تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835702833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به سخن آمده شیطان در قیامت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: به سخن آمده شیطان در قیامت 
شیطان، جهنم
" ای فرزندان آدم، آیا با شما پیمان نبستم كه شیطان را نپرستید، زیرادشمن آشكار شماست و مرا بپرستید، كه راه راست این است ؟!."1    « عَهد » به معنای نگهداری و مراعات پی درپی شیء است ؛ و پیمان را از آن جهت « عَهد »گویند كه مراعات آن لازم است . به امر و توصیه و وصیت و سفارش هم « عَهد» می گویند ، زیرا حفظ آن دایماً لازم است . « الشَّیطان » اصلش از « شَطن » است به معنای دور شدن ؛ و « شَیطان » یعنی متمرد و دورشده از خیر . این عهدی كه خداوند از بنی آدم گرفت كه شیطان را عبادت ، یعنی اطاعت وپیروی نكنند ، همان عهدی است كه از طریق رسولان خود و با زبان آنان به بشر ابلاغ فرمود .  عهد ، پذیرش دین خدا و عبودیت حق و عهد و پیروی نكردن از شیطان و پرهیزاز غیر خدا می باشد : « وَ لَقَد بَعَثنا فی كُلِّ اُمَّةٍ رَسُولاً اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغُوتَ  ؛ ما در هرامتی رسولی برانگیختیم كه خدای یكتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب كنید . »2 «یا بَنی"ادَمَ لایَفتِنَنَّكُمُ الشَّیطانُ كَما اَخرَجَ اَبَوَیكُم مِنَ الجَنَّةِ ؛ ای فرزندان آدم ، شیطان شما رانفریبد ، آن گونه كه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون كرد . » 3شاید بتوان گفت اینها همه یادآوری عهد اوّلی و اصلی است كه میان خدای تعالی و انسانها در عالم ذر بسته شده است :َ« و اِذ اَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنی آدَمَ مِن ظُهُورِهِم ذُرِّیَّتَهُم وَ اَشهَدَهُم عَلی" اَنفُسِهِم اَلَستُ بِرَبِّكُم قالوا بَلی" ؛ و زمانی را كه پروردگارت از صلب فرزندان آدم ذریّه آنان را برگرفت و آنها را گواه بر خویشتن ساخت :آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند :آری .» 4بله، این عهد همان عهدی است كه خداوند دردنیا به وسیله انبیای الهی به بشر یادآور شده است . در ادامه آیه مورد بحث می فرماید : « اِنَّهُ لَكُم عَدُوٌّ مُبینٌ ؛ او برای شما دشمنی آشكار است .» آشكاری دشمنی او هم از این جهت است كه دشمن در دشمنی كردن خیر كسی را نمی خواهد و روشن است كه غیر ازشرارت و بدخواهی اراده ای ندارد : « اِنَّ الشَّیطانَ لَكُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً ؛البته شیطان دشمن شماست . پس او را دشمن بدانید .»5«چون كار به پایان آید ، شیطان گوید: خدا به شما وعده داد و وعده او درست بود ؛ و من نیز به شما وعده دادم ، ولی در وعده خود خلاف كردم ؛ و برایتان هیچ دلیل و برهانی نیاوردم ، جز آنكه دعوتتان كردم . شما نیز دعوت مرا اجابت كردید . پس مرا ملامت مكنید، خود را ملامت كنید . نه من فریادرس شمایم ، نه شما فریادرس من . از اینكه مراپیش از این شریك خدا كرده بودید بیزارم .»وعده می دهد و وعده می گیرد
شیطان
نكته قابل توجه اینكه غالباً عهد و پیمانها دوطرفه است : وعده ای داده می شودو وعده ای گرفته می شود . خداوند وعده ای از بنی آدم می گیرد ، وعده عبودیت وبندگی اش را ، « وَ اَنِ اعبُدُونی »، و وعده ای هم به آنها می دهد . لذا می فرماید : « اَوفُوابِعَهدی اُوفِ بِعَهدِكُم ؛ به پیمانی كه با من بسته اید وفا كنید تا من نیز به پیمان با شما وفا کنم . »6 وعده ای كه خداوند به ما داده چیست و كدام است؟! این وعده همان نصرت الهی در دنیا می باشد  : « وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُهُ ؛ وخداوند كسانی را كه یاری او كنند ، یاری می كند. »7 « فَاذكُرُونی اَذكُركُم ؛ پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم .» 8 این پیمان در حقیقت  همان فلاح و رستگاری و امنیت در قیامت و دخول در بهشت رضوان الهی است .« یا عِبادِ لا خَوفٌ عَلَیكُمُ الیَومَ وَ لا اَنتُم تَحزَنُونَ اَلَّذینَ "امَنُوابِایاتِنا وَ كانُوا مُسلِمینَ اُدخُلُوا الجَنَّةَ اَنتُم وَ اَزواجُكُم تُحبَرُونَ  ؛ ای بندگان من ، امروز نه ترسی بر شماست و نه اندوهگین می شوید ، همان كسانی كه به آیات ما ایمان آوردند وتسلیم بودند . شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید .»9  شیطان به سخن می آید «چون كار به پایان آید ، شیطان گوید: خدا به شما وعده داد و وعده او درست بود ؛ و من نیز به شما وعده دادم ، ولی در وعده خود خلاف كردم ؛ و برایتان هیچ دلیل و برهانی نیاوردم ، جز آنكه دعوتتان كردم . شما نیز دعوت مرا اجابت كردید . پس مرا ملامت مكنید، خود را ملامت كنید . نه من فریادرس شمایم ، نه شما فریادرس من . از اینكه مراپیش از این شریك خدا كرده بودید بیزارم .»10 قرآن می فرماید : هنگامی كه كار این عالم تمام می شود و قیامت برپا می شود ــ «لَمّاقُضِیَ الاَمرُ» ــ و خداوند فرمان خلود را درباره اهل بهشت و جهنم صادر می كند ، شیطان به سخن می آید و می گوید : « اِنَّ اللهَ وَعَدَكُم وَعدَ الحَقِّ ؛ خداوند به شما درباره دنیا وآخرتتان وعده هایی داد ، هم به مؤمنانتان هم به مشركانتان . اهل ایمان را به زندگی آرام وپرنعمت در دنیا ــ « وَ لَو اَنَّ اَهلَ القُری "امَنُوا وَ اتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالاَرضِ ؛ و اگر اهل شهرها و روستاها ایمان می آوردند و پرهیزكاری پیشه می كردند ،مسلماً بركات آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم .»11 ابلیس می گوید : وعده های الهی همه راست و درست بود : « وَعدَ الحَقِّ »؛ اما شما با وجود براهین و ادلّة قوی آن را نادیده گرفتید و به آن پشت كردید ؛ اما منِ ابلیس به شما وعده دادم ومی بینید كه وعده هایم همه دروغ بود «وَ اُدخِلَ الَّذینَ "امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ جَنّاتٍ تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهارُ خالِدینَ فیهابِاِذنِ رَبِّهِم ؛ و كسانی را كه ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند به باغهای بهشت وارد می كنند ــ باغهایی كه نهرها از زیر درختانش جاری است . به اذن پروردگارشان جاودانه در آن می مانند.»12 و در مقابل مشركان و مجرمان را به زندگی تنگ و پرفشار و توأم اندوه در دنیا ــ « مَن اَعرَضَ عَن ذِكری فَاِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنكاً ؛ و هر كس از یاد من رویگردان شود زندگی سخت و تنگی خواهد داشت »13ــ و بدتر از آن در آخرت ــ« وَنَحشُرُهُ یَومَ القِیمَةِ اَعمی" ؛ و روز قیامت او را نابینا محشور می كنیم .»14بعد ابلیس می گوید : وعده های الهی همه راست و درست بود : « وَعدَ الحَقِّ »؛ اما شما با وجود براهین و ادلّة قوی آن را نادیده گرفتید و به آن پشت كردید ؛ اما منِ ابلیس به شما وعده دادم ومی بینید كه وعده هایم همه دروغ بود : « وَ وَعَدتُكُم فَاَخلَفتُكُم .» شما را از یاد خدا و مقام ربوبی حضرت ربّ اغفال كردم و زندگی نقد دنیا را برایتان زینت دادم ، لكن هیچ تسلطی كه بخواهم شما را با آن مجبور به گناه كنم بر شما نداشتم : « وَ ما كانَ لِیَ عَلَیكُم مِن سُلطانٍ .» نه بر ظاهر شما و بدنهای شما تسلط داشتم كه با اعضا و جوارحتان به زور شمارا به معصیت خدا مجبور كنم تا بدین وسیله از شما سلب اختیار شده باشد و مرا امروزمقصر كنید و نه بر باطن شما و عقل و فكر شما تسلط داشتم تا بتوانم با اقامه دلیل وبرهان معصیت و نافرمانی خدا را بر نفوس شما تحمیل كنم ؛ « اِلاّ اَن دَعَوتُكُم فَاستَجَبتُ منی »، قدرت من منحصر در وسوسه ودعوت بود ؛ و اگر شما به آن اهمیت نمی دادید ، این نیروی من هم منسوخ می شد ؛ و چون به هیچ وجه سلطنتی بر شما مردم نداشتم ، « فَلاتَلُومونی وَلُومُوا اَنفُسَكُم » پس ملامت هایی كه به سبب پیروی از من متوجه شماست ، حقاًمربوط به انتخاب خود شماست و به اختیار خود دعوت مرا پاسخ گفتید . فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- یس / 60-612- نحل / 363- اعراف / 274- همان / 1725- فاطر / 66- بقره / 407- حج / 408- بقره / 1529- زخرف / 68-7010- ابراهیم / 2211- اعراف / 9812- ابراهیم / 2313- طه / 12414- همان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن