستان به تصویب رسید به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نشست شورای هماهنگی جشندادگاه ایتالیایی به ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی اذعان کرد
متن کامل بیانیه نبیه بری در مورد حکم دادگاه ایتالبایی دادگاه ایتالیایی به ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی اذعان کرد شناسهٔ خبر 2871157 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشمندان نبیه بری رئیس پارلمان لبنان با انتشار بیانیهای اعلام کرد که دستگاه قضایی ایتالیایادداشت طلبه ایرانی در روزنامه الاهرام مصر
جهان اسلام یادداشت طلبه ایرانی در روزنامه الاهرام مصر بسیاری از اختلافات ناشی از سوء تفاهم هایی است که نسبت به هم داریم و بسیاری از کینه ورزی ها در جهان اسلام ناشی از جهل افراد به یکدیگر است که برگزاری اجلاس علمای شیعه و اهل سنت می تواند بسیاری از سوء تفاهم ها را به شناخت صحیحامام علی (ع) می فرماید: راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن
پای درس اخلاق آیت الله مظاهری امام علی ع می فرماید راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن شناسهٔ خبر 2869110 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری گفت کسی نتوانسته قضا و قدر را برای عموم مردم باز کند لذا امیرالمؤمنین ع در نهج البرخی دلواپس پیروزی اصلاحطلبان هستند/نگران اقدام خلاف عرف در بررسی صلاحیتها نیستیم
مرعشی در گفتوگو با ایلنا برخی دلواپس پیروزی اصلاحطلبان هستند نگران اقدام خلاف عرف در بررسی صلاحیتها نیستیم عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خطاب به نمایندگان تندرو مجلس تاکید کرد ایکاش شما هم دراین سالها به مردم خدمتی کرده بودید که امروز لازم نبود برای فرار از دلواپسی خود بهچگونه صورت قبور امامان بقیع و برخی از صحابه و تابعين حفظ شد
چگونه صورت قبور امامان بقیع و برخی از صحابه و تابعين حفظ شد شناسهٔ خبر 2867156 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی چه شد كه وهابيان پس از تخريب بقاع بقيع صورت قبور امامان و برخی از صحابه و تابعين را حفظ كردند چرا وهابيان اين بخش بقيع راهمایش پزشکان امامیه جهان اسلام در مشهد برگزار می شود
سیدجواد جعفری خبر داد همایش پزشکان امامیه جهان اسلام در مشهد برگزار می شود شناسهٔ خبر 2867261 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا ع گفت همایش پزشکان امامیه جهان اسلام ۸ مرداد ماه سال جاری با سخنرانی دکتر رجبیامام جمعه اراک: ایستادگی و خود اتکایی عامل پیروزی در برابر توطئه دشمنان است
امام جمعه اراک ایستادگی و خود اتکایی عامل پیروزی در برابر توطئه دشمنان استامام جمعه اراک گفت ایستادگی و خود اتکایی عامل پیروزی ملت ایران در برابر توطئه دشمنان است به گزارش خبرگزاری فارس از اراک آیتالله قربانغلی دری نجفآبادی در خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه ام-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها