واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: عصر ظهور و نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي
اشاره
تصور بسياري از مردم در عصر انتظار و درحالي كه خود را منتظران مهدي موعود ميدانند از "عدالت مهدوي" با آنچه برمبناي فرهنگ مهدويت به نام عدالت در عصر ظهور تبيين شده است، در تضاد و تعارض آشكار قرار دارد. براساس اين تصور نادرست و برداشت ناصحيح، مردم هيچ نقشي در مجاهدت براي اجراي عدالت مهدوي ندارند و حضرت بايد با جهاد و تلاش خود ظلم و بيداد در همه ابعاد را مرتفع سازد و صحنهها و عرصهها را براي زندگي مردم آماده و مهيا كند. درحالي كه امام عصر(عج) با كمك مردم و با حضور آنان به نبرد با جور براي استقرار عدل ميپردازد. اين واقعيت در متون فرهنگ مهدويت و توسط ائمه دين(ع) مورد توجه قرار گرفته و به اين وسيله معرفت و شناختهاي صحيح درباره نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي پشتوانه فكر و ذخيره عمل منتظران قرار گرفته است.
برمبناي تعاليم و آگاهيهاي نهفته در متن فرهنگ مهدوي درباره عدالت در عصر ظهور، يكي از مسئوليتهاي منتظران راستين از هم اكنون مشخص ميشود و آن عبارت است از آماده سازي خود در ابعاد فكري و عملي براي جهاد و مبارزه تحت امامت و رهبري منجي قائم به منظور تحقق عدالت در زمين.
آنچه تقديم خوانندگان "روح زندگي" ميكنيم، اين موضوع را به بررسي اجمالي ميگذارد.
* * *
پيامبر اكرم(ص) ميفرمايد:
"أفضل اعمال امتي، انتظار الفرج منالله عزوجل؛ بهترين اعمال امت من انتظار رسيدن فرج از جانب خداي عزيز و جليل است."(1)
موضوع اين مقاله "نقش مردم در تحقق عدالت مهدوي" است. چنان كه گفته شده: "جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار مهدي است" نقش عدل در مسئله ظهور و انتظار آن بسيار مهم است...
مهدي(عج) مظهر عدل و حكمت الهي است و جهان آكنده از ظلم و بيداد را با عدالت و برابري زينت م? بخشد.
مردم در تحقق چنين امر عظيمي نقش بسيار گستردهاي دارند و بايد با رعايت تقواي الهي، خود را مهياي چنين مسئوليتي سازند تا در رديف ياران و انصار آن حضرت قرار گيرند...
درست است كه نقش امام معصوم(ع) در تحقق عدالت جهاني، بسيار مهم و قابل توجه است، ولي بايد در نظر داشت كه طرف ديگر اين انقلاب مهم، مردماند. بنابر اين مردم در دوران ظهور امام، حضور اختياري و تكليفي دارند و عدالت را با هدايت و رهبري امام معصوم در جامعه پياده ميكنند و با مستكبران و مخالفان عدالت ميجنگند و آنها را نابود ميسازند.
بنابر اين نقش نيروهاي مردمي در ايجاد عدالت مهدوي بسيار مهم و چشم گير خواهد بود، به طوري كه در روايات اسلامي به صراحت آمده است كه مهدي(عج) در هنگام ظهور از مردم كمك و ياري ميطلبد؛ مثلاً فرموده اند:
"انا نستنصرالله اليوم و كل مسلم...؛ ما امروز از خدا ياري ميخواهيم و از هر مسلماني كه در جهان هست مدد ميجوييم."(2)
اين بدان سبب است كه هم مردم را به سعادت هدايت كند و به فيض فداكاري در راه حق و عدالت نايل سازد و هم حكومت جهاني خويش را تا جايي كه ممكن است با دست خود مردم به ثمر برساند.
حضور شيعه در صحنه
شيعيان در تحقق عدالت مهدوي نقش مهمتر و حضور فعالتري دارند، زيرا از ابتداي اسلام پيرو امامت بوده و همواره در راه ولايت، جانفشاني كردهاند.
شيعهاي كه قلبش در سقيفه بني ساعده تپيد، در نبرد جمل، صفين و نهروان حضور يافت، در عاشورا سينه سپر كرد، در زندانهاي امويان و عباسيان جان سپرد، و شيعهاي كه در هزار سال اخير براي تحقق سنت پيغمبر خون دل خورد بايد در زمان ظهور امام خود حضوري فعال و پرشور داشته باشد و اين امر جاي هيچ شگفتي نيست؛ چنان كه خود فرموده اند:
"هنگام كه قائم قيام كند، خداوند شيعيان را از همه شهرها نزد او گرد ميآورد."(3) و اين سير تاريخي حضور شيعه در صحنههاي مختلف كه سراسر افتخار و مايه فخر و مباهات است تأكيد بر اين امر دارد كه شيعه با حفظ موقعيت خاص و اساسي خود به هنگام ظهور، در جايگاه اصلي خويش قرار گيرد و در به ثمر رسيدن انقلاب جهاني آن حضرت ايفاي نقش كند.
همياري در تحقق عدالت مهدوي
پيوند استواري كه بايد ميان منتظران برقرار باشد، همواره مورد توجه ائمه طاهرين(ع) بوده است. منتظران داراي اصليترين اعتقاد اسلامي بوده و هميشه در موضع حقاند.
بنابر اين منتظران مدعياند كه ما چشم به راه كسي هستيم كه با قيام خود آرمان تمام پيامبران الهي و اولياي معصوم را تحقق بخشد و بشريت را از زندان ظلم و فساد رهايي دهد. لذا چنين افرادي ميبايست با هم همكاري كنند و ميان خود پيوندي استوار برقرار سازند؛ از جمله اين كه از هم با خبر باشند، در مشكلات به ياري هم بشتابند، هم راز و انيس يكديگر باشند. اين موارد جزء وظايف اوليه شيعه منتظر است.
حوزه منتظران
اكنون بهتر ميتوانيم "حوزه منتظران" را ترسيم كنيم. منتظران مناديان رهايي و استقبال كنندگان طلوع خورشيداند. اين كه گفته اند: "زندگي در اوجي فراتر از رنج و نوميدي و كام حريص زمان ميگذرد"، اين اوج در واقع همان زندگي منتظران است. و ميتواند آنها را در تحقق عدالت مهدوي ياري دهد.
هر كسي حق دارد كه از شنيدن واژه "انتظار" هيجان زده شود و شيفته ديدار سيماي منتظران گردد.
منتظران، مردمياند كه حق را به خوبي شناخته و آرزويشان رهايي انسان از بند حيوانيت است. تصور كنيد به دروازه شهري رسيده ايد كه به شما ميگويند: شهروندانش منتظرند، ميپرسيد: منتظر چه كسي اند؟ ميگويند: چشم به راه مردي از تبار نيكان كه با ظهور خود جهان را پر از عدل و داد ميكند. پس منتظران انسانهاي وارسته و با تقوايي هستند كه با رفتار خود، ديگران را به انتظار مهدي موعود(عج) فرا ميخوانند.
در يك نتيجه گيري كلي بايد گفت كه منتظر مصلح جهاني، خود بايد صالح باشد و در حد توان با ظلم و بيدادگري مبارزه كند. تنها در اين صورت است كه با آن مصلح جهاني سنخيت پيدا كرده و ميتوانند در كنار او عدالت را در جامعه بگسترانند. چنان كه خدا فرموده: (ان الارض يرثها عبادي الصالحون). (4)
طاهره انصاري، حسن ظهراني
* پاورقي:
1 - كمال الدين، ج 2، ص 644
2 - تفسير العياشي، ج 1، ص 64
3 - اخبارالرضا، ج 1، ص 63
4 - سوره انبياء، آيه 105
* "شيعه" با حفظ موقعيت خاص و اساسي خود به هنگام ظهور، در جايگاه اصلي خويش قرار ميگيرد و در به ثمر رسيدن انقلاب جهاني حضرت قائم ايفاي نقش ميكند
* منتظر ظهور مصلح جهاني، خود بايد صالح باشد و در حد توان با ظلم و بيدادگري مبارزه كند و تنها در اين صورت است كه با آن مصلح جهاني و در عصر ظهور ميتواند عدالت را در جامعه بگستراند
* شيعيان در تحقق عدالت مهدوي نقش مهم و حضوري فعال دارند، زيرا از ابتداي اسلام پيرو امامت بوده و در راه ولايت جانفشاني كرده اند
چهارشنبه|ا|13|ا|ارديبهشت|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]