واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: استاد سينما به عصر ديجيتال ميآيد
تلاش بريتانياييها براي نجات فيلمهاي صامت هيچکاک موسسه فيلم بريتانيا در يک پروژه بسيار عظيم ميکوشد فيلمهاي صامت آلفرد هيچکاک را به روزهاي اوج خود بازگرداند.تکنسينهاي بريتانيايي با هدف نجات جادوي استاد سينما در يک پروژه طاقتفرسا در حال بازيابي و ترميم فيلمهاي اول آلفرد هيچکاک هستند.تلاش آنها ترميم فريم به فريم اين فيلمها و تبديل آن به نسخههاي ديجيتال است تا تماشاگران بار ديگر تحت تاثير آثار او قرار گيرند. هيچکاک به خاطر شاهکارهايي چون «سرگيجه» (1958)، «رواني» (1960) و «پرندگان» (1963) يکي از بزرگترين فيلمسازان تاريخ سينما لقب گرفته است.اين کارگردان لندني سالها پيش از سفر به هاليوود و کار در سينماي آمريکا با فيلمهاي سياه و سفيد ماهرانه خود که داستانهايي پرتعليق و معمايي را به تصوير ميکشيدند، در سينماي صامت بريتانيا براي خود اسم و رسمي به هم زده بود.ما ميخواهيم نسخههايي توليد کنيم که نسلهاي آينده هم بتوانند از آن استفاده کنند. اين نسخهها در سينماهاي جهان در دسترس خواهند بود و در قالب يک ديويدي جديد به بازار ميآيند. ما هيچکاک را به عصر ديجيتال ميآوريم»با اين حال حلقه فيلمهاي آنالوگ دهه بيست هيچکاک روز به روز شرايط بدتري پيدا ميکند و موسسه فيلم بريتانيا ميکوشد پيش از آنکه خيلي دير شود کاري براي آنها انجام دهد.برايان رابينسن سخنگوي بخش آرشيو BFI در اين زمينه به خبرگزاري فرانسه، ميگويد: «ما بهترين نسخههاي موجود از فيلمهاي هيچکاک را از سراسر دنيا جمعآوري کردهايم و هدفمان اين است با تميز کردن آنها و حذف آسيبديدگيها نسخهاي توليد کنيم که تا حد امکان به نسخههاي اوليه نزديک باشد.»او ادامه ميدهد: «کاري که ما ميکنيم رولزرويس ترميم فيلم است. ظاهرش طوري است که انگار ديروز فيلمبرداري شده است.»رابينسن ميگويد: «ما ميخواهيم نسخههايي توليد کنيم که نسلهاي آينده هم بتوانند از آن استفاده کنند. اين نسخهها در سينماهاي جهان در دسترس خواهند بود و در قالب يک ديويدي جديد به بازار ميآيند. ما هيچکاک را به عصر ديجيتال ميآوريم»موسسه فيلم بريتانيا در آرشيو خود در برکهمستد در شمال غربي لندن در حال ترميم 9 فيلم هيچکاک شامل فيلم 1927 «مستاجر» است.اين آرشيو که قبلا يک مزرعه بود شامل صندوقهاي بيشمار است که در آن حدود 200 هزار حلقه فيلم در دماي پنج درجه سانتيگراد در ساختماني تو در تو به ارتفاع 12 متر نگهداري ميشوند.کايرون وب سرپرست فني پروژه در آزمايشگاه در حالي که روپوش و دستکش سفيد به دست دارد، نسخههاي متعدد فيلم «مستاجر» را - که از آن به عنوان اولين فيلم واقعي هيچکاک ياد ميشود - با نسخه موجود در آرشيو انستيتو فيلم بريتانيا مقايسه ميکند.وب ميگويد: «تا وقتي همه نسخهها را کنار هم نگذاشتي نميتواني قضاوت کني. شايد بعضي از آنها چند فريم بيشتر داشته باشد.»او وضعيت حلقههاي 1920 را «کاملا باعث شرمساري» توصيف ميکند، اما از کار کردن روي آنها کاملا راضي است. وب ميگويد: «همين که فکر کني داري روي تمام فيلمهاي بازمانده از يک نفر کار ميکني و آن يک نفر هيچکاک است، فوقالعاده است.»پايين پلهها در اتاقي پرازدحام که بوي مواد شيميايي فضاي آن را گرفته، تکنسينها روي مياننويسها کار ميکنند که خود کار بسيار دشواري است. در اتاقي ديگر در يک دستگاه بزرگ نسخههاي اصلي فيلمهاي هيچکاک که از جنس نيترات و کاملا قابل اشتعال هستند در مايعي شناور شدهاند. سپس فيلمها در معرض نور قرار ميگيرند. هدف ساخت نگاتيوهاي جديد است.پروژه بازيابي و ترميم فيلمهاي هيچکاک حدود 6/1 ميليون دلار (2/1 ميليون پوند) هزينه دارد که بخشي از آن در خود بريتانيا و باقي با کمکهاي اهدايي از چين، عربستان سعودي، فرانسه و ايالات متحده تامين شده است.در حالي که 9 فيلم هيچکاک در حال ترميم و تبديل به نسخه ديجيتالي است، يک فيلم از قلم افتاده است: «عقاب کوهستان» (1927) فيلمي است که BFI بيش از همه به دنبال آن است. هيچ نسخهاي از آخرين قطعه پازل براي درک تحول تکنيک بسيار بصري هيچکاک در دسترس نيست.رابينسن ميگويد: «ترميم آثار هيچکاک به جرات مهمترين پروژه موسسه فيلم بريتانيا تاکنون است.»منبع : خبرآنلاينتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]