واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهي نو به زير پوست شهر
مجموعه هاي تلويزيوني در ماه هاي اخير سمت و سوي اجتماعي پيدا کرده و به طرح مباحث مرتبط با آن پرداخته است که در اين ميان گاه از خطوط قرمز جامعه اندکي عبور کرده است. به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا، "زير هشت" ساخته کارگردان پرکار و خوش ذوق تلويزيوني سيروس مقدم از جمله کارهاي اشاره شده در بالاست که توانسته مخاطبان زيادي را مجذوب خويش سازد. مقدم همراه با همکار فيلمنامه نويسش (سعيد نعمت الله) به لايه هاي دروني انسان پرداخته و تقابل خير و شر را در درون آنها به تصوير کشيده است. فيلم با محور قرار دادن کاراکتر "عطا" به عنوان مرکز ثقل داستان به اين تقابل ازلي و ابدي رنگ و بوي تازه اي بخشيده و تلخي اش را به عمق روح و روان تماشاگرش تزريق مي نمايد. عشق ديوانه وار عطا به منيژه موتور سريال را به حرکت درآورده و حوادث بعدي را رقم مي زند که از اين حيث کاملا موفق عمل کرده است. شخصيت عطا به عنوان ضد قهرمان پرداخت متقاعدکننده اي داشته و کاملا خاکستري از کار درآمده است. همين امر نيز موجب نزديکي تماشاگر به او شده و گاه به دلسوزي وامي دارد. از اين منظر کاراکتر عطا عالي از کار درآمده و موجب روان تر شدن حرکت چرخ هاي مجموعه شده است. اما همين شخصيت ضعف هاي متعددي نيز دارد که مهمترينش لنگ زدن انگيره اش براي سرقت از جواهر فروشي کارخانه است. در واقع نويسنده در خلق اين رابطه ناموفق بوده و منطق داستاني را رعايت نکرده است. اما در بخش هاي زندان جبران مافات کرده و قطع انگشتان دست عطا ايده فوق العاده اي براي تقويت حس انتقام در او بوده است. همچنين ديالوگ هاي نوشته شده براي وي نيز ريتم و آهنگ خوبي داشته و بخوبي با خصوصيات طبقاتي وي هماهنگ بوده است. منيژه کارخانه به عنوان يکي از کاراکترهاي اصلي داستان پرداخت خوبي نداشته و تناقض هاي شديدي در آن به چشم مي خورد. علاقه ديوانه وار وي به عطا بدون مقدمه چيني هاي لازم به يکباره فروکش کرده و براحتي به ازدواج با عادل رضايت مي دهد! منصور، آينه تمام نماي کساني است که مي خواهند به هر قيمتي پيشرفت کرده و رفاه خود را رقم بزنند غافل از آنکه روزبه روز در اين باتلاق فرورفته و در نهايت به نابودي کشيده مي شوند. مقدم اين اتفاق تدريجي را به بهترين شکل به تصوير کشيده و شخصيتي معقول در ابتداي کار را به بيماري هيستريک که از آدمکشي هم ابايي ندارد تبديل کرده است. نعمت الله با استفاده از اين کاراکتر دست روي موضوع بسيار حساسي گذاشته و بحث دروغ را پيش کشيده و به تاثير وحشتناک آن در باب ازدواج مي پردازد. تاواني که هر يک بحق يا ناحق در اين رابطه مي پردازند مي تواند براي تک تک بينندگان مجموعه "زير هشت" آموزنده باشد و همچون آينه اي نتايج تلخ دروغ و پنهان کاري را به نمايش بگذارد. نکته ديگر در مورد اين کاراکتر، بر مي گردد به انتخاب غلط بازيگر اين نقش به لحاظ سني که گريم ضعيف کار نيز کمکي بدان نکرده است. اما زير هشت، يک بدمن فوق العاده دارد که تماشاگر را بشدت از خود متنفر کرده و نقشي کليدي در بخش هاي پاياني کار را بر عهده مي گيرد و آن کسي نيست جز منصور کارخانه. کاراکتري روباه صفت که هميشه از پشت خنجر زده و با سرقت برليان هاي پدرخوانده اش، عطا را به جرمي ناکرده متهم کرده است. منصور، آينه تمام نماي کساني است که مي خواهند به هر قيمتي پيشرفت کرده و رفاه خود را رقم بزنند غافل از آنکه روزبه روز در اين باتلاق فرورفته و در نهايت به نابودي کشيده مي شوند. مقدم اين اتفاق تدريجي را به بهترين شکل به تصوير کشيده و شخصيتي معقول در ابتداي کار را به بيماري هيستريک که از آدمکشي هم ابايي ندارد تبديل کرده است. کاراکتر عيوضي به عنوان يکي از قطب هاي کار آنچنان که بايد از کار درنيامده و نوسان هاي شديدي دارد. به طور مثال مي توان به باخبر کردن عطا از قرار دخترش با منيژه اشاره کرد که با درايت وي در سکانس هاي قبلي همخواني نداشته و لطمه شديدي به کاراکتر فوق وارد کرده است. اما بي انصافي است که به حضور قدرتمند و جذاب وي در زندان اشاره نکرد که بخش عمده اي از بار درام سريال را به دوش کشيده و پارتنر خوبي براي کاراکتر عطا بوده است. سيروس مقدم پس از ساخت مجموعه هاي متعدد تلويزيوني به زبان بصري خاصي دست يافته که نتيجه کارش را از ديگران متمايز مي سازد. استفاده از عوامل ثابت مانند فيلمبردار، صدابردار و مهمتر از همه بازيگر از ارکان اين موفقيت هستند. وي در انتخاب بازيگرانش تا حدود زيادي موفق عمل کرده و توانسته هارموني خوبي ميان نقش و بازيگر به وجود آورد. امير جعفري که تجربه همکاري با مقدم را پيش از اين هم داشته در نقش عطا عالي کار کرده و ظرايف و ريزه کاري هاي نقش را تمام و کمال درک و اجرا کرده است. نگاه نافذ جعفري که تا عمق روح تماشاگر نفوذ مي کند در اين ميان برگ برنده وي در اجراي نقش بوده است. "پانته آ بهرام" با وجود آنکه به لحاظ سني با نقش تطابق نداشته اما نهايت سعي خود را در ارايه کاراکتري باورپذير نموده و در بخش هاي انتهايي کار درخشش خيره کننده اي داشته است. براي مثال کافي است به چشمان بهت زده وي هنگام مواجهه هولناکش با عطا در پارک نگاه کنيد. آتيلا پسياني نيز در ادامه روند رو به رشدش در نقش عيوضي حضوري گرم و دلنشين داشته و لحظات خوبي را خلق کرده است. در سکانس هاي وي در بيمارستان اوج کارش را شاهديم که پارتنر خوبي همچون "مريم بوباني" آن را به اوج رسانده است. مجموعه تلويزيوني زير هشت به لحاظ تکنيکي در سطح بالايي قرار دارد و مقدم نيز به عنوان کارگردان، نقش مهمي در ايجاد آن داشته و از پس به تصوير کشيدن قصه اي پيچيده و پر شخصيت برآمده است. مجموعه شبانه زير هشت به کارگرداني سيروس مقدم، تهيه کنندگي الهام غفوري و نويسندگي سعيد نعمت الله هر شب به جز پنجشنبه ها ساعت 22 از شبکه يک سيما به روي آنتن مي رود. نوشته : محمد جليلوند تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 460]