تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836090955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

القابض و الباسط


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
القابض و الباسط
القابض و الباسط نويسنده:محمد باقر جزايري القابض و الباسط (منقبض و منبسط کننده) اين دو نام از نام هاي نيک خداوند، همواره به همراه يکديگر ذکر مي شوند؛ و تا نمايانگر قدرت مطلق خداوند در پي ريزي و اداره ي امور بندگان باشد و بيانگر اين مطلب است که تنها اوست که مي بخشد و يا مانع بخشش مي شود و درحقيقت، او است که قبض و بسط مي کند، عطا و بخشش او براي هر که اراده کند، حد مرزي ندارد. و اين بخشش را از هر که بخواهد، به دليل حکمتي که تنها خود از آن آگاه است. منع مي کند. از ديگر معاني نام خدواند (قابض)، اين است که او ارواح بندگان را، هنگام مرگ از تن آنها خارج مي کند (قبض)؛ خداوند، فرشته ي مرگ (عزرائيل) را مأمور نموده است؛ تا روح هر کس را که اجلش فرا رسيده است، از بدنش بيرون سازد: «قل يتوفاکم ملک الموت الذي و کل بکم ثم إلي ربکم ترجعون؛ اي پيامبر به مردم بگو: فرشته اي مرگ که بر شما گماشته شده است، روحتان را به تمام و کمال (از بدنتان) مي ستاند، سپس، در روز قيامت، به سوي پروردگارتان باز مي گرديد» . (سوره ي سجده، آيه ي 11)احساس اينکه اجل آدمي در دست خدواند است، باعث اطمينان و آرامش خاطر ما نسبت به سرنوشتمان مي گردد، چرا که اجل و عاقبت خود را در دست کسي مي بينيم که همواره خير خواه و هدايتگر بندگان است. بر اين اساس است که مؤمن هميشه در بيان حقيقت شجاع و نيرومند است، در راه خدا از سرزنش هيچ سرزنش کننده اي نمي هراسد و به هيچ قيمتي، از حق سرباز نمي زد. بنده ي مؤمن مي داند که مرگ لازمه زندگي است، از اين رو، در غم از دست دادن عزيزانش صبر و تحمل پيشه مي کند و چيزي نمي گويد که موجب خشم خداوند شود. همانگونه که بيان کرديم، «قابض» از صفات خداوند است که بر قدرت و عظمت دلالت دارد. از ديگر معاني «قابض» ، مانع است و آن بدين معنا مي باشد و که خداوند رحمت بيکرانش را بر مبتکران و کافران ممنوع ساخته و آنها به آن دسترسي ندارند و نيز شر و بدي را از مؤمنان منع کرده و آنها را دشمنان و شيطان حفظ مي نمايد. اما معناي «باسط» اين است که فقط خدا، روزي دهنده است. همان گونه که رحمت و فضل خود را بر بندگانش مي پراکند، به هرکه بخواهد روزي مي دهد، پيشتر و بيشتر از آنچه بنده بخواهد، به او مي بخشد و به او در علم و جسم و مال فراواني و وسعت مي بخشد. از رحمت اوست که اين امور را به اندازه اي در دسترس مي گذارد که انسان به ناحق در زمين طغيان نکند و گمان نکند که بر همه چيز تواناست. چنانچه خداوند متعال مي فرمايد: «و لو بسط الله الرزق لعباده لبغوا في الارض و لکن ينزل بقدر ما يشاء إنه بعباده خبير بصير؛ اگر خداوند روزي را بر بندگانش [بيش از آنچه هست] گسترش مي داد، در زمين سرکشي مي کردند، ولي خدواند [روزي بندگانش را] به همان اندازه اي که حکمتش اقتضا مي کند، نازل مي فرمايد؛ چرا که خداوند آگاه و بيناست» . (سوره ي شوري، آيه ي 27) خداوند متعال، به قارون، پس از سال ها نداري و تنگدستي، مال و منال زيادي دارد و به اين وسيله او را آزمود، اما او به جاي آنکه اين مال را در راه خير و نيکي صرف کند، غرور، وجودش را فرا گرفت به طوري که بر مردم فخر مي فروخت و مي گفت: من ثروتمندترينم و اين مال را به سبب علم و زکاوتم به دست آورده ام. هنگامي که عاقلان قومش او را نصيحت مي کردند و به تواضع و مهرباني فرا مي خواندند، آنها را مسخره مي کرد و به حسادت و کينه متهم مي ساخت. زماني که ناداني و غرورش به اوج خود رسيد، خداوند به زمين دستور داد، تا دهان باز کند و قارون و گنج هايش را ببلعد و به اين ترتيب او به سزاي اعمالش رسيد: «إن قارون کان من قوم موسي فبغي عليهم و ءاتيناه من الکنوز ما إن مفاتحه لتنوء بالعصبه أولي القوه إذ قال له قومه لاتفرح إن الله لايحب الفرحين. و إبتغ فيما أتاک الله الدار الآخره و لا تنس نصيبک من الدنيا و أحسن کما احسن الله اليک و لاتبغ الفساد في الارض إن الله لايحب المفسدين. قال انما أوتيته علي علم من عندي أولم يعلم أن الله قد اهلک من قبله من القرون من هو أشد منه قوه و اکثرجمعا و لايسأل عن ذنوبهم المجرمون؛ قارون يکي از ثروتمندان قوم موسي بودکه برآنها طريق ظلم و طغيان پيش گرفت و ما آن قدر مال و گنج به او داديم که حمل کليدهاي آن، حتي براي افراد نيرومند هم سخت بود. هنگامي که قومش به او گفتند، آن قدر سرمست مال و منال خود نباش و خوش گذراني نکن؛ زيرا خدا هرگز انسان هايي خوش گذاران و سرمست را دوست ندارد. با اين ثروتي که خدواند برتو ارزا ني داشته است، درپي دست يابي به سراي آخرت باش و بهره ي واقعي ات را از دنيا فراموش مکن و تا مي تواني نيکي کن و هرگز در روي زمين فتنه و فساد نکن که خدا ابدا فاسدان رادوست نمي دارد، قارون گفت: من اين مال و ثروت فراوان را به علم و تدبير خود به دست آوردم. آيا نمي دانست که خدا، پيش از او بسياري، از طوايفي را که نيرو و جمعيتشان بيشتر بود، هلاک کرد و هيچ از گناه بدکاران سؤال نخواهد شد [و به آنها براي عذر خواهي مهلت داده نخواهدشد.] » (سوره ي قصص، آيات 76 - 78) و به همين دليل است، هنگامي که مردي به نزد رسول خدا (ص) رفت و از او خواست؛ تا دعا فرمايد؛ که خداوند به او روزي فراوان ببخشد. پيامبر (ص) فرمود: «اي مرد، اندکي که شکرش را به جاي آوري به او بسياري است که توانايي شکرگزاري آن را نداشته باشي» . ممکن است مال، انسان رابه خود مشغول سازد و از ياد خدا غافل کند و به طوري که آدمي خيال کند جايگاه و نيرويش را از راه ثروت و مالش به دست آورده است، اما اگر خوب فکر کند، خواهد فهميد که او قدرت و جايگاه خود را از خواست و برکتي که او را در اين مال قرار داده است، به دست آورده است. خداوندا، از تو مي خواهيم که هر شر و بدي را از ما دور گرداني و به ما خير و ايمان و روزي حلال عطا فرمايي!منبع: کتاب بشارت 62/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن