تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835552110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منافع وقف


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
منافع وقف
منافع وقف منظور از منافع وقف، هر گونه ارزش مالي و قابل تقويم به پول است که مستقيم يا غيرمستقيم از عين موقوفه و توابع آن حاصل مي‏شود؛ مانند منفعت ساختمانها، علوفه و غلاّت مزارع، آب نهرها و چاهها، نذور بقاع متبرّکه.منتفعکسي است که حق انتفاع به نفع او برقرار شده است. (رک: حق انتفاع)موجبشخص گوينده يا ابرازکننده ايجاب را موجب مي‏نامند. (رک: ايجاب) در وقف، موجب شخص واقف يا نماينده قراردادي (وکيل) او است.موقوف‏ عليه (ج: موقوفٌ‏عليهم)شخص يا اشخاصي هستند که منافع مال موقوفه، عايد آنان مي‏گردد؛ اشخاصي که حق انتفاع از منافع مال وقف‏شده را دارند. ممکن است موقوفٌ‏عليهم اشخاص حقيقي باشند؛ مثل وقف باغ به نفع اهالي فلان روستا و ممکن است اشخاص حقوقي باشند؛ مثل وقف زمين براي فلان دانشگاه. از نظر قانوني، اشخاص موقوفٌ‏عليهم بايد هنگام جريان‏يافتن منافع موقوفه، موجود و در قيد حيات باشند. (مستفاد از مدلول مواد 69 و 70 قانون مدني) و در مورد افرادي که به‏طور متسلسل و متعاقب، مصداق موقوفٌ‏عليهم قرار مي‏گيرند، حدّاقل طبقه اول از آنان، بايد در هنگام تشکيل وقف موجود باشند. موقوفٌ‏عليهم از نظر حقوقي بايد اهليت قانوني براي انتفاع و بهره‏برداري از منافع موقوفه را داشته باشند.موقوفه (ج: موقوفات)مالي که وقف آن از حيث داشتن شرايط صحّت، تماميّت يافته و داراي شخصيّت حقوقي شده است موقوفه ناميده مي‏شود.موقوفه دائم‏ المنفعهموقوفـه‏اي که به طور مستمر داراي درآمد و يا منفعت ديگري است.موقوفه عامربه معني موقوفه آباد و داراي منفعت است.موقوفه غامربرعکس موقوفه عامر است.موقوفه متعذر المصرفدر موقوفات عام، چنانچه واقف منافع مال موقوفه را به جهت معيّني اختصاص داده باشد، ولي پس از مدّتي صرف منـافع مال مـوقوفه در آن مورد بنابه هر دليلي عملاً امکان نداشته باشد، موقوفه مذکور «متعذّر المصرف» ناميده مي‏شود؛ مانند اينکه شخصي چاه آبي را براي آبياري‏کردن زمينهاي کشاورزي اطراف آن وقف کرده باشد، ولي پس از مدّتي، به دليل حوادث طبيعي زمينهاي مذکور از قابليّت کشت و زرع خارج شوند و به هيچ کيفيّتي نتوان در آن زمينها کشاورزي نمود. در اين صورت برآورده‏کردن منظور واقف در محدوده تعيين شـده، عمـلاً متعذّر مي‏گردد. از نظر حقوق مدني، در چنين مواردي، منافع مال موقوفه، صَرف امور خيريه عمومي مـي‏شود. (بنـد 2 مـاده 91 قانـون مدني) در عين حال تبصره مـاده 8 قانـون تشکيلات و اختيارات سازمان اوقاف و امور خيريّه مقرر داشته است: «درآمد موقوفات متعـذّر الـمصرف... بـا تشـخيص تحـقيـقِ اوقـاف در مـوارد اقـرب به غرض واقـف در محـل به مصرف مي‏رسد... و در صورت نبودنِ مـورد اقـرب، در مطلـقِ امـور خيريّه به مصرف خواهد رسيد...».موقوفه مجهول التوليهموقوفه‏اي است که به علّت نداشتن وقفنامه و يا به علّت ذکرنکردن نام يا صفت براي اداره‏کننده، نتوان شخص معيّني را به عنوان متولّي آن تعيين کرد. (دستورالعمل شماره 919/230 سازمان اوقاف و امور خيريّه) ماده 81 قانون مدني مقرر داشته است: «در اوقاف عامّه که متولّي معيّن نداشته باشد، اداره موقوفه طبق نظر وليّ فقيه خواهد بود.» و به موجب مدلول بند 1 ماده 1 قانون تشکيلات و اختيارات سازمان اوقاف و امور خيريّه، اداره امور موقوفات عام که مجهول‏التّوليه است و موقوفات خاصّه در صورتي که مصلحت وقف و بطون لاحقه و يا رفع اختلاف بين موقوفٌ‏عليهم متوقّف بر دخالت وليّ فقيه باشد، بر عهده سازمان اوقاف است.موقوفه مجهول المصرف(رک: وقف مجهول المصرف)موقوفه مسلوب المنفعهموقوفه‏اي است که در حال حاضر منفعت ندارد، يا منفعت آن متعلق به ديگري است. مثلاً هر گاه مالک يک منزل مسکوني، آن را به مدت معيّني اجاره بدهد، و سپس در اثناي اجاره مبادرت به وقف همان منزل مسکوني نمايد، چنين وقفي صحيح است. (مدلول ماده 64 قانون مدني) ولي تا انقضاي مدت اجاره مسلوب المنفعه خواهد بود؛ زيرا منافع مسکوني منزل تا آن موعد، ملک مستأجر است.موقوفه منقطع المنفعهموقوفه‏اي است که در حال حاضر منافع قابل استحصال يا درآمد به نفع موقوفٌ‏عليهم ندارد.مهاياتعبارت است از سازش و توافق شرکا در تقسيم مال مُشاع برحسب دوره زماني، يا اجزاء و قسمتهاي مالِ مورد شراکت.ناظرشخصي است که بر اعمال حقوقي متولّي در خصوص مال موقوفه، نظارت مي‏کند. ناظر بايد در ضمن تشکيل وقف و از جانب واقف به اين سمت منصوب شود.ناظر استصوابيناظري است که اعمال حقوقي متولّي در مورد مال موقوفه بايد با صلاحديد و تصويب او انجام شود، در غير اين صورت قراردادهاي متولّي اعتبار حقوقي کامل ندارد. سازمان اوقاف و امور خيريه در مورد موقوفات عام قانونا ناظر استصوابي محسوب مي‏شود.ناظر اطلاعيناظري است که متولّي، اَعمال حقوقي خود را در خصوص مال موقوفه صرفا به اطلاع او مي‏رساند و کسب موافقت او ضرورتي ندارد. ناظر اطّلاعي مي‏تواند در صورت مشاهده هر گونه تقصير از جانب متولّي، مراتب را به مقامات ذي‏صلاح گزارش کند.نفقه عين موقوفهعبارت از هزينه‏هايي است که براي بقاي عين موقوفه يا کمال انتفاع از آن، بايد به مصرف برسد؛ مثل هزينه‏هاي تعمير عين موقوفه. هزينه‏هاي مربوط به بقاي عين موقوفه، بر نفع موقوفٌ‏عليهم مقدّم است.واقفوقف‏کننده؛ شخصي است که عمل وقف را انجام مي‏دهد و موقوفه را تأسيس مي‏نمايد، از نظر حقوقي واقف بايد مالکِ مالي باشد که وقف مي‏کند، به علاوه صلاحيّت قانونيِ تصرّف در اموال خود را داشته باشد. (مدلول ماده 57 قانون مدني) بدين معني که چنانچه واقف، شخص حقيقي ـ انسان ـ باشد، بايد بالغ، عاقل و رشيد (داراي قدرت تشخيص مصالح مادّي و نفع و ضرر اقتصادي) باشد، و در هر حال موانع قانوني ديگر نيز در تصرف مالِ خود ـ نظير ورشکستگي ـ نداشته باشد.ورشکستهتاجر يا شرکت تجارتي است که به علّت توقّف و نداشتن توانايي مالي بر پرداخت ديون، حکم ورشکستگي‏اش از طرف دادگاه صلاحيتدار صادر گرديده است. تاجر پس از ورشکستگي از مداخله در حقوق مالي خود به حکم قانون ممنوع است و اموال او متعلّق حق طلبکارانش قرار مي‏گيرد. (مواد 412 به بعد قانون تجارت) بنابراين وقف مال از طرف ورشکسته قانونا بلااثر است.وصيتوصيّت در عرف عامّ، به هر نوع سفارش مربوط به پس از مرگ اطلاق مي‏شود؛ اگرچه نصايح اخلاقي باشد. ولي از نظر حقوقي مي‏توان گفت: وصيت، عمل حقوقي معلّق به موت است که به موجب آن انسان در حقوق مالي خود شخصا تصرّف نموده يا در مورد مال يا فرزندان محجور خود، براي ديگري ايجاد ولايت مي‏نمايد. تصرّفات ماليِ شخص در وصيّت فقط تا 31 ترکه نافذ است.(رک: وقف معلق بر فوت، اخراج ثلث)وقفوقف را از نظر حقوقي مي‏توان چنين تعريف کرد: عملي حقوقي است که به موجب آن، شخص ـ اعم از شخص حقيقي يا حقوقي ـ عين مالي را از ملکيّت خود خارج نموده، از هر گونه نقل و انتقال ـ اعمّ از نقل و انتقالهاي ارادي مانند اقسام معاملات، و نقل و انتقالهاي قهري مانند توارث ـ و ساير تصرفات به‏طور کامل مصون نگاه مي‏دارد و منافع آن را در راههاي خداپسندانه و امور خيريّه به‏طور دائم به جريان مي‏اندازد تا افراد محدود و معيّن يا نامحدود و غيرمعيّن به صورت بلاعوض، از آن منافع بهره‏مند شوند. در متون شرعي از اين عمل خير، بسيار تمجيد شده است و در حديثي از حضرت پيغمبر(ص) اين عمل به عنوان يکي از سه اقدام «باقيات الصّالحات» معرفي شده است که ثواب اُخروي آن استمرارا عايد باني و واقف مي‏گردد. ماده 55 قانون مدني، وقف را به اين عبارت تعريف نموده است: «وقف عبارت است از اينکه عين مال حبس و منافع آن تسبيل شود.»وقف اکراهياکراه، فشار بناحق مادي يا معنوي خارجي است که در تصميمات شخص مؤثّر بوده او را ناگزير از انجام عملي مي‏نمايد؛ مثل تهديد عمليِ شخصي براي قبول يک معامله. چنانچه فردي در همين شرايط و مثلاً بر اساس تهديد، مالِ خود را وقف نمايد، وقف اکراهي پديد آمده است. از نظر تحليلي در اين وقف، رضاي باطني واقف مخدوش است، که در نتيجه آن، وقف غيرنافذ مي‏شود، حال اگر واقف پس از رفع اکراه، رضاي کامل خود را در مورد آنچه اکراها صورت گرفته، اعلام نمايد، وقف صحيح و کامل مي‏شود، ولي در صورت عدم صدور رضاي کامل مؤخّر بر اکراه، وقف خودبه‏خود باطل است. /خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن