تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836185433
نقل به معنا در احادیث روایی (2)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقل به معنا در احادیث روایی (2) نويسنده: مهدى مهريزى دو. نقل به معنا و فقه الحديثپس از فراغ از امر اوّل، نوبت آن است كه تأثير اين بحث را در فقه الحديث و چگونگى فهم روايات، مورد تأمّل قراردهيم. در ابتدا لازم است نمونه هايى از نقل به معنا در احاديث رايادآور شويم و درصد فراوانى آن را گوشزد كنيم و سپس با چنين زمينه اى، بحث را ادامه دهيم:1ـ يكى از احاديث مشهور نزد محدّثان و فقيهان، روايت «لاضرر ولاضرار فى الاسلام» مى باشد. اين مطلب، در ضمن قضيه «سمرة» بيان شده و البته در ضمن قضاياى ديگر نيز از پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است. در اينجا برخى نقلهاى مربوط به قضيه «سمرة» را يادمى كنيم:«إنك رجل مضار ولاضرر ولا ضرار على مؤمن».39«ماأراك ياسمرة الاّ مضارا، اذهب يافلان فاقطعها واضرب بها وجهه».40«فقال رسول الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم) للانصارى : اذهب فاقلعها وارم بها اليه، فانّه لاضرر ولاضرار».41«فقال انت رجل مضار، فقال رسول الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم) للانصارى: اذهب فاقلع نخله».422ـ در تاريخ زندگى پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده كه زنى به مسجد آمد و خود را به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هبه كرد. پيامبر او را به عقد يكى از ياران درآورد و مهريه اش را تعليم قرآن قرارداد. اين مطلب با اين عبارتها نقل شده است:«انكحتكها بما معك من القران».43«قد زوّجتكها بما معك من القران».44«قد زوّجتكها على ما تحسن من القران».45«قد زوجتكها على ما معك من القران».46«قد زوّجناكها بما معك من القران».473ـ يكى از رواياتى كه در كتب حديثى شيعه مكرر نقل شده و در فقه و اصول نيز مورد توجه است، مقبوله عمربن حنظله مى باشد. برخى فرازهاى اين روايت، در كتب حديثى، به صورتهاى مختلف نقل شده است:«فانّ المجمع عليه حكمنا لاريب فيه».48«فانّ المجمع عليه لاريب فيه».49و يا:«قلت جعلت فداك، ارأيت إن كان الفقيهان عرفا حكمه من الكتاب والسنة …».50«قلت جعلت فداك ان المفتيين غبى عليهما معرفة حكمه من كتاب وسنّة …».51و در برخى كتب نيز اين فراز نقل نشده است.524ـ حديث ثقلين در منابع حديثى شيعه با 234اختلاف در متن، نقل شده است. اگر فرض شود كه اين حديث درصد مورد متفاوت، از پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) صادرشده، و سى مورد در استنساخ تفاوت حاصل شده، و سى مورد هم روات اشتباه كرده اند، باز هفتاد مورد ديگر بر اثر نقل به معنا خواهد بود. نمونه هايى از آن را مى آوريم53:«ايها الناس …»«يا ايهاالناس …»«الا …»«الا و…»«انّى او شك أن ادعى فاجيب و…»«انّى قد دعيت فاجبت… »«انّى قد دعيت واجبت و…»«انّى امرؤ مقبوض و او شك ان ادعى فاجيب …»«كانّى قد دعيت فاجبت و…»«كانّى قد دعيت فاجبت …»«كانّى ادعى فاجيب و…».اينها نمونه هايى اندك بود از نقل به معنا در روايات.54 در انتخاب اين نمونه ها، وحدت واقعه منظور بود تا اختلاف در نقل، به خوبى آشكارشود.اين اندازه اختلاف در نقل، امرى متعارف است و عرف آن را مى پذيرد. البته اگر دقّتهاى ادبى و اصولى را در اين نقلها ملاك و ميزان قراردهيم، طبيعى است كه مى توان معانى متعدّد از آن درآورد؛ ولى چنين دقّتى مطلوب نيست. اگر كتب حديث و روايت از اين زاويه وارسى شود، لااقل يك پنجم آن، نقل به معنا خواهد بود. و نقلهاى متعدّد، به يك نقل منتهى خواهند شد.اينك نوبت آن است كه پس از بحث نظرى و ارائه نمونه ها، به بحثى كاربردى در اين زمينه روكنيم و روشن سازيم كه نقل به معنا در روايت احاديث، چه تأثيرى بر فقه الحديث (به طور عام) و استنباطهاى فقهى (به صورت خاص) دارد.اگر پذيرفتيم كه نقل به معنا امرى عقلايى است و در ميان اصحاب و ياران پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه(علیه السّلام) نيز رواج داشته است، بايد در معناكردن حديث و استنباط از آن، دقت بيشترى به خرج داد. زيرا از يكسو بسيارى از موارد كه احاديث مكرّرى در يك مضمون نقل شده، درواقع يك سخن بوده است كه راويان با الفاظ مختلفى از آن تعبير كرده اند؛ از سوى ديگر، بايد قدر مشترك اين واژه ها و الفاظ را در استنباط ملاحظه نمود و از ويژگيهاى الفاظ، صرف نظر كرد و اين، حتى در مواردى كه يك نقل بيشتر نيست، هم بايد منظور گردد.درباره ديدگاه و روش آيةالله بروجردى ـ ره ـ، چنين نقل شده است:همانطور كه اشاره شد، رواياتى كه از يك راوى در يك مسئله نقل شده است و در كتب روايى هم فراوان ديده مى شود، به نظر ايشان، يك روايت بيشتر نيست. از اين روى، ايشان اين گونه روايات را در كنار هم مى گذاشت و يك قدر مشتركى از همه آنها درمى آورد و معتقدبود كه در نقل و انتقال، احاديث، تقطيع شده و برخى از الفاظ آنها عوض شده اند. بنابراين، روى جزئيات روايات، نمى شود تكيه كرد.55يكى ديگر از شاگردان ايشان فرموده است:يكى از مهارتهاى آقاى بروجردى اين بود كه گاهى از اوقات مى ديد در «وسائل»، در يك بابى پنج خبر است؛ سه يا چهار خبر را به يك خبر برمى گرداند؛ يك خبر مى افتاد يك طرف و چهارتاى ديگر مى شد يك خبر در مقابل آن يكى. يك خبر مى افتاد يك طرف و آن چهار خبر را كه صاحب وسائل گفته از فلان كتاب و فلان كتاب و فلان راوى و فلان راوى است، ايشان مى فرمودند: «براى ما ثابت است كه امام صادق(علیه السّلام) يك دفعه اين حكم را بيان فرموده اند؛ منتها هركدام از راوى ها يك جور نقل كرده اند. حديث يكى است؛ چون معصوم، يك دفعه بيشتر نفرموده است»؛ لذا پنج خبر را مى كرد دوتا؛ چون چهارتايش درواقع يكى بود.56براى مثال، نمونه هايى از روش و آراى ايشان را از كتاب فقهى «البدر الزاهر فى صلوة الجمعة والمسافر» نقل مى كنيم. ايشان در مسئله مرور مسافر بر ملك خود، رواياتى را نقل كرده و اين روايات را به چهار دسته تقسيم نموده اند. در ضمن دسته چهارم، روايت على بن يقطين آمده، كه درباره آن فرموده اند:صاحب وسائل، آن را پنج حديث قرارداده، چون راويان از على بن يقطين مختلف بوده اند و پاره اى از الفاظ آن نيز مختلف است؛ ولى تمام اينها يك حديث است.57در بحث قاطع بودن اقامه نيز معتقدند روايات هشتگانه، به شش حديث برمى گردد؛ زيرا چهار حديث از آن به دوتا برمى گردد.58در مسئله قاطع بودن اقامه براى كثيرالسفر، سه روايت را مستند قرار مى دهند؛ ليكن از بحرالعلوم نقل مى كنند كه اينها درواقع يك حديث اند.59 البته خود ايشان در اين مورد، اين ادغام را تأييد نمى كنند.60در بحث مسافت تلفيقى، هشت روايت را به سه حديث برگردانده و در مقام پاسخ به اين ايراد كه «بر احتمال، نمى توان اثر باركرد»، فرموده اند:فانه يقال: عمدة الدليل لحجّية الخبر والاعتماد عليه هو بناء العقلاء واذا تمشّى احتمال عقلائى معتنى به عندهم، صار مانعا عن الاعتماد والعمل.61در پاسخ گفته مى شود: مهمترين دليل اعتبار خبر واحد، بناى عقلاست و اگر در جايى احتمال عقلايى شكل گرفت، زمينه اعتماد به خبر از ميان مى رود.در ادامه همين مسئله، مى فرمايد نمى توان بر واژه خاصى تكيه كرد و حكمى استنباط نمود؛ زيرا ممكن است واژه امام، غير از آن باشد:نعم لو كان اللّفظ الصادر عنه(علیه السّلام) كلمة الويل، كانت ظاهرة فى العتاب والردع ولكن لم يثبت ذلك؛ فلعلّ الصادر عنه كلمة الويح الدّالة على الترحم، ويشهد بذلك ترديد الراوى فى رواية معاوية.62بلى اگر واژه صادرشده از معصوم، «ويل» باشد، در عتاب و بازداشتن ظهور دارد؛ ليكن اين امر ثابت نيست؛ زيرا ممكن است واژه معصوم (علیه السّلام) «ويح» باشد كه معناى ترحّم را دارد و شاهد و گواه اين امر، ترديد راوى در نقل است.البته چنين نيست كه ايشان تأكيد بر واژه ها و الفاظ را هميشه نادرست بدانند؛ بلكه معتقدند در جايى كه واژه اى خاص در «اصول متلقّات» تكرار شده باشد (كه نشان دهنده صدور آن از معصوم است)، بايد استنباط فقهى بر مدار آن صورت پذيرد. از اين رو، تعبير «التاجر الذى يدور فى تجارته» را مبناى استنباط فقهى خود قرار مى دهند.63آنچه بر اين بحث مى توان مترتّب كرد، اين است كه براى نسبت دادن رأيى به شريعت، بايد نقلهاى متعدّد را گردآورى كرد؛ سپس از ميان آنها موارد نقل به معنا را شناخت؛ آنگاه به تبيين و تفسير آن پرداخت؛ آن هم بدين نحو كه از دقّتهاى خاص در تك تك موارد اختلاف پرهيز شود و قدر مشترك واژه هاى مختلف، ملاك استنباط و فهم قرارگيرد.به تعبير ديگر، نتايج توصيه اى و كاربردى كه بر اين بحث بار است، سه تاست:1ـ لزوم گردآورى احاديث و روايات مربوط به يك مسئله و يك موضوع. اين امر را فقيهان عمدتا مدّنظر داشته و بر اساس قاعده لزوم فحص از مخصّص يا مقيّد و…، در اين زمينه تلاش كرده اند. البته هنوز هم جاى توصيه هست. گردآورى كليه احاديث مربوط به يك موضوع، چنانكه آيةالله بروجردى بدان اقدام كردند64 و برخى پژوهشگران در اين زمان در پى آنند65، به اين امر، كمك شايانى مى كند.2ـ تامّل و دقّت در يافتن و شناسايى موارد نقل به معنا. اين يك وظيفه و تكليف است براى كسى كه در صدد فهم حديث و روايت است و با توجّه به عقلايى بودن نقل به معنا و كثرت موارد آن، نمى توان اصل را بر عدم نقل به معنا گذارد. از اين رو، سيره فقيهانى چون آيةالله بروجردى، ستودنى است و بايد الگو قرارگيرد.3ـ سومين توصيه و دستور كار، اين است كه پس از شناسايى موارد نقل به معنا، بايد همان مسامحه در نقل را در فهم آن نيز منظور كرد. يعنى همچنانكه راويان با تسامح به نقل پرداختند و قدرى جابجايى در واژه ها را بخشودنى تلقّى كردند، آنكه در تكاپوى فهم حديث است نيز بايد از اين تسامح غفلت نورزد. اين مسامحه، همان است كه با عنوان «توجه به قدر مشترك واژه ها و الفاظ» از آن يادشد.در پايان، اذعان داريم كه اين گفتار، مدخلى بود تا پژوهشگران حديث، آن را تداوم بخشند و با پژوهشهاى موردى و كاربردى، اين راه را دنبال كنند.پي نوشت : 39ـ الكافى، ج5، ص294، ح840ـ من لايحضره الفقيه، ج3، ص59 (باب حكم الحريم، ح9)41ـ الكافى، ج5، ص292، ح242ـ مسند احمد، ج3، ص315 (كتاب الاقضية).43ـ موسوعة اطراف الحديث النبوى، عالم التّراث، بيروت، 1410ق ـ 1989م، ج2، ص59144ـ سنن ابى داود، دار احياءالتّراث العربى، ج2، ص236، ح211145ـ وسائل الشيعة، المكتبة الاسلامية، تهران، ج15، ص346ـ المعجم الكبير، الطّبرانى، دار احـياء التـراث العربى، 1405ق ـ 1985م، ج6، ص133، ش575047ـ كنزالعمّال، ج16، ص325، ش4473748ـ من لايحضره الفقيه، ج3، ص649ـ تهذيب الاحكام، ج6، ص301ـ302، ح84550ـ الكافى، ج1، ص68 (باب اختلاف الحديث).51ـ تهذيب الاحكام، ج6، ص301ـ302، ح84552ـ من لايحضره الفقيه، ج3، ص653ـ اين آمار و نقلها، از جزوه اى به نام «طرح جامع الاحاديث»، نوشته آقاى عليرضا برازش، برداشت شده است.54ـ براى ديدن برخى نمونه هاى ديگر، رجوع شود به: الموسوعة الشاملة للحديث النبوى الشريف، برهان بخارى، دمشق، 1995م، ج1، ص35، 50، 88 ـ 92، 120ـ122؛ و نيز: التّنقيح، ج1 (كتاب الطّهارة)، ص47ـ4955ـ مجلّه حوزه، ش43ـ44، ص217؛ و نيز همين مأخذ، ص215ـ216.56ـ آينه پژوهش، ش7، ص19، نگاهى به روش فقهى مصلح بزرگ، آيةالله بروجردى.57ـ البدر الزّاهر، تقريرات مباحث آيةالله بروجردى«ره» به قلم آيةالله منتظرى، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، قم، 1362ش، ص149.58ـ همان، ص169.59ـ همان، ص136.60ـ همان، ص137.61ـ همان، ص8862ـ همان، ص9063ـ همان، ص12664ـ مقصود، كتاب گرانسنگ «جامع احاديث الشيعة» است كه به همّت آن بزرگوار پديد آمد و با پشتكار شاگردان ايشان دنبال مى شود.65ـ مقصود، طرحى است كه محقّق گرامى، آقاى عليرضا برازش، با عنوان «جامع الاحاديث» در پى آنند.منبع: www.hadith.net/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1133]
صفحات پیشنهادی
نقل به معنا در احادیث روایی (2)
نقل به معنا در احادیث روایی (2)-نقل به معنا در احادیث روایی (2) نويسنده: مهدى مهريزى دو. نقل به معنا و فقه الحديثپس از فراغ از امر اوّل، نوبت آن است كه تأثير اين بحث را ...
نقل به معنا در احادیث روایی (2)-نقل به معنا در احادیث روایی (2) نويسنده: مهدى مهريزى دو. نقل به معنا و فقه الحديثپس از فراغ از امر اوّل، نوبت آن است كه تأثير اين بحث را ...
آثار فقه الحديثي و سندي نقل به معنا
به عبارتي اگر متون روايي ما نقل به لفظ بود، با وضع موجود که نقل به معناست، چه ... بنابراين راويان حديث نهايت دقت ممکن و معقول را به کار مي بستند تا سخن امام را بي ... 2 ـ وعنه عن احمد و عن علي ابيه جميعا عن ابن ابي نجران عن عاصم بن حميد عن محمدبن ...
به عبارتي اگر متون روايي ما نقل به لفظ بود، با وضع موجود که نقل به معناست، چه ... بنابراين راويان حديث نهايت دقت ممکن و معقول را به کار مي بستند تا سخن امام را بي ... 2 ـ وعنه عن احمد و عن علي ابيه جميعا عن ابن ابي نجران عن عاصم بن حميد عن محمدبن ...
کارکردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع شيعي(2)
کارکردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع شيعي(2)-کارکردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع ... شيعي يكي ديگر از كاركردهاي مراجعه به منابع روايي اهل سنت و نقل احاديث تفس. ... تواتر، شهرت نقل و كشف روايات هم معنا اطمينان به صدور حديث را دو چندان مي سازد.
کارکردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع شيعي(2)-کارکردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع ... شيعي يكي ديگر از كاركردهاي مراجعه به منابع روايي اهل سنت و نقل احاديث تفس. ... تواتر، شهرت نقل و كشف روايات هم معنا اطمينان به صدور حديث را دو چندان مي سازد.
نقل به معنا دردعا و دوره پس از تدوين
(2)وفي ألفاظ المتنين اختلاف يعجب من مثله ذوو البصائر الاختلاف الذي يقع ويکثر ... روايتادله روايي نقل به معنا ،شامل دعا نيز مي شود؛زيرا حديث وروايت بر ادعيه صادر ...
(2)وفي ألفاظ المتنين اختلاف يعجب من مثله ذوو البصائر الاختلاف الذي يقع ويکثر ... روايتادله روايي نقل به معنا ،شامل دعا نيز مي شود؛زيرا حديث وروايت بر ادعيه صادر ...
كاركردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع شيعي (1)
مفسران شيعي در حوزه هاي مختلف مرتبط با آيات قرآن به نقل احاديث اهل سنت پرداخته ... در مقابل مفسران باورمند به استقلال قرآن در تبيين آيات خود، (2) برخي معتقدند كه ... يافت كه در نقل احاديث، افزون بر مراجعه به منابع حديثي شيعه، از جوامع روايي اهل .... ذهن دور داشت كه مراجعه به منابع اهل سنت، در نقل روايات ايشان، نه به معناي وجود ضعف ها ...
مفسران شيعي در حوزه هاي مختلف مرتبط با آيات قرآن به نقل احاديث اهل سنت پرداخته ... در مقابل مفسران باورمند به استقلال قرآن در تبيين آيات خود، (2) برخي معتقدند كه ... يافت كه در نقل احاديث، افزون بر مراجعه به منابع حديثي شيعه، از جوامع روايي اهل .... ذهن دور داشت كه مراجعه به منابع اهل سنت، در نقل روايات ايشان، نه به معناي وجود ضعف ها ...
پاسخ به 8 سؤال طبي
پاسخ به 8 سؤال طبي مترجم:فاطمه افروغ شايد شما هم جزو آن دسته افرادي باشيد که مانند مادر يا مادربزرگ خود فکر ميکنيد براي يک تب، ... نقل به معنا در احادیث روایی (2) ...
پاسخ به 8 سؤال طبي مترجم:فاطمه افروغ شايد شما هم جزو آن دسته افرادي باشيد که مانند مادر يا مادربزرگ خود فکر ميکنيد براي يک تب، ... نقل به معنا در احادیث روایی (2) ...
دنیای آدامس(2)
مخلوط کردن مواد اولیه آدامس نیاز به حرارت زیادی دارد و اگر شما از قابلمه و ظرفهای معمولی آشپزخانه استفاده کنید، این ظرفها معمولاً ... نقل به معنا در احادیث روایی (2) · نقل به ...
مخلوط کردن مواد اولیه آدامس نیاز به حرارت زیادی دارد و اگر شما از قابلمه و ظرفهای معمولی آشپزخانه استفاده کنید، این ظرفها معمولاً ... نقل به معنا در احادیث روایی (2) · نقل به ...
بررسي روايات نبوي ناظر به نقد صوفيه(1)
بررسی سندی به رغم شهرت اين حديث، تنها منبع شيعي که آن را نقل کرده دعائم ... این حدیث در اصل با عبارت دیگری بوده که بعدها به این عبارت نقل به معنی شده است و در اهل ... به هر حال، این روایت به لحاظ سند، ضعیف محسوب میشود. 1-2. بررسی محتوایی: در .... از این دست روایات که زهد و بیرغبتی به دنیا را میستایند در منابع روایی شیعه ...
بررسی سندی به رغم شهرت اين حديث، تنها منبع شيعي که آن را نقل کرده دعائم ... این حدیث در اصل با عبارت دیگری بوده که بعدها به این عبارت نقل به معنی شده است و در اهل ... به هر حال، این روایت به لحاظ سند، ضعیف محسوب میشود. 1-2. بررسی محتوایی: در .... از این دست روایات که زهد و بیرغبتی به دنیا را میستایند در منابع روایی شیعه ...
بررسي و ارزيابي يك تفسير روايي كهن
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيينهاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. ... (2) او در قرن چهارم هجري مي زيسته است و ولادتش را ميان 301 تا 310ق، و مرگش را از ... در تفسير هر قسمت، به تبيين معناي واژگان و مفردات آيه مي پردازد و به اين امر ... وي، تفسير روايي به شمار مي رود، در اكثر موارد، تفسير آيات را به همين نقل قول ها ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيينهاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. ... (2) او در قرن چهارم هجري مي زيسته است و ولادتش را ميان 301 تا 310ق، و مرگش را از ... در تفسير هر قسمت، به تبيين معناي واژگان و مفردات آيه مي پردازد و به اين امر ... وي، تفسير روايي به شمار مي رود، در اكثر موارد، تفسير آيات را به همين نقل قول ها ...
جامع احاديث شيعه ،امتيازها و ضعف ها (1)
از سوي ديگر ،نگارش و تدوين احاديث ،به مرور زمان توسعه يافت و همراه و همدوش توسعه ... (2)مجموعه روايي «وافي»نوشته فيض کاشاني (قده)(م1091ق)،يکي ديگر از سه اثر .... اهل سنت مي دانست ،به اين معنا که ائمه (ع)فتاواي رايج زمان خودشان را نقد مي کردند واصحاب .... روش نام بردن از کتب مصادرکتاب هايي که از آنها حديث نقل شده است ، برخي اصل ...
از سوي ديگر ،نگارش و تدوين احاديث ،به مرور زمان توسعه يافت و همراه و همدوش توسعه ... (2)مجموعه روايي «وافي»نوشته فيض کاشاني (قده)(م1091ق)،يکي ديگر از سه اثر .... اهل سنت مي دانست ،به اين معنا که ائمه (ع)فتاواي رايج زمان خودشان را نقد مي کردند واصحاب .... روش نام بردن از کتب مصادرکتاب هايي که از آنها حديث نقل شده است ، برخي اصل ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها