تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836131842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاي‌ خالي ‌شور ‌‌و ‌هيجان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جاي‌ خالي ‌شور ‌‌و ‌هيجان
مجري
آسيب‌شناسي مسابقه‌هاي تلويزيوني اگر قرار باشد هر يك از آيتم‌هاي تلويزيوني را به ويژگي‌ها و نيازهاي انساني نسبت دهيم، به طور قطع مسابقه‌هاي تلويزيوني نياز آدمي‌ به سرگرمي‌، هيجان، رقابت پذيري و ابراز فضل را ارضا‌ ميكند و البته بر اطلاعات عمومي ‌او مي افزايد. از اين بابت مسابقه‌هاي تلويزيوني خيلي شبيه حل جدول مي‌ماند. انسان‌ها به گواه تاريخ، همواره در كنار فعاليت‌هاي روزمره با هدف تامين معيشت خويش براي اوقات فراغت و تنهايي خود نيز چاره‌اي انديشيده اند‌‌‌و درهردوره تاريخي، متناسب با امكانات و فرصت‌هايي كه تمدن و فرهنگ آن سرزمين خلق كرده است به ساخت و توليد بازي و سرگرمي‌پرداخته اند.با پيشرفت جوامع انساني، علاوه بر توسعه و رشد فناوري و صنايع گوناگون، نظام اجتماعي و معيشتي آنان نيز متحول شد و بيشتر شدن اوقات فراغت، ضرورت توجه بيشتر و جدي شدن سرگرمي‌و تفريح را ضروري ساخت. با ورود تلويزيون به زندگي مردم و گسترش روزافزون شبكه‌هاي تلويزيوني ، بتدريج انواع و اقسام برنامه‌هاي سرگرم كننده و مفرح تهيه و توليد شد و رقابت شبكه‌هاي تلويزيوني در جذب مخاطب بيشتر به نوآوري و خلاقيت در اين زمينه انجاميد. يكي از مهم‌ترين و پرطرفدارترين ژانرهاي تلويزيوني كه در بيشتر كشورهاي دنيا مخاطبان زيادي دارد و به نياز آنان پاسخ ميدهد مسابقه‌هاي تلويزيوني است. مسابقه‌هاي تلويزيوني به چند دليل نسبت به ديگر گونه‌هاي تلويزيوني از جذابيت بيشتري برخوردار است.مهم‌ترين دليلش مخاطب محور بودن مسابقه است، به طوري كه اين برنامه‌ها اساسا به واسطه حضور مستقيم يا مشاركت غير مستقيم مخاطب شكل مي‌گيرند و يك ارتباط دوسويه رسانه‌اي است. در برنامه‌هاي ديگر تلويزيون، مخاطب صرفا تماشاگر است و منفعلانه به دريافت و ادراك تصاوير و گفته‌ها مي‌پردازد، اما در مسابقه‌هاي تلويزيوني، مخاطب تماشاگري فعال است كه با حضور خود، برنامه را مي‌سازد و به آن هويت مي‌بخشد. اساسا يكي از جذابيت‌هاي رسانه‌اي مثل تلويزيون براي مخاطب اين است كه بتواند خود را در آن و به واسطه آن ببيند و به ديگران نيز نشان دهد.اگر قرار باشد هر يك از آيتم‌هاي تلويزيوني را به ويژگي‌ها و نيازهاي انساني نسبت دهيم، به طور قطع مسابقه‌هاي تلويزيوني نياز آدمي‌ به سرگرمي‌، هيجان، رقابت پذيري و ابراز فضل را ارضا‌ ميكند و البته بر اطلاعات عمومي ‌او مي افزايد. از اين بابت مسابقه‌هاي تلويزيوني خيلي شبيه حل جدول مي‌ماند. مسابقه‌هاي تلويزيوني در كنار گزارش‌هاي خبري از جمله فرصت‌هايي است كه مخاطبان مي‌توانند از طريق آن لذت هر چند كوتاه شهرت و ديده شدن را تجربه كنند. اگرچه اين فرصت در مسابقه‌هاي ميداني بيشتر فراهم است، اما مسابقه‌هاي تلفني هم از اين قاعده مستثنا نيستند و مخاطبان آنان نيز غيرمستقيم و به صورت مجازي حضوري فعال در برنامه دارندو يك طرف پازل برنامه را پر مي‌كنند. رقابتي بودن و ماهيت مسابقه‌اي، ويژگي ديگري است كه بر گرمي‌ آن مي‌افزايد و شركت‌كنندگان و تماشاگران را به هيجان مي‌آورد. شور و هيجان مسابقه‌هاي تلويزيوني را در شكل تازه اين ژانر رسانه‌اي كه به صورت زنده پخش مي‌شود بيشتر مي‌توان احساس كرد. پاداش و جايزه هم معمولا در هيجان مسابقه‌ها نقش مهمي‌ دارد و نبايد آن را از نظر دور داشت. پاداش در اينجا 2 معني دارد يا بهتر بگويم به 2 شكل محقق مي‌شود. يكي جوايز مادي است كه هر فردي از دريافتش خوشحال مي‌شود بويژه آن‌كه دريافت آن مستلزم تلاش و رقابت با ديگران باشد و دوم پاداش معنوي است كه همان لذت دروني و عاطفي است كه به واسطه برنده شدن به انسان دست مي‌دهد. لغت برنده شدن در رقابتي تلويزيوني كه مخاطبان زيادي شاهد آن بوده‌اند، شيرين‌تر از جوايزي است كه به آنها تعلق مي‌گيرد. از سوي ديگر، مسابقه‌هاي تلويزيوني اين فرصت را براي مخاطبان ايجاد مي‌كنند كه توانايي‌ها، مهارت‌ها، اطلاعات و كمالات خود را امتحان كرده و به منصه ظهور برسانند و در واقع به حس فرهيخته و ارزشمند بودن خود پاسخي مثبت دهند. تماشاگراني هم كه در منزل نشسته‌اند و اطلاعات خود را به رخ يكديگرمي‌كشند، از لذت اين هماوردي بي‌نصيب نمي‌مانند. مجموعه اين عوامل بعلاوه جذابيت‌هاي بصري و جلوه تكنولوژيكي تلويزيون موجب شده است مسابقه‌هاي تلويزيوني به ژانري پرطرفدار تبديل شوند. تا وقتي نفس مسابقه براي مخاطب جذاب نباشد، پر زرق و برق و تجملاتي كردن فضا و قوانين مسابقه چندان مفيد نيست .در ايران نيز همزمان با گسترش شبكه‌هاي تلويزيوني و فناوري‌هاي ارتباطات، انواع و اقسام مسابقه‌ها و رقابت‌هاي تلويزيوني شكل گرفت و توسعه يافت. رشد فناوري‌هاي مخابراتي و همه‌گير شدن تلفن همراه، اينترنت و... امكانات جديدي براي برنامه‌سازان تلويزيوني به‌وجود آورد تا حضور مخاطب در استوديو و بدون تقبل هزينه‌هاي برنامه‌سازي به توليد مسابقه‌هاي تلويزيوني بپردازند. مسابقه «از تو مي‌پرسند» نمونه‌اي از اين برنامه است كه در عين سويه سرگرم‌كنندگي‌اش، به بهبود ايدئولوژيكي رسانه ملي نيز كمك مي‌كند. با توجه به تعدد و تنوع مسابقه‌هاي تلويزيوني، شايد وقت آن رسيده باشد كه از منظر علمي ‌و تخصصي به آسيب‌شناسي آن پرداخته و ضعف‌ها و قوت‌هاي آن بازشناسي شود. نگارنده سعي مي‌كند در اين مقاله به برخي از اين آسيب‌ها اشاره كند. كپي برداري و تقليددر يك نگاه كلي آنچه در مسابقه‌هاي تلويزيوني ما وجود دارد عمدتا كپي‌برداري و تقليد از مسابقه‌هاي تلويزيوني كشورهاي ديگر است كه بازآفريني شده و نشانه‌هاي كمي از خلاقيت و نوآوري در آنها ديده مي‌شود.بسياري از آنها در فرم و شيوه برگزاري همچنين در محتوا و موضوع شبيه هم شده‌اند كه بايد براي رفع اين خلا‡ فكر اساسي كرد.تا وقتي نفس مسابقه براي مخاطب جذاب نباشد، پر زرق و برق و تجملاتي كردن فضا و قوانين مسابقه چندان مفيد نيستمجري ناتوان يكي ديگر از عناصر مهم و تاثيرگذار در مسابقه‌هاي تلويزيوني كه از جمله عوامل اصلي در جذابيت و موفقيت آن است، مجري اين مسابقه هاست كه با توانايي‌ها و مهارت‌هاي اجرا مي‌تواند گرمي ‌و جذابيت مسابقه را دوچندان و به شكل شايسته‌اي مسابقه را مديريت كند. بدون شك يكي از عوامل اصلي جذابيت «مسابقه هفته» به نحوه اجراي مرحوم منوچهر نوذري برمي‌گشت كه برخلاف ناصر ممدوح، يك مجري خشك و رسمي‌ نبود و با آميختن خلاقيت‌هاي نمايشي و طنازانه خود به برنامه، نشاط و هيجان بيشتري به آن مي‌بخشيد. قطعا ضعف در اجرا و نمايش مسابقه، از تعداد مخاطبان آن مي‌كاهد. طي سال‌هاي اخير براي جذابيت مسابقه‌ها از بازيگران و چهره‌هاي آشنا و محبوب سينما استفاده مي‌شود بي‌آن‌كه فرد از توانايي و مهارت لازم براي اجراي مسابقه برخوردار باشد. شايد خيلي از مجريان برنامه‌هاي ديگر تلويزيون نيز نتوانند براي اجراي مسابقه‌هاي تلويزيوني از ويژگي لازم برخوردار باشند و صدا و سيما بايد مجريان ويژه‌اي را به منظور اجراي مسابقه‌ها ‌تربيت كند. مولفه‌هاي فرهنگي بيگانه مساله ديگر اين‌كه بايد در كنار شبيه‌سازي و صورت‌برداري از مسابقه‌هاي خارجي كه تا حدودي از آن گريزي نيست، برنامه‌‌هايي طراحي شوند كه مبتني برمولفه‌هاي تاريخي و فرهنگي ما باشد. مثلا چند سال پيش مسابقه مشاعره‌اي توليد شد كه ريشه در علايق مخاطبان ايراني داشت و بسيار هم به فرهنگ ادب دوستي مخاطبان ايراني نزديك بود. تخصصي نبودنمسابقه‌هاي تلويزيوني در عين توجه به مولفه‌هاي سرگرمي‌ساز و جذاب مي‌تواند در رشد و افزايش اطلاعات مخاطبان و فرهنگ‌سازي در حوزه‌هاي مختلف كمك كند كه قطعا يكي از شيوه‌هاي آن تخصصي كردن آنهاست. مثلا مي‌توان در حوزه‌هاي تخصصي سينما، ورزش، ادبيات، تاريخ و... برنامه‌هايي تهيه كرد تا در كنار مسابقه‌هاي عمومي‌ به نياز اقشار خاص و علاقه‌مندان رشته‌هاي مختلف پاسخ دهد. در واقع مسابقه‌هاي تلويزيوني يكي از مناسب‌ترين بخش‌هاي سرگرم‌كننده است كه مي‌تواند كاركرد آموزشي و فرهنگ‌سازي رسانه ملي را پوشش دهد و حتي روشنفكران و فرهيختگان را نيز به تلويزيون علاقه‌مند و نزديك كند. پركردن آنتنمسابقه هفته، مسابقه علمي ‌و 20 سوالي در گذشته هم به آشتي اقشار تحصيلكرده با تلويويزيون كمك كرد و هم براي مخاطبان عام سرگرم كننده بود؛ اما ديگر نوستالژي مسابقه‌هاي تلويزيوني كه مهم‌ترين نماد و مظهر اين نوستالژي را شامل مي‌شود مسابقه هفته است كه در دهه 70 به عنوان يكي از پربيننده ترين برنامه‌هاي تلويزيوني شناخته مي‌شد، اما امروزه به نظر مي‌رسد دست‌كم بخشي از اين مسابقه‌ها صرفا براي پر كردن آنتن تلويزيوني است و كارآمدي زيادي ندارد. ضمن اين‌كه بسياري از اين مسابقه‌ها شبيه هم و كليشه‌اي شده و صرفا با تغيير در فرم و زيبايي شناسي بصري، قصد دارد جذابيت صوري به آن ببخشد؛ هرچند گرافيك تصويري و توجه به دكوراسيون مسابقه‌هاي تلويزيوني در جذابيت برنامه تاثير زيادي دارد، اما بايد اين زيبا سازي با محتواي عميق، پر كشش و هيجان‌انگيز مسابقه نيز بياميزد تا براي مخاطب جذاب باشد. پر زرق و برق و تجملاتي كردن فضا و قوانين مسابقه چندان مفيد نيست تا وقتي نفس مسابقه براي مخاطب جذاب نباشد. اين به معني بي‌اهميت بودن ساختار فرمي ‌اين مسابقه‌ها نيست.نگارنده حتي بر اين باور است كه همچون شهرك غزالي در عرصه فيلمسازي بايد دست كم يك شهرك كوچك براي برگزاري مسابقه‌هاي تلويزيوني تاسيس شود كه داراي امكانات و فضاسازي مناسب جهت اجرا و تصويربرداري از اين برنامه‌‌هاي باشد. تا وقتي سرگرمي ‌و فراغت را جدي نگيريم نمي‌توان جذابيت مسابقه‌هاي تلويزيوني را حداقل به اندازه دهه‌ 70 باز‌آفريني كرد. مسابقه‌هاي تلويزيوني در حال حاضر خيلي روزانه و تكراري شده و نوآوري و تازگي در آن ضرورت دارد. به نظر مي‌رسد ساعت و زمان پخش اين آيتم هم در چگونگي مواجهه مخاطب با آن و ميزان تماشاگران مسابقه تاثير مي‌گذارد. زمان پخش اين برنامه‌ها را بايد متناسب با روزهاي هفته به گونه‌اي تنظيم كرد تا مجموعه عواملي كه در اينجا بررسي كرديم موجب شود مخاطبان نه از سر اتفاق و تصادف ‌كه همچون مسابقه محله، آن را مستمر و سريال وار دنبال كنند. بديهي است كه بايد براي ارتقاي سطح كيفي و كمي ‌اين آيتم تلويزيوني علاوه بر خلاقيت هنري به تامين منابع مالي و بودجه بيشتر براي توليد و پخش مسابقه‌هاي تلويزيوني اهتمام داشت. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 691]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن