تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836443344
سینمای ایران مانند چاقو لای زخم است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: موتمن معتقد است؛ سینما وقتی متکی به بودجه دولت میشود گرفتار نوعی بروکراتیک میشود زیرا پول در نهادهایی قرار میگیرد که دور آن دیوارهای بلندیست و در این میان رقابت برای گرفتن این پولها افزایش پیدا میکند. به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد موتمن شب گذشته(سهشنبه 8 اردیبهشت) در نشست بررسی بازنمایی تحولات اجتماعی در سینمای ایران در حوزه هنری با اشاره به اینکه سینما و هر مساله دیگری در خلاء اتفاق نمیافتد؛ گفت: فیلمها و آثار هنری ماحصل تغییرات و فعل و انفعالات جامعه و هنرمندان هستند و این فعل و انفعالات به بوجود آمدن مکاتب سینمایی منجر شده است. وی با اشاره به اینکه هر مکتب سینمایی مربوط به یک دوره خاص است و یک تحول اجتماعی را نشان میدهد؛ افزود: بهطور مثال مکتب اکسپرسیونیسم در آلمان زمانی بهوجود آمد که خشونت، سکس، فحشا و تندرویها در امور سیاسی و اجتماعی زیاد شده بود به همین دلیل در فیلمهای این مکتب مسائل بسیار غلو شده و بزرگ نشان داده میشوند. وی با اشاره به اینکه طبقه متوسط نقش بسیار مهمی در تحولات اجتماعی و به تبع آن مسائل هنری ایفا کرده است؛ گفت: وقتی در جامعه گرد و خاک زیادی باشد و شرایط درست نباشد؛ طبقه متوسط خیلی زود معترض میشود و اعتراض این طبقه در بعضی از کشورها به فاشیسم منجر میشود. نمونه این مساله را به خوبی میتوانیم همچون کشوری چون آلمان و ایتالیا با روی کار آمدن فاشیسم ببینیم. موتمن ادامه داد: بعداز جنگ جهانی دوم تقریبا تمام مکاتب سینمایی از بین رفت و آنچه که باقیماند فقط نئورئالیسم است و بعد از نابودی آنها ما شاهد موجها و روندها در سینما بودیم که نمیتوانیم نام آنها را مکتب بگذاریم. وی در پاسخ به این سوال که چرا در ایران نمیتوان تعریف درستی از سینمای اجتماعی داد؛ گفت: یکی از دلایل آن مشکل تاریخی است که ما داریم زیرا امروز مسائل به سادگی ۵۰ سال پیش نیست و نمیتوان آن را به سادگی تحلیل کرد یا یک دلیل برای آن آورد. کارگردان فیلم خداحافظی طولانی ادامه داد: جامعه ما تحولات تاریخی را بهصورت سیستماتیک و پشت سر هم طی نکرده است به همین دلیل فرم و قوام پیدا نکرده است. از طرف دیگر ما بهجای تحولات اجتماعی تحولات اقتصادی داشتیم. یعنی مثلا شاه پول را از روستاها به شهر آورد تا صنعت خودرو راهاندازی کند یا در دوره قاجاریه این فرزندان طبقه پولدار بودند که به فرنگ رفتند و بعد روشنفکر شدند لذا همیشه جامعه عادی مردم با جامعه روشنفکران رابطه نداشته و از هم جدا بودند. موتمن افزود: جامعه ما بهجای رد شدن از مقاطع تاریخی و گذر از آنها از روی آنها پریده است مانند اسکیموها که امروز همزمان هم سوار سورتمه میشوند و هم میتوانند سوار هواپیما شوند اما جوامعی مانند امریکا و اروپا ابتدا دلیجان داشتند بعد اتومبیل ساختند و بعد هواپیما درست کردند. کارگردان پوپک و مش ماشاالله ادامه داد: جامعه ما از لحاظ شکل ظاهری و امکانات شبیه شهرهایی همچون تورنتو و شهرهای دیگر امریکایی است یعنی امکاناتی که آنها در آن شهرها دارند و مبادلات مالی و اجتماعی که آنها انجام میدهند؛ شبیهشان در ایران نیز انجام میشود اما در باطن تفاوتهای عمدهای داریم و پیچیدگیهایی جامعه ما دارد که نمیتوان برای آن فرمول مشخصی بیان کنیم. از طرف دیگر ما اصلا ژانری بهعنوان ژانر سینمای اجتماعی ایران یا سینمای اجتماعی نداریم و بسیاری از آثار همچون فیلمهای جنایی و پلیسی که اتفاقا سیاسیترین فیلمها هم هستند؛ در فیلمهای اجتماعی تعریف میشوند. موتمن با اشاره به اینکه فیلمهایی همچون رضا موتوری، گوزنها، تنگنا، آثاری بودند که میتوانند بخشی از جامعه زمان خود را نشان دهند؛ گفت: شکل جامعه ما از بسیاری جهات شبیه جوامع عقب نگه داشته شده است. در این جوامع رشد ناموزون و ناهمگن است لذا نمیتوان آن جامعه را به خوبی تحلیل کرد. این وضعیت را میتوان در کشورهایی همچون الجزایر و مصر نیز مشاهده کرد. کارگردان شبهای روشن با اشاره به وضعیت سینمای امروز ایران گفت: بعد از انقلاب دولت تلاش کرد تا تولید را کنترل کند. پس شورای پروانه نمایش و بعد فارابی تشکیل شد که هزینه بخشی از ساخت فیلم را به تهیهکننده وام میداد. لذا تهیهکننده نیز باید بخشی از پول ساخت فیلم را تامین میکرد. به همین دلیل فیلم نه کاملا با پول دولت ساخته میشد و نه با پول بخش خصوصی. این وضعیت در اکران نیز مشخص بود و یک دره بین اکران و تولید به وجود میآمد. درنهایت سینما در ایران بین دو وضعیت و مانند چاقو لای زخم بود یعنی نه کاملا خصوصی بود نه کاملا دولتی. وی با اشاره به اینکه سینمای ایران بافت اقتصادی ندارد؛ گفت: بافت اقتصادی یعنی اینکه سینما باید پولش را از گیشه دربیاورد درحالیکه هیچ پولی در سینمای ایران به خود سینما بازنمیگردد از طرف دیگر در چنین شرایطی فیلمهایی ساخته میشوند که تصویر جامعه نیست و مردم خودشان را در فیلمها نمیبیند. در کشورهایی همچون امریکا این گونه نیست و حتی طبقه متوسط امریکایی در فیلم سوپرمن و بتمن نیز خودش را میبیند. موتمن افزود: سینما وقتی متکی به بودجه دولت میشود گرفتار نوعی بروکراتیک میشود زیرا پول در نهادهایی قرار میگیرد که دور آن دیوارهای بلندی است و در این میان رقابت برای گرفتن این پولها افزایش پیدا میکند و تهیهکنندهای که به مدیر یک سازمان یا نهاد نزدیکتر باشد؛ میتواند پول بیشتری بگیرد. کارگردان پوپک و مش ماشاالله ادامه داد: قبل از انقلاب نیز اینگونه بود. دولت سعی کرد با دادن پول به سینماگران موج نو به اصطلاح کاری کند که آنها رشد کنند اما این مساله باعث شد فیلم فارسی به شکل درست آن نتواند با این سینما رقابت کند و از بین برود. وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها همچون شوروی سابق کنترل شدیدی روی سینما صورت میگرفت؛ گفت: درست است که در کشورهایی همچون شوروی و دیگر کشورهای کمونیستی کنترل شدید بود اما این کنترل روی فیلمها صورت میگرفت و هرگز فردیت فیلمساز را نفی نمیکرد. وی با اشاره به اینکه سینمای تجربی را نمیتوان منکر شد؛ گفت: در همه جای دنیا مسالهای به نام سینمای تجربی وجود دارد اما از آن به درستی استفاده میشود مثلا اروپاییها فیلمهای گدار و تجربیات او را به خوبی اخذ کرده و استفاده کردند و بعد ما تصویر این تجربیات را در آثار برایان دیپالما میبینیم. موتمن ادامه داد: روش تجربه در سینمای ایران درست عمل نمیکند. مثلا ما در سال ۶۰ فیلم میتوانیم اکران کنیم اما در سال گذشته ۴۰ فیلم ما توسط کارگردانان فیلم اولی ساخته شد. وی با اشاره به بحث تاریخی فروش فیلم و خوب بودن یک فیلم گفت: لزوما فروش خوب یک فیلم نمیتواند به معنی خوب بودن یک فیلم باشد و برعکس نفروختن یک فیلم نیز نمیتواند به معنی بد بودن آن باشد. بهطور مثال فیلم برای ساخت دروازه بهشت ساخته مایکل چیمینو هزینه زیادی شد و از نظر من فیلم خوشساختی است اما در اکران موفق نبود و بسیار اندک از آن استقبال شد.
۱۳۹۴/۰۲/۰۹ ۱۰:۱۵:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
گفتوگو با بایانریل کارگردان چینی فیلم «نورجمعه» سینمای ایران همانند زندگی واقعی است/به سینمای کیارس
گفتوگو با بایانریل کارگردان چینی فیلم نورجمعهسینمای ایران همانند زندگی واقعی است به سینمای کیارستمی فرهادی و مجیدی علاقه دارمکارگردان چینی فیلم نورجمعه با ابراز علاقه نسبت به سینمای کیارستمی فرهادی و مجیدی گفت تماشای فیلم های ایرانی مانند تماشا کردن فیلم های مستند است در واقع هدنبال «مسیح» در سینمای ایران بودم/ همراهی با «آفتاب پرست»
بازیگر مردی که اسب شد در گفتگو با مهر دنبال مسیح در سینمای ایران بودم همراهی با آفتاب پرست شناسهٔ خبر 2562566 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۶ هنر > سینمای ایران محمود نظرعلیان بازیگر فیلم سینمایی مردی که اسب شد معتقد است بازی در نقش مسیح موقعیتی بوده که سالها در س- سینمای هالیوود ضد ایران و در دست صهیونیستهاست
تحلیلگر رسانه ای آمریکا سینمای هالیوود ضد ایران و در دست صهیونیستهاست مشهد - ایرنا - یک تحلیلگر رسانه ای آمریکا گفت سینمای هالیوود در دست صهیونیستها است و فیلم های آن ساختار مفهومی ضد ایرانی دارد پروفسور مایکل جونز پنجشنبه شب در سلسله نشست های بزم اندیشه در مشهد افزود سینمایساخت فيلم سينمايي «مولانا» با همکاري ايران و ترکيه
۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۱ق ظ ساخت فيلم سينمايي مولانا با همکاري ايران و ترکيه موج - تولگا چلين کانات تهيهکننده و کارگردان ترک پيشنهاد ساخت مشترک فيلم سينمايي مولانا توسط ايران و ترکيه را ارائه داد و گفت قصد دارم با همکاري فيلمسازان ايراني فيلمي در حد استانداردهاي هاليوود بمن اهل کاغذ نیستم/ «نبات» تجربه موفق سینمای ایران و آذربایجان
رییس سازمان سینمایی در دیدار با تهیهکننده آذربایجانی من اهل کاغذ نیستم نبات تجربه موفق سینمای ایران و آذربایجان شناسهٔ خبر 2564306 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۸ هنر > سینمای ایران رییس سازمان سینمایی در دیدار با تهیه کننده آذربایجانی فیلم نبات خود را مرد عملیات و کارشاخص اصلی سینمای ایران چیست؟
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ سیف الله صمدیان تاکید کرد که آنچه طی سی و چند سال گذشته سینمای ایران را در مجامع بینالملل به کانون توجه تبدیل کرده امکانات فکری و نوع تفکر موجود در این سینماست این هنرمند در گفت وگویی ایسنا جداسازی بخشهای ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر را اق˝ناهید˝ و ˝کشتارگاه˝ تنها سهم سینمای ایران از جشنواره کن
ایران در بخش اصلی جشنواره کن نماینده ندارد ˝ناهید˝ و ˝کشتارگاه˝ تنها سهم سینمای ایران از جشنواره کن خبرگزاری پانا تاکنون حضور سینمای ایران در جشنوارهی فیلم کن 2015 با فیلم ناهید در بخش نوعی نگاه و فیلم کوتاه کشتارگاه ساخته بهزاد آزادی در بخش سینهفونداسیون قطعی شده اسجشنواره فجر همه بضاعت سینمای ایران نیست/ دلیل انتخاب نشدن یک فیلم
محمد احسانی در گفتگو با مهر جشنواره فجر همه بضاعت سینمای ایران نیست دلیل انتخاب نشدن یک فیلم شناسهٔ خبر 2534388 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ هنر > سینمای ایران عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر درباره دلایل انتخاب نشدن فیلم قندون جهیزیه در جشنواره فیلم فجر ک«كميته بحران سينماي ايران» در تلاش براي زدودن بوي نفت از سينما
كميته بحران سينماي ايران در تلاش براي زدودن بوي نفت از سينما در جلسهاي كه چند روز پيش ميان رئيس سازمان سينمايي كشور و شورايعالي تهيهكنندگان سينما برگزار شد دو طرف ظاهراً بر سر يك موضوع به اتفاق نظر رسيدهاند و آن اينكه سينماي ايران نياز به تشكيل يك كميته بحران دارد كميتهاامیر کاستاریکا مواضع سیاسی و سینمایی ایران را تحسین کرد
با ابراز امیدواری برای حضور در جشنواره فجر امیر کاستاریکا مواضع سیاسی و سینمایی ایران را تحسین کرد شناسهٔ خبر 2562226 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۰ هنر > سینمای ایران امیر کارستاریکا سینماگر سرشناس جهانی ضمن ستایش سینمای ایران اعلام کرد سال آینده برای حضور در جشنواره بینادو پرستوی زرین وسه دیپلم افتخار به انجمن سینمای جوانان ایران رسید
با اعلام اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم كوتاه سما دو پرستوی زرین وسه دیپلم افتخار به انجمن سینمای جوانان ایران رسید با پایان یافتن نخستین جشنواره فیلم كوتاه سما سه دیپلم افتخار و دو تندیس پرستوی زرین به تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران رسید به گزارش حوزه سینما باشگاهاز امالفساد خواندن مسئولان سینمایی تا پیشنهاد 500 میلیونی! |اخبار ایران و جهان
از امالفساد خواندن مسئولان سینمایی تا پیشنهاد 500 میلیونی با بالاگرفتن بحث علم الهدی پیشنهاد 500 میلیونی فرحبخش برای اجاره سینما عصرجدید متعلق به این تهیه کننده را برای نمایش فیلمهای هنر و تجربه رسانهای کرد و علت مخالفت فرحبخش با این گروه را عدم اجاره آن سینما خواند فرح بخشنمایش آنلاین یک فیلم کوتاه ایرانی در وب سایت «ویدسی»
نمایش آنلاین یک فیلم کوتاه ایرانی در وب سایت ویدسیفیلم کوتاه تناوب اولین ساخته سکانس–پلان مهدی فرد قادری بر روی وب سایت www viddsee com قرار گرفت تا علاقه مندان قادر به تماشای آنلاین این فیلم باشند به گزارش خبرگزاری فارس این وب سایت که به نمایش آنلاین آثار مطرح فیلم کوتاه در جهااستقلال بخش بینالملل فجر اعتبار سینمای ایران را بالا میبرد
رییس سازمان سینمایی استقلال بخش بینالملل فجر اعتبار سینمای ایران را بالا میبرد شناسهٔ خبر 2562717 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۶ هنر > سینمای ایران رییس سازمان سینمایی معتقد است برگزاری بخش بینالملل جشنواره فجر به شکل مستقل باعث ارتقای اعتبار سینمای ایران میشود به گزارشاجمالی/ رضاداد در نشست خبری: جداسازی بخش بینالملل از سینمای ایران همانقدر که فرصت است میتواند تهدید باشد
اجمالی رضاداد در نشست خبری جداسازی بخش بینالملل از سینمای ایران همانقدر که فرصت است میتواند تهدید باشددبیر سی و سومین جشنواره بخش بینالملل فیلم فجر گفت از نیمه دوم سال گذشته و قبلتر از آن به این میاندیشیدیم که بخش بینالملل را از سینمای ایران جدا کنیم به گزارش خبرنگار سین«اریکه ایرانیان» سرگروه سینمایی شد/ اکران «من دیگو مارادونا هستم» و «ناپلئون» از چهارشنبه
سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد اریکه ایرانیان سرگروه سینمایی شد اکران من دیگو مارادونا هستم و ناپلئون از چهارشنبه فرجی از انتخاب اریکه ایرانیان به عنوان گروه ششم و اکران دو فیلم من دیه گو مارادونا هستم و ناپلئون از روز چهارشنبه خبر داد غلامرضا فرجی سخنگوی شورایحکمهایی برای مدرسه ملی سینمای ایران
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ رئیس سازمان سینمایی طی احکام جداگانهای اعضای شورای علمی و مدیر اجرایی مدرسه ملی سینمای ایران را منصوب کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا دکتر حجت الله ایوبی طی حکمی دکتر منصور ابراهیمی دکتر یونس شکرخواه سیدرضا میرکریمی سعید پوراسماعیلی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها