تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836424940
قرآن از ديدگاه قرآن (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن از ديدگاه قرآن (1) تهیه کننده : احمد سلیمانیمنبع : راسخون فصل اول : قرآن سخن خالق است یا مخلوق؟ 1 . قرآن از طرف خداوند نازل شده استابتدا به بررسی تعدادی از آیات قرآن که دال بر این مطلب است می پردازیم.{ تَنْزیلُ الْکِتابِ مِن اللهِ الْعَزیزِ الْحَکیم } زمر/ 1 و جاثیه/ 2 و احقاف/ 2ترجمه : این کتابی است که از سوی خداوند عزیز و حکیم نازل شده است.تفسیر : هر کتابی را به نازل کننده یا نویسنده آن باید شناخت و هنگامیکه این کتاب بزرگ آسمانی از علم خداوند قادر و حکیمی سرچشمه گرفته که هیچ چیز در برابر قدرت بی پایانش مشکل نیست و هیچ امری از علم نامنتهایش مخفی نمی باشد ، پی به عظمت محتوای آن می بریم ، و بی آنکه توضیح بیشتری داده شود ، یقین پیدا می کنیم که محتوای آن حقّ است و سراسر حکمت و نور وهدایت است . در ضمن این گونه تعبیرات در آغاز سوره های قرآن ، مؤمنان را به این حقیقت متوجه می سازد، که آنچه در این کتاب بزرگ می یابند کلام خداست ، نه کلام پیامبر« صلَّی الله علیه و آله » ، هر چند کلام او هم والا و حکیمانه است.{ تَنْزیلٌ مِّنَ الرَّحْمنِ الرَّحیم}فصلت / 2ترجمه : این ( قرآن ) کتابی است که از سوی خذاوند رحمان نازل شده است.تفسیر : رحمت عامه خداوند و رحمت خاصة او دست به دست هم داده اند و نزول این آیات را سبب شده است ؛ آیاتی که برای دوست ودشمن مایه رحمت است و برای اولیای خدا برکات و رحمت های ویژه ای در بر دارد. در حقیقت صفت بارز این کتاب آسمانی که در لا به لای تمام آیاتش قرار گرفته ، همان رحمت است. رحمت برای کسانیکه راه آنرا بپویند واز تعلیماتش الهام گیرند{تَنزیلُ الْکِتاب لا رَیْبَ فیه مِن رَّبِ الْعالَمین} سجده / 2ترجمه : این کتابی است که از سوی پروردگار جهانیان نازل شده و شک و تردیدی در ان راه ندارد. تفسیر : این آیه در واقع پاسخ به دو سؤال است ، گویی نخست از محتوای این کتاب آسمانی سؤال می شود ، در پاسخ می گوید محتوای آن حق است و جای کمترین شک وتردیدی نیست. سپس سؤال دربارة ابداع کنندة آن در میان می آید ؛ در پاسخ می گوید : این کتاب از سوی رب العالمیان است. در ضمن تکیه بر رب العالمین از میان اوصاف خدا ، ممکن است اشاره به این باشد که این کتاب ، مجموعه ای است از شگفتیهای جهان هستی و عصاره ای است از حقایق عالَمِ وجود ، چرا که از سوی پروردگار جهانیان است.{تَنْزیلاً مِمَّنْ خَلَقَ الْاَرْضَ وَ الْسَّمواتِ الْعُلی}ص/ 4 ترجمه: این قرآن از سوی کسی نازل شده است که خالق زمین و آسمان های بلند و برافراشته است. تفسیر : در این آیه به معرفی خداوند که نازل کنندة قرآن است می پردازد تا از طریق شناخت او عظمت قرآن آشکار شود. در حقیقت این توصیف اشاره به ابتدا و انتهای نزول قرآن می کند ، انتهای آن زمین و ابتدایش آسمان ها به معنای وسیع کلمه است.البته آیات بسیاری در قرآن آمده و خداوند را با صفات متعدد بیان کرده ودلالت بر این مطلب دارد که قرآن از سوی خداوند یکتا و خالق هستی است. 2- قرآن از طرف شیطان و جن نیست{ و ما تَنَّزَلَتْ بِه الْشَّیْطان} شعراء/ 210ترجمه : شیاطین و جنیان این آیات را نازل نکردند.{ وَ مایَنبَغِی لَهُمْ وَ ما یَسْتَطیعُون} شعراء/ 211ترجمه : برای جنیان و شیاطین هرگز سزاوار نیست که چنین کتابی را نازل کنند.تفسیر :دو آیه فوق :محتوای این کتاب بسیار بزرگ که در مسیر حق و دعوت به پاکی و نفی هرگونه شرک است ، به خوبی نشان می دهد که به افکار شیطانی و القائات شیاطین هیچگونه شباهت ندارد و شیاطین جزشر وفساد کاری ندارند و این کتاب خیر وصلاح است. بنابراین بررسی محتوای آن به تنهایی بیانگر اصالت آن است. بعلاوه آنها توانایی چنین کاری را ندارند [ وما یستطیعون ] اگر آنها چنین قدرتی داشتند ، باید سایر کسانی که در محیط نزول قرآن همانند کاهنان با شیاطین مربوط بودند ، بتوانند همانند آنرا بیاورند ؛ با اینکه همگی عاجز ماندند و با عجزشان ثابت کردند که این آیات مافوق توان آنها است.{إِنَّهُمْ عَنِ السمع لَمَعْزُولُون}شعراء/ 212ترجمه: همانا آنان ( شیاطین و جنیان ) از استماع وحی معزولند ( واز درک اسرار غیبی محروم).تفسیر : شیاطینی که با آنان در ارتباط بودند از شنیدن اخبار آسمان معزول و برکنارند. از این آیه بر میآید که شیاطین قبلاً به آسمان ها می رفتند و استراق سمع می کردند و مطلبی را که در میان فرشتگان منعکس بود ، احیاناً به دوستان خود منتقل می ساختند ، اما با تولّد و ظهور پیامبر « صلَّی الله علیه و آله » استراق سمع به کلی قطع شد و آن ارتباط خبری از میان رفت. فصل دوم : قرآن بر كدام پيامبر نازل شد؟1. قرآن بر حضرت محمد « صلَّی الله علیه و آله » نازل شد.به بررسی تعدادی از آیات قرآن که دلالت بر این مطلب می کند می پردازیم.{وَالَّذینَ ءامَنُو وَعَمِلُواْ الصّالِحاتِ وَ ءامَنُوا بِما نُزِّلَ عَلی مُحَّمدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَّبِهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیّئاتِهِمْ وَ أصْلَحَ بَالَهُمْ}محّمد/ 2ترجمه : کسانیکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و نیز بر آنچه بر محمد نازل شده (قرآن) ایمان آوردند ، آیاتی که حق است و از سوی پروردگارشان می باشد خداوند گناهان آنان را می بخشد.تفسیر : وءامنو بمان نزل علی محمد ؛ از واضحات است که همانا ایمان به قرآن ملازم ایمان به نَفْسِ رسول « صلَّی الله علیه و آله » است. تفسیر : وءامنو بمان نزل علی محمد ؛ ایمان در این آیه به قرآن اختصاص یافته که بر پیامبر« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » نازل شده و گروهی به آن ایمان آورده اند و دلیل اینکه ایمان به حضرت محمد« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » را ازمیان آنچه ایمان آوردن به آن واجب است جداگانه بیان کرده به خاطر تعظیم و تشریف آن حضرت بوده تا اعلان کند که ایمان به خدا وانبیاء و کتب آسمانی آنها کافی نیست و کامل شدن ایمان فقط در ایمان آوردن به پیامبر خاتم « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » است و با جملة معترضه «وهوالحق من ربهم» بر روی ایمان به محمد « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » تأکید فرموده است.{قُلْ أیُّ شَیْ ءٍ اَکْبَرُ شَهدَةً قُلِ اللهُ شَهیُد بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ أُوحِیَ إِلیَّ هذاَ الْقُرآنُ لِأُنْذِرَکُم بِهی وَ مَنْ بَلَغَ}انعام / 19 ترجمه : بگو ای پیغمبر چه گواهی بزرگتر است ( از گواهی خدا) بگو: خدا میان من و شما گواه است و وحی میکند به من این آیات قرآن را تا به آن شما و هرکس از افراد بشر را که خبر این قرآن به او رسد ( پند دهم) و بترسانم .تفسیر : شأن نزول این آیه در مورد مشرکان لجوجی است که به همة نشانه های حقانیت دعوت پیامبر« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » او را نادیده گرفته بودند و باز هم مطالبة گواه و شاهد می کردند. پیامبر « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » مأمور شد بگوید: به عقیدة شما ، بالاترین شهادت ، شهادت کیست ؟غیر از این است که بالاترین شهادت ، شهادت پروردگار است ؟ بگو: خداوند بزرگ گواه میان من وشما است و بهترین دلیل آن این است که این قرآن را بر من وحی فرستاده است ، قرآنی که ممکن نیست ساخته فکر بشری در آن عصر و زمان و در آن محیط و مکان بوده باشد ، قرآنی که الفاظ آن اعجاز آمیز و معانی آن اعجاز آمیز تر است ، آیا همین یک شاهد بزرگ ، دلیل بر گواهی خداوند بر حقانیت دعوت من نیست ؟{کِتابٌ أَنْزَلْنهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ}ص/ 29 ترجمه : ( این قرآن بزرگ) کتابی مبارک و عظیم الشأن است که بر تو نزل کردیم.تفسیر : کتابی که نازل کردیم ما آنرا به تو ای رسول الله.تفسیر : کتاب به معنی مکتوب ونوشته شده است وبدون تردید منظور از کتاب ، در آیة مورد بحث قرآن مجید است.شبهه : در اینجا این سؤال پیش می آید که مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود ؟در پاسخ به این سؤال می گوییم : نوشته شدن تمام قرآن کافی نیست ، چرا که قرآن هم به کل این کتاب گفته می شود و هم به اجزاء آن . به علاوه کتاب گاهی به معنای وسیعتری اطلاق می شود به معنی مطالبی که در خور نوشتن است و به صورت مکتوب بیرون خواهد آمد هرچند تا آن زمان نوشته نشده باشد.بحث اصلی ما عظمت قرآن از دید قرآن است ، اما از آنجا که آورندة این کتاب نیز عظیم و شریف است ، باید آیاتی در این مورد ذکر می شد که بگوییم این قرآن بر چه انسان کامل وشریفی نازل شد ، بر آن مقام والا ؛ که البته اجمالاً ذکر شد و لذا اینجا باید اجمالاً ذکر کنیم که حضرت محمد« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » خاتم پیامبران است و بعد از آن پیامبری نمی آید و قرآن آخرین کتاب آسمانی است و ویژگیهای مختصری از ایشان که سرور ومولای ما است بیان می کنیم . البته بسیار مختصر و بقیه را به خوانندگان ارجاع می دهیم تا از مبحث اصلی خارج نشویم إن شاءالله .2. حضرت محمد « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » خاتم پیامبران {ما کَانَ مُحَّمَد اَبا أَحَدٍ مِّن رِّجالِکُمْ وَلکِنَ رَسُولُ اللهِ وَ خاتَمَ الْنَبِیین}احزاب/ 40ترجمه : نیست محمد یکی از مردان شما و لکن رسول خداست و خاتم پیامبران .تفسیر : این نکته قابل توجه است که خاتم انبیأ بودن به معنی خاتم المرسلین بودن نیز هست ، و این که بعضی از دین سازان عصر ما برای مخدوش کردن مسألة خاتمیت به این معنا چسبیده اند که قرآن پیامبر اسلام « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » ، خاتم انبیاء شمرده شده نه خاتم رسولان ، این یک اشتباه بزرگ است ، چرا که اگر کسی خاتم انبیاء شد به طریق اولی خاتم رسولان نیز هست ، زیرا مرحلة رسالت مرحله ای است فراتر از مرحلة نبوّت.اگر پیامبر را خاتم المرسلین می نامید ممکن بود خاتم انبیاء نباشد ، اما وقتی می گوید او خاتم انبیاء است مسلماً خاتم رسولان نیز خواهد بود و به تعبیر مصطلح نسبت نبی و رسول ، نسبت عموم وخصوص مطلق است ( دقت کنید).3. ویژگیهای پیامبر« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » مختصری از این ویژگی ها به صورت زیر بیان گردیده است :پیامبر دارای خلق عظیم {انک لعلی خلق عظیم}قلم/ 4صلوات خداوند و فرشتگان بر پیامبر « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » { ان الله ملائکته یصلون علی النبی}احزاب/ 56پیامبر الگوی مؤمنان{لقد کان رسول الله اسوة حسنه} احزاب/ 21جهانی بودن رسالت پیامبر« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » {و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیراً ونذیراً} سبأ / 28 4. خداوند در قرآن پیامبر « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » وامت او را مسلمان نامیده است.{هُوَ سَمَّئکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ وَ فی هذا}حج / 78ترجمه: او (خدا) شما را در کتب پیشین مسلمان نامید و همچنین در این کتاب آسمانی (قرآن) .تفسير : مسلمان کسی است که این افتخار را دارد که در برابر همة فرمان های الهی تسلیم است. در اینکه مرجع ضمیر هو چه کسی است ، در میان مفسران گفتگو است. بعضی گفته اند به خدا بر می گردد ، یعنی خدا هم در کتب پیشین و در قرآن شما را به این نام افتخار آمیز نامیده است ، ولی بعضی دیگر آنرا اشاره به ابراهیم می دانند براساس آیة 128 سورة بقره. ولی تفسیر اول صحیح تراست چرا که با ذیل آیه سازگارتر است.فصل سوم : آیا قرآن کتب آسمانی قبل از خود را تصدیق می کند؟1.قرآن تصدیق کنندة تمام کتب آسمانی پیش از خود است .{ وَاَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقّ مُصَدِقَاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیهِ}مائده / 48ترجمه : و ما این کتاب (قرآن) را به حق بر تو فرستادیم در حالیکه کتب پیشین را تصدیق می کند و حافظ و نگهبان آنها است.در آیات متعددی از قرآن مجید ، این تعبیر به چشم می خورد که قرآن مفاد کتب پیشین را تصدیق می کند.نظیر: مصدق لما بین یدیه ، لما معهم ، لما معکم و ... تفسیر آیة فوق:شبهه: همین امر( که قرآن مصّدق کتب پیشین از خود است) سبب شده که جمعی از مبلغان یهود و مسیحی این آیات را سندی بر عدم تحریف تورات و انجیل بگیرند و بگویند: تورات و انجیل در عصر پیامبر« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » مسلماً با تورات و انجیل امروز تفاوتی پیدا نکرده و اگر تحریفی در تورات و انجیلها رخ داده باشد ، مسلماً مربوط به قبل از ان است، و چون قرآن صحت تورات و انجیل موجود عصر پیامبر اسلام« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » را تصدیق نموده ، پس مسلمانان باید این کتب را به عنوان کتب آسمانی دست نخورده به رسمیت بشناسند.پاسخ : آیات مختلفی از قرآن گواهی می دهد که نشانه های پیامبر اسلام« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » و آیین او در همان کتب که در دست یهود ونصاری در آن زمان بوده وجود داشته است ، زیرا مسلم است که منظور از تحریف این کتب آسمانی این نیست که تمام کتاب های موجود باطل و برخلاف واقع می باشد ، بلکه قسمتی از تورات و انجیل واقعی در لابه لای همین کتب وجود داشته و دارد و نشانه های پیامبر اسلام « صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » در همین کتب ویا سایر کتاب های مذهبی که در دست یهود ونصاری بوده ، وجود داشته است ؛ و الان هم بشارتی در آنها هست. به این ترتیب ظهور پیامبر اسلام« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » و کتب آسمانی او عملاً تنها آن نشانه ها را تصدیق می نموده ، زیرا با ان مطابقت داشته است.بنابراین معنی تصدیق قرآن نسبت به تورات و انجیل این است که صفات و ویژگیهای پیامبر« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » در قرآن با نشانه هایی که در تورات و انجیل آمده مطابقت کامل دارد. بعلاوه آیات متعددی از قرآن حکایت از این می کند که آنها آیات تورات و انجیل را تحریف نمودند . این خود شاهد زنده ای است بر گفتار بالا .2-آگاهی اهل کتاب از حقانیت قرآن .{ یأَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرونَ بِأیتِ اللهِ وَ اَنتُمْ تَشْهَدُون}آل عمران/ 70 ترجمه : ای اهل کتاب ! چرا به آیات خدا کافر می شوید در حالیکه به صحت و صدق ان گواهی می دهید.تفسیر : مـنظور از آیـات خدا ، قرآن اسـت، یعـنی چرا کـافر می شــوید و به قرآن و دلایـل نبوت رسول اکرم« صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آلِه » . در حالیکه صفات آن حضرت را در تورات و انجیل مشاهده می کنید. البته آیات دیگری نیز براین امر دلالت می کند . 3- ایمان آوردن مومنان راستین از اهل کتاب به قرآن .{ الَّذینَ ءاتَیْنهُمُ الْکِتابَ مِنْ قَبْلَهِ هُم بِهِ یُؤمِنُون} قصص / 52 ترجمه : آنهایی که پیش از ان کتاب آسمانی در اختیارشان قرار داده بودیم به این قرآن ایمان می آورند.تفسیر : سپس خداوند به مطلب فوق در آیة 36 رعد اضافه می کند که جمعی از احزاب قسمتی از آیاتی را که بر تو نازل شده است انکار می کنند ( وَ مِنَ الْاَ حْزابِ مَنْ یُنْکِرُ بَعْضَهُ) منظور از این گروه جمعی از یهود و نصاری بوده اند که تعصب های قومی و مذهبی و مانند آن بر آنها غلبه داشته و به همین جهت قرآن از آنها به اهل کتاب تعبیر نکرده ، چرا که آنها تسلیم در برابر کتب آسمانی خودشان نیز نبودند ، بلکه تنها خط مذهبی خودشان را دنبال می کردند و .... .البته آیة 53 قصص نیز بر این امر دلالت دارد . 4. تصديق مسلمانان به ايمان آوردن به قرآن و كتب آسماني قبل از آنها وَقُوُلو ءاَمنّا بِالَّذي اُنزِلَ اِلَينا وَ اُنزِلَ اِلَيكُمْ وَ اِلهِنا وُ اِلهُكُم واحِدَ و َنَحْنُ لَهُ مُسلِموُنْ ترجمه :بگوييد (اي مسلمانان به اهل كتاب ) ما به تمام آنچه از سوي خدا برما و شما نازل شده است ، ايمان داريم . معبود ما و شما يكي است و دربرابر او تسليم هستيم .تفسير : چه تعبير زيبايي و چه آهنگ جالبي ! آهنگ وحدت و ايمان به همۀ آنچه ازسوي خداي واحد نازل شده ، وحذف همۀ تعصبها و ما و شماها ، و بلاخره توحيد معبود و تسليم بي قيد و شرط دربرابر الله .آيه 47 عنكبوت نيز اين معنا را تأكيد ميكند . فصل چهارم : اهداف قرآن كريم چيست ؟1. براي هدايت مردم به مستقيم ترين آيينها {إنَ هذَا الْقرَآن يِهْدِي لِلَتي هِيَ اَقْوَم} اسراء 9ترجمه : اين قرآن مردم را به آييني كه مستقيم ترين و پابرجاترين آيينها است هدايت ميكند .تفسير : اَقْوَم صيغه افعل تفضيل است به معناي صافتر و مستقيم تر و پابرجا تر ميآيد . ، و به اين ترتيب مفهوم آيه فوق چنين است كه قرآن به طريقهاي كه مستقيم ترين و صافترين و پابرجاترين طرق است دعوت ميكند .صاف و مستقيم از نظر عقائدي كه عرضه ميكند ، عقائدي روشن ، قابل درك ، خالي از هرگونه ابهام و خرافات ، عقائدي كه دعوت به عمل دارد ، نيروهاي انساني را بسيج ميكند وميان انسان و قوانين عالم طبيعت هماهنگي برقرار ميسازد .صاف و مستقيم تر ا زنظر قوانين اجتماعي ، اقتصادي و نظامات سياسي كه بر جامعه انساني حكمفرماست ، كه هم جنبههاي معنوي را پرورش ميدهد و هم از نظر مادي ، تكامل آفرين است .خلاصه قرآن درتمام زمينهها صافترين و مستقيم ترين و ثابتترين طريقه است .شبهه : در اينجا اين سؤال پيش ميآيد كه مفهوم افعل تفضيل اين معنا را ميرساند كه در مذاهب و اديان موجود اقوام ديگر ، اين استقامت و عدالت وجود دارد ولي درقرآن بيشتر است ، اما با توجه به چند نكته اين سؤال روشن ميشود .1-اگر طرف مقايسه اديان آسماني ديگر باشد :بدون شك آنها نيز هركدام در زمان و عصر خود آييني مستقيم و صاف و پابرجا بودند ، ولي طبق قانون تكامل ، هنگاميكه به مرحله نهايي يعني مرحله خاتميت برسيم ، آييني وجود خواهد داشت كه صاف ترين و پابرجاترين است .2-اگر طرف مقايسه غير مذاهب آسماني باشد ؛ بازهم افعل تفضيل دراينجا مفهوم دارد ، زيرا مكتبهاي ديگر ميكوشند كه سهمي از استقامت و صافي را داشته باشند ولي درمقايسه بااشتباهاتشان و درمقايسه با مجموع آنها با قرآن روشن ميشود كه اين آيين ازهمه مستقيم تر و صاف تر و با ساختمان روح وجسم انسان هماهنگ تر و به همين دليل پابرجا تر است .3- افعل تفضيل هميشه دليل براين نيست كه طرف مقايسه ، حتما سهمي از آن مفهوم را داراست . چنانكه درقرآن مجيد ميخوانيم ، آيه 35 يونس ؛ آيا كسي كه به سوي حق دعوت ميكند شايستهتر براي رهبري است يا آن كسيكه راهي به حق ندارد ، مگر اينكه او را رهبري كنند .آيات متعدد ديگري نيز هست كه دلالت برهدايت مردم بوسيله قرآن دارد . 2-قرآن هدايت و رحمت براي اهل ايمان و مسلمين صراحتاً اين آيه دلالت براين مطلب دارد وَ ما أنْزَلْنا ، عَلَيكَ الْكِتبَ اِلا لِتُبَيِّنَ لَهُم اَلَّذي اِخْتَلَفُو فيهِ وَ هُدًي و رَحْمَهً لِقَومٌ يؤُمِنونْ نحل ، 64ترجمه : و ما اين قرآن بزرگ را برتو (پيامبر صلي الله عليه و آله) نفرستاديم ، مگر براي اينكه حقيقت را درآنچه( از توحيد خدا ومعاد و رسالت و غيره ) مردم اختلاف ميكنند روشن كني . و براي اهل ايمان هدايت و رحمت باشي .تفسير : قرآن وسوسههاي شيطان را ازدل آنها ميزدايد ، پردههاي فريبنده نفس اماره و شيطان صفتان را از چهره حقايق كنار مي زند ، خرافات و جناياتي كه در زيرماسكهاي فريبنده پنهان شده ، آشكار ميسازد ؛ اختلافاتي كه درسايه هوي و هوس پديد آمده برميچيند ، به قساوتها پايان ميدهد و نور وهدايت و رحمت را درهمه ميپاشد .وَ نَزَّلنا عَلَيكَ الْكِتبَ تِبْياناً لِكُل شَيٍء ، وَ هِدًي و رَحمَهً و بُشْري لِلْمُسلِمينَ نحل ، 89 ترجمه : ما برتو اين قرآن عظيم را فرستاديم تاحقيقت هر چيزرا روشن كند وبراي مسلمين هدايت و رحمت و بشارت باشد .اين آيه هم صراحتاً دلالت برمطلوب ما دارد .3. قرآن هدايت و رحمت براي اهل يقين هَذا بَصائِرُ لِلْناسِ وَ هِدًي وَ رَحْمهً لِقومٍ يوِقِنوُن جاثيه ، 20 ترجمه : اين قرآن و شريعت وسيله بينايي است و مايه هدايت و رحمت براي مردمي است كه اهل يقين هستند . تفسير :بصائر جمع بصيرت به معناي بينايي است ، هر چند اين واژه بيشتر درمورد بينشهاي فكري و عقلي استعمال ميشود ، ولي گاه به تمام اموري كه مايه درك وفهم مطالب است اطلاق ميگردد . جالب اينكه ميگويد : اين قرآن و شريعت بيناييهايي است نه دريك بعد كه درهمه ابعاد زندگي به انسان بينش صحيح ميدهد .دراينجا سه موضوع درآيه مطرح است : بصائر ، هدايت ورحمت كه به ترتيب علت و معلول يكديگرند ، آيات روشنگر وشريعت بينا كننده ، انسان را به سوي هدايت ميبرد . و هدايت نيز مايه رحمت پروردگار است .جالب اينكه بصائر را براي عموم مردم ذكر ميكند ، اما هدايت و رحمت را مخصوص كسانيكه اهل يقين هستند و بايد چنين باشد ، زيرا آيات قرآن مخصوص قوم و گروهي نيست ، بلكه تمام انسانها كه در مفهوم الناس جمعند درآن شريكند ، بي هيچگونه محدوديتي از نظر زمان و مكان ، ولي طبيعي است هدايت فرع بريقين ، و رحمت الهي نيز مولود آن است ، و شامل حال همه نميشود .به هر حال اينكه ميگويد قرآن عين بصيرت وعين هدايت و رحمت است ، تعبير زيبايي است كه از عظمت وتأثير اين كتاب آسماني حكايت ميكند براي آنها كه دررهرو راهند و جستجو گر حقند . 4.خارج كردن مردم از ظلمات به نور آيات متعددي دلالت براين امر دارند ، به بررسي يكي از آنها ميپردازيم .كِتبٌ اَنْزَلنهُ الَيْكَ لِتُخرِ جَ الناسَ مِنَ الظُلُماتِ الِي النُور ... ابراهيم 1ترجمه : اين كتابي است كه برتو نازل كرديم تا مردم را از تاريكيهاي (شرك و ظلم و طغيان ) به سوي روشنايي ايمان و عدل برساني ... تفسير : درحقيقت تمام هدفهاي تربيتي و انساني ، معنوي و مادي نزول قرآن ، درهمين يك جمله جمع است . بيرون ساختن از ظلمتها به سوي نور !ازظلمت جهل به نور دانش ، از ظلمت كفر به نور ايمان ، از ظلمت ستمگري و ظلم به نور عدالت ، از ظلمت فساد به نور صلاح ، از ظلمت گناه به نور پاكي و تقوي و از ظلمت پراكندگي وتفرقه و نفاق به نور وحدت. جالب اينكه ظلمت دراينجا و مانند بعضي ديگر از سورههاي قرآن به صورت جمع آمده ونور بصورت مفرد ، اشاره به اينكه همه نيكيها و پاكيها و ايمان وتقوي و فضيلت در پرتو نور توحيد يك حالت وحدت و يگانگي به خود ميگيرند و همه با يكديگر مربوطند و متحد و درپرتو آن يك جامعه واحد ويك پارچه و پاك از هر نظر ساخته ميشود . اما ظلمت همه جا مايۀ پراكندگي و تفرقۀ صفوف است . ستمگران ،بدكاران و آلودگان به گناه و منحرف ، حتي در مسيرهاي انحرافي خود غالباً وحدت ندارندو باهم درحال جنگند . 5. همه دانشمندان قائلند كه قرآن براي هدايت مردم آمد .وَ يَريَ الذينَ اوُتوُ العِلمَ الَّذي اُنزِلَ اِلَيكَ مِنْ رَبّكَ هُوَ الحَقّ و يَهدي اِلي صِراطٍ العَزيز سباء 6ترجمه : و آنان كه اهل دانش ومعرفت گرديدند يقين داشتند كه قرآني كه برتو نازل شده از جانب پروردگار تو (براي هدايت خلق ) به حق نازل گرديده است و رهنماي خلق به راه پروردگار عزيز وحميد است .تفسير : جمله يري فعل مضارع است و با توجه به گسترش الذين اوتو العلم همه دانشمندان را درهر عصر و زمان و مكان در برميگيرد . هرعالِم بي تعصبي برمحتواي اين كتاب آسماني بينديشد از معارف و احكام و اندرزهاي حكيمانه ومواعظ تكان دهنده آن گرفته ، تا تاريخهاي عبرت انگيز و بحثهاي علمي اعجازآميزش ، ميداند همگي گواه برحقانيت اين آيات است .امروز كتابهاي مختلفي از سوي دانشمندان غربي و شرقي درباره اسلام و قرآن تأليف يافته كه در آنها اعترافات بسيار گويا و روشني برعظمت اسلام وصدق آيه فوق ديده ميشود .تعبير به هوالحق تعبير جامعي است ،يعني محتواي قرآن هماهنگ با قوانين آفرينش و واقعيتهاي عالم هستي و جهان انسانيت است وچون چنين است هدايتگر به سوي خداست . 6.قرآن براي تذكر همه جهانيان فرستاده شده است .آيات متعددي دلالت براين امردارند ، كه به بررسي يكي از آنها ميپردازيم .إنَ هُوَ اِلّا ذِكرٌ لِلْعالَمينَ . ص،87ترجمه : اين قرآن فقط وسيله تذكر براي همه جهانيان است .تفسير :آري مهم آن است كه مردم از غفلت درآيند و به تفكر و انديشه بپردازند ، چرا كه راه روشن ونشانهها ي آن آشكار است ودردرون جان انسان فطرت پاكي است كه با اوجهت ميدهد و به خط توحيد و تقوا ميكشاند . مهم بيداري است ورسالت اصلي پيامبران وكتب آسماني همين است . اين تعبير كه نظيرش در قرآن مجيد كم نيست نشان ميدهد كه محتواي دعوت انبياء درتمام مراحل هماهنگ با فطرت خدا دادي است و اين دو همدوش با هم پيش ميروند . 7.قرآن بشير و نذير است .آيا ت متعددي دال براين مطلب است كه به محتواي يكي از آنها ميپردازيم .بَشيراً وَ نَذيراً فَأعْرِضْ اَكْثَرَهُم فَهُم لا يَسْمَعُونَ فصلت ، 4 ترجمه : قرآني است كه نيكان را بشارت ميدهد و بدان را ميترساند . اما اكثر مردم اعراض كردن و اندرز و نصايحش نميشنوند . تفسير : تأثير عميق تربيتي قرآن از طريق بشارت و انذاراست ، گاه چنان آياتش در تشويق نيكان و پاكان اوج ميگيرد كه تمام وجودانسان را به وجد ميآورد وگاه در تهديد وانذارفاسدان و مجرمان چنان تكان دهنده است كه مو برتن انسان راست ميشود و اين دو اصل تربيتي را دوش به دوش يكديگردرآياتش پيش ميبرد . 8.قرآن ورسول الله صلي الله عليه و آله برهمه اديان دنيا غالب ميشوند .هُوَ الّذي اَرْسَلَ رَسوُلِهِ بِالهُدْيِ وَدينِ الْحقّ لِيُظْهِرَهُ وَ عَلي الدّينِ كُلِّهِ وَكفَي بِاللهِ شَهيداً فتح ، 28ترجمه : خداوند رسول خود را با دليل روشن وبرهان واضح فرستاد تا دين اسلام را با حجتها و برهانها برتمامي اديان ظاهر سازد وخداوند براي شهادت آن كافي است .تفسير : بعضي ميگويند خداوند رسول خود را با قرآن فرستاد تا دين اسلام را برهمه اديان غالب كند . بعضي گفتهاند : اسلام با پيروزي و قوه قهريه و گسترش درسرزمينها براديان پيروز گردد .بعضي گفتهاند : اين همه به هنگام ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است كه ديگر ديني به جز اسلام در روي زمين باقي نخواهد ماند .9.قرآن آشكار كننده حق ازباطل آيات متعددي دلالت براين امر ميكند ، به شرح يكي از آنها ميپردازيم .تِلْكَ ءاياتُ الْكتبُ الْمُبين يوسف ، 1ترجمه : اين است آيات كتاب الهي كه حقايق را آشكار مي سازد . تفسير : كتابي روشني بخش و آشكار كننده حق ازباطل ونشاندهندۀ صراط مستقيم و راه پيروزي و نجات.جالب توجه اينكه دراين آيه ازاسم اشاره به دور (تلك ) استفاده شده است كه نظير آن را در آغاز سوره بقره و بعضي ديگر ازسورههاي ديگر قرآن داشتيم . ميگفتيم اينگونه تعبيرات اشاره به عظمت اين آيات است . يعني آنچنان بلند و والاست كه گويي در نقطه دوردستي قرارگرفته ، دراوج آسمانها ، دراعماق فضاي بيكران كه براي رسيدن به آن بايد تلاش و كوشش وسيعي انجام داد ، نه همچون مطالب پيش پا افتاده كه انسان درهرقدم با آن روبرو ميشود . (نظير اين تعبير را در ادبيات فارسي نيز داريم كه درحضور يك شخص بلند پايه ميگويند : آن جناب ... آن مقام محترم ... ) 10.قرآن شفاء براي مؤمنين وَ نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُو شِفاءٌ و رحمهٌ لِلموءمِنين ... اسراء ، 82 ترجمه : ما قرآن را نازل ميكنيم كه مايه شفاء و رحمت مؤمنان است .تفسير : كلمه« من» دراينگونه موارد براي تبعيض ميآيد ، ولي از آنجا كه شفا ورحمت مخصوص قسمتي از قرآن نيست ، بلكه اثر قطعي همه آيات قرآن است؛ مفسران بزرگ كلمه« من» را دراينجا بيانيه دانستهاند . ولي بعضي اين احتمال را دادهاند كه «من » دراينجا نيز به همان معني تبعيض است و اشاره به نزول تدريجي قرآن ميباشد (بخصوص اينكه جمله ننزل فعل مضارع است ) . دراينصورت معني جمله روي همرفته چنين ميشود ؛ ما قرآن را نازل ميكنيم و هربخشي از آن كه نازل ميشود به تنهايي مايه شفاء و رحمت است ... (دقت كنيد ).فرق ميان شفاء و رحمت : ميدانيم شفاء معمولاً درمقابل بيماريها و عيبها و نقصها است ؛ بنابراين نخستين كاري كه قرآن در وجود انسانها ميكند ، همان پاكسازي ازانواع بيماريهاي فكري و اخلاقي فرد وجامعه است، پس از آن مرحله رحمت فرا ميرسد ، كه مرحله تخلق به اخلاق الهي و جوانه زدن شكوفههاي فضائل انساني در وجود افرادي است كه تحت تربيت قرآن قرار گرفتهاند .به تعبير ديگر شفاء اشاره به پاكسازي است و رحمت اشاره به نو سازي و... آياتي ديگر نيز براينكه قرآن شفاء ورحمت مؤمنين است دلالت ميكنند . 11. قرآن خسران براي ستمگران وَلا يَزيدُ الظّالِمينَ اِلّا خَسَاراً اسراء 82 ترجمه : ولي ستمگران (مانند هميشه به جاي اينكه ازاين وسيله هدايت بهره گيرند ) جزخسران و زيان بيشتر ، چيزي برآنها نميافزايد .تفسير : چرا ظالمان نتيجه معكوس ميگيرند ؟ نه تنها دراين آيه ؛ كه در بسياري از آيات قرآن ميخوانيم دشمنان حق به جاي اينكه ازنورآيات الهي دل وجان خود را روشن سازند وتيرگيها را بزدايند، برجهل شقاوتشان افزوده ميشود . اين به دليل آن است كه خمير مايه وجودشان براثر كفر وظلم ونفاق به شكل ديگري درآمده ، لذا هرجا نورحق را ميبينند به ستيز با آن برميخيزند. واين مقابله و ستيز با حق بر پليدي آنها ميافزايد ؛ وروح طغيان و سركشي را درآنها تقويت ميكند .قرآن بدون شرط مايۀ هدايت گمراهان است اما به يك شرط ؛ گمرهاني كه درجستجوي حق هستند ، به همين انگيزه به سراغ دعوت قرآن ميآيند؛ و انديشه خود را براي درك حق به كار ميگيرند ، اما متعصبان لجوج و دشمنان قسم خوردۀ حق كه باحالت صد درصد منفي به سراغ قرآن ميآيند مسلماً بهرهاي ازآن نخواهند داشت ؛ بلكه بر عناد وكفرشان افزوده ميشود ؛ چراكه تكرار عمل خلاف به آن عمق بيشتر درجان آدمي ميدهد . 12. تلاوت قرآن موجب افزايش ايمان مؤمنان است .وَلِذا تُلِيَتّ عَلَيهِمُ وءَايتُهُ زادَتْهُم ايمَانا ً انفال ، 2ترجمه : هنگاميكه آيات خدا برمومنان خوانده مي شود ايمانشان افزوده ميشود . تفسير : نمو و تكامل خاصيت همه موجودات زنده است ، موجود فاقد نمو وتكامل يا مرده است ويا در سراشيبي مرگ قرارگرفته ؛ مؤمنان راستين ايماني زنده دارند كه نهالشان با آبياري از آيات خدا روز به روز نمو بيشتر و گلها وشكوفهها و ميوههاي تازه تري پيدا ميكند ؛ آنها همچون مردگان زنده نما در جا نميزنند ، و دريك حال ركود ويكنواختي مرگبار نيستند ؛ هرروز كه نو ميشود فكر وايمان و صفات آنها هم نو ميشود .ادامه دارد ......پي نوشت : 1 . تفسیر نمونه ؛ ج 18 ، ص 364 .2. همان ؛ ج 20 ، ص 209 .3. همان؛ ج 13، ص 1594. همان؛ ج 13، ص1085. از جمله : بقره 99 ، 176 ،252 و نساء ، 82 ، 105،113،136 و مائده 15 ، 48، 83 و انعام 19 ، 92 ، 114 و اعراف 196 و یونس 37 و هود 1 ، 14 و رعد 1 و ابراهیم 1 و حجر 9 و نمل 44 ، 64 ، 89 ، 102 و اسراء 82 ،105 ، 106 و کهف 1 ، 27 و مریم 73 ، 97 و طه 2 ، 99 ، 113 و انبیاء 10 ، 50 و حج 16 و مؤمنون 71 ونور 34 ، 46 و فرقان 1 ، 6 و شعراء 192 و نمل 6 و لقمان 2 و سبأ 6 و یس 5 و ص 39 و زمر 2 ، 23 ، 41 و غافر 2 وفصلت 3 وشوری 3 ، 17 و دخان 3 وجاثیه 6 و واقعه 80 و حدید 9 و تغابن 8 و طلاق 10 و مزمل ، 5 و انسان ، 23 و قدر، 1 و قصص ، 86 و عنکبوت ، 45 و محمد ، 2 و جمعه ، 2 و بینه ، 2 . ر.ک به تفسیر نمونه مربوط به این آیات ، مطلوب ما که همان نازل شدن قرآن از طرف خدا است به دست می آید و سورة مائده ، 104 با رجوع به تفسیر نور و سورة رعد ، 30 – ر.ک به تفسیر المیزان مراد ما به دست می آید.6. تفسير نمونه ؛ ج 15 ،ص 3637. همان منبع ؛ ج 15 ، ص 364 .8. تفسیر تقریب القرآن الی الأذهان ؛ ج 5 ، ص 154 .9. ترجمه تفسیر جوامع ااجامع ؛ ج 6 ، ص 32 . 10. تفسیر نمونه ؛ ج 5 ، ص 179 .11. تفسیر تقریب القرآن الی الأذهان ؛ ج 4 ، ص 525 .12. تفسیر نمونه ؛ ج 1 ، ص 66 .13. تفسیر نمونه ؛ ج 17 ، ص 338 .14. کتاب یکصد و پنجاه موضوع از قران کریم ، ص 283 .15. تفسير نمونه؛ج 14 ،ص 18316. بقره ،41 ، 89 ، 97 ، 101 وآل عمران 3 ، 81 ونساء 47 ومائده 15 ، 48 وانعام 92 ویونس 27 ویوسف 111 و احقاف 12 ، 30 و فاطر 31 .17. سوره آل عمران ؛ آیه 72 و انعام ، 11418. آل عمران، 72 و انعام،11419. تفسير نمونه ج 10 ص 23620. همان ؛ ج16 ص 10921. همان ؛ج 16 ص 30022. همان ؛ج 16 ص 30123. تفسير نمونه : ج 12 ص 38-36 24. آل عمران ، 101 ، 138 و سبا ، 6و زمر 41 و جاثيه ، 11 و جن ، 2 .25. تفسير نمونه ؛ ج 11 ص 28626. تفسير نمونه ، ج 21 ص 256-25527. ازجمله حديد 9 ، وطلاق 11 28. تفسيرنمونه ؛ ج10 ص 262 29. تفسير نمونه ، ج 18 ص 20 30. مزمل 19 و مدثر 54 و انسان 29 و تكوير 27 و عنكبوت 51 و قصص 51 با مراجعه به تفسير نمونه 31. تفسير نمونه ؛ ج 19 ص 352-351 32. تفسير نمونه ؛ ج20 ، ص 211 .33. ترجمه تفسير مجمع البيان ؛ ج 23 ص 175 34. از جمله حجر1 و قصص 2 .35. تفسير نمونه ؛ ج 9 ص 299 .36. همان ؛ ج 12، ص 236 .37. از جمله فصلت ، 44 .38. تفسيرنمونه ،؛ ج 12 ص 238-237 39. تفسيرنمونه ؛ ج 7 ، ص 87 /س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 768]
صفحات پیشنهادی
قلمرو موضوعي قرآن از ديدگاه قرآن (1)
قلمرو موضوعي قرآن از ديدگاه قرآن (1) نويسنده : مصطفي كريمي چكيده يكي از موضوعات در خور بررسي درباره قرآن كريم گستره بيانات آن است كه از آن به قلمرو موضوعي ...
قلمرو موضوعي قرآن از ديدگاه قرآن (1) نويسنده : مصطفي كريمي چكيده يكي از موضوعات در خور بررسي درباره قرآن كريم گستره بيانات آن است كه از آن به قلمرو موضوعي ...
آزادى انسان از ديدگاه قرآن (1)
آزادى انسان از ديدگاه قرآن (1) نويسنده: على اكبر عليخانى1 مقدمه هر مذهب و مكتبى نگرشى خاص به انسان دارد و همين نگرش سرنوشت سياسى ـ اجتماعى انسان را رقم مى زند, ...
آزادى انسان از ديدگاه قرآن (1) نويسنده: على اكبر عليخانى1 مقدمه هر مذهب و مكتبى نگرشى خاص به انسان دارد و همين نگرش سرنوشت سياسى ـ اجتماعى انسان را رقم مى زند, ...
قرآن از ديدگاه قرآن (1)
قرآن از ديدگاه قرآن (1) تهیه کننده : احمد سلیمانیمنبع : راسخون فصل اول : قرآن سخن خالق است یا مخلوق؟ 1 . قرآن از طرف خداوند نازل شده استابتدا به بررسی تعدادی از آیات ...
قرآن از ديدگاه قرآن (1) تهیه کننده : احمد سلیمانیمنبع : راسخون فصل اول : قرآن سخن خالق است یا مخلوق؟ 1 . قرآن از طرف خداوند نازل شده استابتدا به بررسی تعدادی از آیات ...
اعجاز قرآن از ديدگاه معتزله
اعجاز قرآن از ديدگاه معتزله نويسنده:مهدى فرمانيان چكيده: در كتب ملل و نحل و ديگر منابع ... اعجاز قرآن بين اعلام مذاهب اسلامى اختلاف است، كه مهمترين اقوال عبارت اند از: 1.
اعجاز قرآن از ديدگاه معتزله نويسنده:مهدى فرمانيان چكيده: در كتب ملل و نحل و ديگر منابع ... اعجاز قرآن بين اعلام مذاهب اسلامى اختلاف است، كه مهمترين اقوال عبارت اند از: 1.
فهم قرآن از ديدگاه امام خميني (رحمت الله علیه) (1)
فهم قرآن از ديدگاه امام خميني (رحمت الله علیه) (1)-فهم قرآن از ديدگاه امام خميني (رحمت الله علیه) (1) نويسنده: محمدعلي تجريمنبع: سایت اندیشه قم مقدمه آيا قرآن براي همگان ...
فهم قرآن از ديدگاه امام خميني (رحمت الله علیه) (1)-فهم قرآن از ديدگاه امام خميني (رحمت الله علیه) (1) نويسنده: محمدعلي تجريمنبع: سایت اندیشه قم مقدمه آيا قرآن براي همگان ...
عوامل كسب يقين از ديدگاه قرآن و سنّت (1)
عوامل كسب يقين از ديدگاه قرآن و سنّت (1)-عوامل كسب يقين از ديدگاه قرآن و سنّت (1) نويسنده:سيّد محمدصادق حسيني سرشت چكيده: يقين علم ثابت و استواري است كه هيچ ...
عوامل كسب يقين از ديدگاه قرآن و سنّت (1)-عوامل كسب يقين از ديدگاه قرآن و سنّت (1) نويسنده:سيّد محمدصادق حسيني سرشت چكيده: يقين علم ثابت و استواري است كه هيچ ...
روش هاي تربيتي از ديدگاه قرآن و سيره ي نبوي (1)
روش هاي تربيتي از ديدگاه قرآن و سيره ي نبوي (1)-روش هاي تربيتي از ديدگاه قرآن و سيره ي نبوي (1) نويسندگان: محمد مزيدي*/ راضيه شيخ الاسلامي** چکيده مقاله ي ...
روش هاي تربيتي از ديدگاه قرآن و سيره ي نبوي (1)-روش هاي تربيتي از ديدگاه قرآن و سيره ي نبوي (1) نويسندگان: محمد مزيدي*/ راضيه شيخ الاسلامي** چکيده مقاله ي ...
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5)
انسجام و پيوستگي آيات قرآن قرآن گرچه در طول 23 سال بر پيامبر اسلام(ص)نازل شده و نزول آيات آن در مراحل و شرايط مختلف بوده است، ولي همه آنها در ارتباط با هم و از نظر ...
انسجام و پيوستگي آيات قرآن قرآن گرچه در طول 23 سال بر پيامبر اسلام(ص)نازل شده و نزول آيات آن در مراحل و شرايط مختلف بوده است، ولي همه آنها در ارتباط با هم و از نظر ...
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث(1)
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث(1) نويسنده: محمدمحمدي ري شهري چکيده الگوي مصرف اگرچه عنواني نا آشنا در ميان احاديث اسلامي است، اما با در نظرگذراندن احاديثي که بر ...
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث(1) نويسنده: محمدمحمدي ري شهري چکيده الگوي مصرف اگرچه عنواني نا آشنا در ميان احاديث اسلامي است، اما با در نظرگذراندن احاديثي که بر ...
ديدگاه اقتباس قرآن از منظر يوسف درّه حداد(1)
ديدگاه اقتباس قرآن از منظر يوسف درّه حداد(1)-ديدگاه اقتباس قرآن از منظر يوسف درّه حداد(1) نويسنده: حسين فقيه چکيده يکي از پر طرفدارترين ديدگاه ها در ميان مستشرقان ...
ديدگاه اقتباس قرآن از منظر يوسف درّه حداد(1)-ديدگاه اقتباس قرآن از منظر يوسف درّه حداد(1) نويسنده: حسين فقيه چکيده يکي از پر طرفدارترين ديدگاه ها در ميان مستشرقان ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها