تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836219165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوخی با چاشنی حرمت شکنی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شوخی با چاشنی حرمت شکنی
تمسخر
شوخی ابزاری برای تفریح و شادمانی است. مزاح امری است كه از دیرباز به اشكال مختلف وجود داشته و گزارش های بسیاری از آن در كتب تاریخی و ادبی آورده شده است. شوخی با كلمات و اشارات، امری متداول در جوامع بشری است.این مسئله تا جایی كه حرمت ها را نشكند و احترام و عزت و شرافت و كرامت شخص یا گروه های قومی و یا زبانی را زیر پا نگذارد امری مفید و سازنده است. در بسیاری از این شوخی ها لطایف زبانی و هنرهای كلامی وجود دارد كه آموزش آن برای بیان مطالب به شكل كوتاه و كنایی می تواند امر تفهیم و تفاهم را غنا بخشد. چنان كه ابزاری كارآمد در دست ناتوانان و مستضعفان در برابر سركشان و ستمگران نیز به شمار می رود.این شیوه در اشعار هجوآمیز به شدت به كار می رفته و همانند قدرت نرم در برابر قدرت سخت زورگویان به مقاومت و ایستادگی مردمی منجر می شده است. كتاب هایی چون موش و گربه و یا طنزها و لطایف عبید زاكانی ابزاری در توده های مردم بود تا در برابر سركشان و ستمگران دولتی بایستند و سخن خویش را بر زبان آورند.اما برخی از روش ها هر چند می تواند موجبات خنده و تفریح و شوخی توده مردم را فراهم آورد ولی آسیب های جدی نیز به امنیت روحی و روانی جامعه وارد می سازد و زمینه های افزایش تنش ها و درگیری های قومی و زبانی را موجب می شود.این روش نه تنها سازنده نیست بلكه زیانبار است و بسیاری از دشمنان گروه های مذهبی و زبانی و قومی می كوشند تا با بهره گیری از آن به تضادها و اختلافات دامن بزنند و مردم را از هم بیزار ساخته و طوائف را به جان هم اندازند تا بتوانند با افزایش پراكندگی و دور شدن از هم و واگرایی، بر منابع آنان مسلط شده و یا آنها را در راستای اهداف پلید خویش به كار گیرند.یكی از این روش ها كه قرآن به عنوان ابزاری نادرست و زیانبار با كاركردهای منفی در حوزه اجتماعی و واگرایی مردمی از آن یاد می كند استهزاء و تمسخر به اشكال مختلف است.نفاق و دورویی یکی از علل و عوامل اصلی دست اندازی و تمسخر گروه های قومی و زبانی و یا مردم است که خداوند به شدت از آن نهی می کنداشکال و نمودهای تمسخرشیوه هایی كه در این روش برای تمسخر و استهزای دیگران به كار می رود به اشكال زیر نمود می یابد: اشاره با چشم (مطففین آیه 29 و 30) دروغ گو جلوه دادن (انعام آیه 4 و 5 و شعراء آیه 5 و 6) اجرای حركاتی با سر و بدن (اسراء آیه 51) كه از آن به انغاض و استنغاض یاد می شود، سوت و كف زدن (ابراهیم آیه 9) عیب جویی از رفتارها و كردارهای دیگران (توبه آیه 79 و حجرات آیه 11 و همزه آیه 1) كه این عمل گاه همراه با تقلید از رفتار و كردار و گفتار دیگران و شكلك در آوردن انجام می شود، استفاده از كنایات تمسخرآمیز (نساء آیه 46 و نیز هود آیه 38)، نام گذاری با القاب زشت و زننده (حجرات آیه 11) كه این عمل هم نسبت به افراد و هم گروه ها و قومیت های نژادی و زبانی انجام می شود.خداوند در آیات مختلف به علل و انگیزه های این گونه شوخی ها و تمسخرها می پردازد و جهل و نادانی اشخاص مسخره كننده را از جمله این علل برمی شمارد و می فرماید: این گونه رفتارها چیزی جز رفتار جاهلانه نیست. (بقره آیه 67) چنان كه خودبرتر بینی عامل دیگری است كه موجبات تمسخر دیگری را فراهم می آورد.
تصویر نظامی انگلیسی در حال تماشای فوتبالو در حال خندیدن
افراد وقتی خود و یا گروه های قومی و زبانی خود را برتر می بینند قومیت ها و زبان های دیگری را به تمسخر می گیرند.(حجرات آیه 11)دنیاطلبی و ایجاد تفرقه در میان مردم برای دست یابی به منافع مادی و پست دنیوی از دیگر عوامل و علل ایجادی تمسخر كردن است كه آیه 212 سوره بقره بدان اشاره می كند.نابخردی و عدم تعقل در گفتار و رفتار خود از دیگر عوامل تمسخر دیگران است كه قرآن در آیه 57 و 58 سوره مائده بدان اشاره كرده است و به این طریق از مردم خواسته تا در كارها و كردارها و گفتار خود تعقل كنند و با نابخردی، دیگران را به تمسخر نگیرند.نفاق و دورویی از دیگر علل و عوامل اصلی دست اندازی و تمسخر گروه های قومی و زبانی و یا مردم است كه خداوند به شدت از آن نهی می كند. (بقره آیه 14 و نیز توبه آیه 64 و 65)از نظر قرآن گناهكاران متمایل به این هستند كه دیگران را دست بیاندازند و به تمسخر آنان بپردازند. (حجر آیه 11 و 12 و نیز روم آیه 10) از این رو برای جلوگیری از گسترش تمسخرگرایی از سوی این افراد، حكم به جواز تمسخر به عنوان مقابله به مثل داده است البته به شرطی كه به دام گناه نیافتند و یا زمینه برای جسارت های دیگران فراهم نیاورند.این مطلب را می توان از آیات مختلف به دست آورد. آیه 38 سوره هود و نیز 29 و 34 سوره مطففین اشاره ای به جواز مقابله به مثل دارد.پرهیز از هرگونه تمسخر دیگران، اصلی اساسی است كه حتی می توان آن را عاملی برای جلوگیری از عدم مقابله به مثل برشمرد مگر آن كه شرایط را رعایت كند و یا زمینه برای تأثیرگذاری و دست برداشتن مسخره كنندگان را فراهم ارزیابی كند.به هر حال برای دست یابی به تفریح و شادی و لذت جویی نمی بایست از هر روش و ابزاری استفاده كرد كه برخی از این روش ها و شیوه ها نه تنها مجاز نیست بلكه گناه می باشد كه شخص در دنیا و آخرت باید به عنوان جرم و یا گناه پاسخ گو باشد.منبع: پایگاه آفتابتنظیم: جهرمی زاده _گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن