تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835960935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاجي‌ بازاري با استاندارد ISO 2008!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حاجی بازاری با استاندار ISO 9001بده بستون 2
آمیرزا و استاندارد
دانستنیهای ضروری معاملات سلامتوی قسمت قبل كه بسم الله كار رو گفتیم، درباره‌ی اینكه چرا باید راه درستِ «خرید و فروش» رو یاد بگیریم، باهم حرف زدیم. [البته همَش من حرف زدم درحالیكه قرار بود شما هم حرفاتون رو بگید!].حالا تو این قسمت میریم سرِ اینكه اگه خواستیم معامله‌ای بكنیم، رسم و رسومش چیه؟بالاخره هر چیزی یه آدابی داره كه یه آدم جوونمردِ با فهم و كمالات [به قول قدیمیا] و با كلاس [به قوم امروزیا!] باید اونا رو رعایت بكنه.آخه میدونید، مشكل اساسی زندگی امروز ما اینكه، هركسی دست به هر كاری میزنه، بدون اینكه تجربه‌ی اون كار رو داشته‌باشه. همین هم هست كه اوضاع اینطوری نامرد بازار شده!!قدیما هركی می‌خواست كاره‌ای بشه، میباس چند سالی خاك اون كارو می‌خورد و شاگردی می‌كرد، تا فوت كوزه‌گری دستش بیاد. واسه‌خاطر همین هم هیچوقت كلاس خودش رو از دست نمی‌داد و توی زیر و بم كار خودشو نمی‌باخت. اما این‌روزا، هر ننه قمری كه پشت لبش سبز میشه، یا علی مدد، یه مغازه تو یكی از این پاساژا اجاره می‌كنه و میشه حاجی بازاری!!می‌دونین چرا بعضیها ترازوشونو جلو چشم مشتری نمیذارن؟ ولی نه كف این پاساژا خاك مرام و معرفت دارن، و نه بعضی از جوونای این دوره و زمونه [البت بلانسبت شما] اهل خاك خوردن توی بازارن. ته این ماجرا هم همین مشه كه می‌بینین! دیر بجنبی بیخ تا بیخ گوشتو می‌برّن. خودشونم كه اصلاگوش ندارن.بگذریم.خلاصه توی این قسمت آداب خرید و فروش رو خیلی مختصر براتون می‌گم. شما هم كه اهل كمالاتین، حدیث مفصلی از این مجمل بخونین. كارهایی كه باید بكنیم یا همون مستحبات:1- میانه روى در كسب درآمد به طورى كه آدمى نه كوتاهى كند و نه حریص باشد. (چشم و دل آدمی كه سیرمونی نداره، لذا كوتاه بیای باید بشی نوكر شكم و ...) 2- پذیرش بر هم زدن معامله در صورتى كه طرف مقابل از معامله پشیمان شود. (چیزی كه امروزه توی بازار ما نیست. می‌دونستین این كه می‌نویسند «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» دقیقا مخالف آموزه‌ها و اخلاق اسلامیه؟) 3- مساوات بین مشتریان در قیمت ، به طورى كه میان چانه زننده و غیر آن فرق نگذارد؛ البته اگر به خاطر فضیلت و دین و مانند اینها فرق بگذارد ظاهراً اشكال ندارد. (ولی ظاهرا اوضاع برعكسه، قیمت رو اندازه چونه بالا می‌برند بعد تخفیف می‌دهند كه مشتری حال كنه!!) 4- جنس را براى خود كمتر بخواهد و (به دیگران) بیشتر و سنگینتر بدهد. (می‌دونین چرا بعضیها ترازوشونو جلو چشم مشتری نمیذارن؟ برا اینكه دقیقا برعكس این عمل كنن. كاش اینا «ویلٌ للمُطفّفین رو خونده بودن!» خدا میگه: وای بر كم‌فروشان، قدیما ركن بازار مسجدش بود، شرط «آمیرزا» بودن هم، «مسجدی بودن» بود، بالاخره مسجد كه می‌رفتی لااقل یه «ویلٌ للمُطفّفین» می‌شنُفتی، اما ...). كارهایی كه نباید بكنیم یا همون مكروهات:1- تعریف كردن از كالاى خویش و بدگویى از جنسى كه مى خرد. (این روزا اصلا نمیشه از كسی مشورت گرفت. تا بپرسی چه ماركی رو بخرم، میگه اینكه من دارم بهترین جنسه. و اگه بگی فلان مارك رو هم فلانی داره، میگه اون كه ...) 2- وارد شدن در معامله دیگران. (این دیگه خیلی بده! تا می‌بینه یكی جنس خوب گیرش اومده چشم دیدن نداره و می‌خواد ازش بقاپه) 3- قسم راست خوردن در معامله. (البته بگم‌ها، این قسم راسته كه مكروهِ؛ قسم دورغ كه حرامه. حالا بماند قسمای توی بازار ما از كدوم دسته است). 4- معامله كردن در جایى كه عیب (جنس) در آن جا مخفى مى ماند. (می‌بینی برده یه جای تاریك جنسو نشون میده تا مبادا طرف خوب ببینه و نخواد!).قدیما ركن بازار مسجدش بود، شرط «آمیرزا» بودن هم، «مسجدی بودن» بود، بالاخره مسجد كه می‌رفتی لااقل یه «ویلٌ للمُطفّفین» می‌شنُفتی، اما ...5- قبل از همه براى معامله وارد بازار شدن و دیرتر از همه خارج شدن. (اینها دیگه كفر‌ آدم رو در میارن، حالا زود اومدن و دیر رفتنشون هیچی، می‌بینی تو یه روزایی مثل عاشورا و ... ول نمی‌كنن. یا مثلا برا دو قرون ارزون خریدن، یه صبح تا شب، سر و ته بازار رو می‌دوزه به هم). 6- معامله با فرومایگان و افراد لاابالى. (این دیگه به من و شما بر‌میگرده، بابا، جونِ شما نه، جونِ خودم مال دنیا ارزش نداره تا آدم با هر كسی دهن به دهن بشه و از دست اون چیزی بگیره. ولی نمیدون بعضیا چطوریند كه از هر دزد و ... با اینكه معلومه جنس دزدیه خرید می‌كنن. من خودم كه میرم خرید سعی می‌كنم بیشتر دنبال آدم خوب و مسجدی و مومن بگردم تا ارزون فروش، چون ارزون كه پیدا نمیشه لااقل اینجوری هم می‌دونم با چه كسی بده، بستون می‌كنم و هم اگه سودی بخواد به كسی برسه، برسه به یه آدم خوب. فكر كنم ملاك خوبی باشه. نظر شما چیه؟). 7- سود گرفتن از مؤمنان، مگر در حال ضرورت یا درصورتى كه جنس را براى خرید و فروش تهیه كرده كه در این جا سود گرفتن به اندازه خرج روزانه اشكال ندارد و مكروه نیست. (این یكی رو كه فكر نكنم كسی دیده باشه. من و جد و آبادم كه چنین فرشته‌ای تا حالا ندیده‌ایم!) 8- تقاضاى كم كردن قیمت پس از انجام معامله. (این كار زشته، آدم نباید دبّه در بیاره، چه فروشنده باشه چه خریدار). 1 شما هم به من كمك كنید تا بلكه با هم فكری و هم صحبتی با هم، یه خورده ادب اسلامی ‌یاد بگیریم. منتظر حرفهای شما هستم. نظر بذارینیا علی مددحسین عسگری1-این آداب در تحریر الوسیله، ج 1، ص 501، مسأله 22 آمده است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن