تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813397641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سرطان چيست؟


سرطان يك بيماري واحد نيست. تاكنون در حدود 200 نوع سرطان شناسايي شده، ولي خط‌‌مشي همه آنها يكي است. رشد غيرطبيعي و خارج از كنترل سلول‌هايي را كه موجب تخريب سلول‌هاي طبيعي نيز مي‌شوند «سرطان» مي‌نامند.

اعمال سلول‌هاي سرطاني براي بدن مفيد نيست و برعكس سبب اختلال در عملكرد سلول‌هاي طبيعي نيز مي‌شوند.

براي درك بهتر فعاليت سلول‌هاي سرطاني ابتدا بايد در مورد بدن توضيحاتي داده شود. همانطور كه مي‌دانيد بدن انسان از اجزاء بسيار ريزي به نام «سلول» تشكيل شده است. بدن انسان از ميلياردها سلول تشكيل شده كه اين سلول‌ها دائماً در حال رشد و تكثير هستند.

در حالت طبيعي در هر دقيقه تعداد زيادي از سلول‌‌هاي قديمي از بين رفته و سلول‌‌هاي جديد جايگزين آنها مي‌شوند.

اين روند رشد و تكثير و مرگ سلولي براي حفظ حيات ضروري است. براي شروع حيات يك انسان، ابتدا يك اسپرم (از مرد) و يك تخمك (از زن) با هم تركيب شده و سلول تخم ايجاد مي‌شود.

اين سلول سپس به دو، چهار و هشت سلول تقسيم شده و به طور مرتب تكثير و سپس تمايز مي‌يابند تا يك انسان كامل بوجود آيد. تكثير سلو‌ل‌ها هيچگاه متوقف نمي‌شود و پس از تولد آدمي نيز ادامه مي‌يابد.

همانطور كه گفته شد تكثير سلول‌ها لازمه ادامه حيات است ولي متاسفانه به دلايل نامعلوم، گاهي تكثير و رشد سلول‌ها از حد عادي خارج شده و اندازه اين سلو‌ل‌ها تغيير كرده و همچنين به سلو‌ل‌هاي طبيعي آن عضو يا بافت آسيب مي‌رسد. در قسمت مركزي سلول، هسته قرار دارد كه وظيفه رهبري و هدايت تكثير و سوخت‌وساز سلول را برعهده دارد. در داخل هسته، رشته‌هايي به نام كروموزوم قرار دارند. ژن‌ها بر روي كروموزوم قرار دارند كه وظيفه اصلي آنها، كنترل تكثير سلول‌ها است. پس هرگونه تغيير ژنتيكي كه عملكرد سلول را تغيير دهد، به سرطان منجر مي‌شود.مطمئناً هيچ كس از خبر ابتلا به سرطان خوشحال نمي‌شود و هيچ‌كس نيز طالب آن نيست. با شنيدن خبر ابتلا به سرطان، بيمار با تصور اين كه آخر عمر او فرا رسيده زندگي تلخي را خواهد داشت.

ادامه دارد





دوشنبه|ا|11|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن