تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802612250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تداوم فجایع زیست‌محیطی در هرمزگان پرچم سفید "مبتکرانه" محیط زیست این بار در تالاب بین‌المللی "دلتای رودشور شیرین و میناب"


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تداوم فجایع زیست‌محیطی در هرمزگان
پرچم سفید "مبتکرانه" محیط زیست این بار در تالاب بین‌المللی "دلتای رودشور شیرین و میناب"
فجایع زیست محیطی هرمزگان که طی سال‌های اخیر دامنه گسترده‌ای پیدا کرده، در پی تداوم خود، گویا این بار قرار است در میان سکوت بی‌معنی اداره محیط زیست هرمزگان، جان تالاب بین‌المللی "دلتای رودشور شیرین و میناب" را نیز بگیرد.

خبرگزاری فارس: پرچم سفید "مبتکرانه" محیط زیست این بار در تالاب بین‌المللی "دلتای رودشور شیرین و میناب"



به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، تالاب بین‌المللی "دلتای رود شور ـ شیرین و میناب" از غرب به بندرعباس و از شرق به خور کلاهی در شهرستان میناب منتهی می‌شود. تالاب بین‌المللی دلتای رود شور ـ شیرین و میناب با 78 هزار و 99 هکتار در سال 1354 شمسی برابر با سال 1975 میلادی در کنوانسیون رامسر که معاهده‌ای بین‌المللی در راستای حفظ و نگهداری تالاب‌هاست به ثبت رسیده است.

از نظر وضعیت حفاظتی و مدیریتی، تالاب دلتای رودخانه‌های شور- شیرین و میناب توسط کنوانسیون رامسر در سال 54 به عنوان تالاب با اهمیت بین‌المللی و نیز توسط سازمان بین‌المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه مهم برای پرندگان شناسایی شده است و این تالاب در سطح ملی جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود. براساس کنوانیسون رامسر هر تالابی که بتواند سالانه بیش از دو هزار پرنده مهاجر را پذیرا باشد بین‌المللی تلقی می‌شود. حال آنکه تالاب بین‌المللی دلتای رود شور ـ شیرین و میناب از دسته تالاب‌های ساحلی دریایی است که شامل پهنه وسیعی از کفه‌های گلی جزر و مدی، جنگل‌های حرا و سواحل شنی است و در میان شش رودخانه حسنلنگی، تیاب، شور، جلابی، میناب و زرانی قرار گرفته است.

این تالاب نمونه بسیار خوبی از پهنه‌های گلی و اکوسیستم‌های جنگل‌های حرا است که در ساحل شمالی خلیج فارس و بخشی از ساحل شمالی دریای عمان واقع است. تالاب مذکور در زمستان جمعیت قابل ملاحظه‌ای از گونه‌های تهدید شده‌ای چون پلیکان پاخاکستری و بیشتر از یک درصد جمعیت محلی پرندگان کنار آبزی مانند صدف خوار و گیلانشاه را در خود جای می‌دهد. همچنین این منطقه موقعیت مناسبی برای تخم‌ریزی و زادآوری انواع ماهی‌ها محسوب می‌شود. اما این روزها و به بهانه مبارزه با قاچاق، بخشی از این منطقه بکر و اکوسیستم ویژه در نوار ساحلی بندرکرگان در خطر نابودی قرار دارد که موجب نگرانی برخی دوستداران محیط زیست شده است. مشخص نیست نیروهای انتظامی در این منطقه با مجوز کدام نهاد محیط زیستی مربوطه، اقدام به انتقال سازه‌های غیرمتعارف و خشن و ناهمگون به این منطقه کرده‌اند. سازه‌های فلزی که مقرر است در مسیرهای منتهی قایق‌رانی به سمت دریا در این منطقه رها شود، تا با تکیه به این روش ابتدایی جلوی عبور و مرور قایق‌ها و شناورها به ساحل گرفته شود. این در حالیست که امروز در سراسر دنیا، پلیس برای کنترل عبور و مرور مسیرهای دریایی از تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین از جمله مانیتورینگ استفاده می‌کند. چنین اقدام و حرکتی، آن هم در منطقه‌ای با این حساسیت بالا در بعد ملی و جهانی جای سئوالات بزرگ و بسیاری را بر جا گذاشته است.













اسماعیل ملاحی دهیار کرگان در همین راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بیش از سه ماه است که یگان ویژه در بندرکرگان مستقر است. وی گفت: ابتدا موضوع حضور این نیروها جلوگیری و ممانعت از قاچاق فرآورده‌های نفتی اعلام شده بود ولی اکنون که با تلاش نیروهای انتظامی شهرستان و کاهش قیمت نفت دیگر هیچ سوختی قاچاق نمی‌شود. دهیار بندر کرگان در ادامه با بیان این که چندی پیش در راستای مبارزه با قاچاق سوخت عملیاتی تحت عنوان خانه به خانه در بندرکرگان برگزار شد، افزود: مروم پلیس را حافظ جان و مال و ناموس خود می‌دانند و انتظار ندارند رفتار ناشایستی را از این قشر مشاهده کنند. وی گفت: در این راستا با فرماندار ویژه میناب تماس گرفتیم ولی وی اظهار بی‌اطلاعی کرد. ملاحی اظهار داشت: بیش از 30 دستگاه خودروی وانت نیسان از داخل منازل بدون هیچ توضیحی و فقط به جرم این که وانت هستند را به پارکینگ هدایت کردند. این مسئول همچنین افزود: تعداد 30 فروند قایق تفریحی را به وسیله بیل مکانیکی به دو نیمه کردند. وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به این که بخشی از تالاب بین‌المللی دلتای رودشور ـ شیرین و میناب در نوار ساحلی بندرکرگان واقع شده است، گفت: اکنون مدتی است که یگان ویژه با احداث پایه‌های فلزی خورشیدی شکل مبادرت به نصب آنها در بستر این تالاب کرده است. دهیار بندرکرگان با بیان اینکه در این زمینه مکاتبات فراوانی با فرمانداری، بخشداری، محیط زیست میناب، نماینده مردم در مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته، اظهار داشت: این پایه‌ها بدون اخذ استعلام از دهیاری و مراجع ذی‌صلاح در منطقه حفاظت شده نصب شده است. ملاحی گفت: از آنجایی که محل نصب پایه‌ها محل شنای کودکان، پارکینگ قایق‌های صیادی و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است، سیل مراجعه مردم و دوستداران محیط زیست به سمت دهیاری و شورای اسلامی روانه است. وی بیان کرد: طی بازدید مسئولان محیط زیست میناب اعلام شده که منطقه مورد نظر از مناطق حفاظت شده است و هیچ گونه مجوزی به هیچ دستگاهی برای احداث پایه و مانع در آن اعطا نشده است. رئیس شورای اسلامی کرگان نیز با گلایه از نحوه برخورد نیروهای مستقر در این بندر، گفت: مردم کرگان و در همه صحنه‌ها یار و همراه نظام و انقلاب بوده‌اند و نباید شأن آنان نادیده گرفته شود. ملاحی افزود: نصب سیم خاردار و تصاحب خور کاری غیرقانونی است که مسئولان باید مانع این کار شوند. وی افزود: همیاری مردم کرگان در همه امور با نهاد شورا بی‌نظیر است و ما از مسئولان به ویژه نماینده مردم در مجلس می‌خواهیم تا به وضع موجود در بندرکرگان رسیدگی شود. امام جمعه اهل سنت کرگان نیز دست کاری در محیط زیست و آسیب رساندن به حیات حیوانات را عملی غیر قانونی و مغایر با شرع دانست و گفت: نصب مانع در این منطقه می‌تواند موجب کاهش عمق تالاب در هنگام بارندگی و مد و در نهایت منجربه نابودی تالاب شود. حافظ ملاحی اظهار امیدواری کرد مسئولان در برنامه خود تجدیدنظر کنند. وی بیان کرد: مردم کرگان انسان‌هایی نجیب و مدافع انقلاب اسلامی هستند و دوست ندارند از نیروی خودی جفا ببینند.

نکته اینجاست با توجه به این که منطقه حفاظت شده است و جزو تالاب‌های ببن‌المللی محسوب می‌شود قطعا هرگونه عملیات در زمینه دست کاری آن می‌بایست با نظر کارشناسی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست باشد. همچنین از آنجایی که این تالاب جز کنوانسیون رامسر بوده و ایران متعهد به عمل به آن است، پر واضح است که دست کاری و تخریب آن ممکن است قطع کمک‌های بین‌المللی در این زمینه را به همراه داشته باشد. در حالی بروز این اتفاقات در هرمزگان مداومت دارد، که طی سال‌های اخیر دستگاهی همانند محیط زیست بعضا در مقاطعی حساس به دلایلی نامعلوم در برابر تخریب محیط زیست و مناطق حساس اکولوژیکی در برابر متعرضان پرچم سفید خود را بالا نگه داشته است، و در این میان نقش این اداره کل در هرمزگان‌ حتی برای بسیاری از فعالان زیست محیطی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، چرا که حفاظت از محیط زیست همانگونه که وظیفه این سازمان و کارکنان آن است، در درجه اهمیت قرار دارد. حال فعالان محیط زیستی در هرمزگان، با قطع امید از اهرم‌های داخلی چشم انتظار اقدامات فرادستی هستند، تا بتوانند توجیهی برای ورود این سازه‌های غیرمتعارف فلزی مورد بحث، به این منطقه حفاظت شده بیان کنند. هر چند که تا همین‌جای کار نیز صدمات زیادی به این منطقه وارد شده، اما امید می‌رود مسئولان مربوطه در مرکز با اقدام مناسب و سریع جلوی تخریب این گسترده ارزشمند را تا دیر نشده بگیرند. ================= گزارش و عکس از علی‌ ذاکری ================= انتهای پیام/88004/و40

94/02/16 - 15:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن