واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:وحيد نيکخواه آزاد فيلم جديد خود «نصف مال من ، نصف مال تو» را براساس رمان فصل زرد مصطفي خرامان در سينماي کودک تجربه مي کند و به بازتوليد تلويحي فيلم خواهران غريب ساخته کيومرث پوراحمد مي پردازد. نصف مال من ، نصف مال تو که تم اصلي داستاني را در عنوان بندي خود نيز حمل مي کند قصه مردي ميانسال است که در خفا و به دليل نازا بودن همسر اولش ازدواج مي کند. اما همسر دومش زماني باردار مي شود که زن اولش نيز باردار شده است و در نهايت او در وضعيتي قرار مي گيرد که به شکل پنهاني با هر دو زندگي مي کند تا اين که دخترانش در مدرسه اي مشترک کنار هم قرار مي گيرند و متوجه موضوع مي شوند تا اولين تعليق براي جذابيت داستان شکل بگيرد. اگرچه فضاي قصه ، آمادگي روايت يک داستان تراژدي را دارد، اما نيکخواه آزاد آن را در ژانر طنز به تصوير مي کشد و از اين وضعيت تضادآلود و متخاصم براي خلق موقعيت کميک استفاده مي کند. اگرچه نصف مال من ، نصف مال تو فيلم کودک معرفي مي شود، اما به نظر مي رسد قصه بيشتر به دنياي آدمهاي بزرگ تعلق داشته باشد و درک بسياري از جزييات و مسائل روان شناختي آنچنان که دختران کوچک مي فهمند و براي آن نقشه مي کشند، بعيد و غيرمنطقي به نظر مي رسد و نمي توان صرف حضور 2 کودک در فيلم را دليلي بر کودک محور بودن اثر دانست. به عبارت ديگر طرح اين قصه اگرچه با سرنوشت 2 کودک گره خورده است ، اما از زبان کودک بيان نمي شود و تفسيري کودکانه از مسائل و مشکلات دنياي بزرگسالان نيست. نصف مال من ، نصف مال تو در شخصيت پردازي و ساماندهي کاراکترهاي کميک خود کار تازه اي ارائه نمي کند و به همان تيپولوژي آشناي مخاطب از شخصيت هاي اصلي بسنده مي کند، اما خوشبختانه با پرهيز از تيپ سازي هاي اغراق آميز که البته تا حد کمي در نادر سليماني و شهره لرستاني ديده مي شود از لوث شدن ساختار کميک داستان جلوگيري مي کند و مي کوشد تنها با طنز فکاحي برآمده از موقعيت متضاد بهرام وفايي که به نوعي وفاداري خود را نيز نسبت به هر 2 همسرش حفظ کرده است ، به تصوير بکشد. ساختار طنز فيلم از 2 بخش عمده تشکيل شده است ؛ يکي تلاش برخي اشخاص براي رازگشايي و ديگري ، به آب و آتش زدن بعضي افراد ديگر براي پنهان ماندن اين راز. تقابل اين دو رفتار متضاد در نقاط حساس در کنار بار کميک داستان باعث جذابيت قصه نزد مخاطب مي شود که با توجه به روان شناختي فرهنگ عامه نسبت به مساله زن دوم و حساسيت خانمها درباره آن به کشش و تداوم آن کمک مي کند که در لايه پنهان تر فيلم اين کنجکاوي را در مخاطب برمي انگيزد که در نهايت واکنش مهري و پرستو در قبال همسر مشترکشان چيست؟ پايان فيلم نيز مثل همه فيلمهاي طنز سانتي مانتالي با شادي و خوشي شکل مي گيرد و بدون اين که تکليف خود را با مخاطب مشخص کند ناگهان با تغيير فضاي قصه و حرف زدن شخصيت هاي اصلي با دوربين همراه مي شود، نصف مال من ، نصف مال تو در نهايت مثل بيشتر فيلم هاي طنز سالهاي اخير، بيشتر به هجو نزديک است تا طنزي که بر پايه عناصر واقعي خود بنا شده است و وجوه کميک آن بيش از آن که مبتني بر موقعيت طنزگونه داستان باشد به روان شناسي اجتماعي تماشاگر ايراني درباره حساسيت نسبت به زن دوم بر مي گردد و البته در گيشه موفق خواهد بود. سيدرضا صائمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]