تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832867077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعجاز تشابه پوشش مردمی معاصر با نیاکان باستانی/ فراموشی یک میراث


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
اعجاز تشابه پوشش مردمی معاصر با نیاکان باستانی/ فراموشی یک میراث

1006985-1702008.jpg


شناسهٔ خبر: 2582020 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
استانها > کرمانشاه

کرمانشاه- کم توجهی به داشته های فرهنگی در کرمانشاه سبب شده است نمادهای مهمی از تمدن این دیار مانند پوشش های محلی که ترکیب بسیاری از آنها نسبت به هزاره های قبل دست نخورده مانده به فراموشی سپرده شود. به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمانشاه با پیشینه غنی چند هزار ساله فرهنگی و داشته های بی نظیر محلی همواره جاذب علاقمندان به فرهنگ و هنر از اقصا نقاط عالم بوده است. داشته هایی که نه تنها در قالب چند هزار اثرتاریخی ثبت شده ملی و جهانی بلکه در قامت آداب و رسوم مردمان این دیار خودنمایی کرده است.این یعنی سرمایه سرشاری که می تواند علاوه بر معرفی کرمانشاه به عنوان مهد تمدن و فرهنگ این سرزمین را به مقصد همیشگی گردشگرانی تبدیل کند که تشنه دیدن نقش و نگارهای تاریخی هستند، چه نقش و نگاری که بر سنگ نشسته است و چه طرح و رنگهایی از تاریخ رسیده که بر دامان پوشش های محلی ثبت و ضبط شده است.پوششهای محلی که این روزها در گیر و دار مد ها و مدلهای از آنسوی آب آمده رنگ باخته اند و دیگر جز در تاریکی بازارهای قدیمی نشانی از آنها نمی بینید.غرفه های  تکیه معاون الملک ارزش علمی ندارنداستاد جامعه شناسی دانشگاه های ایران در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: استان کرمانشاه از نظر پوشش های محلی بسیار غنی است که متأسفانه اکنون رنگ باخته، به گونه ای که حتی در روستاها هم مردم از پوشیدن لباس های محلی ابا داشته و آن را نوعی رفتار با بار منفی تلقی می کنند.
138180_644.jpg
پروفسور محمد رضا همزه ای افزود: پوشش جلوه ای از فرهنگ کهن یک دیار است و موضوع بسیار مهمی است که استان کرمانشاه آنگونه که باید و شاید روی آن کار نشده است.وی با اشاره به ضرورت بازنمایی داشته های فرهنگی کرمانشاه در حوزه پوشش های محلی گفت: سالهاست در تلاشیم یک موزه مردم شناسی در استان ایجاد کنیم اما هنوز موفق نشده ایم. البته در تکیه معاون الملک چند غرفه به این موضوع اختصاص داده شده است که به هیچ وجه ارزش علمی و فرهنگی ندارد.این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی عنوان کرد: افول پوشش های محلی در دوران پهلوی به بهانه اینکه گوناگونی فرهنگی ضعفی برای کشور است، آغاز  و موجب وارد شدن نگاه ناسیونالیسم غربی به ایران شد.وی افزود: کشف حجاب از سوی رضاخان نیز یک عمل سیستماتیک برای برداشتن این گوناگونی های فرهنگ بود. و پس از اینها تولید توده ای سبک سرمایه داری روی کار آمد تا یکنواخت سازی فرهنگی را بصورت جهانی انجام دهد.همزه ای گفت: گوناگونی فرهنگی برای یک جامعه نه تنها ضعف نیست بلکه غنای فرهنگی آن منطقه، نوآوری و خلاقیت آینده را تضمین می کند و نمی باید پدیده های اجتماعی را خارج از حیطه علم دانست.تنوع فرهنگی یک ضعف نیستهمزه ای در پاسخ به اینکه تغییر پوشش و بدنبال آن گویش چه عواقبی خواهد داشت،  گفت: مقوله فرهنگ همیشه مهم بوده است که تاکنون با ساده نگری به آن پرداخته شده  است،  باید به صورت اساسی  و ریشه ای فرهنگ را مطالعه کرد و به آن پرداخت در حالی که متأسفانه به چنین موضوعات مهمی که می رسیم خیلی خوب به آن نمی پردازیم چراکه امروزه موضوع اول در جامعه ما پول و سرمایه است.این استاد دانشگاه تصریح کرد: فقط در حد یک خبر شنیده ام که گویا در یکی از شهرستان های استان کرمانشاه واحدهای درسی گویش های بومی ارائه شده است.  بحث های هویت گروهی در جامعه شناسی بسیار مهم و پیچیده است و امروزه همه معتقد هستند که بحث هویت بر سر گوناگونی نه تنها ضعف نیست بلکه یک قدرت محسوب می شود. حتی بعضی از کشورها بدنبال ایجاد این تنوع فرهنگی هستند.وی افزود: استان کرمانشاه عملا از این ظرفیت تنوع فرهنگی برخوردار است آنهم به گونه ای که از درون متحد بوده و تفرقه افکنی های بیرونی را در خود راه نمی دهد. این قدرت ماست و تا آنجا که ممکن است می بایست این گویش ها و پوشش ها و  تنوع فرهنگها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی حفظ کنیم و این خودآگاهی را به ما بدهد که در رقابتی که با دنیا خوایم داشت با اعتماد به نفس پیش رویم.اقدامات فرهنگی انجام شده در دهه گذشته اثربخش بوده استپروفسور همزه ای در پاسخ به این سئوال که آیا در حوزه فعالیت های فرهگی پیشرفت داشته ایم یا پسرفت، گفت: در مجموع باید به سمت جلو رفت،  از ده سال گذشته تاکنون مقداری کارهای فرهنگی خوب انجام شده است، به هرحال کرمانشاه از نظر موسیقی، فرهنگ و پوشش حرفی برای گفتن داشته است. امروز از صداهای خوبی از دوردست ها می آید که نشان می دهد کمی خودآگاه تر شدیم اما بسیاری هم هستند که آوایی بر عکس این از آنها سرداده می شود و اعتقاد دارند اینجا چیزی وجود ندارد، امیدوارم با دقت و توجه بیشتری کرمانشاه را ببینیم و بدانیم که در دنیای خارج، فرهنگ این استان ما را سربلند می کند.
KAA11013.jpg
وی در خصوص اثربخشی فعالیت های فرهنگی انجام شده در دهه گذشته خاطرنشان کرد: من تصور می کنم که فعالیتهای فرهنگی انجام شده اثر داشته است. یکی از موارد بسیار منفی در کشور، جوک های قومیتی بود که همچنان هم وجود دارد و شاید به اندازه کافی با آن مبارزه نمی کنیم. در استان ما هم گروه های مختلفی بودند که این اواخر چنین مواردی را منعکس می کردند اما چون کار فرهنگیدر مقابل آن شد و البته شنونده چندانی هم نداشت اکنون خیلی رنگ و بویی ندارند.این استاد دانشگاه رازی درباره چگونگی ترغیب مردم به روی آوردن به پوشش های محلی گفت: این مسئله به این سادگی نیست و نمی توان مردم را وادار به استفاده از پوشش های بومی کرد. آیا امروز یک خانم جوان حاضر است مثلا سربند بپوشد؟ باید بزرگان عرصه فرهنگ در این رابطه بنشیند و آسیب شناسی کنند. ابعاد مختلف تمایلات انسان برای رفتن به سمت تازه ها و بهترین ها و البته بررسی کنند کوتاهی های انجام شده در این عرصه را.نیازمند فعالیت سمن ها هستیمهمزه ای درباره چگونگی توسعه فعالیت های فرهنگی گفت: من بیشتر به سازمان های مردم نهاد اعتقاد دارم تا سازمان های دولتی، چرا که کارهای رسمی و دارای جنبه حقوقی، روح خود را از دست می دهند. لذا اگر بخواهد کاری انجام شود باید سازمان های خودجوش از درون بیایند و کارکنند البته نیازمند پشتیبانی است. در برخی از کشورهای غربی میلیونها نفر در کارهای عام المنفعه ی اجتماعی بدون هیچگونه دستمزدی کار می کنند که ما امروز در کشور و استان کرمانشاه با کمبود این افراد مواجه هستیم.به گزارش خبرنگار مهر، سوالهای بی پاسخ در حوزه اقدامات و فعالیت های فرهنگی در راستای حفظ میراث غنی و کهن استان کرمانشاه کم نیستند. سوالاتی که نیاز به یک بررسی عمیق و کارشناسی به همراه بحث های ادامه دار با مشارکت اساتید و دست اندرکاران این حوزه است تا یک نقشه راه و چشم انداز روشن ترسیم شود.کرمانشاه یک استان چندقومیتی است که قومگرا نشده استمعاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: استان کرمانشاه در رده بندی های قومیتی جزء استان های کرد زبان کشورمان است که در دوران ساسانیان به سبب پایتخت واقع شدن و دربرگیری استان های کردستان، همدان، ایلام و لرستان شامل گویش ها و پوشش های متفاوتی است. اما این کریدور واقع شدن استان کرمانشاه و قرارگرقتن اقوام مختلف، موجب قوم گرایی مردمانش نشده است. چراکه دانش مردم این دیار از دیرباز تحلیل هایی فراتر از قوم گرایی را عرضه کرده است.نصرت الله سپهر در رابطه با پوشش های دیرینه در استان کرمانشاه تصریح کرد: پوشش به معنای لباس بیانگر بخشی از ماهیت گذشته است. حتی نوع آرایش و پوشش موها سبک و سیاق های زمان خود را نشان می دهد. بر این اساس نوع آرایش و پوشش موی زن و مرد می تواند بیانگر هویت و ماهیت قسمتی از فرهنگ و یا بر عکس نمایانگر مدرنیته و بهم ریختگی باشد. موضوعی که در استان کرمانشاه با مطالعه ای سطحی هم می توان به آن پی برد که پوشش ها و نمادهایی که با عنوان لباس شناخته می شوند قاصد پیشینه ای دور و دراز از فرهنگ و تمدن هستند.
صنایع دستی
بسیاری از پوشش های بومی نسبت به هزاره های قبل دست نخورده اندمعاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه گفت: پوشش های کرمانشاه در مناطق مختلف ایلات و عشایر متفاوت است و این تفاوت ها به رنگ نقش و شکل آنها مربوط می شود. حتی چادرهای زنان عشایر هم متفاوت بوده و بطور مثال نوع چادر سنجابی دقیقا همان چادر و ماشته دوران ساسانیان است که بر دوش الهه آبهای آناهیتا در طاقبستان می بینیم.وی عنوان کرد: نوع پوشش در استان ما گاهی نشانه طبقه ی اجتماعی فرد نیز بوده، مانند پالتوهای نمدی که از لحاظ شکل ظاهری متفاوت بوده و نماد انسان های بزرگ و در گاهی موارد نمادی از چوپانی از طبقه پایین بوده است.سپهر افزود: فرهنگ دیرینه ما در عین سادگی با تغییراتی در شکل و رنگ پوشش توانسته است حتی تفاوت سنی افراد را نیز بیان کند، به طور مثال سربند مشکی مختص زنان مسن، سربند قهوه ای زنان میانسال و سربند گلدار و طرح دار برای دختران و زنان جوان ایجاد شده و از طرفی هم جنبه روانی این رنگ ها بر نوع برخورد با فرد نیز تأثیرگذار بوده است.وی  گفت: پوشش می تواند یکی از شاخصه های مردم منطقه باشد، به عنوان مثال شلوار کردی مردم کرمانشاه برگرفته از شلوار بلاش در نقش برجسته ی بیستون است و جزء لباسهای اصیل ایرانیان است.بی توجهی به داشته های فرهنگی موجب بروز بحران هویت می شوداین مسئول فرهنگی درپاسخ به سوال خبرنگار مهر که چرا در کرمانشاه برخلاف بسیاری از شهرهای ایران آن دسته از مردمی که پوشش محلی مشخصی دارند در انظار عمومی از آن استفاده نمی کنند گفت: بسیاری از مردم شهر کرمانشاه پوشش خاصی برای آنها متصور نیست و فرهنگی شبیه به آنچه که در مرکز ایران وجود دارد دارند. اما برخی دیگر از اقوام حاضر در کرمانشاه با وجود داشتن فرهنگ غنی و مختص به خود از آن بهره ای نمی برند که بخشی از آن به تنوع طلبی  و بخشی دیگر نیز به سبب تغییرات ایجاد شده در طول زمان باز می گردد.وی افزود: این بهم ریختگی در طرح و رنگ لباس های امروزی موجب شده برخی فرهنگ و هویت خود را فراموش کنند و از طرفی هم باعث پیدایش نوع جدیدی از آلایندگی به نام آلایندگی بصری شود، وقتی درون مایه نباشد فرد آنقدر به سمت تنوع رفته که در پایان به یک احساس بی هویتی می رسد.این مسئول بیان داشت: مقوله پوشش بسیار جدی است و بررسی آن به دانش عمیق از پیشینه های قومی و علاقه های فردی نیاز دارد. به هم ریختگی در پوشش و عدم دانش از اسلوب آن می تواند خلق و خوی فرد را بهم بریزد. عدم آگاهی از دانش روانشناسی انسانها موجب شده است افراد به سمت طرح ها و شکلهایی از لباس بروند که ناهنجاری های اجتماعی و بهم ریختگی های روحی را تشدید کند.سپهر افزود: در رابطه با آلایندگی های ناشی از  برخی پوشش های امروزی خیلی کار نشده است و نیازمند بحث جدی است، نه اینکه برای مردم نسخه بپیچیم بلکه می بایست مردم هم در این بحث ها حضور داشته باشند و با پرسش و پاسخ های دوطرفه به راهکاری مناسب و تأثیرگذار برسیم.وی ادامه داد: در هیچ نقطه ی دنیا و در هیچ دینی، برهنگی وجود نداشته است. اما افرادی به بهانه ی مدرنیته از مردم غافل سوء استفاده کرده و سودهای کلانی را به جیب می زنند.وی افزود: در کشور ما پوشش بر روی استحکام خانواده ها اثر گذشته و اگر این مسئله را واکاوی کنیم می بینیم بخشی از ناهنجاری های اجتماعی و زندگی های ناموفق، در اثر استفاده بی رویه از پوشش های نامناسب امروزی است.به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگ استان کرمانشاه و بحث و واکاوی در خصوص چگونگی حراست از این میراث و چرایی فراموشی بخش های مهمی از آن موضوعی است که خبرگزاری مهر در سلسله گزارش های خود به آن خواهد پرداخت..........................................گزارش از فاطمه الماسی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن