تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836420712
ممکن است وهابی ها بگویند کربلایشان را به تهران بردهاند/ نظر حجتالاسلام غرویان درباره ضریح نمادین
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ممکن است وهابی ها بگویند کربلایشان را به تهران بردهاند/ نظر حجتالاسلام غرویان درباره ضریح نمادین
حجتالاسلام غرویان می گوید: «ضریحهای نمادین استقبال مردم را به همراه دارند و ممکن است توسل، بوسیدن ضریح و نذرهایی همراه داشته باشد. باید مدیریت عاقلانهای صورت بگیرد تا در آینده سر از خرافات و آفاتهای فرهنگی- اعتقادی در نیاورد.»
به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام غرویان، مدرس عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با شفقنا درباره ضریح نمادین امام حسین و حضرت عباس که به تازگی در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد، اظهارنظر کرده است. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید. در زمان معصومین(ع)ضریح به شکل متداول امروزی وجود نداشته و تنها بقعهای برای ایشان میساختند. برای شروع صحبت به نظر شما ماهیت ضریح و علت پیدایش نماد سازی چیست؟
اصل نمادسازی دینی و مذهبی از قدیم وجود داشته است و مربوط به امروز نیست. به طور مثال در سقاخانههای قدیمی شهرها نیز نشان دست بریدهای در کنار آن هست، که نماد دست بریده حضرت عباس (ع) در صحنه کربلا بوده است. مردم با این نمادها به یاد واقعه عاشورا و کربلا میافتادند و توجهی به آن حضرات پیدا میکردند. این نمادها یادآوری کننده بودهاند. و در واقع مردم را به یاد وقایع کربلا میانداختند.
روایت یا دستوری از ناحیه ائمه مبنی بر این که ضریح یا بارگاه بسازید به دست ما نرسیده است. بارگاهها تنها علامتهایی بودهاند. برای مثال گنبد برای این بوده که مردم از دور متوجه شوند اینجا مقبره یک انسان بزرگ است. به مرور زمان هنرمندان تغییراتی را در این نمادهای مذهبی ایجاد کردند؛ ازجمله سبز کردن یا طلایی کردن گنبدها، اضافه شدن گلدسته و... تفسیرهایی که از این نمادها میشود ذوقی و هنری هستند.
در ادیان دیگر نیز این نماد سازیها وجود دارد و مخصوص اسلام نیست. در معابد یا کلیساها نیز پر است از مجسمهها و نقاشیهای متفاوت، که هر کدام دارای داستان و نمادی خاص هستند. آیا ساخت ضریح نمادین از منظر شرع مجاز است؟ به طور کلی محدودیتی برای ساخت مقبره از منظر اسلام وجود دارد؟ به خصوص در ظاهر یا نوع مواد به کار رفته در ساخت آن. مانند حرمت استفاده از طلا برای مرد.
به نظر میرسد در مورد ضریح ساختن محدودیتی وجود ندارد. یکی از دلایل حرمت استفاده طلا برای مرد آن است که طلا زیور زنان است. ولی در مورد ضریح ائمه (ع) چنین منعی وجود ندارد. مگر آن که مصداق تشریفات و اسراف شود. برخی از فقها معتقدند که مخارج سنگین در مساجد و استفاده از لوسترهای بزرگ و... تشریفاتی است که مسجد را از ساده بودن خارج میکند. لازم به اشاره است اگر همه علما به اشتراک و اتحاد نظر برسند تا تشریفات مساجد کم شود، آن گاه میتوان از هیأت امنا خواست تا هزینهای برای زیور آلات و چیزهای تشریفاتی نکنند. ساخت ضریح نمادین در اندازه و ظاهر مشابه با نمونه واقعی، ممکن است چه تبعات اجتماعی را داشته باشد؟ آیا باب جدیدی از توسل در زیارت باز میشود و این که آیا ممکن است در طول زمان تبدیل به خرافه گردد؟
ممکن است عده ای همچون وهابیها ایراد بگیرند که ما بت پرست، ضریح پرست و یا آهن پرست هستیم و آنها را عبادت میکنیم. حتی ممکن است بگویند: کربلایشان را به تهران بردهاند. اوایل رحلت امام خمینی(ره) زمانی که ایشان را دفن کردند، و برای ایشان ضریح درست کردند، شایعاتی پخش شد ( حتی در عربستان ) مبنی بر اینکه حکومت سعودی گفته: « ایرانیها میخواهند مقبره امام خمینی (ره) را به عنوان محل طواف قرار بدهند و دیگر برای طواف کعبه به مکه نیایند. آنها میخواهند دور حرم امام خمینی (ره) طواف کنند» این توطئه خنثی شد؛ اما باید مراقب بود تا بهانهای به دشمن داده نشود.
ساخت چنین ضریحهایی ممکن است فی نفسه حال و هوای زیارت را به برخی مردم بدهد. به خصوص کسانی که دسترسی به کربلا ندارند، و یا اینکه به علت جنگ بیم رفتن به کشور عراق را دارند. زمانی که ضریح امام حسین (ع) در قم ساخته میشد، شاهد بودم که مردم با شوق و علاقه به زیارت میآمدند؛ به اعتقاد اینکه این ضریح به کربلا میرود، و ما از اکنون زیارت و توسل پیدا میکنیم به شوق آنجا. البته انجام این امور نیازمند کار فرهنگی است تا در این زمینه سوء استفادهای صورت نگیرد و عقاید خرافی جایگزین اعتقادات نشود. عده ای معتقدند اگر این کار ادامه پیدا کند و بازدید برای عموم باشد، ممکن است در شهرستانها نیز مردم مبادرت به ساختن ضریح کنند. چگونه میتوان از پیدایش خرافات جلوگیری کرد؟
چند سال پیش شبیه این موضوع در جمکران پیش آمد. برای محراب جمکران محفظه شیشهای با نور سبز تعبیه کرده بودند. مردم پول درون آن میریختند، زیارت میکردند و برای بوسیدن شیشه صف میکشیدند، گویی پشت آن شیشه نورانی امام زمان(عج) است! تا آنجا که آیتالله مکارم شیرازی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند و این بساط برچیده شد تا منشأ خرافات نگردد.
نباید این گونه باشد که به بهانه مخارج مسجد از اعتقادات مردم سوء استفاده کرد و آنها را به سمت خرافات برد. چاه جمکران نیز از این گونه مثال ها است. در کل برای کار خیر نیز باید روشی درست انتخاب کرد و نباید به هر وسیلهای تمسک جست. به هر حال بعد ازآن که مردم متوجه شوند یا مرجعی مخالفت کند، آن وقت مردم به اصل آن اعتقادات شک میکنند. پس به نظر شما ضریح به صورت ذاتی مقدس نیست. اما آیا این امکان وجود دارد که در طول زمان خود ضریح مقدس شود و چه تبعات اجتماعی دارد؟
بله، این موضوع حتما منشأ یکسری مشکلات در آینده خواهد شد، مشکلات فرهنگی ایجاد میکند و شبهاتی به همراه دارد. مثلا ممکن است بخواهند در نیشابور یا سبزوار ضریح بسازند و اگر آنها را منع کنند دلیل بیاورند که پس چرا در تهران ضریح ساختهاند و یا این که بخواهند در مقبره شهدای تمام شهرها ضریح نمادین امام حسین (ع) را بسازند. ارتباط تعظیم شعائر با ساخت ضریح نمادین چیست؟ آیا در راستای تعظیم شعائر است یا در طول زمان در تضاد با آن قرار میگیرد؟
از یک جهت تعظیم شعائر است و اشکالی ندارد و آیه «وَمَنْ يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوي القلوب؛ هركس شعائر الهي را بزرگ دارد ، اين كار نشانه ي تقواي دلها(ي آنها ) است » (سوره حج آيه 32) این موارد را هم شامل میشود. ولی این بستگی دارد به اینکه علما و نخبگان فکری با یکدیگر شور و بررسی کنند و ببینند آیا تعظیم شعائر بهتری نیز وجود دارد. ساخت ضریح راحتترین گونه تعظیم شعائر الله است. یعنی برای مردم یک ضریح بگذاریم. حتما مردم برای این ضریح پول میگذارند و نذر میکنند. ممکن است در طول زمان این ضریحهای نمادین منبع درآمد شوند. آیا ممکن است آنچه بر سر سبکهای عزاداری و مداحی آمده در اینجا نیز تکرار شود؟ یعنی در هر شهر ضریحی ساخته شود، تا آنجا که شخصیت و ویژگیهای امام حسین و معصومین(ع) فراموش گردد؟
اگر مدیریت مناسب صورت نگیرد و این کار در جاهای دیگر نیز تکرار شود، ممکن است کربلاهای نمادین جایگزین کربلای اصلی شوند. البته برای مردم روشن گری کرد و اینکه فکر میکنم مردم کربلا را همان کربلای عراق میدانند و از باب قاعده میسور [1] "المیسورلایسقط بالمعسور"است که میگویند اکنون که دستمان به آن کربلا نمیرسد، به اینجا مراجعه میکنیم. اگر بخواهم صحبت شما را جمع بندی بکنم به این نتیجه میرسیم که شما با اصل این موضوع مخالفتی ندارید و اهمیت بیشتری به چگونگی مدیریت میدهید؛ و این مسألهای است که باید با روش مطالعات فقهی- اجتماعی بررسی گردد.
بحث موافقت و مخالفت فقهی با ظاهر قضیه فرق میکند. به هرحال این تصمیمی است که اجرا شده است. این ضریحها استقبال مردم را به همراه دارند و ممکن است توسل، بوسیدن ضریح و نذرهایی همراه داشته باشد. باید مدیریت عاقلانهای صورت بگیرد تا در آینده سر از خرافات و آفاتهای فرهنگی- اعتقادی در نیاورد و بهانهای شود برای دشمنان تشیع تا اعتقادات ما را به تمسخر بگیرند و زیر سوال ببرند.
1- حضرت علی ع : «المیسور لا یسقط بالمعسور »انجام مقدار از تکلیف، که از دست مکلف برمیآید، به علت دشوار بودن یا غیر مقدور بودن انجام کامل آن، ساقط نمیشود.
۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
اظهارنظر بهرام رادان بازیگر سینما درباره حراج تهران
اظهارنظر بهرام رادان بازیگر سینما درباره حراج تهران بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی در حراج تهران مطرح کردند بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمیاظهارنظر بهرام رادان درباره حراج تهران
اظهارنظر بهرام رادان درباره حراج تهران بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی در حراج تهران مطرح کردند خبرآنلاین بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی درنظر حجتالاسلام والمسلمین قرائتی درباره کتابهای درسی
نظر حجتالاسلام والمسلمین قرائتی درباره کتابهای درسیحجتالاسلام والمسلمین قرائتی گفت اگر دانشآموزان با زور و نمره کتابها را خواندند فکر نکنید موفق هستید به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در نشستهنظر آقا تهرانی درباره اوضاع اصولگرایان در تهران
نظر آقا تهرانی درباره اوضاع اصولگرایان در تهران دبیر کل جبهه پایداری گفت در تهران اوضاع اصولگرایان خیلی خوب است و اختلاف نظری وجود ندارد ولی اگر اختلافی هم وجود داشته باشد حرف بزرگتر ها را به عنوان حرف آخر قبول می کنیم به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی شامنظر مخاطبان خبرآنلاین درباره عروسک برنامه «خندوانه»
نظر مخاطبان خبرآنلاین درباره عروسک برنامه خندوانه فرهنگ > تلویزیون - کلید واژه ها مجموعه تلویزیونی خندوانه - رامبد جوان - پنجشنبه 7 خرداد 1394 - 00 02 12مکانی: هیچگاه درباره خودم نظر ندادم
مکانی هیچگاه درباره خودم نظر ندادم دروازهبان پرسپولیس گفت همین که در بازی رفت بردیم اعتماد به نفس خوبی رسیدیم و میتوانیم با یک بازی هوشیارانه به صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا فکر کنیم به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس سوشا مکانی در خصوص دیدار رفت پرسپولیسخنان ابتکار درباره مهار آتش در جنگلها، مازوت در نیروگاهها، خشکسالی در هامون، انزلی، ارومیه، هوای تهران و..
سخنان ابتکار درباره مهار آتش در جنگلها مازوت در نیروگاهها خشکسالی در هامون انزلی ارومیه هوای تهران و جامعه > محیط زیست - ایسنا نوشت رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سالهای قبل در مهار آتش سوزی جنگلها عملکرد بهتری وجود دتهران حضور هیئت ایرانی در عُمان برای مذاکره درباره یمن را تکذیب کرد
تهران حضور هیئت ایرانی در عُمان برای مذاکره درباره یمن را تکذیب کرد یک مقام وزارت امور خارجه ایران حضور هیئتی از تهران در عُمان برای مذاکره با طرف آمریکایی درباره بحران یمن را تکذیب کرد روز نو یک مقام وزارت امور خارجه ایران حضور هیئتی از تهران در عُمان برای مذاکره با طرف آمرنظر مهران غفوریان درباره خالکوبی بازیکنان
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۵ خالکوبی بازیکنان یکی از حاشیههای چند سال اخیر در فوتبال ایران بوده است به گزارش ایسنا خبرآنلاین در ادامه آورده است برای خالکوبی بازیکنان حتی جریمه هم در نظر گرفته شد اما همچنان بعضی از فوتبالیستها خالکوبی دارند آخرین شخصی که به خالکوبی فوتبالیستنظر ظریف درباره جمله معروف احمدی نژاد در مورد تحریم ها چیست؟
نظر ظریف درباره جمله معروف احمدی نژاد در مورد تحریم ها چیست وزیر خارجه گفت در حال حاضر ما در داخل ایران باید یک جبهه متحد واحد باشیم در برابر کسانی که میخواهند به کشور ما و مردم ایران زور بگویند وخواست خودشان را تحمیل کنند به گزارش نامه نیوز وزیر خارجه در پاسخ به این سوال روزدرباره سرمربی ایرانی استقلال نظری ندارم سجادی: چه کسی گفته امروز اعضای هیات مدیره سرخابیها را معرفی میکنیم؟/
درباره سرمربی ایرانی استقلال نظری ندارمسجادی چه کسی گفته امروز اعضای هیات مدیره سرخابیها را معرفی میکنیم امسال دو مدیرعامل عوض میکنیم معاون ورزش حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش گفت اگر افشارزاده و نژاد فلاح گفتهاند قرار است امروز اعضای هیات مدیره انتخاب شوند این موضوع را ازآخوندی: درباره وام ۸۰ میلیونی فعلا نظر نمیدهم
آغاز پرداخت تسهیلات در ۵ بانک آخوندی درباره وام ۸۰ میلیونی فعلا نظر نمیدهم شناسهٔ خبر 2766233 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۰ اقتصاد > راه و مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پس از ابلاغ وام ۸۰ میلیون تومانی در مورد آن نظر میدهیم گفت جلساتی برای حل مشکل وام دهی بانکاظهارنظر مدیر ورزش شبکه سه درباره پخش والیبال: سازمان نیازی به توضیح نمیبیند
اظهارنظر مدیر ورزش شبکه سه درباره پخش والیبال سازمان نیازی به توضیح نمیبیند فرهنگ > تلویزیون - روزنامه شهروند نوشت امسال هم با آغاز لیگ جهانی والیبال جدا از استرسهایی که برای موفقیت تیمملی ایران وجود دارد باز هم استرس محیط ورزشگاه حریف و نحوه پخش زندهنظر شما درباره مزایده استقلال و پرسپولیس / آیا کسی پیدا میشود که اهلیتش تایید شود؟
نظر شما درباره مزایده استقلال و پرسپولیس آیا کسی پیدا میشود که اهلیتش تایید شود با توجه به اختلاسها و فسادهای مالی که صورت گرفته و بدهیهای بانکی پرشماری هم که وجود دارد آیا کسی پیدا میشود که اهلیتش تایید شود به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز دو باشگاه پرسپولیس و استقلال پسمشروح نشست خبری سخنگوی کاخ سفید درباره ایران: مذاکرات با نظر و ارادۀ رهبری در حال انجام است
مشروح نشست خبری سخنگوی کاخ سفید درباره ایران مذاکرات با نظر و ارادۀ رهبری در حال انجام است بین الملل > دیپلماسی - واحد مرکزی خبر نوشت نشست خبری سخنگوی کاخ سفید ساعاتی قبل با حضور جان ارنست و جمعی از خبرنگاران برگزار شد در این جلسه سوالاتی دربارۀ روند مذاکرات و نقمکانی: هیچگاه درباره خودم نظر ندادم |اخبار ایران و جهان
مکانی هیچگاه درباره خودم نظر ندادم کد خبر ۵۰۲۹۵۸ تاریخ انتشار ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۷ - 24 May 2015 دروازهبان پرسپولیس گفت همین که در بازی رفت بردیم اعتماد به نفس خوبی رسیدیم و میتوانیم با یک بازی هوشیارانه به صعود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا فکر کنیم به گزارش فارس سوشاخبر آخوندی درباره آزادراه تهران شمال
خبر آخوندی درباره آزادراه تهران شمال وزیر راه و شهرسازی از فعال شدن مجدد چینیها در آزادراه تهران شمال با ۲۲۰ کارگر خبر داد و گفت هفتهآینده درباره قطعه دوم آزادراه تهران-شمال تصمیمگیری میشود تسنیم عباس آخوندی در خصوص آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال و نهایی شدن زمان بهرهبرد-
گوناگون
پربازدیدترینها