تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835618128
آثار سروش صحت همگی متعلق به ژانر «آبکی» هستند!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آثار سروش صحت همگی متعلق به ژانر «آبکی» هستند!
هدف از فرم روایی «شمعدونی»حکایت از طبع کنونی جامعه ایران دارد و جایی است که میبایست نسبت به آن احساس خطر کرد. اصلا هدف از ساخت سریالی به نام «شمعدونی» چیست؟
Opera Soap یا سریال آبکی عنوان ژانری تلویزیونی است که ابتدا به گونهای از نمایشهای رادیویی اطلاق شد و با رواجش پای جارلز دیکنز به عنوان آغازگر این جریان بدان باز شد. انتخاب این عنوان نیز به سبب تلاش تهیهکنندگان این سریالها در دهه چهل است که با کش دادن اثر خود، جلب مشتری میکردند و عموماً شرکتهای صابونسازی علاقهمند به پخش تبلیغات خود لابهلای این سریالها بودند. سریالهای آبکی تا به امروز به حیات خود ادامه دادهاند و با انتخاب داستانهای به اصطلاح ملودرام، بخش قابل توجهی از مخاطبان تلویزیونی را به خود اختصاص دادهاند. نمونه بسیار خوب Opera Soapهای امروزی، سریالهای ترکی هستند که بخش عظیمی از مخاطب خاورمیانه را به خود جلب کردهاند.رابرت سی آلن، سردبیر کتاب «ادامه دارد...: سریالهای آبکی در سراسر دنیا» در مقدمه کتاب خود مینویسد: در بیشتر کشورها، هیچ یک از اشکال برنامههای داستانی تلویزیونی در یک دوره طولانی بیش از سریالها موفق به جذب مخاطب نشده است. با استناد به این واقعیت، این موضوع کنایهآمیز است که سریالها به شکل وسیعی در ادبیات جدی درمورد تلویزیون نادیده گرفته شدهاند... این تناقض در ابتدا تابع منزلت سریالهای آبکی به عنوان فرم تولید شدهای از روایت است و مقاومتش برای وجود مطابق پروتکلهای فرمهای روایت بستهتر است. بخصوص وقتی با فرمهای والاتر داستان یا درام مقایسه میشود، سریالهای آبکی به نظر بابت خلاصهای از ابتذال بودن مورد نقد قرار میگیرند.«شمعدونی» عنوان تازهترین اثر سروش صحت، بازیگر، نویسنده و کارگردان تلویزیون است که این روزها در شبکه سوم سیما روی آنتن میرود. سریال همانند دیگر آثار صحت داستان چند خانواده است که با هم نسبت خویشاوندی دارند. المانهای «شمعدونی» تفاوتی با سه اثر اخیر وی یعنی «چارخونه»، «ساختمان پزشکان» و «پژمان» ندارد. حتی در دو مورد اخیر شباهت بیش از پیش است. حضور یک شخصیت مرکزی با بازی بازیگری که پیش از این برای مخاطب تلویزیونی آشنا نبوده است. ساختار اجتماعی هر چهار اثر یکی است: خانوادهای طبقه متوسط که بنا به داستان اثر شغلی متعلق به این طبقه اجتماعی دارند، همگی در خانههای مستقل زندگی میکنند که به لطف تیتراژ پایانی در گرانترین نقاط تهران واقع شدهاند و از جهاتی تعلقی به شغل فرد مدنظر ندارد؛ بخصوص این مساله در مورد «شمعدونی» بیش از پیش دیده میشود.ساختار دراماتیک این آثار نیز شبیه به یکدیگر است. شخصیت محوری مردی است که همه خانواده اعم از وابسته و غیروابسته، از وی توقعات دارند. از این منظر شبیه به سریال The Last Standing Man شبکه فاکس است. در کنار این مرد که کمی کم حواسی - و شما بخوانید مشنگی - دارد، زنی نسبتاً جدی و قلدرمآب حضور دارد که مانع از ادامه اشتباهات شوهر میشود. البته در ساختار دراماتیک این آثار انتخاب نام شخصیت اصلی نیز طبق روش سنتی گزینش نام شخصیتهاست، برای همین در «شمعدونی» نام شخصیت مرکزی هوشنگ - و شما بخوانید مشنگ - است.در هر چهار اثر برخلاف وجوه دراماتیک، صحت از موسیقی متنی شبهسنتی بهره میبرد که به شاکله عمده اثر نمیآید. برای مثال سبک زندگی پژمان هیچ سنخیتی با موسیقی نداشت و این موضوع در مورد «شمعدونی» نیز صادق است.آثار سروش صحت همگی متعلق به ژانر سریالهای آبکی هستند و البته Opera Soap بودن یک اثر به معنای نازل بودن اثر نیست؛ بلکه نوع نگاه به اثر را تغییر میدهد. توجه خاص به مقوله سریالهای از دست«شمعدونی»، به سبب وجوه Opera Soap بودنش میتواند تحلیلی از وضعیت فرهنگی یک کشور به حساب آید. همانطور که رابرت آلن از آن با عنوان فرمهای روایت نام میبرد.در ابتدا این سوال مطرح میشود چرا «شمعدونی» را باید در زمره آثار Opera Soap قرار داد؟ نخستین دلیل را باید در فیلمنامه اثر جستجو کرد. خاصیت اصلی سریالهای آبکی کشدار بودن آن است که با اصطلاح به آب بستن هم شناخته میشود و با مفهوم سریال آبکی نزدیکتر است. اگر ۵ قسمت ابتدایی «شمعدونی» را مورد مداقه قرار دهید، میزان کشدار بودن موضوعات قابل تامل است: قبول نشدن سارا، ربع سکه رییس بانک، مساله تصادف و ... . در واقع ساختار سریال «شمعدونی» برخلاف رویه سابق که هر قسمت یا اپیزود داستانی مجزا نقل میکند، در این سریال برای هر داستان چند قسمت رزرو شده است و این در حالی است که موضوعات توانایی زمانی مناسب را ندارند؛ ولی میتواند آنتن شبکه سه را با حداقل بودجه حفظ کند و میزان تبلیغات را به اثر سرازیر کند.ضعف در گرهگشایی ماجراها نیز از تصمیم جدی سازنده به کشدار شدن اثرش حکایت میکند. برای مثال چند قسمت تنها به ازدواج پدربزرگ خانواده اختصاص مییابد، چند شخصیت جدید بدون در نظر گرفتن نیاز دراماتیک به اثر ورود پیدا میکنند، همه تلاش میکنند که در یک انتخابات برای پدربزرگ تصمیمگیری کنند و در نهایت در حالی که روی تابلو ۱۲ رای وجود دارد - و ۱۲ شخصیت در کل اثر وجود ندارد - کار به «سنگ و قیچی» کشیده میشود و با وجود پیروزی مخالفان، پدربزرگ هیچ نظری را نمیپذیرد؛ یعنی پنج قسمت از یک سریال برای هیچ مخاطب را به دنبال خود کشیده است.این فرم روایی حکایت از طبع کنونی جامعه ایران دارد و جایی است که میبایست نسبت به آن احساس خطر کرد. در نگاه نخست این سوال پیش میآید که هدف از ساخت سریالی به نام «شمعدونی» چیست؟ آیا قرار این سریال اثری کمدی باشد یا پیام دهنده؟ در قسمت نخست بار پیامهای اخلاقی بیش از هر چیزی به چشم میخورد، فضایل اخلاقی که هیچ یک از اعضای خانواده آن را رعایت نمیکنند و مدام بابت آن آسیب میبینند. البته مشخص نیست سروش صحت با کدام استدلال چنین خانواده پر خطایی که میزان بدآموزیش هم بالاست را برای تقریباً ۳۰ سال کنار هم حفظ کرده است. به هر رو سریال با رشد خود میزان پیامهای اخلاقی خود را میکاهد و نیشتر نقد خود را به سمت مسائل سیاسی سوق میدهد. این تغییر رویه نشان دهنده سیاست کلانی است که پشت چنین آثاری قرار گرفته و از قضا با فرمهای روایی موجود در ایران نیز هماهنگی کامل دارد. اگر روایت را با تعاریف اجتماعی آن - گفتمان حاکم بر اجتماع - مدنظر قرار دهیم، فقدان ثبات در موضوعات در میان عامه مردم به خوبی عیان میشود. کافی است شبکههای تلویزیونی ایران به عنوان بخشی از فرهنگ مصرفی کشور را مرور کنید تا متوجه شوید چگونه یک شبه گفتمان حاکم تغییر میکند.مولفه دیگری که «شمعدونی» را به سریالی آبکی تبدیل میکند وجوه فرهنگی نهفته در اثر است که البته در قامت روشنفکرمآبانه صحت مخفی میشود. در مقالهای تحت عنوان «نقش سریالهای آبکی در گسترش مطالعه تلویزیون فمنیستی» به قلم شارلوت برانسدان، استاد مطالعات سینمایی و تلویزیونی دانشگاه ورویک انگلستان، دلایل اهمیت این ژانر در حوزه مطالعات زنان را این گونه برمیشمرد: سریال آبکی ژانر زنان است، وجوه سیاسی دارد، معنایی استعاری دارد و از نوعی دمدمی مزاجی بهره میبرند.با بسط این نظر بر اثر صحت و تحلیل آن روی چهار شخصیت عمده زن «شمعدونی»، میتوان فهمید چطور سریالی که در نهایت مخاطب عمدهاش زنان خواهد بود - با تاکید بر وجه نخست - میتواند با کمک تصویر فرهنگ عامه را به کمک سه وجه دیگر تغییر دهد. شخصیتپردازی چهار زن سریال به نحوی است که زن ایرانی امروزی، حتی در قامت یک شخصصیت کمدی را به تصویر نمیکشد؛ چرا که هیچ یک از زنان کمیک نیستند، بلکه صرفاً یا از نوعی حماقت بهرهمندند یا از نوعی رندی ناشایست. برای مثال زهره که کارمند ظاهراً موفقی است و با توجه به شغلش از درآمد خوبی نیز بهرهمند است، در زمان خرج پول تبدیل به تیپ آشنای زنهای تلکه کننده شوهر میشود یا آنکه زهره جایی که باید از شوهرش دفاع کند، نه به نفع کمدی بلکه به دلیلی غیردراماتیک از برادرش حمایت میکند.المانهای نهفته در اثر صحت چیزی نیستند که یک شبه وارد فرمهای روایت حاکم بر جامعه وارد شوند؛ بلکه پروسهای چند ساله را طی میکند. جالب آنکه رسانه ملی نیز با ترفندهای ستارهسازی حرکت مبتذل این گونه آثار را تسریع میبخشد. نمونه بارز آن پژمان جمشیدی است که از دل یک سریال آبکی، تبدیل به ترومای کنونی فضای هنری شد.موفقیت رسانه ملی در راستای تغییر فرمهای روایی، آن هم در پوشش فرمهای نوستالژیک در سالهای اخیر مسالهای است که نمیتوان از آن سرسری گذشت.«شمعدونی» با موسیقی سنتی و نام نوستالژیکش و هر از گاهی در حیاط نشستن و کباب خوردن فرمی از روایت جهان شبهمدرن ایران تپه قیطریه را به نمایش میگذارد که به هیچ وجه وجود خارجی ندارد؛ اما با شمایلسازی از یک جامعه مصرفی، آن را به واقعیت تبدیل خواهد کرد و منادیان آن مخاطبان زن این مجموعه خواهند بود.پینوشت: کتاب «ادامه دارد...: سریالهای آبکی در سراسر دنیا» در سال ۱۹۹۵ توسط انتشارات راتلج و به سردبیر رابرت سی آلن، پرفسور تاریخ اقتصاد دانشگاه آکسفورد منتشر شده است، تمامی نویسندگان مقالات این کتاب از اساتید به نام حوزه رسانه هستند. در ایران هیچ گونه پژوهش منتشر شدهای درباره آسیبشناسی سریالهای تلویزیونی، حتی به شکل عمده منتشر نشده است. هیچ آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تاثیرگذاری این آثار بر جامعه ایرانی وجود ندارد و تنها میتوان با تکیه بر شواهد میدانی و نظریههای علمی، به حدس و گمان پرداخت که این مقاله از این مساله مستثنی نیست.تسنیم
یکشنبه 3 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]
صفحات پیشنهادی
سروش صحت: «شمعدونی» ریسک نبود
سروش صحت شمعدونی ریسک نبود سروش صحت گفت خیلیها معتقدند سریال پژمان به خاطر کاراکتر اصلیمان که فوتبالیست معروفی بود مخاطب زیادی داشت و اینکه الان بعد از آن سریال پرمخاطب به سمت سوژهای شبیه شمعدونی رفتم ریسک بزرگی است روز نو سروش صحت گفت خیلیها معتقدند سریال پژمانسروش صحت: مردم کم کم با "شمعدونی" کنار می آیند!
سروش صحت من در کارهایم دوست دارم از بازیگران جدید و کمتر شناخته شده استفاده کنم و یک ذره طول می کشد مردم به دیدن این چهره های تازه عادت کنند اما زمان که می گذرد مردم عادت می کنند و بعد انگار دل شان هم تنگ می شود شمعدونی سریال مهم این شب های تلویزیون است مهم از خیلی جهات اوخنده به جوکهای بیمزه سروش صحت! |اخبار ایران و جهان
خنده به جوکهای بیمزه سروش صحت در قسمت اخیر خندوانه سروش صحت کارگردان مجموعه طنز شمعدونی که مهمان خندوانهایها بود پیشنهاد داد جوکهای بیمزه را مرور کرده و بخندند کد خبر ۵۰۰۹۳۲ تاریخ انتشار ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۵ - 17 May 2015 لینک را کپی کنیدسروش صحت: به ما اتهامات عجیبوغریبی زدند
گفتوگوی مهراب قاسمخانی با سروش صحت سروش صحت به ما اتهامات عجیبوغریبی زدند مهراب قاسمخانی میگوید اولینبار سروش صحت او را در جریان اتفاق حرفهای نویسندگی قرار داده است هنگامی که او بهعنوان طراح صحنه مشغول به کار بود روزنامه شرق ١٦ سال زمان کمی برای رفاقت نیست خصوصا وقتسروش صحت در گفتوگو با فارس: ساخت«شمعدونی» ریسک نبود/ روایت یک زندگی معمولی/ از بازیگران خواستم کمیک
سروش صحت در گفتوگو با فارس ساختشمعدونی ریسک نبود روایت یک زندگی معمولی از بازیگران خواستم کمیک نباشندسروش صحت گفت خیلیها معتقدند سریال پژمان به خاطر کاراکتر اصلیمان که فوتبالیست معروفی بود مخاطب زیادی داشت و اینکه الان بعد از آن سریال پرمخاطب به سمت سوژهای شبیه شمعدونی رفنيمي از آثار ارسالي به جشنواره مطبوعات غرب کشور متعلق به فعالان رسانه اي لرستان است
۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴ ۴۱ب ظ نيمي از آثار ارسالي به جشنواره مطبوعات غرب کشور متعلق به فعالان رسانه اي لرستان است موج - خرم آباد - مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان گفت بيش از يک هزار و 500 اثر به دبيرخانه هشتمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي غرب کشور در خرم آباد ارسال شده که حدودخندههای بی مزه به جوکهای بیمزه سروش صحت!
خندههای بی مزه به جوکهای بیمزه سروش صحت چند رسانهای > فیلم - در قسمت اخیر خندوانه سروش صحت کارگردان مجموعه طنز شمعدونی که مهمان خندوانهایها بود پیشنهاد داد جوکهای بیمزه را مرور کرده و بخندند لطفا منتظر بمانید 24503 دانلود کلید واژه ها مجواکنش سروش صحت به متوقف شدن سریال «در حاشیه»
واکنش سروش صحت به متوقف شدن سریال در حاشیه سروش صحت کارگردان سریال شمعدونی میگوید مطمئن است که مهران مدیری و تیم سازندهاش به هیچ وجه قصد توهین به پزشکان را نداشتند سروش صحت پیرامون اتفاقات پیش آمده برای سریال درحاشیه گفت مطمئنم آقای مدیری و تیم سازنده اصلا قصد توهین بهواکنش سروش صحت به متوقف شدن سریال «در حاشیه»/ نمیدانیم دیگر باید درباره چه چیزی سریال بسازیم
واکنش سروش صحت به متوقف شدن سریال در حاشیه نمیدانیم دیگر باید درباره چه چیزی سریال بسازیم فرهنگ > تلویزیون - سروش صحت کارگردان سریال شمعدونی میگوید مطمئن است که مهران مدیری و تیم سازندهاش به هیچ وجه قصد توهین به پزشکان را نداشتند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینحضور در «شمعدونی» برایم نگران کننده بود/ سروش صحت یک مدیر خوب و مهربان است
محمد نادری حضور در شمعدونی برایم نگران کننده بود سروش صحت یک مدیر خوب و مهربان است حضور در سریال شمعدونی و همکاری با گروه حرفهای برایم حال خوب و خوشی به همراه داشت محمد نادری بازیگر نقش هوشنگ مظاهری در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص همکاری خوواکنش سروش صحت به توقف «در حاشیه»
واکنش سروش صحت به توقف در حاشیه سروش صحت کارگردان سریال شمعدونی میگوید مطمئن است که مهران مدیری و تیم سازندهاش به هیچ وجه قصد توهین به پزشکان را نداشتند خبرآنلاین سروش صحت کارگردان سریال شمعدونی میگوید مطمئن است که مهران مدیری و تیم سازندهاش به هیچ وجه قصد توهین به پزواکنش سروش صحت به متوقف شدن سریال «در حاشیه» /نمیدانیم دیگر باید درباره چه چیزی سریال بسازیم
واکنش سروش صحت به متوقف شدن سریال در حاشیه نمیدانیم دیگر باید درباره چه چیزی سریال بسازیم سروش صحت کارگردان سریال شمعدونی میگوید مطمئن است که مهران مدیری و تیم سازندهاش به هیچ وجه قصد توهین به پزشکان را نداشتند به گزارش نامه نیوز این بازیگر و کارگردان که برای گفتوگو درسروش صحت، راز «شمعدونی» را لو نمی دهد+تصاویر
سروش صحت راز شمعدونی را لو نمی دهد تصاویر شمعدونی سریال مهم این شب های تلویزیون است مهم از خیلی جهات اول اینکه این سریال را سروش صحت ساخته است و بعد اینکه سریال از شبکه سه و در یکی از مهمترین باکس های تلویزیون در حال پخش است شمعدونی سریال مهم این شب های تلویزیون است مهتعارف صحت و قاسمخانی بر سر کارگردانی پژمان
تعارف صحت و قاسمخانی بر سر کارگردانی پژمان موفقیت فصل اول سریال پژمان سبب ساز آن شد که خیلی زود تهیه کننده کار به فکر ساخت فصل دوم آن افتاده و حتی از ساخت نسخه سینمایی سریال حرف بزند طبیعی بود که نگارش فیلمنامه هر دو پروژه جدید با نظارت پیمان قاسم خانی و گروهش انجام شود اما دربعرب ستیزی فردوسی تا چه اندازه صحت دارد؟
عرب ستیزی فردوسی تا چه اندازه صحت دارد آیا صحت دارد فردوسی عربستیز بوده است آیا در شاهنامه هیچ واژه عربی یافت نمیشود اگر فردوسی رنج 30 ساله نمیکشید اکنون زبان فارسی در چه وضعیتی بود آیا فردوسی برای نسل امروز قابل درک است خبرگزاری ایسنا آیا صحت دارد فردوسی عربستیز بودهبرگزاری کوهپیمایی و طناب کشی در دبستان غیردولتی سروش دلیجان
برگزاری کوهپیمایی و طناب کشی در دبستان غیردولتی سروش دلیجان خبرگزاری پانا کوهپیمایی و طناب کشی دانش آموزان اولیا و کارکنان دبستان غیردولتی سروش به مناسبت ایام هفته فرهنگی شهرستان دلیجان در منطقه غار نخجیر برگزار شد ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ ارديبهشت ساعت 10 40 به گزارش خبرنگار آموزش وصرف بیش از دو میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی گچساران
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۹ رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت در سال 93 برای مرمت آثار تاریخی در شهرستان گچساران دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال هزینه شده است هومن عنایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کهگیلویه وبویراحمد با-
سرگرمی
پربازدیدترینها