تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832923429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا امام سجاد(علیه السلام) مبارزات سیاسی نکرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا امام سجاد(عليه‎السلام) مبارزات سياسى نکرد؟امام سجاد(عليه‎السلام) با شش خليفه معاصر بود كه هيچ يك با اهل‏بيت(عليهم‎السلام) مهر نورزيدند. اين خلفا عبارتند از : يزيد بن معاويه، عبدالله بن زبير، معاوية ‏بن يزيد، مروان بن حكم، عبدالملك بن مروان، وليدبن عبدالملك.
امام سجاد(ع)
امام سجاد(عليه‎السلام) پس از شهادت پدر، در ايام اسارت و در شرايط ‏اختناق، امامت را به عهده گرفت اين شرايط سخت تا پايان ‏امامت وى ادامه يافت. مسعودى نوشته است: «قام ابومحمد على ‏بن الحسين عليه‎السلام بالامر مستخفيا على تقيه شديده فى زمان صعب»؛ حضرت سجاد(عليه‎السلام) امامت را به صورت مخفى و با تقيه شديد و در زمانى دشوار عهده‎دار گرديد . در چنين مقطع زمانى، آيا امام مى‎‏توانست دست ‏به ‏مبارزات سياسى و فعاليت‎هاى گسترده فرهنگى و اجتماعى بزند؟ به نظر مى‎‏رسد پاسخ منفى است؛ به دو دليل: 1- جو اختناق و كنترل شديدى كه حكومت‎ها پس از شهادت امام حسين(عليه‎السلام) به وجود آورده بودند. اين اختناق سبب شد مبارزات سياسى ‏يا مسلحانه نتيجه‎‏اى جز هدر رفتن نيروها نداشته باشد. چنان كه‏ مبارزات زمان آن حضرت تماما به شكست انجاميد. براى درك اين ‏وضعيت اسفبار، توجه به دو روايت زير سودمند است: الف) «سهل بن شعيب‏»، يكى از بزرگان مصر، مى‎‏گويد: روزى به حضور على بن الحسين (عليهماالسلام) رسيدم و گفتم: حال شما چگونه است؟ امام فرمود: فكر نمى‎‏كردم شخصيت‏ بزرگى از مصر مثل شما نداند كه‏ حال ما چگونه است؟ اينك اگر وضع ما را نمى‎‏دانى، برايت توضيح ‏مى‎‏دهم: وضع ما، در ميان قوم خود، مانند وضع بنى ‏اسرائيل در ميان ‏فرعونيان است كه پسرانشان را مى ‎كشتند و دخترانشان را زنده نگه‏ مى‎‏داشتند. امروز وضع ما چنان دشوار است كه مردم با ناسزاگويى ‏به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب مى‎‏جويند.» مسعودي نوشته است:حضرت سجاد(عليه‎السلام) امامت را به صورت مخفى و با تقيه شديد و در زمانى دشوار عهده‎دار گرديد ب) زرارة بن اوفى مى‏گويد: دخلت على على ابن الحسين عليه‎السلام فقال: يا زراره الناس فى‏ زماننا على ست طبقات: اسد و ذئب و ثعلب و كلب و خنزير و شاه ‏فاما الاسد فملوك الدنيا يحب كل واحد منهم ان يغلب و لا يغلب و اما الذئب فتجاركم يذمو(ن) اذا اشتروا و يمدحو(ن) اذا باعوا و اما الثعلب فهولاء الذين ياكلون باديانهم و لايكون فى ‏قلوبهم ما يصفون بالسنتهم و اما الكلب يهر على الناس بلسانه و يكرمه الناس من شر لسانه و اما الخنزير فهولاء المخنثون و اشباههم لايدعون الى فاحشه الا اجابوا و اما الشاه بين اسد و ذئب و ثعلب و كلب و خنزير.» حضرت در اين روايت، حاكمان را به شيران درنده و مسلمانان را به گوسفندان اسير در چنگ درندگان، تشبيه كرده است . 2- شرايط ناسالم فرهنگى آن روزگار؛ براثر فعاليت‎هاى ناسالم ‏حكومت‎هاى وقت و انگيزه‎‎هاى مختلفى كه در آن زمان وجود داشت‏ مردم به طرف بى ‏بند و بارى سوق داده شدند و با چنين مردمى هرگز نمى‎‏شد كارهاى بنيادى انجام داد مگر اين كه تحولى معنوى در آنان‏ به وجود آيد. در اين موقعيت، تمام تلاش حضرت سجاد(عليه‎السلام) اين ‏بود كه شعله معنويت را روشن نگه دارد و اين جز از راه دعاها و نيايش‎ها و تذكارهاى مقطعى حضرت به خوبى از عهده آن برآمد، ممكن نبود .
امام سجاد(ع)
در مورد رواج فرهنگ غلط بى ‏بندوبارى و فحشا در آن عصر، يكى ‏از محققان مى‏‎نويسد: «در مدينه مجالس غنا و رقص برپا مى‎‏شد و چه بسا زنان و مردان با يكديگر بودند و هيچ پرده‎‏اى نيز در ميان نبود.(1) ... عايشه دختر طلحه مجالس مختلط از مردان و زنان برپا مى‏كرد و در آن مجالس با فخر و مباهات آواز مى‎‏خواند.(2)                         ... مدينه پر از زنان آوازه ‏خوان شده بود و آنها نقش فعالى ‏در آموزش غنا به دختران و پسران و گسترش آوازه ‏خوانى و اشاعه‏ بى ‏بندوبارى و فساد داشتند ... .» در تاريخ الادب العربى چنين آمده است: «گويى اين دو شهر بزرگ حجاز (مكه و مدينه) را براى ‏خنياگران ساخته بودند، تا آنجا كه نه تنها مردمان عادى، بلكه ‏فقيهان و زاهدان نيز به مجالس آنان مى‎‏شتافتند.» (3)     در اين موقعيت، امام سجاد(عليه‎السلام) براى تبيين معارف اسلام و برپا داشتن شجره اسلام و زنده نگه داشتن مشعل معنويت، از سلاح ‏دعا استفاده كرد و بذر معنويت پاشيد تا در موقعيت مناسب ثمر دهد. يكى از نويسندگان معاصر درباره صحيفه سجاديه كه در بردارنده ‏دعاهاى امام سجاد(عليه‎السلام) است، مى‎‏نويسد: «... صحيفه سجاديه اساس انديشه انقلابى را تشكيل داده و امت اسلامى نيز نياز به تكيه گاهى كامل و انقلابى داشته است . امام سجاد(عليه السلام):وضع ما، در ميان قوم خود، مانند وضع بنى ‏اسرائيل در ميان ‏فرعونيان است كه پسرانشان را مى ‎كشتند و دخترانشان را زنده نگه‏ مى‎‏داشتند. امروز وضع ما چنان دشوار است كه مردم با ناسزاگويى ‏به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرب مى‎‏جويندنياز امت در آن هنگام، سخن و يا اشعار كينه برانگيز و عواطف ‏لحظه‎‏اى و زودگذر نبود، بلكه به يك نظريه كامل و انقلابى نياز داشته است. امام زين العابدين(عليه‎السلام) اين نظريه را تنها در صحيفه سجاديه كه چكيده اصول تربيتى امام است، تبيين ‏نكرده، بلكه خود امام زبور ناطق بوده است.» اين نويسنده در مورد تاثير صحيفه سجاديه در هدايت انقلابيان ‏و حركت‎هاى اسلامى مى‎‏نويسد: «من گمان نمى‎‎كنم كه پس از قرآن كتابى همچون صحيفه سجاديه ‏باشد كه اينگونه قلب محرومان را تسلى بخشد و خون انقلاب را در رگ‎هاى مستضعفان به جوش آورد و دل‎هاى مجاهدان را به درخشش خود روشن كند و هدايتگر انقلابيون در راه مبارزه باشد.» پي‎نوشت‎ها:1- الشعر والغنا فى المدينه و مكه، ص 250.2- الاغانى ، ج10، ص 57 .3- تاريخ الادب العربى ، ج 2 ، ص 347 ."غلامحسين اعرابى"گروه دين و انديشه تبيان، هدهدي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 514]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن