تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836191707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا دختران زودتر از پسران به تكليف مى‏رسند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كتاب: زن در آينه جلال و جمال صفحه 215 نويسنده: آية الله عبدالله جوادى آملى نكته‏اى كه بايد به آن توجه نمود اين است كه دين براى زن يك حساب خاصى قائل است. مرحوم ابن بابويه قمى‏رضوان الله تعالى عليه در كتاب قيم خود، من لايحضره الفقيه، بابى در ابواب نماز دارد به عنوان «ادب المراة في الصلاة‏» كه آداب نماز زن چگونه است: چگونه بايستد، به ركوع برود، تشهد انجام دهد، برخيزد كه با عفاف او سازگارتر باشد. در پايان باب روايتى از امام ششم‏صلوات الله‏عليه نقل مى‏كند كه، زن اگر خواست تسبيح بگويد با انگشتهاى خود تسبيح بگويد: «فانهن مسؤولات‏» (1) شايد چنين دستورى درباره مرد نباشد كه با انگشت تسبيح بگويد، ولى در اين روايت مى‏فرمايد زن با انگشت‏خود تسبيح بگويد. البته بهترين تسبيح وشمارش تسبيح چه براى زن وچه براى مرد همان تربت‏حسينى صلوات الله وسلامه عليه است، وچنين هم نيست كه اگر مردى با سرانگشتش تسبيح بگويد مقبول نباشد ولى دستورى به آن وارد نشده است اما درباره زن، گذشته از اين كه تسبيح گفتن وشمارش تسبيح با تربت‏حسينى‏صلوات الله وسلامه عليه فضيلت فراوانى دارد، دستور آمده است كه اينها با سرانگشتانشان تسبيح بگويند زيرا اين سرانگشتان در قيامت مسؤول واقع خواهند شد، اين يك عنايتى از سوى خدا نسبت‏به زن است كه با انگشت‏خود عدد تسبيح را بشمارد تا انگشت او نيز عبادت كند، چون خداوند بدن را باهمه خصوصيات در قيامت محشور مى‏كند: بلى قادرين على ان نسوي بنانه (2) آرى، قادريم بر اين كه منظم كنيم انگشتانش را. نه تنها دست ونه تنها انگشتان بلكه تمام خطوط سرانگشتان را نيز در قيامت‏بر مى‏گرداند، تا شهادت بدهند. اين يك عنايتى است كه دين به زن دارد تا متوجه باشد كه با اين انگشتان تسبيح گفته است، آنگاه ديگرى با اين دست معصيت نمى‏كند. درست است كه اگر با تسبيح ذكر نمود ثواب مى‏برد، اما همه سرانگشتان در آنجا نقشى ندارند، ليكن وقتى كه خود سرانگشت عامل شمارش تسبيح بود خود اين انگشت وسرانگشت است كه عبادت مى‏كند. واگر چنانچه اين موضوع به عنوان نمونه وتمثيل باشد نه به عنوان تخصيص وتعيين‏براى اين كه تعليل عموميت دارد مى‏توان ادعا نمود كه ذات اقدس اله بر اساس اين روايت اصرار بر اين دارد كه زن با تمام اعضاى بدنش بنده حق باشد وبه همين دليل او را6 سال قبل از مرد مورد عنايت‏خود قرار داده است. شما بارگاهى را تصور كنيد كه بدون اذن ورود، نمى‏توان وارد شد، اگر در آن بارگاه رفيع، كسى زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم مى‏شود كه اين زن پيش از مرد مورد عنايت صاحب بارگاه قرار گرفته است. اگر ما از اين شواهد، عظمت زن وبرترى زن را نسبت‏به مرد احساس واستنباط نكنيم لااقل معلوم مى‏شود دين يك عنايت‏خاصى نسبت‏به زن دارد منتها زن بايد موقعيت‏خود را درك بكند كه دين صريحا به مرد مى‏گويد تو برو وشش سال بازى كن، ولى زن را به حضور مى‏پذيرد مثل اين كه در يك مجمع علمى به بچه‏ها مى‏گويند شما برويد بازى كنيد اينجا جاى شما نيست اما بزرگترها را راه مى‏دهند اين نه براى آن است كه زن ناقص است‏بلكه براى آن است كه زن ريحانه است واين گل فقط بايد به دست‏باغبان باشد وباغبان اين گل، فقط قران وعترت وذات اقدس اله است. باغبان هر انسانى خداست كه مى‏فرمايد: و الله انبتكم من الارض نباتا (3) وخداست كه شما را مانند گياهى از زمين رويانيد. وآن باغبان بهتر مى‏داند كدام گل را بهتر از ديگرى وزودتر از ديگرى بايد حفظ كند، كدام نهال را بايد بيشتر پذيرايى كند. اصل كلى را قرآن بيان مى‏كند كه در جهان امكان باغبان خداست، واين نهالها مرد وزن را خدا آفريده واو مى‏داند كه بعضى از نهالها را بايد زودتر زير پوشش ونظر قرار داد تا مبادا خداى ناكرده آلوده شود وپژمرده گردد. زودتر بايد او را زير پوشش دين آورد واين نشانه عظمت اوست، وقتى زن عظمت‏خود را مى‏يابد كه بداند خدا او را شش سال زودتر از مرد مى‏پذيرد، وبراى او حساب ديگرى باز مى‏كند. پى‏نوشت‏ها: 1. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص 374، روايت 1089 2. قيامت، 4 3. نوح، 17




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن