تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840301210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دريچه اي به سوي سينماي سياه


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم: چندي پيش خانه کوچک هنرمندان ايراني ، ميزبان سينماي سياهپوستان بود، سياهاني با زندگي صحرايي و نمايش آداب و رسوم متفاوت. سينمايي که به دليل دور از دسترس بودن و يا به عبارتي ناشناخته ماندن فرهنگ مردم بومي در قاره بزرگ آفريقا دور از ذهن به نظر مي رسيد و شايد جز در موارد انگشت شمار، کوچکترين شناختي از سينماي آفريقاي جنوبي نداريم. بنابراين هفته فيلم آفريقاي جنوبي فرصتي بود براي ديدن دو فيلم بلند مستند، دو فيلم بلند داستاني و يک فيلم کوتاه مستند داستاني. فيلمهايي مانند «بخشش» به کارگرداني «يان گابريل»، «خانه مادري» ساخته «فرانسوا رسته»، «مکالمه در بعدازظهر يکشنبه» اثري از «خالو ماتابانه» و «يستردي» که در 4 روز برگزاري هفته فيلم آفريقاي جنوبي در خانه هنرمندان به روي پرده رفت. «يوسف سالوجي» سفير آفريقاي جنوبي که در طول نمايش فيلمهاي آفريقاي جنوبي به تناوب در سالن سينماي خانه هنرمندان حضور داشت ؛ برگزاري هفته فيلم کشورش را در ايران يکي از مهمترين رويدادهاي تاريخ سينماي تازه پا گرفته و جوان آفريقاي جنوبي مي داند و مي گويد: بي ترديد صنعت سينما يکي از مهمترين رويدادهاي فرهنگي هنري محسوب مي شود که به عنوان پل ارتباطي ميان فرهنگ ها مورد استفاده قرار مي گيرد. در واقع اين هنر به ما امکان حضور در دنياي ديگر و خارج از واقعيت هاي زندگي روزمره را مي دهد و خوشبختانه سينماي تازه پا گرفته آفريقاي جنوبي اين شانس را داشت که به ايران سفر کند و فرهنگ زندگي مردم خود را به مخاطب ايراني نشان دهد. سفير آفريقاي جنوبي همچنين سينماي آفريقاي جنوبي را جوان مي داند و مي گويد: دوران آپارتايد (تبعيض نژادي) اجازه ورود به سينما را نداشتيم چرا که سالن هاي سينما تنها به سفيدپوستان اختصاص داشت و ما تنها فيلمهاي قديمي را در مکان هايي کثيف و نيمه خراب در منطقه رنگين پوستان تماشا مي کرديم و هر لحظه ترس حمله پليس را داشتيم ، چرا که آنها همواره تصور مي کردند ما يک گردهمايي سياسي غيرقانوني به راه انداخته ايم. خوشبختانه پس از انتخابات آزاد سال 1994 آپارتايد از آفريقاي جنوبي رفت و تمامي وجوه زندگي در اين کشور دستخوش تغييرات زيادي شد و امروزه هر کس مي تواند جديدترين فيلمها را در سالن هاي مدرن و تازه ساخت در سراسر آفريقاي جنوبي ، ببيند. علاوه بر اين ، صنعت سينماي جوان اين کشور جدا از هر رنگ ، کيش و پيشينه اي نيروهاي انساني مستعدي را پرورش داده است. به همين دليل بسيار مايلم اين جشنواره تبديل به يک رويداد مهم براي صنعت سينماي آفريقاي جنوبي در سرزمين فرهنگ دوست ايران شود. محمد اطبائي ، مدير اجرايي هفته فيلم آفريقاي جنوبي معتقد است که وجود هفته فيلمهايي از اين دست و يا برگزاري چشم اندازهايي از سينماي کشورهاي مختلف تاثير مثبتي در نگاه سينماگران جوان به فرهنگ مناطق مختلف دارد؛ وي همچنين در شناخت فرهنگ هاي متفاوت با برگزاري هفته هاي فرهنگي از طريق فيلم و يا ديگر نمايشگاه ها را به دريچه اي ديگر تعبير مي کند و مي گويد: وجود هفته هاي فرهنگي فيلم فرصت مناسبي براي ديده شدن فرهنگ مردمي است که همواره در ذهن مخاطب ايراني ناشناخته باقي مانده است. بويژه اگر اين دست نخوردگي فرهنگي را به شکل بصري در مديوم سينما نظاره گر باشيم. به زعم من سينما بهترين وسيله براي آشنايي مخاطب با فرهنگ مردمي در سرزمين دور و شايد غيرقابل دسترس باشد. سينماي آفريقا، سينماي کشف و شهود البته هفته فيلم آفريقاي جنوبي و يا به عبارت بهتر نمايش فيلم از سرزمين هاي متفاوت ، تجربه تازه اي در سينماي مستند و فيلم کوتاه و يا حتي فيلم داستاني در ايران نيست. در گذشته هم مرور سينماي کشورهاي ديگر را در هفته هاي نمايش فيلم با عنوان چشم انداز سينماي فرانسه ، هلند، فلسطين و لبنان داشته ايم. محمد آفريده که از متوليان اين چشم اندازهاست ، معتقد است ، هفته فيلم آفريقاي جنوبي از لحاظ مضمون و از جنبه کشف و شهود تجربه تازه اي است و اين تجربه را چنين عنوان مي کند: يکي از کارکردهاي سينماي مستند کشف و شهود و نشان دادن واقعيت هاي زندگي انسان است. من بسيار خوشحالم که فرصت ديده شدن سينماي آفريقاي جنوبي در ايران فراهم شد؛ چرا که معمولا فيلمهاي به نمايش گذاشته شده در اين هفته هاي فيلم نماياندن فرهنگي دور از ذهن و دور از دسترس است و اين در حالي است که در گذشته چشم انداز سينماي فرانسه و هلند براي مخاطب ايراني معمولا شناخته شده است و او اطلاعاتي هر چند اندک از سينماي اروپا و يا خاورميانه دارد. به گمان من وجود هفته هاي فيلم به نوعي کارگاه آموزشي براي فيلمساز جوان است. پياده هاي پايتخت حامد ملت دوست ، دانشجوي رشته سينما از دانشگاه سوره اصفهان درباره حضورش در هفته فيلم آفريقاي جنوبي مي گويد: شناخت فرهنگ ها و سير تحول صنعت سينما در گيرودار تحولات سياسي ، اجتماعي دنيا، يکي از ويژگي ها و شاخصه هاي اصلي در برگزاري هفته هاي فيلم است. خوشبختانه نمايش فيلمهاي ارزشمند سينماي کشورهاي مختلف در تهران آنقدر زياد است که من هرچند وقت يک بار راهي پايتخت مي شوم تا از ديدن فيلمهاي مستند بي نصيب نمانم. متاسفانه و يا خوشبختانه پاتوق نمايش بهترين فيلمها در تهران و مکان هايي مثل خانه هنرمندان ، سالن سينما تک موزه هنرهاي معاصر و يا سينما فلسطين با جشنواره فيلم کوتاه است که در تهران متمرکز شده است و به نظر من چنين تمرکزي در اين شهر کمي بي انصافي است. از سوي ديگر «مريم حقيقي» که خود را مهندس شيمي معرفي مي کند، درباره نمايش فيلمهايي از سينماي آفريقا مي گويد: علاقه بسياري به شناخت فرهنگ ملل مختلف دارم و در هر فرصتي که پيش مي آيد براي ديدن فيلم به محافل سر مي زنم. اما آنچه باعث شد تا براي ديدن فيلم کشورهاي آفريقاي جنوبي به خانه هنرمندان بيايم شناختن سينماي آفريقاست. در فيلمهاي کشور آفريقاي جنوبي برشي از فرهنگ اين قاره را ديد. به نظر من سينماي آفريقاي جنوبي رشد کيفي خوبي داشته و نمود اين سينما هم فيلم «تسوتسي» از يک کارگردان آفريقاي جنوبي است که اسکار سال 2006 را از آن خود کرد. بنابراين نبايد ديدن فيلمهايي که به نوعي بيانگر فرهنگ سرزمين دورافتاده اي مانند آفريقا است را از دست داد. سير تحولات اجتماعي از نگاهي ديگر از بهروز غريب پور مديرعامل خانه هنرمندان چگونگي انتخاب سينماي آفريقاي جنوبي و نمايش فيلمهاي اين کشور را در سالن بتهوون اين خانه جويا مي شوم و غريب پور در پاسخ مي گويد: از آنجا که خانه هنرمندان يک موسسه خصوصي با هزينه هاي اندک و با حداقل بودجه از سوي دولت است هيچ هزينه اي را تقبل نمي کند ؛ بنابراين هميشه برنامه هاي شاخص را با يک تيم کارشناسي در راس فعاليت هاي اجرايي خود دارد، ولي درباره سينماي آفريقاي جنوبي چند نکته را مدنظر داشتيم ؛ يکي اين که ما از زندگي مردم آفريقا به طور کلي و آفريقاي جنوبي به صورت جزيي کمترين اطلاع را داريم و اين فرصت پيش آمده تا در خانه هنرمندان اندکي آگاهي مخاطب را افزايش بدهيم و من بسيار خوشحالم که چنين اقبالي به سينماي مستند در سطح عامه عموميت پيدا کرده است. محمد تهامي نژاد، محقق سينماي مستند تمرکز به فرهنگ يک کشور را مهمترين ويژگي برگزاري هفته هاي فيلم مي داند. ميزان اطلاع و آشنايي علاقه مندان به روابط فرهنگي نقاط مختلف دنيا معمولا به شکل نوشتاري از طريق کتاب ، مقاله و آرشيو بوده است. بنابراين وجود هفته هاي فيلم باعث مي شود تا نگاهي بصري به کشورها و سير تحولات اجتماعي جوامع از طريق سينما داشته باشيم که بهترين نمونه اين نوع چشم اندازها در سينماي فرانسه با 114 عنوان فيلم زيرنويس شده ديدم و چه خوب که سينماي آفريقاي جنوبي هم به نوعي هرچند ناقص در ايران ديده شد. فقر؛ مي خواهم زنده بمانم تصور غالب از سينماي آفريقا و نوع زندگي مردم اين قاره ميان فقر و سرخوردگي سياهپوستاني است که همواره تحت سلطه استعمارگران سفيد بوده اند. نمونه بارز آن پا برهنگي و گرسنگي مردم در دل صحراي آفريقاست ، اما نمايش فيلمهاي آفريقايي در اين هفته تصوير ديگري از سايه فقر بر زندگي مردم را نشان مي داد؛ اميد به زندگي از ويژگي هاي بارز اين فيلمها بود. به عنوان مثال ، در فيلم esterday زن سي ساله مبتلا به ايدز با دختر هفت ساله اش را نشان مي داد که همسرش از اين بيماري جان سالم به در نبرده بود ولي زن به خودش قول داده بود تا زماني که فرزندش بزرگ نشده و به اصطلاح از آب و گل در نيامده و به مدرسه نرفته ، زنده بماند. در ساير فيلمها هم به نوعي اميد به زندگي و دست و پنجه نرم کردن با سختي هاي طاقت فرسا ديده مي شد. مدير اجرايي هفته فيلم آفريقاي جنوبي درباره اين نگرش مي گويد: متاسفانه نکته اي که وجود دارد، نگاه آميخته با فقر و بدبختي است که مخاطب ايراني هميشه به نوع زندگي مردم اين سرزمين دارد؛ درست مثل نگاهي که بسياري از کشورها نسبت به فرهنگ و نوع زندگي ما ايراني ها دارند و متاسفانه اين نگاه يک نگاه کاملا تزريقي از سوي رسانه هاست که معمولا براي تضعيف مردم کشورها استفاده مي شود؛ ولي واقعيت چيز ديگري است که مي توان هفته هاي فيلم را از طريق نمايندگان و سفيران فرهنگي هر مليتي ديد. بهروز غريب پور هم معتقد است ، فرهنگ يک سرزمين از طريق رسانه ها به همه دنيا ارسال مي شود که آميخته با تبليغات کشورهاي سرمايه داري است و متاسفانه اين قضاوت رسانه اي درباره سرزمين خودمان هم شده است. عرضه فيلمهاي ارزشمند سينماگران ايراني در جشنواره هاي مختلف دريچه اي ديگر را پيش روي تماشاگر قرار مي دهد. درباره کشورهاي آفريقايي هم همين اتفاق افتاده است. بنابراين هفته هاي فيلم مستند و داستاني پنجره اي به جهاني ناشناخته است و چه خوب است مجريان و برنامه ريزان تلويزيوني به سينماي مستند و نمايش زندگي واقعي ملتهاي مختلف در رسانه اي مثل تلويزيون توجه ويژه داشته باشند؛ چون به گمان من غفلت از سينماي مستند، غفلت از جامعه و حقيقت تاريخي و در نهايت غفلت از آينده است. رعايت کپي رايت ممنوع محمد تهامي همچنين به پتانسيل هاي جمع آوري آرشيو نمايش فيلم اشاره مي کند: تعداد فيلمهايي که دانشجويان در دانشگاه ها مي بينند بسيار اندک است و دانشگاه ها از داشتن آرشيو غني فيلم هميشه بي نصيب بوده اند. به نظر من براي نگهداري و آرشيو فيلم بايد از مجموع نمايش هفته هاي فيلم استفاده کرد و يکي يک کپي از فيلمها در آرشيو نگهداري کرد تا بعد از سالها آرشيوي از فيلمهاي بين المللي در يکي از حوزه هاي ايران داشته باشيم. با يک برنامه ريزي دقيق از سوي مسوولان مي توانيم از اين گنجينه استفاده کنيم و در طول زمان آرشيو بزرگي از سينماي دنيا داشته باشيم. اما مدير مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي نظر ديگري دارد. آفريده معتقد است ، به دليل رعايت حق کپي رايت به طور قانوني اجازه اين کار را ندارند و چنين ادامه مي دهد: در کنار آموزش آکادميک سينما بايد منابعي غني از آرشيو فيلم داشته باشيم ، چون فيلم ديدن تاثير بسياري در نگاه و تغيير ديدگاه فيلمساز دارد، اما به دليل رعايت حق کپي رايت نمي توانيم نسخه هايي از مجموع اين فيلمها را داشته باشيم. بنابراين به منظور ايجاد فضاي مناسب براي رشد و ارتقاي ديدگاه فيلمساز وجود چشم اندازها و برگزاري هفته هاي فيلم بسيار ضروري است ، چرا که فيلمساز جوان ايراني بويژه در سه ، چهار سال اخير بشدت هيجان زده شده و هميشه نگران از دست دادن زمان است. بنابراين بايد در کوتاه مدت با مرور سينماي کشورهاي مختلف فضاي مناسب براي آموزش روح هنر فيلمساز و بعد آشنايي با فرهنگ هاي متفاوت فراهم کنيم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن