تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819069376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خورش مسماي بادنجان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خورش مسماي بادنجان
خورش مسماي بادنجان     عنوان : مواد لازم گوشت گوسفند: 500گرم با استخوان بادنجان: 8عدد، متوسط روغن سرخ کردني: به ميزان لازم گوجه فرنگي کوچک: 8عدد يا 4عدد متوسط رب گوجه فرنگي: يک قاشق غذاخوري ادويه خورشي: يک قاشق مرباخوري آبغوره: 2قاشق غذاخوري پياز: يک عدد متوسط زردچوبه: ،نمک،فلفل به ميزان لازم محلول زعفران: يک قاشق چايخوري، در صورت تمايل طرز تهيه بادنجان ها را پوست بکنيد به صورتي که کلاهک آن جدا نشود.دم بادنجان و قسمت کلاهک را که روي بادنجان را مي پوشاند جدا کرده، نمک بزنيد و بعد از نيم ساعت بشوييد و خشک کنيد. سپس در روغن غوطه ور سرخ کنيد. پيازها را نگيني خرد کرده و سرخ کنيد. گوشت ها را که گردويي خرد کرده ايد در پياز سرخ شده تفت دهيد . يک قاشق چايخوري زردچوبه، فلفل و 5ليوان آب به گوشت سرخ شده اضافه و روي حرارت ملايم به مدت يک تا يک و نيم ساعت بگذاريد تا بپزد . اگر لازم بود آب گرم اضافه کنيد تا گوشت کاملا بپزد به طوري که بعد از پختن 2ليوان آب داشته باشد. رب گوجه فرنگي را در آب گوشت حل کرده، نمک، ادويه خورشي، دارچين و محلول زعفران را نيز اضافه کنيد. بادنجان ها را روي گوشت ها بچينيد و گوجه فرنگي ها ،اگر ريز بود درسته و در غير اين صورت دو نيم کنيد و روي بادنجان ها قرار دهيد. آبغوره را به مواد اضافه و بعد از 15تا20دقيقه در خورش را بگذاريد با حرارت ملايم بگذاريد تا با بپزد اما له نشود .
خورش مسماي بادنجان
راز و رمز 1ـ رنگ پوست بادنجان هر چه تيره تر باشد بادنجان خوشمزه تر است. 2ـ بادنجان را قبل از پوست کندن بشوييد. 3ـ تکه اي از بادنجان خورش را بعد از پوست کندن در دهان بگذاريد تا از تلخ نبودن آن مطمئن شويد . 4ـ از بادنجان بدون تخم براي خورش استفاده کنيد 5ـ بادنجان ها را اندازه هم ببريد، يعني ته آن ها را کوتاه کنيد تا همه يک اندازه باشد زيرا ظرف خورش از نظم بيشتري برخوردار مي شود. 6ـ وسط شکم بادنجان را با چاقو چاک بدهيد يک يا دو چاک کوتاه براي اين که بادنجان ها مغز پخت شود و مزه خورش به آن ها نفوذ کند. 7ـ بادنجان ها را در روغن غوطه ور سرخ کنيد چون جذب روغن در بادنجان کم تر و خورش چرب نمي شود. 8ـ براي کم کردن جذب روغن در بادنجان ،مي توانيد آن ها را در آب نمک غوطه ور کرده و بعد از يک ساعت از آن خارج، خشک و سرخ کنيد . 9ـ نمک زدن و شستن بادنجان براي گرفتن تلخي آن مي باشد. 10ـ بعد از سرخ کردن بادنجان آن را روي کاغذ روغن گير بگذاريد تا روغن اضافي آن گرفته شود. 11ـ پياز خورش را خلالي نيز مي توانيد خرد کنيد. 12ـ پياز خورش را در حدي سرخ کنيد که طلايي شود و مراقب باشيد تا نسورد ،زيرا مزه ي خورش تلخ مي شود. 13ـ گوشت خورش را با پياز کاملاً تفت دهيد تا مزه گوشت و عصاره آن خارج نشود. 14ـ از بادنجان دلمه اي به صورت حلقه حلقه و چهار قاچ به گونه اي که از هم جدا شوند به صورت گل نيز مي توانيد براي خورش استفاده کنيد. 15ـ براي سرو نيز مي توانيد بادنجان را مانند گل در ظرف مورد نظر بگذاريد و وسط بادنجان ها را با گوشت و گوجه فرنگي پر کنيد . 16ـ راسته با استخوان،گوشت ران و يا سردست گوسفند براي پخت خورش مناسب تر است. 17ـ تکه هاي گوشت را مي توانيد به اندازه دلخواه خرد کنيد . 18ـ از گوشت سردست يا راسته ي گوساله نيز مي توانيد براي خورش استفاده کنيد . 19ـ از گوشت مرغ به صورت 8تکه يا تکه هاي گردويي خرد شده براي پخت خورش مسماي بادنجان نيز مي توانيد استفاده کنيد. 20ـ از رب گوجه فرنگي به مقدار زياد استفاده نکنيد زيرا خورش خوشمزه و اصيل نمي شود . حتي مي توانيد از رب استفاده نکنيد. 21ـ به جاي رب گوجه فرنگي مي توانيد از گوجه فرنگي رنده شده يا گوجه فرنگي رنده شده يا گوجه فرنگي خشک شده همراه با زعفران خورش استفاده کنيد. 22ـ در زمان قديم در فصل هايي که بادنجان تازه موجود نبود از گوجه فرنگي و بادنجان خشک شده براي پخت خورش استفاده مي کردند. 23ـ از گوجه سبز، در فصل آن بدون هسته يا حتي با هسته مي توانيد به عنوان چاشني خورش استفاده کنيد. 24ـ اگر مي خواهيد آب خورش بيشتر باشد، بايد هنگام پخت گوشت، آب بيشتري در آن بريزيد . بعد از اضافه کردن بادنجان آب به آن اضافه نکنيد. 25ـ از مخلوط کدوي سرخ شده همراه با بادنجان سرخ شده مي توانيد خورش مسما کدو و بادنجان بپزيد. 26ـ چند عدد باميه نيز مي توانيد به اين خورش اضافه کنيد. 27ـ هنگام کشيدن خورش در ظرف سرو بايد مراقب باشيد که بادنجان له نشود، کلاهک بادنجان را با قاشق يا چنگال به آهستگي و آرام در ظرف خورش بگذاريد و بعد گوشت و بقيه مواد را به آن اضافه کنيد. منبع: نشريه هنر آشپزي شماره 63 منبع:  
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن