تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803278325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- ضرورت تقویت حوزه سوژه یابی و فیلمنامه نویسی در سینما


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضرورت تقویت حوزه سوژه یابی و فیلمنامه نویسی در سینما تهران - ایرنا - امروز ضرورت توجه به فیلمنامه نویسی، نیاز جدی سینماست. بسیاری بر این باورند که سینمای ایران برغم برخورداری از ظرفیت های بی بدیل، تکنولوژی بالا و رشد چشمگیر صنعتی آن همچنان، از چرخه ضعیف فیلمنامه نویسی رنج می برد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، ضعف فیلمنامه نویسی موضوعی ست که اغلب اهالی سینما و منتقدان به آن اذعان دارند.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی خود با اهالی خانه سینما در این زمینه عنوان کرده بود که باید حوزه سوژه یابی و فیلمنامه نویسی سینما مورد توجه بیشتری قرار گیرد. او بر بکارگیری تمام توان و تلاش این وزارتخانه در جهت رشد کیفیت، مضمون و محتوای فیلم ها تاکید کرد.
در تازه ترین اقدام، جشنواره بین المللی فیلم شهر برای پاسخگویی به این نیاز سینما و حمایت از فیلمنامه نویسان و نویسندگان سینما بخش مستقلی را با محوریت مسابقه طرح اولیه فیلمنامه سینمایی تدوین کرده است که در آن از تولید و نگارش فیلمنامه های سینمایی با محوریت سینمای شهری تقدیر و حمایت خواهد شد. این بخش با استقبال نسبتا خوبی از سوی سینماگران روبرو شده است.
بسیاری از هنرمندان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان سینما با اشاره به اینکه سینمای ایران به رشد و ارتقای فیلمنامه نویسی در کشور نیازمند است به ارزیابی و تحلیل این اقدام جشنواره شهر پرداختند.

**لزوم توجه به عنصر غصه گویی و دغدغه مخاطب
مسعود احمدیان فیلمنامه نویس و معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه به ایرنا گفت: ماجرای عجیب و غریب فیلمنامه در سینمای ایران و معضلات مربوط به آن از ابتدای شکل گیری هنرمندانه در تاریخ این مرز و بوم همواره مطرح بوده و چنانچه در این خصوص چاره اندیشی های لازم صورت نپذیرد این چرخه نابهنجار همچنان به حرکت سرگیجه آور خود ادامه خواهد داد.
وی با تاکید بر لزوم تفکر، عنصر قصه گویی، دغدغه مخاطب و اهمیت تحقیق و پژوهش افزود: فیلمنامه ها با هر موضوعی و به تعبیر سینمایی در هر ژانری که شکل بگیرد نمی تواند تحت هیچ شرایطی خود را از جانب تحقیق و پژوهش موضوعی که به آن می پردازند، بی نیاز قلمداد کنند.

**حمایت از فیلمنامه های جریان ساز
علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم سینمایی چهل سالگی نیز درباره طرح ایده اولیه فیلمنامه نویسی در جشنواره فیلم شهر به ایرنا گفت: در واقع شهرداری باید در تولید و نمایش فیلمنامه ها فعال تر و تاثیرگذارتر باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرداری سازمانی تاثیرگذار است باید در سال حداقل از 6 فیلم سینمایی در حوزه شهری حمایت کند ضمن اینکه شهرداری نباید خودش تولید داشته باشد بلکه باید از برگزیده های این جشنواره برای سال های بعد حمایت کند.
کارگردان فیلم دوران عاشقی افزود:همانطور که می دانید سال های سال است که برخی مراکز، فیلمنامه های زیادی می خرند اما باید توجه داشت که فیلمنامه تا به تولید منتهی نشود فایده ای ندارد بنابراین به طور کلی باید از فیلمنامه ای که پشت آن جریان تولید وجود دارد، حمایت شود.

**تداوم توجه به فیلمنامه نویسی در جشنواره ها
حسین مهکام فیلمنامه نویس و کارگردان سینما نیز درباره انتخاب بخش فیلمنامه برگزیده در جشنواره ها به ایرنا گفت: این کار می تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد اما باید از کسانی که انتخاب می شوند حمایت کرد تا طرح و ایده ای را که ارائه می دهند تبدیل به فیلمنامه شود.
وی افزود: چنین بخشی در جشنواره های خارجی هم وجود دارد به طور مشخص در جشنواره آسیاپاسفیک بخشی وجود دارد که شامل طرح جامع فیلمنامه است ضمن اینکه این بخش هم به جایزه گذاشته می شود و برگزیده این بخش از کمک های جشنواره برای به نتیجه رساندن ایده بهره مند می شود.
این فیلمنامه نویس با بیان اینکه اگر چنین کاری تداوم داشته باشد اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه به دنبال خواهد داشت، گفت: برای بهتر نتیجه گرفتن طرح و ایده اولیه در فیلمنامه نویسی سینمایی باید حمایت از سه اثر برتر و یا حداقل یک اثر وجود داشته باشد تا در نهایت تبدیل به یک فیلمنامه کامل شود زیرا در این صورت تعداد شرکت کنندگان زیادی وارد سینمای حرفه ای می شوند.

**ساخت فیلم های شهری از ایده های جشنواره
شادمهر راستین از دیگر فیلمنامه نویسان کشور درباره این بخش که برای اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم شهر به عنوان یک بخش اصلی قرار گرفته است، به ایرنا گفت: به دلیل اینکه جشنواره فیلم شهر جشنواره ای موضوعی با هدف فرهنگ سازی است باید اصول و اهدافی داشته باشد که قطعا این اهداف به شورای سیاستگذاری گفته می شود و شورای سیاست گذاری این موضوعات را مدون می کنند تا کسانی که آثاری در این زمینه دارند ارائه دهند.
وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین بخش های جشنواره فیلم شهر همین بخش طرح اولیه فیلمنامه سینمایی است، افزود: چون این بخش برای سال آینده جشنواره بسیار مفید می تواند عمل کند و همین ایده ها در آینده به فیلم شوند.
نویسنده فیلم به همین سادگی با بیان اینکه قطعا مسئولان در جشنواره فیلم شهر کمبودهایی را دیده اند که فکر کردند این بخش باید اضافه شود، اظهار داشت: ضرورت ها و کلید واژه ها را می توان در سطح شهر بررسی کرد و از روی آنها ایده برداری کرد تا فیلم های شهری از روی این ایده ها ساخته شوند.
وی با بیان اینکه افزودن چنین بخشی در این جشنواره فیلمنامه نویسان را خوشحال می کند، افزود: توجه جشنواره فیلم شهر به فیلمنامه نویسی همیشه خوب بوده است و امسال هم با اضافه شدن این بخش جدی تر و بزرگتر می شود و تنها نکته ای که درمورد جشنواره فیلم شهر باید به آن توجه داشت این است که زمان، مکان و دبیر آن ثابت و مشخص باشد زیرا همانطور که می دانید ثبات و امنیت بیشترین کمک را به یک کار فرهنگی می کند.

**فیلمنامه نویسی مهم تر از فیلمسازی
حسین شهابی کارگردان فیلم سینمایی حراج نیز در این باره به ایرنا گفت: به طور کلی جشنواره ها با حمایت از تولید فیلم های شهری و جایزه های مناسب می تواند فیلمسازان حوزه شهری و مخصوصا جوانان را به سمت خود جذب کند.

**کشف استعدادهای جوان
یزدان عشیری نویسنده فیلمنامه زیستن نیز ضمن استقبال از شکل گیری این طرح در ساختار جشنواره فیلم شهر به ایرنا گفت: این اقدام جشنواره فیلم شهر می تواند به ترویج فرهنگ شهری و ارتقاء سطح کیفی و محتوایی فیلمنامه های سینمایی، و نیز تشویق و ترغیب هنرمندان و نویسندگان سینمایی برای پرداختن به موضوعات مرتبط با شهر و شهرنشینی و استفاده از ظرفیت سینما برای ثبت و انتقال الگوهای درست و موثر سبک زندگی کمک کند.
وی افزود: با توجه به مقوله فیلمنامه نویسی در سینمای ایران به عنوان زیرساخت تولید فیلم، توجه به اهمیت و جایگاه فیلمنامه نویسی به طور قطع به کشف استعدادهای جوان منجر خواهد شد.
عشیری خاطرنشان کرد بخش مسابقه فیلمنامه سینمایی برای سنجش توان نویسندگان و مخصوصا نسل جوان جهت ورود به عرصه فیلمنامه نویسی شهری و اجتماعی و بهره گیری از توانمندی های جامعه فیلمنامه نویسی کشور گام مثبتی است.
فراهنگ**9246**1569



15/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن