تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836454746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن و فرزند امام عصر(علیه السلام)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زن و فرزند امام عصر(علیه السلام)
زن و فرزند امام عصر(علیه السلام) آيا با توجه به فلسفه غيبت و اين كه امام عصر(علیه السلام)به شيوه ناشناس زندگى مى كنند و كسى ازمكان ایشان آگاه نيست, ازدواج و داشتن فرزند, با اين مسائله سازگار است؟منابعى كه در اختيار است, يا اشكال سندى دارند و يا ابهام دلالى ونظر قاطعى را ارائه نمى دهند. در اين جا, سه احتمال وجود دارد:1. اساساً حضرت مهدى(ع) ازدواج نكرده است.2. ازدواج انجام گرفته, ولى اولاد ندارد.3. ازدواج كرده و داراى فرزندانى نيز هست.اگراحتمال اول را بپذيريم, لازمه اش اين است كه امام معصوم(ع) يكى از سنّتهاى مهم اسلامى را ترك كرده باشد واين با شان امام سازگار نيست. اما از طرفى ديگر چون مسائله غيبت, اهمّ است و ازدواج مهم, ترك ازدواج, با توجه به آن امر مهم تر, اشكالى را ايجاد نمى كند و گاهى براى مصلحت بالاتر, لازم وواجب نيز هست.اما احتمال دوّم كه اصل ازدواج را بپذيريم بدون داشتن اولاد, جمع مى كند بين انجام سنت اسلامى و عدم انتشار مكان و موقعيت حضرت. اما باز اين اشكال باقى است كه اگر قرار باشد, آن حضرت شخصى را به عنوان همسر برگزيند, يا بايد بگوييم كه عمر او نيز مانند عمر حضرت طولانى است كه بر اين امر دليلى نداريم, يا اين كه بگوييم مدتى با حضرت زندگى كرده و از دنيا رفته است كه در اين صورت, حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده و پس از آن, تنها و بدون زن و فرزند زندگى را ادامه مى دهد.احتمال سوم آن است كه آن حضرت ازدواج كرده و داراى اولاد نيز هست و اولاد آن حضرت نيز فرزندانى دارند و...اين مسائله, افزون بر آن كه دليل محكمى ندارد, اشكال اساسى آن اين است كه اين همه اولاد و اعقاب, بالاخره روزى در جست و جوى اصل خويش مى افتند و همين كنجكاوى و جست و جو, مسائله را به جايى باريك مى كشاند كه با فلسفه غيبت حضرت, نمى سازد.البته برخى خواسته اند از روايات و بعضى از ادعيه, بر اين احتمال اقامه دليل كنند كه اشاره اى به ادله آنان مى كنيم:1. مفضل بن عمر گويد از امام باقر(ع) شنيدم كه فرمود:(ان لصاحب هذا الامر غيبتين احدهما تطول حتى يقول بعضهم مات ويقول بعضهم قتل ويقول بعضهم ذهب حتى لايبقى على امره من اصحابه الانفر يسير ولايطلع على موضعه احد من ولده ولاغيره الاالمولى الذع يلى امره).(1)صاحب الزمان(ع) را دو غيبت است: يكى از آن دو, به اندازه اى طولانى شود كه بعضى گويند آن حضرت از دنيا رفته و برخى گويند كشته شده است و بعضى نيز بر اين باور باشند كه جز اندكى از ياران بر امامت وى ماندگار نماندند و كسى هم از مكان و جايگاه زندگى آن حضرت, آگاه نيست نه از فرزندان و نه ديگرى, جز آن كسى كه امور وى را پى مى گيرد.استدلال براى اثبات زن و فرزند براى حضرت, به جمله اخير روايت است: (ولا يطلع على موضعه احد من ولده...) اما اين استدلال از چند جهت اشكال دارد:الف. اين روايت را نعمانى در كتاب غيبت خود, نقل كرده و به جاى كلمه (ولد) كلمه (ولى) آورده است, به اين شكل: (ولا يطلع على موضعه احد من ولى ولاغيره)(2) بنابراين, اعتمادى بر آن روايت, با توجه به اين نقل نيست. دست كم, با وجود اين احتمال, استدلال تمام نيست.ب. در روايت نيامده است كه الآن امام زمان(ع) داراى زن و فرزند است و از اين جهت, اجمال دارد. شايد به فرزندانى كه بعداً در آستانه ظهور و يا بعد از آن به دنيا خواهند آمد اشاره داشته باشد.ج. شايد از باب مبالغه در خفاء باشد. يعنى اگر بر فرض آن حضرت اولاد هم مى داشت, از جايگاه و سرّ غيبت او, آگاه نمى شدند(3). با اين احتمال نيز, استدلال به روايت براى اثبات اولاد براى امام زمان(ع), ناتمام است.2. دليل ديگر بر اثبات فرزند براى حضرت, روايتى است كه ابن طاووس از امام رضا(ع) نقل كرده است:(... اللهم اعطه فى نفسه واهله وولده وذريّته وجميع رعيّته ما تقرّ به عينه وتسرّ به نفسه...(4))الها! مايه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان(ع) را در او وخانواده و فرزندان و ذريّه و تمام پيروانش فراهم فرما.به اين روايت هم نمى توان استدلال كرد, چون:الف. از جهت سند قابل اعتماد نيست.ب. به زمان ولادت فرزندان اشاره ندارد كه پيش از ظهور است يا بعد از آن. از اين جهت مجمل است.3. روايت ديگرى نيز ابن طاووس از امام رضا(ع) نقل كرده است كه فرمود:(اللهم صل على ولاة عهده والائئمة من ولده)(5).اين روايت, بنا بر تصريح ابن طاووس, متن ديگرى دارد به اين شكل: (اللهم صل على ولاة عهده والائمة من بعده)(6).بنابراين, روشن نيست كه مقصود فرزندان بعد از او مراد است, يا امامان پس از او. علاوه بر اين كه اين دو روايت مربوط به بعد از ظهور حضرت است نه پيش از آن.4. امام صادق مى فرمايد:(... كائنى ارى نزول القائم فى مسجد السهله بائهله وعياله.(7))اين روايت نيز گذشته از ضعف سند, دلالتى بر اثبات فرزند براى امام زمان(ع) پيش از ظهور ندارد. بنابراين, اين گونه از روايات كه بدان اشارت كرديم, در حدى نيستند كه وجود زن و فرزند را براى امام زمان(ع) پيش از ظهور اثبات كنند. از سوى ديگر, رواياتى داريم كه با صراحت, وجود فرزند را از آن حضرت نفى مى كند از آن جمله: مسعودى نقل مى كند: على بن حمزه, ابن سراج و ابن ابى سعيد مكارى بر امام رضا(ع) وارد شدند, على بن حمزه به حضرت عرض كرد: از پدرانت نقل كرده ايم كه هيچ امامى از دنيا نمى رود, تا فرزندش را ببيند؟امام رضا فرمود:(آيا در اين حديث, روايت كرده ايد: مگر قائم)(8).برخى خواسته اند با تمسك به داستان (جزيره خضراء) بگويند كه امام عصر(ع), فرزندانى دارد و بر آن جزيره, زير نظر وى, جامعه نمونه و تمام اعيار اسلامى را تشكيل داده اند(9).لكن با بررسيهاى گسترده اى كه انجام گرفته, جزيره خضراء, افسانه اى بيش نيست و هيچ واقعيت ندارد. (10)علامه مجلسى اين داستان را جداگانه در نوادر بحار نقل كرده و مى نويسد:(چون در كتابهاى معتبر بر آن دست نيافتم, آن را در فصلى جداگانه آوردم)(11).شيخ آقا بزرگ تهرانى اين داستان را داستانى تخيلى و رمانتيك شمرده است.(12)افزون بر اين, داستان به گونه اى است كه نمى توان آن را پذيرفت:تناقضات فراوان, سخنان بى اساس و... در سلسله سند آن, افراد ناشناخته اى وجود دارند كه نمى توان بر آنان اعتماد كرد(13). بنابراين, از اين راه نمى توان زن و اولادى براى حضرت مهدى(ع) ثابت كرد.________________________________________(1) (كتاب الغيبة), شيخ طوسى 162(2) (كتاب الغيبة), نعمانى 172/.(3) (تاريخ الغيبة الكبرى), محمد صدر/ ج65/2, مكتبة الائم اميرالمؤمنين(ع) العامة, اصفهان.(6-4)(جمال الاسبوع), ابن طاووس 510/, به نقل از (دراسة فى علامات الظهور والجزيرة الخضراء), سيد جعفر مرتضى عاملى/260, نمونه.(7) (بحار الائنوار), ج317/52.(8) (اثبات الوصيّة), مسعودى 221/.(9) (نجم الثاقب يا زندگى مهدى موعود), محدث نورى, /252 ـ 260, جعفريو مشهد.(10) (دراسة فى علامات الظهوروالجزيرة الخضراء) سيد جعفر مرتضى عاملى/ 263.(11) (بحار الائنوار), ج52, 159.(12) (الذريعة الى تصانيف الشيعة) شيخ آقا بزرگ تهرانى ج;108/5 دارالائضواء, بيروت (طبقات اعلام الشيعه), شيخ آقا بزرگ تهرانى, قرن هشتم 145/.(13) (دراسة فى علامات الظهور والجزيرة الخضراء) استاد جعفر مرتضى عاملى.منبع: چشم به راه حضرت مهدى علیه السلام- ص 356 - 351 الف
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن