تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 9 اسفند 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید پرینتر سه بعدی

سایبان ماشین

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

مهاجرت به استرالیا

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

قفسه فروشگاهی

چراغ خطی

ابزارهای هوش مصنوعی

آموزش مکالمه عربی

اینتیتر

استابلایزر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1862444334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاص در عمل


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:   سخن در: خلوص نیت و اخلاص عمل(1)
اخلاص در عمل
  برخی معتقدند نباید با فامیل و بستگان کارهای تجاری و شراکتهای مالی داشت. ریشه این اعتقاد این است که انسان در روابط خود با نزدیکانش همواره درجه ای از اخلاص و یکرنگی را انتظار دارد. هر اندازه این یکدلی و خالص بودن در رفاقت کم رنگ شود روابط خویشاوندی به سردی می گراید. از طرفی چون روابط تجاری بر پایه منفعت طلبی و سود پایه گذاری می شود حفظ همزمان این رابطه و ملزومات آن با حفظ روابط خالصانه خانوادگی کاری بس دشوار و گاه ناشدنی می نماید. بسیاری از ما این تجربه را داشته ایم که گاهی دوستی یا آشنایی که ماه ها و یا سال ها از او دور بوده ایم تماس می گیرد و با همان خاطرات خوب قبلی تصور می کنیم که آن دوست شفیق بنای تازه شدن دیدارها و تقویت دوستی ها را دارد. اما خیلی نمی گذرد که کاشف به عمل می آید که در پس این ظاهر دوستانه، یک نیت تجاری و منفعت طلبانه نهفته است. دانستن این نکته دردناک است که یکی از مهم ترین ضربه هایی که شبکه های هرمی به پیکره فرهنگی اجتماعی کشور وارد کرده اند در همین راستا بوده است. این شبکه ها با سوءاستفاده از اعتمادها و روابط خویشاوندی یا دوستانه،  سعی در گسترش اعضاء خود و جذب افراد داشته اند. چه بسیار خانواده ها که در کشاکش غارتگری این شبکه های هرمی پس از سالها صمیمیت و رفت و آمد به ناگاه از یکدیگر بریده¬اند و چه فراوان دوستی¬های قدیمی و کهنه که از این رهگذر به دشمنی و کینه بدل شده اند. زندگی روزمره ما به سادگی اهمیت خالص بودن نیت را نشان می دهد و همه ما روابط خود با دیگران را با توجه به درجه یکرنگی و اخلاص آنها نسبت به خود تنظیم می کنیم. این ویژگی ارتباطی در تنظیم رابطه انسان با خدا نیز نقشی اساسی ایفا می کند. اخلاص در نیت و در عمل شرط اساسی قبول عبادات و اعمال آدمی در ارتباط با معبود عالمیان است. حتی در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین آمده است که بندگان و پرستش کنندگان حضرت حق، بر اساس نیتشان خدای را عبادت می کنند. حضرت  مي فرمايد : «عبادت كنندگان سه دسته مي باشند : گروهي خدا را از سر ترس مي پرستند كه عبادتشان عبادت بردگان است . دسته اي خدا را براي رسيدن به ثواب پرستش مي كنند كه چنين عبادتي عبادت تاجر پيشگان و كاسب كاران است . عده اي خدا را از روي عشق و از سر محبت عبادت مي كنند كه چنين عبادتي عبادت احرار و آزادگان است . در بيان حضرت اين قسم سوم افضل عبادت ها معرفي شده است .»1 مهم آن است که در عبادات و اعمال تا آنجا که معرفت داریم نیت خود را از غیر خدا خالص نگاه داریم. مولوی آورده است:قصد کعبه کن چو وقت حج بود         چون که رفتی، مکه هم دیده شودقصد، در معراج، دید دوست بود         در تبع، عرش و ملایک هم نمود2  جلال الدین رومی در این دو بیت می گوید وقتی که موسم حج می رسد، تو قصد زیارت کعبه کن، وقتی که تو به قصد زیارت کعبه بروی، خود به خود مکه را نیز می بینی. در اینجا کعبه کنایه از جوهر و اصل است و مکه کنایه از عرض و فرع. مقصود اصلی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هم در معراج مشاهده جمال حق بود، ولی به دنبال آن عرش و فرشتگان نیز به او نشان داده شدند. پس از این مولوی حکایتی کوتاه می آورد: مریدی خانه ای نو می سازد؛ پیر جهت امتحان او می گوید: چرا پنجره کار گذاشته ای؟ مرید جواب داد: تا روشنی به درون خانه آید. پیر گفت: روشنی فرع است، بلکه بهتر است بگویی تا صدای اذان را بشنوم:خانه یی نو ساخت روزی نو مرید                       پیر آمد خانه او را بدیدگفت شیخ آن نو مرید خویش را                      امتحان کرد آن نکواندیش راروزن از بهر چه کردی ای رفیق                گفت: تا نور اندر آید زین طریقگفت: آن فرع است، این باید نیاز                تا ازین ره بشنوی بانگ نماز3در اهمیت اخلاص حدیث معروفی از نبی گرامی اسلام رسیده است که می فرمایند: « من اخلص الله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه- کسی که چهل صبح را برای خدا خالص گرداند، چشمه های حکمت از قلب او بر زبانش جاری شود.» 41.(اصول كافي ج 2 ص 84 ح 5) 2. مثنوى معنوى، دفتر دوم، ص 3703.خانه یی نو ساخت روزی نو مرید4.(بحارالانوار، ج67، ص242) نوشته محمدعلی روزبهانی گروه حوزه علمیه





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن